Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-06-30 do 2008-11-19
Wersja archiwalna od 2006-06-30 do 2008-11-19
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 12 MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 30 czerwca 2006 r.
w sprawie regulaminu działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 i Nr 104, poz. 708 i 711) zarządza się, co następuje:
§ 1
Określa się regulamin działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 27 Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2004 r. w sprawie regulaminu działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (Dz. Urz. MT Nr 20, poz. 214).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Transportu
Jerzy Polaczek
|
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 76, poz. 541).
Załącznik do zarządzenia nr 12 Ministra Transportu
z dnia 30 czerwca 2006 r. (Dz. Urz. MT Nr 3, poz. 11)
REGULAMIN DZIAŁANIA PAŃSTWOWEJ KOMISJI BADANIA WYPADKÓW LOTNICZYCH
§ 1
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych działa przy ministrze właściwym do spraw transportu, zwanym dalej „Ministrem".
§ 2
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „Komisją", wykonuje zadania w imieniu Ministra na podstawie:
1) ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 i Nr 104, poz. 708 i 711), zwanej dalej „ustawą"
2) aktów wykonawczych do ustawy;
3) Aneksu 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701);
4) niniejszego Regulaminu.
§ 3
1. Działaniami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego Komisji działaniami Komisji kieruje wyznaczony przez niego Zastępca. Jeżeli Zastępcy Przewodniczącego nie zostali powołani lub są nieobecni, działaniami Komisji kieruje Sekretarz Komisji lub wyznaczony przez Przewodniczącego Członek Komisji.
§ 4
1. Komisja działa poprzez:
1) biuro Komisji w Warszawie z siedzibą w Ministerstwie Transportu;
2) przedstawicielstwa terenowe Komisji w Katowicach, Malborku i Poznaniu.
2. W przedstawicielstwie terenowym Członek Komisji lub pracownik obsługi Komisji wykonuje swoje zadania w ramach oddelegowania, o którym mowa w art. 17a ust. 10 ustawy.
§ 5
1. Przewodniczący Komisji koordynuje realizację zadań Komisji, zapewnia właściwą organizację pracy i jej sprawne działanie.
2. Do obowiązków Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1) ustalanie zakresu czynności pracowników obsługi Komisji oraz bezpośrednia kontrola realizacji przydzielonych im zadań;
2) nadzór nad prowadzeniem spraw administracyjno-budżetowych Komisji, a w szczególności podejmowanie decyzji o konieczności wykonania ekspertyz i ich zakresie oraz wybór wykonawców, z uwzględnieniem procedur obowiązujących w Ministerstwie Transportu;
3) reprezentowanie na zewnątrz Ministra w sprawach należących do zakresu działalności Komisji, a niezastrzeżonych odrębną decyzją Ministra;
4) zapewnienie organizacyjnych warunków współpracy Komisji z komisją, o której mowa w art. 140 ust. 1 ustawy, a także z właściwymi organizacjami międzynarodowymi i organami państw obcych w zakresie określonym w art. 137 ust. 6 ustawy;
5) składanie Ministrowi rocznego sprawozdania o realizacji zadań Komisji, obejmującego w szczególności wykaz zdarzeń lotniczych objętych badaniami prowadzonymi przez Komisję i stan realizacji tych badań oraz wnioski mające na celu ich usprawnienie;
6) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych;
7) zapoznawanie się na bieżąco z materiałami krajowymi i zagranicznymi z zakresu badań wypadków i incydentów lotniczych;
8) dbałość o stałe podnoszenie własnych kwalifikacji oraz kwalifikacji pracowników, w szczególności poprzez specjalistyczne szkolenia i konferencje.
3. W ramach działalności merytorycznej do Przewodniczącego Komisji w szczególności należy:
1) organizacja i nadzór nad właściwym przebiegiem badań zdarzeń lotniczych;
2) badanie zdarzeń lotniczych;
3) wyznaczanie terminów i prowadzenie posiedzeń Komisji.
4. Przewodniczący Komisji, w zakresie swego działania podejmuje decyzje nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, a w szczególności:
1) w sprawach osobowych pracowników Komisji;
2) w sprawach ustalania list ekspertów i rzeczoznawców;
3) nadzór nad wykorzystaniem środków transportu;
4) w sprawach określonych przez Ministra w odrębnym upoważnieniu.
§ 6
1. Do obowiązków Zastępcy Przewodniczącego należy przede wszystkim:
1) zastępowanie Przewodniczącego Komisji;
2) nadzór merytoryczny nad prowadzonymi badaniami, odpowiednio w zakresie swoich kompetencji;
3) badanie zdarzeń lotniczych;
4) zgłaszanie Przewodniczącemu Komisji wniosków o wykonanie ekspertyz oraz opiniowanie konieczności ich wykonania w przypadku, gdy z wnioskiem występuje kierujący zespołem badawczym;
5) ścisła współpraca z Sekretarzem Komisji, w szczególności przy kompletowaniu dokumentów dotyczących zdarzeń lotniczych;
6) prowadzenie posiedzeń Komisji;
7) dbałość o przestrzeganie przez pracowników przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych;
8) zapoznawanie się na bieżąco z materiałami krajowymi i zagranicznymi z zakresu badań zdarzeń lotniczych.
2. Do obowiązków Zastępcy Przewodniczącego do spraw pilotażowych należy ponadto, w szczególności:
1) zgłaszanie Przewodniczącemu Komisji wniosków o wykonanie ekspertyz z zakresu czynnika ludzkiego;
2) ustalanie składu grupy wyszkoleniowej oraz zakresu jej działań, w porozumieniu z kierującym zespołem badawczym;
3) współdziałanie z Wiceprezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego do spraw operacyjno-lotniczych w sprawach dotyczących personelu lotniczego, operacji statków powietrznych i ruchu lotniczego;
4) współdziałanie z Wiceprezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego do spraw technicznych w sprawach dotyczących lotnisk.
3. Do obowiązków Zastępcy Przewodniczącego do spraw technicznych należy ponadto, w szczególności:
1) zgłaszanie Przewodniczącemu Komisji wniosków o wykonanie ekspertyz technicznych;
2) ustalanie składu grupy technicznej oraz zakresu jej działań, w porozumieniu z kierującym zespołem badawczym;
3) współdziałanie z Wiceprezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego do spraw technicznych w sprawach dotyczących konstrukcji, wytwarzania i eksploatacji statków powietrznych;
4) nadzór nad wykorzystaniem wyposażenia Komisji.
§ 7
1. Do obowiązków Sekretarza Komisji, należy:
1) koordynacja pracy Członków Komisji i pracowników obsługi;
2) badanie zdarzeń lotniczych;
3) kontrola pod względem formalnym uchwał Komisji przed podpisaniem ich przez Członków Komisji oraz dokumentacji badania zdarzeń lotniczych;
4) ustalanie z Przewodniczącym Komisji, programu i terminów posiedzeń, zawiadamianie o terminie posiedzeń osób mających w nich wziąć udział;
5) prowadzenie ewidencji zdarzeń lotniczych;
6) prowadzenie ewidencji dokumentacji z badania zdarzeń lotniczych;
7) współdziałanie z zespołem bezpieczeństwa lotów Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie obejmującym statystyki wypadków i incydentów lotniczych;
8) prowadzenie ewidencji legitymacji wydanych Członkom Komisji, oraz innych upoważnień, w szczególności, o których mowa w art. 136 ust. 4 ustawy;
9) nadzorowanie pracowników obsługi Komisji;
10) dbałość o przestrzeganie przez pracowników przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych.
3. Sekretarz Komisji współpracuje z Dyrektorem Departamentu Prawnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie prawa lotniczego.
§ 8
Do obowiązków Członka Komisji należy przede wszystkim:
1) badanie zdarzeń lotniczych;
2) pozostawanie w pełnej gotowości do natychmiastowego podjęcia czynności podczas pełnionych dyżurów oraz w ogólnej gotowości poza czasem ich trwania;
2) wnioskowanie o wykonanie ekspertyz;
3) uczestnictwo w posiedzeniach Komisji;
4) zapoznawanie się na bieżąco z materiałami krajowymi i zagranicznymi z zakresu badań wypadków i incydentów lotniczych.
§ 9
1. Kwalifikowanie zdarzeń lotniczych, w celu powołania zespołu badawczego do przeprowadzenia badania wypadku lub incydentu lotniczego, należy do Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego lub Sekretarza Komisji. W przypadku ich nieobecności kwalifikacji dokonuje Członek Komisji, który otrzymał informację o tym zdarzeniu.
2. Zmiana kwalifikacji zdarzenia lotniczego może być dokonana w każdym stadium jego badania w zależności od informacji uzyskanych o tym zdarzeniu. Zmiany dokonuje Przewodniczący Komisji.
§ 10
1. Równocześnie z otrzymaniem informacji o zaistnieniu wypadku lub incydentu lotniczego Przewodniczący Komisji wyznacza kierującego zespołem badawczym i w porozumieniu z nim ustala skład tego zespołu.
2. W przypadku odstąpienia przez Komisję od badania incydentu lotniczego, Przewodniczący Komisji lub jego Zastępca wyznacza spośród Członków Komisji osobę nadzorującą badanie podjęte przez podmiot, o którym mowa w art. 135 ust. 2 ustawy. Informację o odstąpieniu od badania i wyznaczeniu osoby nadzorującej przekazuje się temu podmiotowi niezwłocznie.
3. Członek Komisji, o którym mowa w ust. 2 przedstawia Przewodniczącemu Komisji zaopiniowane przez siebie wyniki badania incydentu lotniczego przekazane przez podmiot prowadzący badanie.
§ 11
1. W zależności od potrzeb, kierujący zespołem badawczym może wydzielić w ramach zespołu badawczego problemowe grupy robocze i wyznaczyć osoby odpowiedzialne za realizację nałożonych na te grupy zadań.
2. Skład zespołu badawczego może być, w każdym stadium badania zdarzenia lotniczego uzupełniony o innych Członków i ekspertów lub osoby posiadające specjalistyczną wiedzę lub doświadczenie.
3. Osoby, o których mowa w ust. 2 powinny reprezentować specjalności mogące być przydatne podczas badania.
§ 12
Przewodniczący Komisji, jego Zastępcy i kierujący zespołem badawczym, odpowiedzialni za ustalenie składu zespołu badawczego, powinni uwzględnić, że osoby wyznaczone do badania wypadku lub incydentu lotniczego, podjętego przez Komisję, nie mogą pozostawać w zależności służbowej od osób i instytucji mających związek z badanym zdarzeniem lub w nim uczestniczących, jak również same pozostawać w takim związku lub być uczestnikiem badanego zdarzenia.
§ 13
Przewodniczący Komisji ma prawo:
1) do włączenia się w skład zespołu badawczego;
2) w uzasadnionych przypadkach:
a) powołania nowego zespołu badawczego, który przejmie obowiązki poprzednio wyznaczonego;
b) wyznaczenia innej osoby kierującej zespołem badawczym lub zmiany osób wchodzących w skład zespołu.
§ 14
1. Kierujący zespołem badawczym odpowiedzialny jest za prawidłowe przeprowadzenie czynności mających na celu zebranie dokumentacji niezbędnej do podjęcia przez Komisję uchwały zamykającej badanie wypadku lub incydentu lotniczego.
2. Kierujący zespołem badawczym wyznacza i koordynuje czynności wykonywane przez osoby będące w składzie zespołu badawczego, z zastrzeżeniem § 5 ust. 3.
3. Osoby wyznaczone do składu zespołu badawczego mogą zwracać się bezpośrednio do Przewodniczącego Komisji o doraźne rozpatrzenie sprawy spornej. Sprawę rozstrzyga Przewodniczący Komisji po konsultacji z Zastępcami Przewodniczącego.
4. Kierujący wraz z zespołem badawczym przygotowuje projekt raportu końcowego wraz z projektem uchwały i przedstawia te projekty na posiedzeniu Komisji.
5. Kierujący zespołem badawczym, powiadamia uprawnione osoby o możliwości zapoznania się z projektem raportu końcowego z wyłączeniem projektu uchwały. Osoby upoważnione, które skorzystały z uprawnienia potwierdzają zapoznanie się z projektem raportu końcowego własnoręcznym podpisem.
§ 15
Sekretarz Komisji powiadamia w dogodnej formie o terminie posiedzenia Komisji Członków Komisji oraz inne osoby, które mają wziąć udział w tym posiedzeniu. W powiadomieniu powinna być wskazana możliwość zapoznania się z dokumentacją w tych sprawach, które będą rozpatrywane na posiedzeniu Komisji.
§ 16
1. W posiedzeniu biorą udział:
1) Członkowie Komisji,
2) kierujący zespołem badawczym i o ile będzie to możliwe, członkowie zespołu badawczego,
3) oraz inne osoby zaproszone za zgodą Przewodniczącego Komisji przez kierującego zespołem badawczym.
2. Każdy z uczestników posiedzenia ma prawo do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi.
3. W głosowaniu uczestniczą jedynie Członkowie Komisji. Głosowanie nie powinno odbywać się w obecności osób, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
§ 17
Na posiedzeniu Komisji sprawę referuje kierujący zespołem lub wyznaczona przez niego osoba.
§ 18
1. Podjęcie uchwały odbywa się w głosowaniu jawnym, większością głosów w taki sposób, że uchwała jest podjęta, gdy suma głosów za jest większa niż suma głosów przeciw i wstrzymujących się. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
2. Uchwała ma formę pisemną i zawiera podpisy wszystkich Członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu, w trakcie którego odbywało się głosowanie.
3. Członek Komisji, który podczas głosowania, o którym mowa w ust. 1, wstrzymuje się od głosu lub jest przeciw przyjęciu treści uchwały powinien uzasadnić swoje stanowisko ustnie do protokołu posiedzenia.
§ 19
1. Członek Komisji, który nie zgodził się podczas głosowania z większością, może zgłosić zdanie odrębne. Zgłoszenie zdania odrębnego powinno być odnotowane w tekście uchwały.
2. Zdanie odrębne wymaga niezależnie od uzasadnienia, o którym mowa w § 18 ust. 3, sporządzenia uzasadnienia na piśmie, które zgłaszający jest obowiązany dostarczyć Sekretarzowi Komisji, w terminie dwóch dni od dnia posiedzenia Komisji, na którym głosowana była uchwała. Niedostarczenie uzasadnienia w tym terminie, rozumiane jest jako rezygnacja ze zgłoszenia zdania odrębnego. W takim przypadku Członek Komisji podpisuje uchwałę.
3. Uzasadnienie sporządza się w dwóch egzemplarzach, każdy opatrzony podpisem Członka Komisji.
4. Uzasadnienie jest integralną częścią uchwały i jest publikowane w pełnej wersji wraz z uchwałą.
§ 20
1. Z posiedzenia sporządza się protokół, który przechowywany jest w siedzibie Komisji.
2. Protokół obejmuje datę sporządzenia, miejsce i datę posiedzenia, listę uczestników i charakter ich uczestnictwa, wykaz poruszanych spraw, przebieg dyskusji i inne informacje, podpis protokolanta i przewodniczącego posiedzenia.
3. Protokół może być sporządzony również w formie zapisu magnetofonowego, o ile zawiera wszystkie informacje, o których mowa w ust. 2, z wyjątkiem podpisów. W przypadku tej formy sporządzenia protokołu wymagane jest zabezpieczenie taśmy przed uszkodzeniem lub przypadkową utratą zapisu.
§ 21
1. Dokumentacja badania wypadku lub incydentu lotniczego obejmuje, w szczególności:
1) uchwałę Komisji;
2) raport końcowy sporządzany według zatwierdzonych wzorów;
3) informację zawierającą dane osób uczestniczących w zdarzeniu, podlegającą ochronie danych osobowych;
4) inne niezbędne dokumenty zgromadzone w trakcie prowadzonych badań.
2. Za przygotowanie dokumentacji z przeprowadzonych badań odpowiedzialny jest kierujący zespołem badawczym. Na kierującym zespołem badawczym spoczywa obowiązek przygotowania do publikacji raportu końcowego w wersji uwzględniającej ochronę danych osobowych.
3. Kierujący zespołem badawczym jest obowiązany do przygotowania raportu wstępnego, o którym mowa w art. 135 ust. 7 ustawy.
§ 22
1. Członkowie Komisji pełnią dyżur w terminach określonych w miesięcznym planie dyżurów. Plan dyżurów doręcza Członkom Komisji Sekretarz Komisji, najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, który ten plan dotyczy.
2. Plan dyżurów sporządza Sekretarz Komisji na polecenie Przewodniczącego Komisji, biorąc pod uwagę w szczególności terminy planowanych urlopów.
3. Plan dyżurów zatwierdza Przewodniczący Komisji najpóźniej przedostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, na który jest sporządzany.
4. Informację zbiorczą dotyczącą ilości godzin dyżuru faktycznie pełnionego przez poszczególnych Członków Komisji przekazuje Przewodniczący Komisji Biuru Administracyjnemu, najpóźniej do 5 dnia następnego miesiąca, w którym dyżury były pełnione.
5. Informacja, o której mowa w ust. 4, jest podstawą do obliczenia należnego wynagrodzenia za pełniony dyżur. Wynagrodzenie za pełnione dyżury jest wypłacane najpóźniej do 10 dnia miesiąca, w którym została dostarczona informacja.
§ 23
1. Z inicjatywą zwołania posiedzenia Komisji w celu podjęcia wniosku o cofnięcie wyznaczenia Przewodniczącego Komisji lub jej członka może wystąpić każdy członek Komisji.
2. Wystąpienie w sprawie cofnięcia wyznaczenia, wraz z uzasadnieniem Członek Komisji występujący z inicjatywą, przekazuje Sekretarzowi Komisji. Termin posiedzenia Komisji wyznacza Przewodniczący Komisji. Powiadomienia o terminie posiedzenia dokonuje Sekretarz Komisji.
3. Kopię wystąpienia wraz z uzasadnieniem cofnięcia wyznaczenia, przekazuje się Członkom Komisji za potwierdzeniem.
4. Członek Komisji, którego wystąpienie dotyczy, może przygotować odpowiedź na piśmie, którą składa Sekretarzowi Komisji w celu przedstawienia na posiedzeniu przed głosowaniem.
5. Głosowanie jest tajne. Uchwałę zawierającą wniosek o cofnięcie wyznaczenia Komisja podejmuje bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej 4/5 składu Komisji.
6. Z posiedzenia sporządza się protokół w formie pisemnej, który przekazywany jest Ministrowi Transportu. Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji. Do protokołu załącza się uzasadnienie wystąpienia i odpowiedź, jeżeli została złożona.
§ 24
1. Obsługę finansową i administracyjną związaną z pracami Komisji, w ramach wydatków ustalonych na ten cel w planie finansowym, zgodnie z zakresem zadań wynikających z Regulaminu Organizacyjnego Ministerstwa Transportu wykonuje Biuro Administracyjne. W rozliczeniach finansowych stosuje się obowiązującą w Ministerstwie Transportu instrukcję kontroli wewnętrznej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych.
2. Będące w dyspozycji Komisji samochody służbowe są obsługiwane przez Gospodarstwo Pomocnicze Ministerstwa Transportu. Do rozliczania kosztów ich użytkowania stosuje się procedury rozliczeń pomiędzy Ministerstwem Transportu a Gospodarstwem Pomocniczym.
3. W zakresie udzielania zamówień publicznych stosuje się procedury wynikające z decyzji Dyrektora Generalnego Ministerstwa Transportu w sprawie udzielania zamówień.
§ 25
1. Przewodniczący Komisji podejmuje decyzje w sprawach delegacji służbowych Członków Komisji oraz pracowników obsługi Komisji, a także decyduje o rodzaju środka transportu właściwego do odbycia podróży służbowej.
2. Członkowie i pracownicy obsługi Komisji w związku z wykonywaniem powierzonych obowiązków w czasie delegacji służbowej otrzymują diety, zwrot kosztów podróży i noclegów. Do diet i innych należności z tytułu podróży służbowych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące:
1) wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na terenie kraju,
2) wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.
3. W związku z badaniem wypadku lub incydentu lotniczego zwraca się, w ramach środków przeznaczonych na działalność Komisji, ekspertom biorącym udział w badaniu zdarzenia faktycznie poniesione koszty, potwierdzone stosownymi dokumentami, z tytułu:
1) odbytej podróży według taryfy przewozowej środka komunikacji samochodowej lub kolejowej - maksymalnie I klasa pociąg pospieszny lub ekspresowy, bądź II klasa IC, ECE;
2) odbytej podróży według taryfy przewozowej środka komunikacji lotniczej - economy class, w przypadkach szczególnych, po wcześniejszej akceptacji Przewodniczącego Komisji;
3) noclegów do kwoty limitu ustalonego w Ministerstwie Transportu.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, muszą być zaakceptowane do realizacji przez Przewodniczącego Komisji.
5. W ramach planu budżetowego wydatków związanych z działalnością Komisji finansowane są szkolenia jej Członków i pracowników obsługi.
§ 26
Członkom i pracownikom obsługi Komisji mogą być udzielane stałe zaliczki na wydatki związane z prowadzeniem badań wypadków lub incydentów lotniczych.
§ 27
Członkom i pracownikom obsługi Komisji na czas prowadzenia badań zdarzeń lotniczych, przysługuje wyposażenie w sprzęt specjalistyczny i odzież ochronną, zgodnie z przepisami BHP i obowiązującą Tabelą przydziału odzieży indywidualnej, ochronnej i obuwia roboczego.
§ 28
W przypadku braku możliwości wykonania niezbędnej dla osiągnięcia celu badania wypadku lub incydentu lotniczego ekspertyzy, opinii lub projektu raportu końcowego przez Członków Komisji, albo jeżeli będzie to uzasadnione względami bezpieczeństwa, przepisami proceduralnymi organów dochodzeniowych lub przedłużającym się czasem prowadzenia badań, Przewodniczący Komisji może zlecić wykonanie ww. czynności ekspertom.
§ 29
1. Sekretarz Komisji sporządza listę ekspertów. Ekspert wpisywany jest na listę ekspertów na wniosek Członka Komisji po akceptacji jego kandydatury przez Przewodniczącego Komisji.
2. Lista ekspertów jest uaktualniana nie rzadziej, niż co 2 lata.
3. Ekspert podczas wykonywanych czynności na rzecz Komisji korzysta z upoważnienia, o którym mowa w art. 136 ust. 3 ustawy.