Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-08-22
Wersja aktualna od 2024-08-22
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 5
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 21 sierpnia 2024 r.
w sprawie składania i analizy oświadczeń o stanie majątkowym
Na podstawie art. 2 pkt 1 lit. c w związku z art. 10 ust.?1 i ust. 4 ustawy z?dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1090), art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2063) i art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. - Prawo probiercze (Dz. U. z 2023 r. poz. 536), zarządza się, co następuje:
§ 1. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) oświadczeniu - rozumie się przez to oświadczenie o stanie majątkowym, o którym mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1090), zwanej dalej „ustawą”, którego wzór określa rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wzoru formularzy oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1825);
2) Urzędzie - należy przez to rozumieć Główny Urząd Miar.
§ 2. 1. Obowiązek złożenia oświadczenia dotyczy:
1) Wiceprezesa Urzędu;
2) dyrektora generalnego Urzędu;
3) dyrektora okręgowego urzędu miar;
4) dyrektora okręgowego urzędu probierczego;
5) osób czasowo pełniących obowiązki wiceprezesa Urzędu, dyrektora generalnego Urzędu oraz dyrektora okręgowego urzędu miar albo dyrektora okręgowego urzędu probierczego.
2. Obowiązek złożenia oświadczenia dotyczy także osób, o których mowa w ust. 1, przebywających na urlopach bezpłatnych, wychowawczych, macierzyńskich, ojcowskich oraz rodzicielskich.
3. Osoba zajmująca stanowisko wskazane w ust. 1, wypełniając odręcznie albo elektronicznie formularz oświadczenia:
1) na pierwszej stronie, w górnym prawym rogu zamieszcza dopisek podając okoliczność jego złożenia;
2) odnosi się do wszystkich jego punktów;
3) punkty dotyczące pożyczek i kredytów, zobowiązań finansowych, posiadanych nieruchomości przedsiębiorstw i udziałów, wypełnia zgodnie ze wskazówkami formularza;
4) w punktach dotyczących sytuacji finansowo-majątkowej, w przypadku braku szczegółowych informacji, podaje dane szacunkowe.
4. Oświadczenie wypełnione odręcznie albo wydrukowane oświadczenie wypełnione elektronicznie należy parafować na każdej stronie w dolnym prawym rogu, podać datę wypełnienia oświadczenia i czytelnie podpisać na ostatniej stronie.
5. Jeżeli oświadczenie zawiera zbyt mało miejsca na wpisanie danych, należy je podać na osobnej karcie formatu A4, którą należy dołączyć do oświadczenia i parafować w dolnym prawym rogu.
6. Informację o osobach zobowiązanych do złożenia oświadczenia komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw kadrowych przekazuje Prezesowi Urzędu oraz pracownikom Urzędu, o których mowa w § 3 ust. 1:
1) w terminie do dnia 10 stycznia każdego roku - w przypadku oświadczeń składanych co roku do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego;
2) niezwłocznie po wystąpieniu innych, niż określone w pkt 1, okoliczności powodujących obowiązek złożenia oświadczenia.
§ 3. 1. Prezes Urzędu może upoważnić pracownika Urzędu do wykonywania, w?jego imieniu, czynności związanych z przyjmowaniem i analizą oświadczeń, zwanego dalej ,,osobą upoważnioną”.
2. Osobą upoważnioną może być osoba posiadająca upoważnienie Prezesa Urzędu do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli ,,zastrzeżone” lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych.
3. Osoba upoważniona odbiera osobiście z Kancelarii ogólnej złożone oświadczenia i potwierdza ten fakt w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, zwanym dalej „EZD”.
4. Osoba upoważniona dokonuje analizy oświadczenia w zakresie:
1) wywiązania się z obowiązku złożenia oświadczenia;
2) terminowości złożenia oświadczenia;
3) zgodności złożenia oświadczenia na obowiązującym formularzu;
4) kompletności danych zawartych w formularzu;
5) zamieszczenia podpisu osoby składającej oświadczenie;
6) zamieszczenia informacji w przedmiocie naruszenia zakazów, o których mowa w art. 4 ustawy;
7) porównania treści analizowanego oświadczenia z treścią uprzednio złożonych oświadczeń.
5. W przypadku stwierdzenia braków formalnych oświadczenia, osoba upoważniona wzywa osobę, która złożyła oświadczenie, do uzupełnienie braków formalnych oświadczenia.
6. W przypadku powzięcia wątpliwości co do treści złożonego oświadczenia, Prezes Urzędu, za pośrednictwem osoby upoważnionej, zwraca się w formie pisemnej do osoby, która złożyła oświadczenie, o przedstawienie pisemnych wyjaśnień.
7. W przypadku stwierdzenia naruszenia zakazów, o których mowa w art. 4 ustawy, osoba upoważniona, poprzez system EZD, informuje o tym fakcie Prezesa Urzędu, w terminie 3 dni roboczych od wpływu oświadczenia do Kancelarii ogólnej Urzędu.
8. Oświadczenia przechowywane są w Kancelarii niejawnej Urzędu.
9. W terminie do dnia 10 kwietnia każdego roku, osoby upoważnione przekazują Prezesowi Urzędu informację o osobach, które nie dopełniły obowiązku złożenia oświadczenia, ze wskazaniem imienia i nazwiska, zajmowanego stanowiska oraz nazwę urzędu, w którym zatrudnione są osoby, które nie złożyły oświadczenia.
§ 4. Osoba upoważniona składa Prezesowi Urzędu raz w roku, w terminie do dnia 30 czerwca, raport w sprawie oświadczeń, za okres od dnia złożenia poprzedniego raportu, zawierający:
1) informację o liczbie osób, o których mowa w § 2 ust. 1, z podziałem na te, które złożyły oświadczenia i te, które nie złożyły oświadczenia;
2) wykaz osób, które nie złożyły oświadczenia, uwzględniający: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz nazwę urzędu, w którym zatrudniona jest dana osoba;
3) informację o liczbie osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia, z podziałem na oświadczenia składane:
a) co roku do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,
b) przed objęciem stanowiska,
c) w dniu opuszczenia stanowiska;
4) wykaz osób, które złożyły oświadczenie po terminie, uwzględniający: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz nazwę urzędu, w którym zatrudniona jest dana osoba;
5) wykaz osób, które poinformowały w oświadczeniu o naruszeniu zakazów, o którym mowa w art. 4 ustawy uwzględniający: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz nazwę urzędu, w którym zatrudniona jest dana osoba;
6) wykaz osób, u których stwierdzono znaczną zwyżkę stanu majątkowego w świetle danych zawartych w porównanych dwóch ostatnio złożonych oświadczeniach, uwzględniający: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz nazwę urzędu, w którym zatrudniona jest dana osoba;
7) wnioski i rekomendacje po przeprowadzonej analizie formalnej oświadczeń;
8) inne informacje, o ile Prezes Urzędu ich zażąda.
§ 5. Traci moc zarządzenie nr 7 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 19 września 2023 r. w sprawie składania i analizy oświadczeń o stanie majątkowym.
§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.
Prezes Głównego Urzędu Miar: Jacek Semaniak
(podpisano elektronicznie)