ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 22 marca 2019 r.
w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki
(DUMNiSW. z 2019 r., poz. 39; DUMNiSW. z 2020 r., poz. 40; DUMEiN. z 2021 r., poz. 37;ostatnia zmiana: DUMEiN. z 2021 r., poz. 103)
Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, 2024 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 276, 447 i 534) zarządza się, co następuje:
§ 1.Powołuje się, na okres od dnia 22 marca 2019 r. do dnia 31 marca 2022 r., zespół doradczy – Radę Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, zwany dalej „Radą”.
§ 2.[1] W skład Rady wchodzą:
1) Monika Antonina Adamczyk-Garbowska;
2) Włodzimierz Bolecki;
3) Grzegorz Górski;
4) Janusz Gruchała;
5) Iwona Kosek;
6) Urszula Kosińska;
7) Wojciech Kunicki;
8) Józef Marecki;
9) Jan Prostko-Prostyński;
10) Joanna Maria Sosnowska;
11) Jerzy Sperka;
12) Tadeusz Stefan Szubka.
§ 3.Do zadań Rady należy:
1) ocena merytoryczna wniosków o przyznanie środków finansowych na realizację projektu złożonych w ramach programu Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, zwanego dalej „programem”, w konkursach ogłoszonych przed dniem 1 października 2018 r.;
2) przedstawienie ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanemu dalej „ministrem”, list wniosków o realizację projektu rekomendowanych do przyznania środków finansowych w ramach poszczególnych konkursów;
3) wskazywanie kandydatów na ekspertów uczestniczących w procesie oceny wniosków;
4) przedstawienie ministrowi sprawozdań z przebiegu poszczególnych konkursów programu po ich zakończeniu oraz wniosków wynikających z oceny przebiegu programu;
5) opracowanie listy priorytetowych obszarów badawczych w zakresie nauk humanistycznych oraz jej aktualizacja;
6) wykonywanie innych zadań dotyczących rozwoju nauk humanistycznych zleconych przez ministra.
§ 4.1. Pracami Rady kieruje przewodniczący wybrany spośród członków Rady na pierwszym posiedzeniu, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
2. Przewodniczący w szczególności:
1) zwołuje posiedzenia Rady, ustala projekt porządku obrad oraz prowadzi posiedzenia;
2) zaprasza na posiedzenia Rady osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Rady;
3) wnioskuje do ministra o zlecenie opracowania analiz, opinii lub ekspertyz na potrzeby prac Rady.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 2, wykonuje wyznaczony przez niego członek Rady.
4. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje minister.
§ 5.1. Rada działa na posiedzeniach w obecności co najmniej 6 członków.
1a. Posiedzenia Rady mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
1b. Środki komunikacji elektronicznej powinny zapewniać:
1) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.
2. Zawiadomienie o terminie, formie i miejscu posiedzenia wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż w terminie 5 dni przed terminem posiedzenia.
3. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić termin, o którym mowa w ust. 2.
4. Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu.
§ 6.1. Ustalenia Rady są podejmowane zwykłą większością głosów.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo członka Rady, o którym mowa w § 4 ust. 3.
3. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad oraz treść ustaleń Rady.
4. Protokół podpisuje przewodniczący albo członek Rady, o którym mowa w § 4 ust. 3.
§ 7.1. Członkowie Rady są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań Rady.
2. Członkowie Rady podlegają wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu spraw, w przypadku gdy istnieją okoliczności mogące wpłynąć na ich bezstronność, w szczególności jeżeli:
1) uczestniczyli w opracowaniu ocenianego projektu, wniosku lub raportu;
2) sprawa dotyczy zatrudniających ich podmiotów;
3) sprawa dotyczy podmiotów, w których jest zatrudniona osoba pozostająca z nimi w związku małżeńskim, pokrewieństwie lub powinowactwie do drugiego stopnia albo w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jej prawa i obowiązki.
3. Członkowie Rady przed pierwszym posiedzeniem składają ministrowi oświadczenie, w którym zobowiązują się do:
1) bezstronnego działania w interesie publicznym;
2) niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań Rady.
§ 8.Obsługę Rady zapewnia Departament Programów Naukowych i Inwestycji.
§ 9.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).
[1] § 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 września 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (Dz.Urz.MEiN. poz. 103). Zmiana weszła w życie 3 września 2021 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00