Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-06-08 do 2021-04-22
Wersja archiwalna od 2017-06-08 do 2021-04-22
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 13 kwietnia 2016 r.
w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego
(ostatnia zmiana: DUMNiSW. z 2017 r., poz. 30)
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.Zarządzenie określa tryb:
1) opracowywania, uzgadniania, konsultowania i opiniowania projektów założeń projektów ustaw, projektów aktów normatywnych, projektów wewnętrznych aktów prawnych, obwieszczeń i komunikatów Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej „Ministrem”, oraz zarządzeń dyrektora generalnego;
2) publikowania projektów oraz dokumentów z nimi związanych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zwanego dalej „BIP RCL”;
3) kierowania aktów prawnych do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej albo w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” oraz ogłaszania aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
4) koordynacji prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej „Ministerstwem”;
5) opracowywania oceny funkcjonowania ustawy, zwanej dalej „OSR ex post”.
§ 2.Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) projekcie – należy przez to rozumieć odpowiednio projekt: założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia Ministra, Prezesa Rady Ministrów lub Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów;
2) członkach Kierownictwa – należy przez to rozumieć Ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego;
3) komórce merytorycznej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach objętych projektowaną regulacją.
§ 3. Członek Kierownictwa może polecić prowadzenie prac legislacyjnych w trybie odrębnym od ustalonego w zarządzeniu.
§ 4. Komórki merytoryczne współpracują z Departamentem Legislacyjno-Prawnym w sprawach prac legislacyjnych, w szczególności zapewniają, na jego wniosek:
1) przygotowanie niektórych przepisów projektu;
2) przygotowanie uzasadnienia projektu lub jego części;
3) przekazanie niezbędnych informacji i wyjaśnień dotyczących projektu.
Rozdział 2
Przepisy wspólne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu
§ 5.1. Departament Legislacyjno-Prawny wszczyna prace legislacyjne:
1) na polecenie członka Kierownictwa;
2) na wniosek komórki merytorycznej, zaakceptowany przez członka Kierownictwa.
2. [1] We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, komórka merytoryczna zamieszcza informacje i wyjaśnienia dotyczące przyczyn i potrzeby opracowania projektu, w tym propozycje rozwiązań, które planuje się w nim zawrzeć, a także informację o innych, pozalegislacyjnych sposobach rozwiązania problemu, będącego podstawą wszczęcia prac legislacyjnych, wraz z podaniem przyczyn ich niezastosowania.
3. [2] Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dotyczy projektu ustawy lub projektu założeń projektu ustawy, dołącza się do niego:
1) ocenę skutków regulacji zaopiniowaną przez Departament Budżetu i Finansów;
2) stanowisko komórki merytorycznej co do konieczności rozpatrzenia projektu przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.
4. W przypadku wydania polecenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, komórka merytoryczna na wniosek Departamentu Legislacyjno-Prawnego przekazuje propozycje rozwiązań. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 6. 1. Departament Legislacyjno-Prawny przygotowuje wystąpienie do członków Kierownictwa w sprawie wprowadzenia projektu do właściwego wykazu prac legislacyjnych. Wystąpienie zawiera zwięzłą informację o przyczynach projektowanych rozwiązań oraz wskazanie istoty rozwiązań, które planuje się zawrzeć w projekcie.
2. Wystąpienie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się Ministrowi po uzyskaniu akceptacji pozostałych członków Kierownictwa.
3. Po uzyskaniu akceptacji Ministra Departament Legislacyjno-Prawny:
1) zamieszcza odpowiedni wpis w wykazie prac legislacyjnych Ministra – w przypadku projektu rozporządzenia;
2) przygotowuje wniosek Ministra do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu – w przypadku projektu: założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§ 7. [3] 1. Po zamieszczeniu informacji o projekcie we właściwym wykazie prac legislacyjnych, Departament Legislacyjno-Prawny opracowuje wstępny projekt. Departament Legislacyjno-Prawny:
1) przekazuje projekt inny niż projekt ustawy lub projekt założeń projektu ustawy komórce merytorycznej w celu opracowania oceny skutków regulacji;
2) może przekazać projekt ustawy lub projekt założeń projektu ustawy komórce merytorycznej w celu uzupełnienia oceny skutków regulacji.
2. Komórka merytoryczna opracowuje albo uzupełnia ocenę skutków regulacji i po zaopiniowaniu przez Departament Budżetu i Finansów, przekazuje ją Departamentowi Legislacyjno-Prawnemu.
§ 8. 1. Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje projekt do uzgodnień wewnątrzresortowych komórkom organizacyjnym Ministerstwa, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja.
2. Departament Legislacyjno-Prawny określa termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. Termin ten może zostać skrócony w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Brak stanowiska w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z uzgodnieniem projektu.
§ 9. [4] Na podstawie ustaleń podjętych w toku uzgodnień wewnątrzresortowych Departament Legislacyjno-Prawny dokonuje zmian w projekcie i przekazuje go komórce merytorycznej w celu uzupełnienia oceny skutków regulacji.
§ 10. Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje projekt do akceptacji członkom Kierownictwa przed skierowaniem go do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania. W przypadku rozbieżności do projektu dołącza się informację o nich. Przepis § 6 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 11. 1. Departament Legislacyjno-Prawny przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt do:
1) uzgodnień;
2) [5] konsultacji publicznych lub opiniowania podmiotom wskazanym w ocenie skutków regulacji.
2. Dyrektor albo zastępca dyrektora komórki merytorycznej potwierdza opracowanie projektu w zakresie rozwiązań merytorycznych.
3. Dyrektor albo zastępca dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego potwierdza opracowanie projektu pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym, z wyłączeniem projektu założeń projektu ustawy.
§ 12. 1. W przypadku otrzymania uwag w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje uwagi komórce merytorycznej w celu uzyskania jej stanowiska, wyznaczając jednocześnie termin na przedstawienie tego stanowiska, a następnie opracowuje projekt będący wynikiem uzgodnień, konsultacji lub opiniowania.
2. [6] Jeżeli zmiany dokonane w projekcie w wyniku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania mają wpływ na ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektu, Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje go komórce merytorycznej w celu uzupełnienia oceny skutków regulacji.
§ 13. 1. W przypadku zaistnienia rozbieżności w uzgodnieniach Departament Legislacyjno-Prawny:
1) sporządza protokół rozbieżności i organizuje konferencję uzgodnieniową, albo
2) przekazuje projekt wraz ze stanowiskiem Ministra podmiotom, które zgłosiły uwagi.
2. Departament Legislacyjno-Prawny wskazuje komórkę merytoryczną, której przedstawiciele biorą udział w konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
§ 14. Departament Legislacyjno-Prawny na bieżąco zamieszcza na stronie BIP RCL dokumenty dotyczące prac nad projektem, w szczególności:
1) projekt kierowany do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także kolejne wersje tego projektu;
2) pisma kierujące projekt do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
3) stanowiska podmiotów wyrażone w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
4) stanowiska Ministra w sprawie uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
5) dokumenty związane z działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.
Rozdział 3
Przepisy szczegółowe dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu rozporządzenia Ministra
§ 15.1. Po zakończeniu uzgodnień Departament Legislacyjno-Prawny kieruje projekt rozporządzenia Ministra do Rządowego Centrum Legislacji wraz z pismem w sprawie komisji prawniczej.
2. W komisji prawniczej biorą udział przedstawiciele Departamentu Legislacyjno-Prawnego oraz, w razie potrzeby, wskazanej przez ten Departament komórki merytorycznej.
3. Po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia przez komisję prawniczą Departament Legislacyjno-Prawny opracowuje projekt uwzględniający ustalenia komisji i kieruje go do Rządowego Centrum Legislacji do akceptacji.
4. W przypadku zwolnienia projektu rozporządzenia z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, Departament Legislacyjno-Prawny wprowadza poprawki zgłoszone przez Rządowe Centrum Legislacji.
§ 16. 1. Departament Legislacyjno-Prawny przedkłada do podpisu Ministrowi projekt rozporządzenia w wersji elektronicznej sporządzonej w formacie XML.
2. Po podpisaniu rozporządzenia przez Ministra Departament Legislacyjno-Prawny, we współpracy z komórką organizacyjną właściwą do spraw informatyki, dokonuje weryfikacji prawidłowości bezpiecznego podpisu elektronicznego, którym opatrzono ten akt.
3. W przypadku współuczestnictwa w wydaniu rozporządzenia Departament Legislacyjno-Prawny występuje do właściwej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego organ współuczestniczący w wydaniu rozporządzenia z wnioskiem o przedłożenie projektu do podpisu właściwemu organowi.
§ 17. Departament Legislacyjno-Prawny kieruje rozporządzenie do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 4
Przepisy szczególne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu ustawy, założeń projektu ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
§ 18.1. Po zakończeniu uzgodnień Departament Legislacyjno-Prawny przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt ustawy, założeń projektu ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów lub zarządzenia Prezesa Rady Ministrów do rozpatrzenia przez właściwy komitet Rady Ministrów.
2. W przypadku zgłoszenia uwag przed rozpatrzeniem projektu przez właściwy komitet Rady Ministrów, Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje uwagi komórce merytorycznej w celu uzyskania stanowiska, wyznaczając jednocześnie termin na przedstawienie tego stanowiska.
3. Departament Legislacyjno-Prawny przygotowuje, we współpracy z komórką merytoryczną, wystąpienie członka Kierownictwa dotyczące uwag zgłoszonych do projektu.
4. W przypadku decyzji właściwego komitetu Rady Ministrów o modyfikacji projektu Departament Legislacyjno-Prawny może przekazać ustalenia komórce merytorycznej, w celu uzyskania jej stanowiska wyznaczając jednocześnie termin na przedstawienie tego stanowiska.
5. Departament Legislacyjno-Prawny opracowuje, we współpracy z komórką merytoryczną, projekt uwzględniający ustalenia właściwego komitetu Rady Ministrów.
§ 19. Departament Legislacyjno-Prawny kieruje projekt ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów do Rządowego Centrum Legislacji wraz z pismem w sprawie komisji prawniczej dotyczącej tego projektu. Przepisy § 15 ust. 2–4 stosuje się odpowiednio.
§ 20. Departament Legislacyjno-Prawny przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt rozpatrzony przez komisję prawniczą albo zwolniony z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, projekt założeń projektu ustawy lub projekt uchwały Rady Ministrów do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a w przypadku projektu rozporządzenia lub zarządzenia Prezesa Rady Ministrów – przekazujące ten projekt w celu przedłożenia go Prezesowi Rady Ministrów do podpisu. Przepisy § 18 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 5
Opracowanie i uzgodnienie projektu wewnętrznego aktu prawnego, obwieszczenia i komunikatu Ministra oraz zarządzenia dyrektora generalnego
§ 21.1. Prace legislacyjne dotyczące projektu:
1) wewnętrznego aktu prawnego Ministra,
2) obwieszczenia i komunikatu Ministra,
3) zarządzenia dyrektora generalnego
– prowadzi komórka merytoryczna, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prace legislacyjne dotyczące projektu obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego aktu prawnego prowadzi Departament Legislacyjno-Prawny.
3. Projekt, o którym mowa w ust. 1, uzgadnia się z Departamentem Legislacyjno-Prawnym, a także z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja.
4. Projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, podlegające ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Legislacyjno-Prawny przekazuje Ministrowi do podpisu w wersji elektronicznej sporządzonej w formacie XML.
5. Departament Legislacyjno-Prawny kieruje akt prawny, o którym mowa w ust. 4, do ogłoszenia i informuje o tym komórkę merytoryczną.
6. Projekty aktów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dyrektorowi generalnemu do podpisu w wersji elektronicznej w systemie EZD, przekazuje Biuro Dyrektora Generalnego.
7. Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi rejestr aktów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i zamieszcza je na stronie intranetowej Ministerstwa.
Rozdział 6
Opracowanie OSR ex post
§ 22.1. Departament Legislacyjno-Prawny powiadamia komórkę merytoryczną o zobowiązaniu Ministra do opracowania OSR ex post.
2. Komórka merytoryczna opracowuje OSR ex post, uzgadniają z Departamentem Budżetu i Finansów i przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące OSR ex post właściwemu organowi.
Rozdział 7
Koordynacja prac legislacyjnych
§ 23.Departament Legislacyjno-Prawny prowadzi w wersji elektronicznej wykaz prac legislacyjnych Ministra oraz harmonogram prac nad projektami.
§ 24. Harmonogram prac nad projektami wskazuje terminy dokonania poszczególnych czynności w trakcie prac legislacyjnych, w szczególności przekazania projektu do akceptacji członkom Kierownictwa, uzgodnień, konsultacji publicznych, opiniowania, Rządowego Centrum Legislacji, w celu rozpatrzenia przez komisję prawniczą, skierowania projektu do rozpatrzenia przez właściwy komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów oraz wskazuje termin wejścia w życie aktu.
Rozdział 8
Przepis końcowy
§ 25.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
[1] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 czerwca 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.MNiSW. poz. 30). Zmiana weszła w życie 8 czerwca 2017 r.
[2] § 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 czerwca 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.MNiSW. poz. 30). Zmiana weszła w życie 8 czerwca 2017 r.
[3] § 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 czerwca 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.MNiSW. poz. 30). Zmiana weszła w życie 8 czerwca 2017 r.
[4] § 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 czerwca 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.MNiSW. poz. 30). Zmiana weszła w życie 8 czerwca 2017 r.
[5] § 11 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 czerwca 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.MNiSW. poz. 30). Zmiana weszła w życie 8 czerwca 2017 r.
[6] § 12 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 czerwca 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.MNiSW. poz. 30). Zmiana weszła w życie 8 czerwca 2017 r.