Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-04-21 do 2015-03-16
Wersja archiwalna od 2010-04-21 do 2015-03-16
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 19/2010 MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 21 kwietnia 2010 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Na podstawie art. 274 ust. 1 pkt 2 i art. 280 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się Regulamin przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Barbara Kudrycka |
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
Załącznik do zarządzenia nr 19/2010 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 21 kwietnia 2010 r. (poz. 44)
REGULAMIN PRZEPROWADZANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W MINISTERSTWIE NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
§ 1
Podstawę przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej „Ministerstwem”, stanowią:
1) ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146);
2) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108);
3) komunikat Nr 1 Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 2, poz. 12);
4) komunikat Nr 16/2006 Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie ogłoszenia „Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” i „Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. MF Nr 9, poz. 70).
§ 2
Celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest wspieranie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej „Ministrem”, w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej, czynności doradcze oraz dostarczenie racjonalnego zapewnienia, że mechanizmy zarządzania i kontroli w Ministerstwie funkcjonują prawidłowo.
§ 3
1. Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań i podlega wyłącznie Ministrowi.
2. Audytor wewnętrzny, w sprawach organizacyjnych, podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.
3. Audytor wewnętrzny realizując swoje zadania postępuje zgodnie z przepisami prawa, „Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” i „Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.
§ 4
Audytor wewnętrzny, w zakresie wykonywania swoich zadań, współpracuje z audytorami wewnętrznymi w działach administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, zwanych dalej „działami”, oraz z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli i innymi podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie.
§ 5
Obowiązkiem audytora wewnętrznego jest rzetelne, obiektywne i niezależne ustalenie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach, a także określenie i analiza przyczyn i skutków uchybień oraz przedstawienie zaleceń dotyczących usprawnienia badanego obszaru i usunięcia uchybień.
§ 6
1. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo wglądu do wszelkich dokumentów oraz źródeł informacji związanych z funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
2. Audytor wewnętrzny ma prawo wstępu do pomieszczeń Ministerstwa, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
3. Audytor wewnętrzny ma prawo żądać od dyrektora i pracowników komórki organizacyjnej, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, zwanej dalej „audytowaną komórką”, niezbędnych informacji, wyjaśnień i kopii dokumentów.
§ 7
Audytor wewnętrzny realizuje działania o charakterze:
1) zadań zapewniających;
2) czynności doradczych, w tym składa wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach;
3) czynności sprawdzających.
§ 8
Audyt wewnętrzny obejmuje badanie i ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej, a w szczególności:
1) przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej w działach oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych w Ministerstwie;
2) ocenę przestrzegania przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych w Ministerstwie;
3) ocenę zabezpieczenia mienia Ministerstwa;
4) ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów Ministerstwa;
5) przegląd dokumentów programowych i planów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania Ministerstwa z planowanymi wynikami i celami.
§ 9
1. Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach.
2. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny niezwłocznie informuje Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.
3. Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.
§ 10
1. Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego, który określa podstawowy zakres zadań audytowych w Ministerstwie.
2. Audytor wewnętrzny przygotowuje, w porozumieniu z Ministrem, do końca roku plan audytu wewnętrznego na następny rok.
3. Do końca stycznia każdego roku audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.
4. W przypadku zmian organizacyjnych w Ministerstwie, w razie pojawienia się nowych lub istotnej zmiany dotychczasowych czynników ryzyka, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach, audyt wewnętrzny przeprowadza się poza planem, o którym mowa w ust. 1, na wniosek Ministra lub z inicjatywy audytora wewnętrznego po uzgodnieniu z Ministrem.
5. Audytor wewnętrzny przedstawia Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i Ministrowi Finansów, w każdym czasie, na wniosek każdego z nich, informacje o przeprowadzonych audytach wewnętrznych.
§ 11
1. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzonego audytu wewnętrznego, zwane dalej „sprawozdaniem”, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.
2. Audytor wewnętrzny przekazuje sprawozdanie dyrektorowi audytowanej komórki.
3. Dyrektor audytowanej komórki może zgłosić na piśmie, w terminie określonym przez audytora wewnętrznego, nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego, analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu.
4. Audytor wewnętrzny, po zapoznaniu się z zastrzeżeniami i wyjaśnieniami dyrektora audytowanej komórki, może zmienić lub uzupełnić treść sprawozdania.
5. W przypadku nieuwzględnienia w całości albo w części dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń do treści sprawozdania, audytor wewnętrzny przekazuje na piśmie swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem dyrektorowi audytowanej komórki.
6. Audytor wewnętrzny przekazuje Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa oraz dyrektorowi audytowanej komórki po jednym egzemplarzu sprawozdania.
7. W terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania sprawozdania dyrektor audytowanej komórki oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa mogą przedstawić Ministrowi na piśmie swoje stanowisko wobec przedstawionego sprawozdania.
§ 12
1. Audytor wewnętrzny może przeprowadzić czynności sprawdzające, dokonując oceny działań audytowanej komórki podjętych w celu realizacji zaleceń.
2. Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających oraz ich ocenę audytor wewnętrzny zamieszcza w notatce informacyjnej, którą przekazuje Ministrowi i dyrektorowi audytowanej komórki.
§ 13
1. Audytor wewnętrzny wykonuje czynności doradcze w ramach planu audytu, na wniosek Ministra lub z własnej inicjatywy w zakresie uzgodnionym z Ministrem.
2. Audytor wewnętrzny, w ramach czynności doradczych, może z własnej inicjatywy przedstawić Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i dyrektorowi audytowanej komórki opinie i wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa lub komórki.
3. Z przeprowadzonych czynności doradczych audytor wewnętrzny sporządza informację w formie notatki, którą pozostawia w aktach audytu wewnętrznego, lub sprawozdania, które przekazuje Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i dyrektorowi audytowanej komórki.
§ 14
Komórka audytu wewnętrznego zapewnia obsługę organizacyjną Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz prowadzi inne działania mające na celu wsparcie jego prac.