Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-01-06 do 2018-09-29
Wersja archiwalna od 2010-01-06 do 2018-09-29
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 3
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 3 listopada 2009 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Katowicach
Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Okręgowemu Urzędowi Miar w Katowicach nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 12 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Katowicach (Dz. Urz. GUM Nr 3, poz. 15) oraz zarządzenie nr 74 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 31 października 2006 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Katowicach (Dz. Urz. GUM Nr 10, poz. 72).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Głównego Urzędu Miar: J. M. Popowska
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 91, poz. 740.
Załącznik do zarządzenia nr 3 Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 3 listopada 2009 r. (poz. 28)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR W KATOWICACH
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Okręgowy Urząd Miar w Katowicach działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą - Prawo o miarach”;
2) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych i obwodowych urzędów miar (Dz. U. Nr 241, poz. 2083);
3) regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach, zwanego dalej „regulaminem”;
4) wytycznych, decyzji i innych aktów wewnętrznych Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach.
§ 2. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
1) Prezes - Prezes Głównego Urzędu Miar;
2) Dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach;
3) GUM - Główny Urząd Miar;
4) Okręgowy Urząd - Okręgowy Urząd Miar w Katowicach;
5) obwodowe urzędy - obwodowe urzędy miar mające siedziby na obszarze działania Okręgowego Urzędu;
6) komórki organizacyjne - komórki wymienione w § 3 ust. 1;
7) kierownik komórki organizacyjnej - naczelnik wydziału, kierownik zespołu laboratoriów, kierownik referatu i Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
Rozdział 2
Organizacja wewnętrzna
§ 3. 1. W skład Okręgowego Urzędu wchodzą:
1) Zespół Laboratoriów Wzorcujących (ZLW);
2) Wydział Metrologii Prawnej (WMP);
3) Wydział Masy (W2);
4) Wydział Nadzoru Metrologicznego (WN);
5) Wydział Polityki Rynkowej i Szkolenia (WPR);
6) Stanowisko ds. kontroli wewnętrznej (KW);
7) Wydział Finansowo-Księgowy (WK);
8) Wydział Administracyjno-Gospodarczy (WA);
9) Referat Kadr (RK);
10) Radca Prawny (RP);
11) Pełnomocnik Dyrektora ds. Jakości (PJ);
12) Stanowisko ds. Ochrony Informacji Niejawnych (SN);
13) Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Ppoż. (BHP);
14) Stanowisko ds. Obronnych (SO);
15) Sekretariat (SK).
2. Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
§ 4. 1. W skład komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1:
1) pkt 1 - 4, mogą wchodzić laboratoria, referaty i stanowiska pracy;
2) pkt 5 i 7 - 9 mogą wchodzić referaty i stanowiska pracy.
2. Dyrektor może powoływać zespoły problemowe, zadaniowe oraz celowe o charakterze stałym lub doraźnym określając cel powołania, nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb ich działania.
3. W skład zespołów, o których mowa w ust. 2, mogą być powołani pracownicy obwodowych urzędów za zgodą właściwego naczelnika obwodowego urzędu.
4. Dyrektor może powoływać swoich Pełnomocników określając cel powołania, nazwę oraz zakres i tryb ich działania.
Rozdział 3
Zakres działania Okręgowego Urzędu
§ 5. Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Okręgowego Urzędu, w tym wykonuje czynności w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych zgodnie z rzeczowym i miejscowym zakresem działania.
§ 6. 1. Dyrektor wykonuje czynności z zakresu prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych w Okręgowym Urzędzie, punktach legalizacyjnych, miejscu zainstalowania lub użytkowania przyrządów pomiarowych.
2. Wykaz przyrządów pomiarowych legalizowanych w Okręgowym Urzędzie określa załącznik nr 2 do regulaminu.
§ 7. Dyrektor wykonuje czynności związane z nadzorem nad wykonywaniem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania Okręgowego Urzędu.
§ 8. Dyrektor sprawuje nadzór nad paczkowaniem towarów i produkcją butelek miarowych zgodnie z ustalonym obszarem działania, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 91, poz. 740), zwanej dalej „ustawą o towarach paczkowanych”.
§ 9. Okręgowy Urząd może wykonywać inne prace metrologiczne zgodnie z możliwościami technicznymi, w tym wzorcowanie, sprawdzanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§ 10. Okręgowy Urząd przeprowadza ocenę zgodności w zakresie posiadanej autoryzacji i notyfikacji.
§ 11. Okręgowy Urząd może udzielać konsultacji i prowadzić doradztwo techniczne w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych, jak również prowadzić szkolenia specjalistyczne z dziedziny miar.
§ 12. Okręgowy Urząd prowadzi sprawy finansowo-księgowe, administracyjno-gospodarcze, kadrowe, socjalne, szkoleniowe i dotyczące systemu zarządzania obwodowych urzędów oraz obsługą prawną tych urzędów.
Rozdział 4
Dyrektor Okręgowego Urzędu
§ 13. 1. Dyrektor kieruje działalnością Okręgowego Urzędu przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych.
2. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) realizowanie zadań wynikających z ustawy - Prawo o miarach, a w szczególności:
a) badanie przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia wykonania zadań związanych z prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych, a w szczególności legalizacja przyrządów pomiarowych,
b) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz współdziałanie z administracją publiczną w tym zakresie,
c) wykonywanie na wniosek zainteresowanych podmiotów wzorcowania przyrządów pomiarowych;
2) realizowanie zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych, w tym:
a) nadzór nad paczkowaniem produktów, w szczególności systemu kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego,
b) nadzór nad produkcją butelek miarowych, w szczególności nad stosowanym przez producenta butelek miarowych systemem kontroli wewnętrznej tych butelek,
c) przyjmowanie zgłoszeń faktu paczkowania produktów oraz produkcji butelek miarowych;
3) wykonywanie zadań związanych z cyfrowymi urządzeniami rejestrującymi, zwanymi dalej „tachografami cyfrowymi”, zgodnie z udzielonym przez Prezesa upoważnieniem;
4) kierowanie i nadzór nad realizacją zadań Okręgowego Urzędu jako jednostki przeprowadzającej ocenę zgodności w zakresie udzielonej autoryzacji i notyfikacji na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.);
5) sprawowanie nadzoru i kontroli prawidłowości wykonywania przez naczelników obwodowych urzędów zadań należących do ich zakresu działania, na podstawie i w zakresie wynikającym z odrębnego upoważnienia Prezesa;
6) nadzór nad wykonywaniem prawnej kontroli metrologicznej w punktach legalizacyjnych.
3. Ponadto do zadań Dyrektora należy:
1) organizowanie, planowanie i kierowanie działalnością Okręgowego Urzędu, nadzór nad realizacją zadań Okręgowego Urzędu;
2) wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą wyłącznie do jego kompetencji;
3) wydawanie wytycznych, decyzji i innych aktów wewnętrznych związanych z zadaniami wykonywanymi przez Okręgowy Urząd;
4) ustalanie, w uzgodnieniu z Prezesem, programów rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów oraz nadzór nad ich realizacją, a także dbałość o właściwy stan techniczny nieruchomości i wyposażenia Okręgowego Urzędu;
5) współpraca z komórkami organizacyjnymi GUM;
6) reprezentowanie Okręgowego Urzędu i współdziałanie z administracją publiczną w zakresie działania Okręgowego Urzędu;
7) wykonywanie zgodnie z kompetencjami zadań w zakresie obronności kraju oraz przestrzeganie wymogów wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) i ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.);
8) realizacja polityki kadrowej oraz dobór pracowników do określonych zadań w Okręgowym Urzędzie oraz nadzór nad podnoszeniem ich KWalifikacji zawodowych, a w odniesieniu do pracowników obwodowych urzędów - w porozumieniu z naczelnikami obwodowych urzędów;
9) zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
10) rozpatrywanie skarg i wniosków w trybie przewidzianym w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz reklamacji klientów Okręgowego Urzędu dotyczących działań związanych z usługą wzorcowania, badania lub oceny zgodności;
11) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa.
4. Dyrektor może upoważnić kierownika komórki organizacyjnej oraz innych pracowników Okręgowego Urzędu do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism, w zakresie o którym mowa w ust. 2 i 3.
5. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego kierownik komórki organizacyjnej. O ustanowieniu zastępstwa Dyrektor zawiadamia Prezesa.
Rozdział 5
Zadania kierowników komórek organizacyjnych
§ 14. Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1) reprezentowanie komórki organizacyjnej wobec Dyrektora oraz innych komórek organizacyjnych;
2) planowanie bieżących prac oraz rozwoju działalności i sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
3) planowanie rozwoju wyposażenia technicznego, dbałość o jego stan techniczny i prawidłową eksploatację oraz zabezpieczenie wyposażenia technicznego i innego powierzonego mienia;
4) organizowanie pracy, podział zadań między pracowników kierowanej komórki organizacyjnej i udzielanie niezbędnych wyjaśnień co do sposobu ich realizacji, nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań;
5) wnioskowanie do Dyrektora w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników;
6) zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli w komórce organizacyjnej;
7) wyrażanie zgody na urlopy pracowników;
8) delegowanie pracowników do odbycia podróży służbowych krajowych;
9) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisła współpraca w tym zakresie ze służbami finansowymi Okręgowego Urzędu;
10) ochrona danych osobowych, informacji niejawnych i innych informacji ustawowo chronionych przetwarzanych w komórce organizacyjnej;
11) współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM i z obwodowymi urzędami oraz wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad działalnością obwodowych urzędów, w zakresie upoważnienia udzielonego Dyrektorowi;
12) wykonywanie zadań wynikających z obowiązujących dokumentów systemu zarządzania;
13) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz przepisów dotyczących ochrony mienia.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki pracowników Okręgowego Urzędu
§ 15. 1.Do pracowników w zakresie ich praw i obowiązków stosuje się w szczególności:
1) przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505);
2) przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.);
3) przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.);
4) postanowienia regulaminów.
2. Do podstawowych obowiązków pracowników Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1) znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych dla prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2) terminowe i należyte załatwianie spraw i kompetentne wykonywanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami (instrukcjami) postępowania;
3) rzetelne i obiektywne informowanie przełożonych o stanie prowadzonych spraw;
4) wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwianiu spraw oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
5) rejestrowanie i przechowywanie akt prowadzonych spraw w należytym porządku, zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami;
6) przestrzeganie postanowień zawartych w dokumentach systemu zarządzania;
7) stałe podnoszenie KWalifikacji zawodowych;
8) dbanie o porządek i ład w miejscu pracy;
9) przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;
10) przestrzeganie wymogów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych.
3. Pracownikom, za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej mogą być przyznawane, przez Dyrektora, nagrody zgodnie z odrębnymi przepisami, na zasadach określonych w regulaminie przyznawania nagród.
4. Prezes, za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej może przyznawać Dyrektorowi nagrody, zgodnie z odrębnymi przepisami, na zasadach określonych w regulaminie przyznawania nagród.
5. Prezes, po zasięgnięciu opinii Dyrektora, może za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej przyznawać naczelnikom obwodowych urzędów nagrody, zgodnie z odrębnymi przepisami, na zasadach określonych w regulaminie przyznawania nagród.
Rozdział 7
Zasady współpracy komórek organizacyjnych
§ 16. 1. Współpraca między komórkami organizacyjnymi odbywa się według następujących zasad:
1) komórki organizacyjne zobowiązane są do współdziałania w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji zadań w zakresie ich działania;
2) przy opracowywaniu, uzgadnianiu lub opiniowaniu sprawy wchodzącej w zakres kompetencji kilku komórek organizacyjnych - jedna z nich, wskazana przez Dyrektora lub będąca adresatem sprawy, pełni rolę komórki koordynującej:
a) komórki współpracujące przygotowują i przekazują komórce koordynującej materiały, informacje, wyjaśnienia, ekspertyzy i opinie niezbędne do załatwienia danej sprawy.
b) komórka koordynująca zobowiązana jest do rozpatrzenia wszystkich przedłożonych stanowisk oraz do poinformowania komórek współpracujących o treści ostatecznego stanowiska w danej sprawie, poprzez przekazanie kopii przygotowanego przez nią do podpisu dokumentu,
c) przygotowany projekt stanowiska jest uzgadniany przez komórkę koordynującą z komórkami współpracującymi, w przypadku braku uzgodnienia komórka koordynująca przedkłada projekt wraz z zestawieniem rozbieżności do decyzji Dyrektora.
2. Wątpliwości wynikające z interpretacji przepisów prawa przez komórki organizacyjne rozpatruje Radca Prawny. W razie niemożności ich rozstrzygnięcia, Radca Prawny przedstawia własne wnioski Dyrektorowi w celu podjęcia przez niego decyzji.
3. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor.
Rozdział 8
Zadania komórek organizacyjnych
§ 17. Do zadań Zespołu Laboratoriów Wzorcujących należy w szczególności:
1) wzorcowanie przyrządów pomiarowych użytkowych oraz stosowanych jako wzorce odniesienia;
2) wykonywanie zgodnie z kompetencjami i możliwościami technicznymi ekspertyz przyrządów pomiarowych;
3) udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
4) udział w porównaniach międzylaboratoryjnych i badaniach biegłości;
5) wykonywanie zleconych Okręgowemu Urzędowi przez Prezesa badań przyrządów pomiarowych w ramach badania typu;
6) współpraca z Wydziałem Polityki Rynkowej i Szkolenia w zakresie realizacji szkoleń;
7) opiniowanie projektów dokumentów metrologicznych;
8) opracowywanie planów i programów prac oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
9) prowadzenie rejestrów zgłoszeń przyrządów pomiarowych i rejestrów czynności metrologicznych;
10) sporządzanie umów cywilnoprawnych oraz wystawianie faktur VAT za czynności określone w art. 25 ustawy - Prawo o miarach;
11) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora.
§ 18. 1. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3, odpowiadają za realizację zadań w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych oraz oceny zgodności przyrządów pomiarowych, w tym w szczególności:
1) wykonywanie zleconych Okręgowemu Urzędowi przez Prezesa badań przyrządów pomiarowych w celu zatwierdzenia typu oraz udział w wykonywanych przez Prezesa badaniach;
2) prowadzenie i koordynacja spraw związanych z oceną zgodności przyrządów pomiarowych z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw nowego podejścia dotyczących przyrządów pomiarowych;
3) wykonywanie czynności związanych z legalizacją przyrządów pomiarowych;
4) wzorcowanie, sprawdzanie i wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych;
5) wykonywanie ekspertyz stanowisk kontrolnych do sprawdzania przyrządów pomiarowych;
6) udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
7) nadzór nad wykonywaniem prawnej kontroli metrologicznej w punktach legalizacyjnych;
8) współudział w kontrolach stosowania przepisów prawnych w dziedzinie miar oraz kontrolach właściwego stosowania przyrządów pomiarowych organizowanych przez Wydział Nadzoru Metrologicznego;
9) udział w kontrolach planowych lub doraźnych podmiotów podlegających tym kontrolom zgodnie z ustawą o towarach paczkowanych;
10) współpraca z Wydziałem Polityki Rynkowej i Szkolenia w zakresie realizacji szkoleń;
11) opracowywanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego komórki organizacyjnej;
12) opiniowanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego obwodowych urzędów;
13) opracowywanie planów i programów prac oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
14) opiniowanie projektów przepisów i innych dokumentów metrologicznych.
2. Do zadań Wydziału Metrologii Prawnej należy również:
1) udział w kontrolach przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub naprawy oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych;
2) udział w kontrolach podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych;
3) udział w wykonywaniu, zleconych przez GUM badań tachografów cyfrowych lub kart w celu wydania przez Prezesa świadectwa funkcjonalności.
§ 19. Do zadań Wydziału Nadzoru Metrologicznego należy w szczególności:
1) kontrola komórek organizacyjnych realizujących zadania w zakresie metrologii prawnej;
2) nadzór nad wykonywaniem prawnej kontroli metrologicznej w punktach legalizacyjnych;
3) wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania Okręgowego Urzędu oraz koordynacja kontroli prowadzonych w tym zakresie przez komórki organizacyjne i przez obwodowe urzędy;
4) prowadzenie w imieniu Dyrektora wszystkich spraw wynikających z przepisów ustawy o towarach paczkowanych, a w szczególności:
a) dokonywanie kontroli planowych lub doraźnych podmiotów podlegających tym kontrolom,
b) prowadzenie ewidencji zgłoszeń, o których mowa w ustawie;
5) dokonywanie i koordynowanie na obszarze działania Okręgowego Urzędu kontroli:
a) podmiotów upoważnionych do legalizacji przyrządów pomiarowych,
b) przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub naprawy oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych,
c) podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych, oraz prowadzenie działań pokontrolnych w tym zakresie, zgodnie z udzielonym przez Prezesa upoważnieniem;
6) przygotowywanie dokumentów związanych z wszczynaniem postępowań w sprawach o naruszenie przepisów ustawy - Prawo o miarach oraz ustawy o towarach paczkowanych;
7) współpraca w zakresie dokonywanych kontroli z innymi organami administracji publicznej;
8) prowadzenie rejestru, utworzonych przez Prezesa, punktów legalizacyjnych na terenie Okręgowego Urzędu;
9) prowadzenie rejestru, wydawanych przez Dyrektora, imiennych upoważnień dla pracowników Okręgowych Urzędów do przeprowadzania kontroli;
10) prowadzenie ewidencji i rozliczeń mandatów karnych nakładanych przez pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów upoważnionych do kontroli;
11) prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych oraz decyzji zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych;
12) przygotowywanie planów kontroli oraz sporządzanie sprawozdań i okresowych informacji z ich realizacji.
§ 20. Do zadań Wydziału Polityki Rynkowej i Szkolenia należy w szczególności:
1) opracowywanie okresowych planów, sprawozdań i analiz z działalności Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
2) analizowanie krajowego i międzynarodowego rynku usług metrologicznych oraz prognozowanie trendów i zmian na tym rynku;
3) przygotowywanie analiz dla potrzeb opracowania kierunku działalności Okręgowego Urzędu oraz wnioskowanie w zakresie polityki cenowej i rozwoju usług metrologicznych;
4) prowadzenie polityki informacyjnej dla klienta zewnętrznego;
5) pozyskiwanie informacji o potencjalnych klientach we współpracy z komórkami organizacyjnymi i obwodowymi urzędami;
6) prowadzenie Punktu Obsługi Klienta Okręgowego Urzędu, w tym: prowadzenie rejestrów zgłoszeń przyrządów pomiarowych i rejestrów czynności metrologicznych wykonywanych przez Wydział Metrologii Prawnej oraz Wydział Masy;
7) wystawianie na podstawie danych otrzymanych z komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt 6, decyzji o opłatach w związku z art. 24 i 24a ustawy - Prawo o miarach, za wyjątkiem decyzji dotyczących opłat zaległych i odsetek za zwłokę od opłat zaległych;
8) sporządzanie umów cywilnoprawnych oraz wystawianie faktur VAT za czynności określone w art. 25 ustawy - Prawo o miarach na podstawie danych otrzymanych z komórek organizacyjnych;
9) prowadzenie telefonicznej obsługi klientów Okręgowego Urzędu;
10) organizowanie szkoleń związanych z podnoszeniem KWalifikacji zawodowych pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
11) organizowanie szkoleń metrologicznych na zlecenie podmiotów spoza administracji miar;
12) wystawianie na podstawie danych otrzymanych z Wydziału Nadzoru Metrologicznego decyzji o opłatach za kontrole planowe towarów paczkowanych, podmiotów upoważnionych do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz kontrole przedsiębiorców posiadających zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych.
§ 21. Do zadań stanowiska ds. kontroli wewnętrznej należy realizowanie kontroli zlecanych przez Dyrektora z uwzględnieniem kryteriów: legalności, gospodarności, celowości i rzetelności. Przedmiotem kontroli powinno być w szczególności:
1) badanie systemu zarządzania i kontroli w Okręgowym Urzędzie, w tym procesów kontroli finansowej, w celu oceny ich adekwatności, efektywności i skuteczności;
2) przeprowadzanie przeglądów systemu organizacyjnego w celu ustalenia, czy funkcje planowania, organizacji, kierowania i kontroli są realizowane zgodnie z przepisami prawa i obowiązującymi aktami wewnętrznymi;
3) badanie i ocena wiarygodności i kompletności informacji finansowych oraz środków użytych w celu identyfikacji, wyliczenia, klasyfikacji i raportowania tych informacji;
4) badanie i ocena zabezpieczenia mienia Okręgowego Urzędu;
5) badanie i ocena efektywności i celowości wykorzystania środków i zasobów Okręgowego Urzędu.
§ 22. 1. Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje naczelnik wydziału - Główny Księgowy.
2. Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1) opracowywanie planów finansowych i kontrola ich realizacji;
2) prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych, gospodarki pozabudżetowej, w tym kontrola formalna i rachunkowa dochodów i wydatków oraz sporządzanie kalkulacji kosztów wykonywanych zadań;
3) sporządzanie okresowych sprawozdań wykonywania dochodów i wydatków budżetowych oraz miesięcznych, KWartalnych, półrocznych i rocznych sprawozdań dla GUM i Głównego Urzędu Statystycznego;
4) prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych, w tym terminowe wystawianie decyzji dotyczących zaległych opłat, odsetek za zwłokę od zaległych opłat i innych tytułów;
5) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi, przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
6) sporządzanie dokumentacji wynagrodzeń i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
7) prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych, wyposażenia oraz majątku trwałego;
8) rozliczanie inwentaryzacji (sporządzanie różnic inwentaryzacyjnych, wprowadzenie jej wyników do ewidencji księgowej);
9) prowadzenie kasy Okręgowego Urzędu i dokonywanie operacji kasowych;
10) prowadzenie księgowości Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej;
11) sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością finansową komórek organizacyjnych oraz obwodowych urzędów.
§ 23. Do zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
1) administrowanie nieruchomościami użytkowanymi przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy, prowadzenie dokumentacji dotyczącej tych nieruchomości oraz regulowanie wszystkich związanych z tym należności;
2) rozliczanie kosztów eksploatacji nieruchomości, gospodarowanie składnikami majątkowymi Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów w ścisłej współpracy z naczelnikami obwodowych urzędów;
3) prowadzenie rejestru - ewidencji wyposażenia, w tym środków trwałych i przedmiotów nietrwałych dla Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
4) opracowywanie planów i realizacja zakupów w zakresie zaopatrzenia materiałowego, w tym stempli i naklejek legalizacyjnych, mających na celu zabezpieczenie prawidłowej działalności Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
5) prowadzenie magazynu gospodarczego;
6) opracowywanie projektów rocznych planów inwestycyjnych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, prowadzenie prac związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach przyznanych środków oraz sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;
7) prowadzenie spraw związanych z remontami kapitalnymi oraz bieżącymi budynków i pomieszczeń jak również naprawami, konserwacją i przeglądami okresowymi instalacji i urządzeń technicznych związanych z eksploatacją budynków;
8) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
9) przekazywanie przyrządów pomiarowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów do wzorcowania, naprawy, konserwacji i innych czynności technicznych;
10) zabezpieczenie techniczne, w tym ochrona przeciwpożarowa, zabezpieczenie przed włamaniem i kradzieżą oraz nadzór nad właściwym użytkowaniem powierzonego mienia;
11) utrzymanie czystości wewnątrz i na zewnątrz budynków;
12) prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej;
13) prowadzenie archiwum Okręgowego Urzędu;
14) instalacja, konfiguracja i konserwacja oprogramowania systemowego i użytkowego;
15) nadzór nad eksploatacją sprzętu komputerowego i oprogramowania we wszystkich komórkach organizacyjnych oraz w obwodowych urzędach;
16) administrowanie sieciami komputerowymi;
17) załatwianie spraw związanych z serwisowaniem sprzętu komputerowego;
18) prowadzenie strony internetowej Okręgowego Urzędu oraz Biuletynu Informacji Publicznej we współpracy z komórkami organizacyjnymi i z obwodowymi urzędami.
§ 24. Do zadań Referatu Kadr należy prowadzenie spraw osobowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, a w szczególności:
1) organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy i załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem pracowników;
2) sporządzanie sprawozdań o stanie zatrudnienia oraz sprawozdań z wykorzystania czasu pracy;
3) prowadzenie ogółu spraw związanych z organizowaniem i przeprowadzeniem służby przygotowawczej w ramach służby cywilnej;
4) prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ich ewidencja z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych;
5) przetwarzanie danych osobowych w informatycznym systemie kadrowo-płacowym, we współpracy z Wydziałem Finansowo-Księgowym;
6) prowadzenie archiwum akt osobowych i ewidencja jego zasobów;
7) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, etyki pracowniczej, porządku i dyscypliny pracy oraz oddziaływanie na kształtowanie właściwej atmosfery i stosunków międzyludzkich;
8) opracowywanie wniosków o przyznanie nagród oraz o udzielanie pracownikom kar za naruszenie przepisów prawa pracy i przedstawianie ich Dyrektorowi;
9) prowadzenie spraw emerytalno-rentowych oraz dotyczących nagród jubileuszowych, wysługi lat i innych;
10) opracowywanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych i odznak oraz innych wyróżnień pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
11) wydawanie dokumentów dotyczących spraw osobowych pracowników (legitymacji służbowych, ubezpieczeniowych, zaświadczeń itp.);
12) nadzór nad sporządzaniem planów urlopów wypoczynkowych i kontrola wykorzystania urlopów, w tym wychowawczych i bezpłatnych;
13) prowadzenie kartotek urlopowych oraz kart ewidencji czasu pracy dla pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
14) prowadzenie ewidencji i przechowywanie kopii wydanych pracownikom przez Dyrektora upoważnień i pełnomocnictw, z wyłączeniem wymienionych w zadaniach Wydziału Nadzoru Metrologicznego.
§ 25. Do zadań Radcy Prawnego należy w szczególności:
1) obsługa prawna Dyrektora i naczelników obwodowych urzędów;
2) opracowywanie i przygotowywanie do podpisu Dyrektora projektów wewnętrznych aktów prawnych, projektów umów oraz innych aktów wywołujących skutki prawne;
3) opiniowanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych nadesłanych przez inne organy i jednostki organizacyjne, w tym opiniowanie umów i porozumień;
4) udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawnych;
5) zastępowanie Dyrektora w postępowaniu sądowym, administracyjnym i przed innymi organami;
6) nadzór nad przygotowywaniem wniosków o ukaranie za naruszenie przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych kierowanych do właściwych sądów grodzkich i rejonowych;
7) wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059, z późn. zm.).
§ 26. Do zadań Pełnomocnika Dyrektora ds. Jakości odpowiadającego za realizację zadań Dyrektora w zakresie systemu zarządzania w Okręgowym Urzędzie należy w szczególności:
1) organizowanie, nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z funkcjonowaniem i doskonaleniem systemu zarządzania;
2) opracowywanie, uzgadnianie i weryfikacja podstawowych dokumentów systemu zarządzania;
3) udzielanie pomocy w opracowywaniu i wdrażaniu szczegółowych dokumentów systemu zarządzania;
4) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustaleń wynikających z dokumentów systemu zarządzania;
5) planowanie, organizowanie i nadzorowanie auditów wewnętrznych dotyczących systemu zarządzania;
6) udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących systemu zarządzania;
7) współpraca z jednostką akredytującą;
8) współpraca z Wydziałem Polityki Rynkowej i Szkolenia w zakresie organizacji, przeprowadzania i opiniowania szkoleń w zakresie systemu zarządzania.
§ 27. 1. Do zadań Stanowiska ds. Ochrony Informacji Niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.
2. Do zadań Stanowiska należy w szczególności:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
2) wytwarzanie, przetwarzanie, przekazywanie oraz przechowywanie dokumentów zawierających informacje niejawne;
3) opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Okręgowym Urzędzie i nadzorowanie jego realizacji;
4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
5) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
6) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
7) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
8) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających;
9) nadzorowanie kancelarii tajnej.
3. Kancelarią Tajną kieruje kierownik podlegający bezpośrednio Pełnomocnikowi ds. Ochrony Informacji Niejawnych. Do jej zadań należy właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów niejawnych, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§ 28. Do zadań Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Ppoż. należy w szczególności:
1) szkolenie wstępne nowo zatrudnionych pracowników w zakresie bhp oraz ochrony przeciwpożarowej w porozumieniu z Wydziałem Polityki Rynkowej i Szkolenia;
2) organizowanie szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie bhp i ppoż.;
3) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badań przyczyn i okoliczności tych wypadków;
4) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą na poszczególnych stanowiskach;
5) przeprowadzenie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
6) nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz planowanie wyposażenia budynków i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;
7) współdziałanie z terenowo właściwymi komendantami Państwowej Straży Pożarnej;
8) prowadzenie pozostałych spraw określonych w przepisach szczegółowych, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach.
§ 29. Do zadań Stanowiska ds. Obronnych należy w szczególności:
1) wykonywanie czynności związanych z obronnością państwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm,);
2) planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów.
§ 30. Do zadań Sekretariatu należy w szczególności:
1) przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji oraz przygotowanie jej do dekretacji;
2) rozdzielanie pism do komórek organizacyjnych;
3) przygotowywanie korespondencji do podpisu oraz jej wysyłka;
4) przechowywanie korespondencji dotyczącej bezpośrednio Dyrektora;
5) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej;
6) prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz reklamacji;
7) dystrybucja Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar oraz czasopism i innych wydawnictw prenumerowanych przez Okręgowy Urząd;
8) gospodarowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych.
Załącznik nr 1
do regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach
SCHEMAT ORGANIZACYJNY OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR W KATOWICACH
Załącznik nr 2
do regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach
Przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej, legalizowane w Okręgowym Urzędzie Miar w Katowicach
a) legalizacja pierwotna i legalizacja ponowna przyrządów pomiarowych
Lp. | Rodzaj przyrządu pomiarowego |
Przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych | |
1. | Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego, klasy dokładności 0,2; 0,5; 1 i 21) |
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu płynów | |
2. | Wodomierze o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m3/h |
3. | Instalacje pomiarowe1): |
| a) do gazu ciekłego propan-butan, o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 1000 dm3/min, |
| b) do cieczy kriogenicznych, o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 600 dm3/min, |
| c) do pozostałych cieczy innych niż woda o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 6000 dm3/min |
4. | Odmierzacze1): |
| a) paliw ciekłych innych niż gazy ciekłe, |
| b) gazu ciekłego propan-butan |
5. | Pojemniki przeznaczone do pomiaru i sprawdzania objętości cieczy |
6. | Zbiorniki pomiarowe do cieczy |
7. | Drogowe cysterny pomiarowe2) |
Przyrządy do pomiaru długości i wielkości związanych | |
8. | Przyrządy do pomiaru długości tkanin, drutu, kabla, materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowych1) |
9. | Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór1) |
Przyrządy do pomiaru parametrów ruchu | |
10. | Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym: |
| a) radarowe, |
| b) laserowe, |
| c) prędkościomierze kontrolne |
Przyrządy do pomiaru masy | |
11. | Odważniki klasy dokładności Fi,F2 o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg |
12. | Wagi nieautomatyczne3) |
13. | Wagi automatyczne1): |
| a) porcjujące, |
| b) przenośnikowe, |
| c) odważające, |
| d) dla pojedynczych ładunków |
14. | Wagi wagonowe do ważenia w ruchu wagonów spiętych1) |
15. | Wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu |
Objaśnienia:
1) przyrządy pomiarowe, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1834),
2) dotyczy także samochodowych cystern pomiarowych posiadających zatwierdzenie typu,
3) dotyczy wag nieautomatycznych wprowadzonych do obrotu na podstawie ustawy - Prawo o miarach,
4) dotyczy także manometrów do pomiaru ciśnienia w ogumieniu pojazdów mechanicznych posiadających zatwierdzenie typu.
b) legalizacja ponowna przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności
Lp. | Rodzaj przyrządu pomiarowego |
Przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych | |
1. | Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego, do stosowania w gospodarstwach domowych, w usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym |
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu płynów | |
2. | Wodomierze przeznaczone do pomiaru objętości wody czystej, zimnej lub podgrzanej, zużywanej w gospodarstwach domowych, usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym |
3. | Instalacje pomiarowe do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda: |
| a) w rurociągach o strumieniu objętości nie większym niż 6000 dm3/min. |
| b) do pozostałych cieczy innych niż woda, w tym: |
| - odmierzacze paliw ciekłych, |
| - odmierzacze gazu ciekłego propan-butan. |
| - instalacje pomiarowe montowane na cysternach samochodowych do cieczy o lepkości nie większej niż 20 mPa ∙ s, z wyłączeniem gazu ciekłego propan-butan, |
| - instalacje pomiarowe montowane na cysternach samochodowych do gazu ciekłego propan-butan, |
| - instalacje pomiarowe do napełniania i opróżniania statków, cystern kolejowych i samochodowych cieczami, z wyłączeniem gazu ciekłego propan-butan, o strumieniu objętości nie większym niż 6000 dm3/min, |
| - instalacje pomiarowe do mleka o strumieniu objętości nie większym niż 2000 dm3/min, |
| - instalacje pomiarowe do tankowania samolotów, |
| - instalacje pomiarowe do napełniania cystern kolejowych i samochodowych do gazu ciekłego propan-butan, o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 1000 dm3/min, |
| - instalacje pomiarowe do cieczy, których temperatura jest wyższa niż 50 °C, |
| - instalacje pomiarowe do cieczy kriogenicznych o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 600 dm3/min |
Przyrządy do pomiaru długości i wielkości związanych | |
4. | Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór |
Przyrządy do pomiaru masy | |
5. | Wagi nieautomatyczne |
6. | Wagi automatyczne: |
| a) dla pojedynczych ładunków, |
| b) porcjujące, |
| c) odważające. |
| d) przenośnikowe. |
| e) wagonowe |