Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-09-13 do 2009-06-25
Wersja archiwalna od 2007-09-13 do 2009-06-25
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 23 MINISTRA TRANSPORTU
z dnia 12 września 2007 r.
w sprawie systemu stałego dyżuru
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm.1)), w związku z art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590) oraz § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 219, poz. 2218) ustala się, co następuje:
§ 1
Zarządzenie określa:
1) zasady przygotowania, organizacji i uruchomienia stałego dyżuru;
2) organy podległe lub nadzorowane przez Ministra Transportu, jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Transportu lub przez niego nadzorowane, przedsiębiorcę w którym minister właściwy do spraw transportu reprezentuje Skarb Państwa, zwanych dalej „jednostkami”, w których ma funkcjonować system stałego dyżuru, wymienione w załączniku nr 1;
3) dokumenty, obowiązujące w systemie stałego dyżuru, wymienione w załączniku nr 2.
§ 2
Celem organizacji stałego dyżuru jest zapewnienie ciągłości przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w szczególności:
1) przekazywanie wykonawcom decyzji i zadań od organu nadrzędnego;
2) ewidencjonowanie przyjętych i przekazanych decyzji i zadań;
3) utrzymywanie łączności ze stałym dyżurem organu nadrzędnego, jednostek podległych oraz współdziałających;
4) powiadamianie określonych osób o obowiązku niezwłocznego stawienia się w miejscu pracy.
§ 3
Do podstawowych zadań realizowanych w ramach stałego dyżuru należy:
1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) przekazywanie decyzji upoważnionych organów w sprawie uruchomienia określonych zadań, wynikających z wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3) przekazywanie właściwym organom informacji o stanie sił uruchamianych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa;
4) przekazywanie właściwym organom informacji o stopniu realizacji zadań wynikających z wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
§ 4
1. System stałego dyżuru przygotowuje kierownik jednostki w siedzibie tej jednostki.
2. Przygotowanie systemu stałego dyżuru w jednostce polega na:
1) wyznaczeniu składu osobowego stałego dyżuru;
2) wskazaniu pomieszczenia, wyposażonego w środki łączności, sprzęt komputerowy, materiały biurowe i zapasowe źródło energii elektrycznej, w którym stały dyżur będzie pełniony;
3) opracowaniu i uzgodnieniu z Ministrem Transportu dokumentacji związanej z zapewnieniem warunków do funkcjonowania systemu stałego dyżuru; wzór instrukcji stałego dyżuru określa załącznik nr 3 do zarządzenia;
4) wyznaczeniu osób upoważnionych do uruchomienia systemu stałego dyżuru oraz opracowaniu wykazu tych osób, zawierającego ich dane teleadresowe;
5) wyznaczeniu dyżurnych środków transportowych dla potrzeb systemu stałego dyżuru;
6) zapewnieniu systemów łączności oraz ochrony w miejscach funkcjonowania systemu stałego dyżuru;
7) zapewnieniu wyżywienia i miejsc odpoczynku dla osób pełniących stały dyżur;
8) zorganizowaniu, nie rzadziej niż jeden raz w roku - w ramach szkolenia obronnego - szkolenia teoretycznego i praktycznego dla osób wchodzących w skład systemu stałego dyżuru.
3. Stały dyżur pełniony jest w sposób ciągły - 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, od momentu uruchomienia.
4. Za funkcjonowanie systemu stałego dyżuru w poszczególnych jednostkach odpowiedzialni są kierownicy tych jednostek.
§ 5
1. Funkcjonowanie stałego dyżuru zapewnia kierownik jednostki, wyznaczając jego skład i określając czas jego pełnienia.
2. Skład jednej zmiany stałego dyżuru stanowią co najmniej dwie osoby, w tym kierownik zmiany i dyżurny (dyżurni).
3. Czas pełnienia stałego dyżuru:
1) I zmiana od godz. 08.00 do godz. 20.00;
2) II zmiana od godz. 20.00 do godz. 08.00.
4. Kierownik jednostki może określić inne godziny pełnienia stałego dyżuru, jeśli uzasadnione jest to specyfiką jednostki i zapewnia pełnienie dyżuru całodobowo.
§ 6
1. W przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa, system stałego dyżuru uruchamiany jest obligatoryjnie, w celu realizacji zadań określonych w § 8 ust. 3 tego rozporządzenia.
2. System stałego dyżuru może być uruchomiony w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa, na polecenie kierownika jednostki lub Ministra Transportu, w celu:
1) reagowania na zaistniałą sytuację kryzysową, rozumianą w brzmieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
2) szkolenia i kontroli.
3. O uruchomieniu systemu stałego dyżuru kierownik jednostki informuje Ministra Transportu poprzez Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Transportu.
§ 7
1. W system stałego dyżuru mogą zostać włączeni przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, w stosunku do których zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571) organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest Minister Transportu.
2. Realizacja zadań stałego dyżuru, w szczególności przygotowanie, organizacja i uruchomienia stałego dyżuru, realizowana jest w trybie art. 7 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.
§ 8
System stałego dyżuru w jednostkach według zasad określonych w zarządzeniu, należy przygotować do dnia 15 października 2007 r. i utrzymywać w stałej gotowości do uruchomienia.
§ 9
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Transportu |
w z. Bogustaw Kowalski |
|
1) Zmiany przywołanej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 oraz poz. 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673, Nr 200, poz. 1679 oraz poz. 1687, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036, Nr 223, poz. 2217, oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, Nr 210, poz. 2135.
Załączniki do zarządzenia nr 23 Ministra Transportu z dnia
12 września 2007 r.
Załącznik nr 1
Wykaz
jednostek, w których ma funkcjonować system stałego dyżuru
1. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
2. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
3. Główny Inspektor Transportu Drogowego.
4. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
5. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
6. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w Warszawie.
7. Przedsiębiorstwo państwowe „Porty Lotnicze” w Warszawie.
8. Państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska”.
9. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy.
10. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku.
11. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Giżycku.
12. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu.
13. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Krakowie.
14. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.
15. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Warszawie.
16. Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
17. Polskie Koleje Państwowe S.A. w Warszawie.
Załącznik nr 2
Wykaz dokumentów,
obowiązujących w systemie stałego dyżuru
1. Zarządzenie nr 23 Ministra Transportu z dnia 12 września 2007 r. w sprawie systemu stałego dyżuru.
2. Instrukcja stałego dyżuru.
3. Dziennik działania stałego dyżuru.
4. Wykaz osób upoważnionych do uruchomienia systemu stałego dyżuru.
5. Wykaz danych teleadresowych osób wchodzących w skład systemu stałego dyżuru.
6. Wykaz danych teleadresowych organów i jednostek organizacyjnych nadrzędnych, podległych i współdziałających w ramach systemu stałego dyżuru.
7. Wykaz osób powiadamianych w trybie alarmowym w celu niezwłocznego stawienia się w miejscu pracy.
8. Mapa lub mapy obszarów wg właściwości jednostki organizującej system stałego dyżuru, zgodnie z jej statutem i regulaminem organizacyjnym oraz stosownie do obszaru działania. O rodzaju, skali i wielkości mapy decyduje kierownik jednostki.
9. Brudnopis.
10. Tabela sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania.
11. Regulamin organizacyjny jednostki.
12. Inne dokumenty niezbędne do funkcjonowania systemu stałego dyżuru, wynikające ze specyfiki jednostki.
Załącznik nr 3