Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-07-27
Wersja aktualna od 2024-07-27
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 17
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 25 kwietnia 2024 r.
w sprawie systemu stałych dyżurów
Na podstawie art. 7 w związku z art. 27 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa przygotowanie, organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanym dalej „Ministerstwem”, oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanego dalej „Ministrem”, lub przez Ministra nadzorowanych.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to określone w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa departamenty i biura;
2) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
3) punkcie kontaktowym - rozumie się przez to osobę pośredniczącą w niezwłocznym przekazywaniu informacji między stałym dyżurem w Ministerstwie, a kierownikiem jednostki organizacyjnej, wyznaczoną przez tego kierownika;
4) stałym dyżurze - rozumie się przez to dyżur w ramach systemu stałych dyżurów pełniony w celu przekazywania informacji w zakresie uruchomienia zadań obronnych ujętych w planie operacyjnym oraz informacji o stanie ich realizacji.
§ 3. System stałych dyżurów zapewnia ciągłość przekazywania decyzji Ministra dotyczących realizacji zadań w zakresie kierowania Ministerstwem oraz jednostkami organizacyjnymi w sytuacjach wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego ujętych w:
1) Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej sporządzonym na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1569);
2) planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej - rolnictwo, rozwój wsi, rybołówstwo i rynki rolne, sporządzonych na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego;
3) Wykazie przedsięwzięć i procedur Systemu Zarządzania Kryzysowego NATO (NCRS) uwzględniającym zadania z katalogu Środków Reagowania Kryzysowego zgodnie z załącznikiem nr 1 do zarządzenia nr 39 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 2023 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego w zakresie środków reagowania kryzysowego.
§ 4. Za przygotowanie i organizację stałego dyżuru odpowiada:
1) w Ministerstwie - dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;
2) w jednostce organizacyjnej - kierownik tej jednostki.
§ 5. 1. System stałych dyżurów obejmuje:
1) stały dyżur w Ministerstwie;
2) stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, z wyłączeniem:
a) Wojewódzkich Ośrodków Doradztwa Rolniczego,
b) Zespołów Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego,
c) Polskiego Klubu Wyścigów Konnych,
d) Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej;
3) punkty kontaktowe w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w pkt 2.
2. Do realizacji zadań stałego dyżuru w Ministerstwie są wykorzystywane pomieszczenia i infrastruktura teleinformatyczna Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.
3. Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:
1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej, o których mowa w § 3 pkt 2, oraz monitorowanie ich realizacji.
4. Zadania, o których mowa w ust. 3, są realizowane przez:
1) przyjmowanie i przekazywanie Kierownictwu Ministerstwa informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych, w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
2) przyjmowanie informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, i przekazywanie ich w szczególności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa, Ministerstwu Obrony Narodowej oraz Ministerstwu Spraw Zagranicznych;
3) przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w § 3 pkt 1, oraz przekazywanie Kierownictwu Ministerstwa decyzji o uruchamianych zadaniach operacyjnych określonych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej, o których mowa w § 3 pkt 2;
4) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych określonych w planach operacyjnych funkcjonowania, o których mowa w § 3 pkt 2;
5) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
6) przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
7) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.
§ 6. Przygotowanie stałego dyżuru obejmuje, w szczególności:
1) określenie:
a) składu osobowego zespołu stałego dyżuru,
b) miejsca pełnienia stałego dyżuru,
c) zadań osób pełniących stały dyżur;
2) opracowanie dokumentacji stałego dyżuru;
3) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;
4) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki niezbędne do wykonywania obowiązków, w szczególności w sprzęt biurowy, wyżywienie, a także pomieszczenie do pracy, odpoczynku i higieny osobistej;
5) organizowanie szkolenia teoretycznego i praktycznego co najmniej raz w roku dla osób pełniących stały dyżur lub realizujących zadania punktu kontaktowego;
6) ustalenie zasad oraz trybu obiegu informacji i decyzji oraz zorganizowanie systemu powiadamiania i alarmowania w ramach stałego dyżuru, w tym wydzielenia odpowiedniego dyżurnego środka transportu wraz z kierowcą;
7) sprawdzenie gotowości stałego dyżuru do działania w ramach kontroli realizacji zadań obronnych.
§ 7. Stałe dyżury działają po ich uruchomieniu całodobowo w systemie dwuzmianowym, przy czym:
1) skład jednej zmiany stałego dyżuru stanowią co najmniej dwie osoby, w tym kierownik zmiany i dyżurny;
2) godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany stałego dyżuru określa w Ministerstwie dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne, a w jednostkach organizacyjnych - kierownik jednostki organizacyjnej.
§ 8. 1. Uruchomienie stałych dyżurów następuje:
1) w przypadku otrzymania określonego zadania operacyjnego;
2) na polecenie Ministra lub kierownika jednostki organizacyjnej, w celu realizacji szkolenia i kontroli funkcjonowania stałego dyżuru.
2. Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru wydaje osoba, która wydała decyzję o jego uruchomieniu.
§ 9. 1. Kontrolę nad stałym dyżurem w Ministerstwie sprawuje:
1) Minister;
2) dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;
3) osoby upoważnione przez Ministra.
2. Kontrolę nad stałym dyżurem w jednostce organizacyjnej sprawuje:
1) Minister;
2) kierownik jednostki organizacyjnej;
3) osoby upoważnione przez Ministra;
4) osoby upoważnione przez kierownika jednostki organizacyjnej.
§ 10. Za utrzymywanie, aktualizowanie oraz poprawne prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru odpowiada:
1) w Ministerstwie - dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;
2) w jednostkach organizacyjnych - kierownik jednostki organizacyjnej.
§ 11. Traci moc zarządzenie nr 27 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 września 2014 r. w sprawie systemu stałych dyżuru zmienione zarządzeniem nr 19 z dnia 8 czerwca 2018 r.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: C. Siekierski