ZARZĄDZENIE NR 3
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 20 stycznia 2021 r.
w sprawie działalności koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) w związku z art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062) zarządza się, co następuje:
§ 1. Nadzór nad działalnością koordynatorów do spraw dostępności, zwanych dalej "koordynatorami", działających w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanym dalej "Ministerstwem", sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§ 2. 1. Do zadań koordynatorów należy realizacja zadań określonych w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zwanej dalej "ustawą", w szczególności:
1) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Ministerstwo;
2) przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w art. 6 ustawy;
3) monitorowanie działalności Ministerstwa w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
4) inicjowanie i monitorowanie działań podejmowanych w celu realizacji zawartych w Standardach zarządzania zasobami ludzkimi zaleceń Szefa Służby Cywilnej w zakresie dostępności;
5) sporządzanie projektu raportu, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy;
6) przedstawianie Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku kalendarzowego następującego po sporządzeniu raportu, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, cyklicznych informacji o podejmowanych działaniach z zakresu realizowanych zadań;
7) sporządzanie projektu sprawozdania, o którym mowa w art. 12 ustawy;
8) konsultowanie z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Ministerstwa możliwości zapewnienia dostępności na wniosek złożony zgodnie z art. 31 ustawy i sposobów wykonania decyzji, o której mowa w art. 32 ust. 5 ustawy;
9) wsparcie Członka Rady Dostępności reprezentującego Ministerstwo, w szczególności w zakresie opiniowania dokumentów, przygotowywania materiałów i projektów stanowisk na posiedzenia Rady Dostępności.
2. Do zadań koordynatora do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej należy w szczególności monitorowanie zapewnienia i inicjowanie działań w celu zapewnienia:
1) obsługi w Ministerstwie z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje;
2) komunikacji z Ministerstwem na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, w formie określonej w tym wniosku;
3) na stronie internetowej Ministerstwa informacji o zakresie jego działalności - w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywany maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania;
4) spełniania wymagań określonych w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848).
3. Do zadań koordynatora do spraw dostępności architektonicznej należy w szczególności monitorowanie zapewnienia i inicjowanie działań w celu zapewnienia:
1) wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych w budynkach Ministerstwa;
2) instalacji urządzeń lub zastosowania środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynkach Ministerstwa, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych;
3) informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynkach Ministerstwa, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy;
4) wstępu do budynków Ministerstwa osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426, 568 i 875);
5) możliwości ewakuacji z budynków Ministerstwa osób ze szczególnymi potrzebami lub ratowania ich w inny sposób;
6) instalacji w budynkach Ministerstwa urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia.
§ 3. Koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej planuje, organizuje i monitoruje zadania koordynatorów.
§ 4. 1. Koordynatorzy, w zakresie swojej właściwości, konsultują działania prowadzone przez komórki organizacyjne Ministerstwa na rzecz realizacji wymagań służących zapewnieniu dostępności, określonych w art. 6 ustawy oraz innych zadań wynikających z ustawy.
2. Realizując zadania lub konsultując działania, o których mowa w § 2, koordynatorzy mogą występować do dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa o podjęcie określonych działań, mających na celu wdrożenie rozwiązań z zakresu zapewnienia dostępności.
3. Koordynatorzy mogą zwracać się do kierowników jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, którzy udzielają koordynatorom - zgodnie z właściwością - wszelkiej pomocy niezbędnej do realizacji ich zadań, w szczególności przesyłają raporty i sprawozdania, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 5 oraz art. 12 ustawy.
§ 5. 1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa są zobowiązani do udzielania niezbędnej pomocy i wsparcia koordynatorom, w zakresie realizowanych przez nich zadań.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zapewniają współpracę z koordynatorami, w tym:
1) przedstawiają informacje, udzielają wyjaśnień oraz podejmują inne czynności, niezbędne do wykonania zadań określonych w planie działań, w tym zapewniają wdrożenie zadań określonych w planie działania;
2) umożliwiają zaangażowanie podległych pracowników w działania niezbędne do realizacji zadań w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
3) zgłaszają propozycje rozwiązań w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami do realizacji w planie działania.
§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 2 ust. 1 pkt 8 zarządzenia, który wchodzi w życie z dniem 6 września 2021 r.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działami administracji rządowej: administracja publiczna, sprawy wewnętrzne, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00