Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-07-06 do 2021-03-11
Wersja archiwalna od 2016-07-06 do 2021-03-11
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 6 lipca 2016 r.
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1.Zarządzenie reguluje organizację przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej „Ministerstwem”.
§ 2.1. Nadzór i kontrolę w sprawach skarg, wniosków oraz petycji wpływających do Ministerstwa sprawuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwany dalej „Ministrem”.
2. Czynności z zakresu bieżącego nadzoru nad prawidłowością przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji należą do kompetencji dyrektora generalnego Ministerstwa.
§ 3.1. Biuro Ministra przyjmuje skargi, wnioski oraz petycje wpływające do Ministerstwa oraz koordynuje ich rozpatrywanie, w szczególności:
1) przekazuje skargi, wnioski oraz petycje do rozpatrzenia zgodnie z właściwością komórkom organizacyjnym, organom administracji rządowej lub samorządowej oraz innym instytucjom;
2) prowadzi rejestr skarg i wniosków oraz rejestr petycji;
3) monitoruje terminowość rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji;
4) przyjmuje zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków;
5) zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa informację, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. poz. 1195) oraz dokonuje jej aktualizacji.
2. Skargi, wnioski oraz petycje wpływające do kancelarii ogólnej Ministerstwa lub bezpośrednio do komórki organizacyjnej są niezwłocznie przekazywane do Biura Ministra.
3. Rejestry, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są prowadzone w postaci elektronicznej i zawierają w szczególności:
1) oznaczenie podmiotu wnoszącego skargę, wniosek lub petycję oraz jego adres do korespondencji;
2) datę wpływu oraz przedmiot skargi, wniosku lub petycji;
3) informację o sposobie rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji.
§ 4.1. Zainteresowani w sprawach skarg i wniosków są przyjmowani przez wyznaczonych pracowników Biura Ministra w siedzibie Ministerstwa w następujących dniach i godzinach:
1) poniedziałek – w godzinach 16:00 – 18:00;
2) czwartek – w godzinach 14:30 – 16:00.
2. Informację o dniach i godzinach oraz o pracownikach wyznaczonych do przyjmowania zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków zamieszcza się w ogólnie dostępnym miejscu w siedzibie Ministerstwa oraz na stronie internetowej Ministerstwa.
3. Pracownik Biura Ministra przyjmujący ustną skargę lub wniosek sporządza protokół. Protokół podpisuje wnoszący skargę lub wniosek oraz pracownik Biura Ministra.
§ 5.1. Członkowie Kierownictwa Ministerstwa przyjmują zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków po uprzednim ustaleniu terminu spotkania.
2. Wniosek o spotkanie z członkiem Kierownictwa Ministerstwa powinien być uzasadniony oraz dotyczyć spraw, które nie mogą być rozpatrzone przez komórki organizacyjne.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, jest weryfikowany przez dyrektora Biura Ministra we współpracy z komórką organizacyjną właściwą w sprawie. Po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Biuro Ministra niezwłocznie informuje zainteresowanego o terminie spotkania.
§ 6.1. Minister podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące sekretarza stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie oraz dyrektora generalnego.
2. Dyrektor generalny podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.
3. Dyrektor komórki organizacyjnej podpisuje odpowiedzi na:
1) skargi i wnioski dotyczące pracowników Ministerstwa oraz w sprawach należących do zakresu działania tej komórki;
2) petycje w sprawach należących do zakresu działania tej komórki.
4. W uzasadnionych przypadkach odpowiedź na skargę, wniosek lub petycję podpisuje właściwy w sprawie członek Kierownictwa Ministerstwa.
§ 7.1. Komórki organizacyjne są zobowiązane do udzielania Biuru Ministra informacji i wyjaśnień dotyczących rozpatrywanych przez nie skarg, wniosków oraz petycji.
2. Skargi, wnioski oraz petycje i związane z nimi dokumenty są gromadzone i przechowywane w Ministerstwie zgodnie z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji dla celów archiwalnych.
§ 8.1. Biuro Ministra, w terminie do dnia 30 czerwca, przedstawia Ministrowi do zatwierdzenia roczne sprawozdanie ze sposobu rozpatrzenia skarg i wniosków w Ministerstwie oraz w jednostkach podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.
2. Biuro Ministra, w terminie do dnia 30 czerwca zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim.
§ 9.W sprawach nieuregulowanych zarządzeniem w zakresie rozpatrywania:
1) skarg i wniosków – stosuje się przepisy działu VIII Skargi i wnioski ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46);
2) petycji – stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
§ 10.Traci moc zarządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 października 2015 r. w sprawie zasad przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW poz. 59).
§ 11.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wz. A.T. Bobko
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej – nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).