Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-10-10 do 2007-11-16
Wersja archiwalna od 2006-10-10 do 2007-11-16
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 27 MINISTRA TRANSPORTU
z dnia 9 października 2006 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Transportu
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm. 1)) oraz w związku z zarządzeniem nr 118 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 lipca 2006 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Ministerstwu Transportu (M.P. Nr 53, poz. 573), zarządza się, co następuje:
§ 1
W zarządzeniu nr 19 Ministra Transportu z dnia 25 lipca 2006 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Transportu (Dz. Urz. MT Nr 4, poz. 22) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 16 w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) Departament Rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad;”;
2) w § 19:
a) ust. I pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) analiza wniosków dotyczących dotowania kolejnictwa oraz prowadzenie spraw w zakresie organizowania kolejowych przewozów pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych, wykonywanych na obszarze kraju w ramach usług publicznych;”,
b) ust. II otrzymuje brzmienie:
„II. W skład Departamentu wchodzą:
1) Wydział Funkcjonowania i Rozwoju Kolei;
2) Wydział Restrukturyzacji i Nadzoru Właścicielskiego;
3) Wydział Międzynarodowej Komunikacji Kolejowej i Transportu Kombinowanego;
4) Wydział Techniki i Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym;
5) Wydział Spraw Majątkowych;
6) Wydział Współpracy z UE i Interoperacyjności Kolei Polskich.”;
3) § 20 otrzymuje brzmienie:
„§ 20
DEPARTAMENT DRÓG I TRANSPORTU DROGOWEGO
I. Departament realizuje zadania w zakresie drogownictwa, ruchu drogowego oraz transportu drogowego, a w szczególności prowadzi sprawy:
1) zarządzania drogami publicznymi;
2) warunków technicznych dla infrastruktury drogowej;
3) międzynarodowego i krajowego transportu drogowego;
4) przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, towarów szybkopsujących się i zwierząt;
5) systemu tachografów cyfrowych i czasu pracy kierowców;
6) warunków technicznych i homologacji pojazdów;
7) uzyskiwania i wydawania uprawnień do kierowania pojazdami;
8) rzeczoznawców samochodowych;
9) zasad ruchu drogowego;
10) wynikające z przepisów Prawa przewozowego w zakresie transportu drogowego;
11) wynikające z przepisów Prawa budowlanego w zakresie drogownictwa;
12) wynikające z przepisów Prawa o ruchu drogowym w zakresie zarządzania ruchem na drogach krajowych oraz tworzenia wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego;
13) wynikające z przepisów ustawy o drogach publicznych;
14) przygotowywania i prowadzenia komisji mieszanych ds. międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;
15) nadzoru Ministra nad:
a) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego,
b) Dyrektorem Transportowego Dozoru Technicznego,
c) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego,
d) Instytutem Transportu Samochodowego,
e) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów;
16) współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:
a) w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,
b) w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS;
17) współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego, a w szczególności z Inspekcją Transportu Drogowego, Policją, Strażą Graniczną i Służbą Celną w zakresie zadań realizowanych przez Departament oraz przestrzegania przepisów dotyczących ruchu i transportu drogowego.
II. W skład Departamentu wchodzą:
1) Wydział ds. Prawnych
2) Wydział Przewozów Międzynarodowych;
3) Wydział Uprawnień do Kierowania i Rejestracji Pojazdów;
4) Wydział Warunków Technicznych Pojazdów;
5) Wydział Czasu Pracy Kierowców i Tachografu Cyfrowego;
6) Wydział Ruchu Drogowego;
7) Wydział Warunków Technicznych Dróg Publicznych;
8) Wydział Sieci Drogowej;
9) Stanowisko ds. Uprawnień Przewozowych;
10) Stanowisko ds. Dróg Samorządowych;
11) Stanowisko ds. Przewozów Specjalnych.”;
4) po § 20 dodaje się § 20a w brzmieniu:
„§ 20a
DEPARTAMENT RZĄDOWEGO PROGRAMU BUDOWY DRÓG I AUTOSTRAD
I. Do zadań Departamentu należy prowadzenie spraw dotyczących rządowych programów budowy dróg krajowych, a w szczególności:
1) przygotowanie i aktualizacja programów wieloletnich i planów rocznych w zakresie dróg krajowych;
2) koordynowanie i monitorowanie realizacji programów wieloletnich i planów rocznych w zakresie dróg krajowych;
3) podejmowanie działań w celu pozyskiwania źródeł finansowania projektów ujętych w planach rocznych oraz programach wieloletnich w zakresie dróg krajowych oraz koordynacja działań podejmowanych w tym zakresie przez inne komórki organizacyjne Ministerstwa;
4) przygotowywanie i aktualizacja Programów rzeczowo-finansowych dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego;
5) nadzór nad realizacją Programu rzeczowo-finansowego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK);
6) przygotowanie i aktualizacja porozumienia w sprawie obsługi Krajowego Funduszu Drogowego, zawieranego z BGK, oraz wykonywanie postanowień zawartych w tym porozumieniu;
7) współpraca z Radą do Spraw Autostrad oraz obsługa jej prac;
8) przygotowywanie dokumentów rządowych upoważniających do podpisania umów kredytowych w sprawach finansowania dróg krajowych oraz wykonywanie postanowień wynikających z tych dokumentów;
9) opracowywanie koncepcji opłat za korzystanie z dróg krajowych, w tym opracowywanie aktów normatywnych w tym zakresie;
10) opracowywanie projektów aktów wykonawczych do ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym;
11) opracowywanie koncepcji kryteriów wyboru projektu do realizacji w trybie przepisów ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o partnerstwie publiczno prywatnym oraz w innych systemach finansowania;
12) opracowywanie koncepcji kryteriów oceny poszczególnych etapów postępowania przetargowego w zakresie autostrad płatnych;
13) opiniowanie projektów instrukcji negocjacyjnych, założeń prac zespołu negocjacyjnego oraz projektów umów o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady płatnej;
14) współpraca z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi oraz bankami komercyjnymi w zakresie finansowania zadań drogowych i innych zadań realizowanych przez resort;
15) opracowywanie koncepcji zmian instytucjonalnych w sektorze drogowym;
16) wykonywanie zadań Ministra w zakresie nadzoru nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, w tym w zakresie:
a) przygotowania i koordynacji budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrad płatnych.
b) tworzenia mechanizmów optymalizacji systemów i mechanizmów pobierania opłat za przejazd autostradą,
c) wprowadzenia systemów elektronicznego poboru opłat,
d) opracowywania planów i programów rozwoju dróg krajowych,
e) opracowywania planów i programów finansowania inwestycji drogowych,
f) wypracowywania i wdrożenia skutecznych procedur bieżącego współdziałania pomiędzy GDDKiA a Ministerstwem oraz innymi jednostkami w ramach resortu;
17) współpraca z Departamentem Planowania Strategicznego i Polityki Transportowej w zakresie realizacji polityki transportowej w wieloletnich i rocznych planach i programach rozwoju dróg krajowych;
18) współpraca z Departamentem Funduszu Spójności oraz Departamentem Funduszy Strukturalnych w zakresie planowania i alokacji środków pochodzących z funduszy UE na programy i projekty inwestycyjne w części dotyczącej sieci dróg krajowych;
19) współpraca z Departamentem Budżetu i Finansowania w zakresie planowania środków budżetowych na drogi krajowe;
20) współpraca z Departamentem Dróg i Transportu Drogowego w zakresie kart opłaty drogowej oraz zmiany kategorii dróg.
II. W skład Departamentu wchodzą:
1) Wydział Programów Drogowych;
2) Wydział Finansowania Programów Drogowych;
3) Wydział Systemów Realizacji;
4) Wydział ds. Zmian Instytucjonalnych;
5) Stanowisko ds. Opłat Drogowych.”;
5) w § 22 w ust. II po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) Wydział Żeglugi Śródlądowej;”;
6) w § 23 w ust. I:
a) uchyla się pkt 3,
b) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) przeprowadzanie naboru, oceny formalnej, finansowej oraz zgodności ze strategiami wniosków o dofinansowanie realizacji projektów zgłaszanych przez beneficjentów końcowych w ramach SPOT;”;
7) § 26 otrzymuje brzmienie:
„§ 26
DEPARTAMENT BUDŻETU I FINANSOWANIA
„I. Do zadań Departamentu należy opracowywanie materiałów do projektu budżetu państwa, wykonywanie budżetu resortu i nadzór nad jego realizacją przez jednostki podległe i nadzorowane, wdrażanie i stosowanie instrumentów ekonomiczno-finansowych, koordynacja płatności i ewidencja księgowa funduszy UE, opracowywanie ocen działalności gospodarczej resortu, wykonywanie funkcji głównego księgowego części budżetu państwa, których dysponentem jest Minister, a w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji księgowej dysponenta części budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków otrzymanych na finansowanie nauki;
2) opracowywanie łącznego bilansu oraz sprawozdań z wykonania budżetu resortu na podstawie jednostkowych bilansów i sprawozdań podległych jednostek budżetowych;
3) opracowywanie analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych;
4) opracowywanie materiałów do projektu budżetu państwa i planu finansowego Ministerstwa na podstawie propozycji właściwych komórek organizacyjnych;
5) prowadzenie ewidencji bieżących zmian w planie finansowym Ministerstwa;
6) współpraca z Ministerstwem Finansów w zakresie przekazywania środków i zmian w budżecie państwa w trakcie roku budżetowego;
7) realizacja zadań związanych z dotowaniem przedsiębiorców;
8) prowadzenie spraw w zakresie zatwierdzania sprawozdań finansowych (bilansu) jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra i wybór biegłych rewidentów do badania tych sprawozdań;
9) prowadzenie spraw w zakresie zatwierdzania sprawozdań finansowych (bilansu) P.P.U.P „POCZTA POLSKA” oraz opiniowanie sprawozdań finansowych spółek Grupy PKP i sprawozdania finansowego Transportowego Dozoru Technicznego;
10) udział w tworzeniu przepisów z zakresu prawa podatkowego, celnego i dewizowego, regulacji taryfowych w obrocie towarowym z zagranicą oraz ocena poziomu obciążeń finansowych wynikających z obowiązku ubezpieczeń cywilnych w transporcie;
11) wykonywanie, w imieniu Ministra, nadzoru nad jednostkami sektora finansów publicznych nadzorowanymi i podległymi Ministrowi, w zakresie kontroli przestrzegania procedur kontroli finansowej;
12) prowadzenie spraw dotyczących ulg przejazdowych w transporcie kolejowym i samochodowym oraz interpretacja przepisów w tym zakresie;
13) prowadzenie ewidencji księgowej funduszy unijnych na poziomie Instytucji Pośredniczącej;
14) dokonywanie płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych;
15) prowadzenie Systemu Informatycznego Monitoringu i Kontroli Finansowej (SlMIK) funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności;
16) koordynacja prac dotyczących statystyki publicznej, a w szczególności związanych z opracowywaniem programów badań statystyki publicznej oraz udział w pracach organizacji międzynarodowych w tym zakresie;
17) prowadzenie stałego monitoringu przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców nadzorowanych przez Ministra oraz współudział w tworzeniu przepisów dotyczących zasad kształtowania środków na wynagrodzenia;
18) opracowywanie okresowych informacji o działalności resortu;
19) koordynacja i monitorowanie spraw dotyczących udzielania pomocy publicznej;
20) koordynacja prac związanych z problematyką konkurencyjności w resorcie;
21) współpraca z właściwymi jednostkami w zakresie rozliczania środków pochodzących z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z funduszy unijnych;
22) weryfikacja finansowa wniosków o przyznanie prefinansowania na realizacje projektu w ramach SPOT;
23) weryfikacja finansowa wniosków o środki Funduszu Spójności do Komisji Europejskiej;
24) koordynacja procesu przygotowania i przekazywania uzgodnionych z właściwymi departamentami wniosków do rezerwy celowej budżetu państwa w zakresie funduszy unijnych;
25) przygotowywanie raportów na temat nieprawidłowości dla projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych w zakresie właściwości departamentu;
26) weryfikacja finansowa sprawozdań z realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;
27) nadzór nad zachowaniem przez beneficjentów końcowych projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych oddzielnego systemu rachunkowości dla środków wspólnotowych oraz odpowiedniego kodu księgowego;
28) kontrola finansowa weryfikacji wniosków o płatność złożonych przez beneficjentów końcowych projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych;
29) przygotowanie wniosków o refundacje w ramach funduszy unijnych we współpracy z Departamentem Funduszy Strukturalnych;
30) współpraca z beneficjentami i właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa przy tworzeniu projektu budżetu państwa w zakresie projektów unijnych.
II. W skład Departamentu wchodzą:
1) Wydział Planowania i Realizacji Budżetu Resortu;
2) Wydział Księgowości i Sprawozdawczości Budżetu Resortu;
3) Wydział Statystyki, Pomocy Publicznej i Spraw Europejskich;
4) Wydział Ekonomiczno-Finansowy;
5) Wydział Ewidencji Księgowej Funduszy Pomocowych;
6) Wydział Akceptacji Płatności;
7) Stanowisko ds. Kontroli Finansowej.”;
8) w § 29 ust. I pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) koordynowanie działań w zakresie zwalczania informacji niezamówionych;”;
9) w § 35 ust. II po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) Stanowisko ds. Kontroli i Szkolenia;”;
10) w § 36:
a) ust. I pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) analiza i ocena adekwatności, efektywności i skuteczności systemów wewnętrznej kontroli funkcjonujących w Ministerstwie, w tym kontroli finansowej;”;
b) ust. II otrzymuje brzmienie:
„II. W skład Biura wchodzą samodzielne stanowiska pracy.”.
11) w § 38 ust. II pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Stanowisko ds. Funduszy Strukturalnych.”.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Transportu |
Jerzy Polaczek |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717; z 2004 r. Nr 273, poz. 2703; Nr 238, poz. 2390; z 2005 r. Nr 249, poz. 2104; Nr 169, poz. 1414; z 2006 r. Nr 45, poz. 319.