Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rok 2017 poz. 1
Wersja archiwalna od 2017-01-05 do 2019-12-31
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rok 2017 poz. 1
Wersja archiwalna od 2017-01-05 do 2019-12-31
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 63
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia 30 grudnia 2016 r.

w sprawie przyjęcia programu współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2016–2019

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przyjmuje się program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2016–2019, stanowiący załącznik zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2016 r.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Błaszczak

Załącznik do zarządzenia nr 63
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 30 grudnia 2016 r. (poz. 1)

PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
ORAZ
PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2016–2019

1. Podstawa prawna:

Zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie przyjęcia programu współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zostało opracowane na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817), zwanej dalej „ustawą”.

2. Główny cel programu:

Stworzenie i wdrożenie systemowych rozwiązań umożliwiających aktywny udział organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w planowaniu, realizacji i monitorowaniu realizacji zadań publicznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „MSWiA”, na zasadach określonych w części 5 niniejszego programu.

Rok 2016

Cele szczegółowe

Sposób realizacji

Wysokość planowanych środków [w zł]

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu ratownictwa górskiego.

Powierzenie zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich. (Dz. U. poz. 1241 oraz z 2013 r. poz. 7).

13.300.000 zł

Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania zadań ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego – „Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego”.

Zlecenie zadań na podstawie art. 11 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 656).

150.000 zł

Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny.

Powierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację, w drodze umowy z Polskim Czerwonym Krzyżem.

2.025.000 zł

Zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.

Przyznawanie dotacji w trybie przewidzianym w art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 573 oraz z 2016 r. poz. 749).

14.987.000 zł

Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiej.

Realizacja Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020.

480.000 zł

Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

Zlecanie zadań publicznych poprzez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

260.000 zł

Rok 2017

Cele szczegółowe

Sposób realizacji

Wysokość planowanych środków

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiego.

Powierzenie zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.

14.500.000 zł

Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego – „Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego”.

Zlecenie zadań na podstawie art. 11 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

150.000 zł

Przygotowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych do działań ratowniczo-gaśniczych.

Wsparcie realizacji zadania poprzez zawarcie umów.

36.000.000 zł

Realizacja Programu Ratownictwa i Ochrony Ludności na lata 2014–2020, zwanego dalej „PRiOL”.

Przygotowanie sprawozdania z realizacji PRiOL w roku 2016.

Cel będzie realizowany w ramach współpracy pozafinansowej.

Przygotowanie ewentualnych zmian w PRiOL.

Wypracowanie zmian w PRiOL w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi realizującymi niniejszy program.

Cel będzie realizowany w ramach współpracy pozafinansowej.

Zainicjowanie i sukcesywne podnoszenie jakości współpracy MSWiA z organizacjami pozarządowymi w sytuacjach obejmujących zagrożenia wystąpieniem klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz wystąpieniu klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń o takim charakterze w celu niezwłocznego udzielania pomocy poszkodowanym.

Organizowanie pomocy podmiotom poszkodowanym w wyniku zdarzeń klęskowych, w tym wymiana informacji, w szczególności o zdarzeniach, szkodach i potrzebach podmiotów poszkodowanych. Realizacja zadania uzależniona jest od wystąpienia zdarzenia klęskowego w 2017 r. oraz jego skali.

Cel nie generuje wprost skutków finansowych, w konsekwencji nie planuje się żadnych wydatków na jego realizację. Natomiast pomoc poszkodowanym w wyniku zdarzeń klęskowych może być udzielana ze środków rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, zapisanej w ustawie budżetowej na 2017 r. cz. 83,poz. 4.

Włączenie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w dialog dotyczący polityki migracyjnej Polski.

1. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez NGO1) inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących problematyki migracji.

2. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych będących we właściwości MSWiA dotyczących migracji z organizacjami pozarządowymi.

3. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących problematyki migracji.

1) Skrót od angielskiej nazwy „non governmental organisations” – organizacje pozarządowe.

Cel będzie realizowany w ramach współpracy pozafinansowej.

Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi.

1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych będących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez NGO inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

1.100.000 zł

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla Ofiar Handlu Ludźmi.

Włączanie organizacji pozarządowych w działania krajowej sieci migracyjnej.

1. Upowszechnianie wśród zainteresowanych przedstawicieli organizacji pozarządowych informacji o działaniach (np. badaniach, konferencjach) Europejskiej Sieci Migracyjnej.

2. Współpraca przy tworzeniu raportów Krajowego Punktu Kontaktowego Europejskiej Sieci Migracyjnej.

3. Umożliwianie organizacjom pozarządowym upowszechniania przygotowanych przez nie publikacji/informacji (w tym za pośrednictwem strony internetowej www.emn.gov.pl).

4. Udostępnianie danych kontaktowych organizacji pozarządowych partnerom zagranicznym i krajowym, zainteresowanym podjęciem współpracy lub uzyskaniem określonych informacji.

40.000 zł

Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny.

Powierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację, w drodze umowy z Polskim Czerwonym Krzyżem.

2.525.000 zł

Zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.

Przyznawanie dotacji w trybie przewidzianym w art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.

15.994.000 zł

Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiej.

Realizacja Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020.

440.000 zł

Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

Zlecanie zadań publicznych poprzez ogłaszanie otwartych konkursów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

260.000 zł

Rok 2018

Cele szczegółowe

Sposób realizacji

Wysokość planowanych środków

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiego.

Powierzenie zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.

14.500.000 zł

Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego – „Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego”.

Zlecenie zadań na podstawie art. 11 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

150.000 zł

Przygotowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych do działań ratowniczo-gaśniczych.

Wsparcie realizacji zadania poprzez zawarcie umów.

36.000.000 zł

Realizacja PRiOL

Przygotowanie sprawozdania z realizacji PRiOL w roku 2017.

Cel będzie realizowany w ramach współpracy pozafinansowej.

Kontynuacja współpracy MSWiA z organizacjami pozarządowymi w sytuacjach obejmujących zagrożenia wystąpieniem klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz wystąpieniu klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń o takim charakterze w celu niezwłocznego udzielenia pomocy poszkodowanym.

Organizowanie pomocy podmiotom poszkodowanym w wyniku zdarzeń klęskowych, w tym wymiana informacji w szczególności o zdarzeniach, szkodach i potrzebach podmiotów poszkodowanych. Realizacja zadania uzależniona będzie od wystąpienia zdarzenia klęskowego oraz jego skali.

Cel nie generuje wprost skutków finansowych, w konsekwencji nie planuje się żadnych wydatków na jego realizację. Natomiast pomoc poszkodowanym w wyniku zdarzeń klęskowych może być udzielana ze środków rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, zapisanej w ustawie budżetowej na 2018 r.

Włączenie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w dialog dotyczący polityki migracyjnej Polski.

1. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez NGO inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących problematyki migracji.

2. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących migracji z organizacjami pozarządowymi.

3. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących problematyki migracji.

Cel będzie realizowany w ramach współpracy pozafinansowej.

Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi.

1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez NGO inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla Ofiar Handlu Ludźmi.

1.100.000 zł

Włączanie organizacji pozarządowych w działania krajowej sieci migracyjnej.

1. Upowszechnianie wśród zainteresowanych przedstawicieli organizacji pozarządowych informacji o działaniach (np. badaniach, konferencjach) Europejskiej Sieci Migracyjnej.

2. Współpraca przy tworzeniu raportów Krajowego Punktu Kontaktowego Europejskiej Sieci Migracyjnej.

3. Umożliwienie organizacjom pozarządowym upowszechniania przygotowanych przez nie publikacji/informacji (w tym za pośrednictwem strony internetowej www.emn.gov.pl).

4. Udostępnianie danych kontaktowych organizacji pozarządowych partnerom zagranicznym i krajowym, zainteresowanym podjęciem współpracy lub uzyskaniem określonych informacji.

40.000 zł

Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny.

Powierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację, w drodze umowy z Polskim Czerwonym Krzyżem.

2.525.000 zł

Zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.

Przyznawanie dotacji w trybie przewidzianym w art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.

15.994.000 zł

Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiej.

Realizacja Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020.

440.000 zł

Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

Zlecanie zadań publicznych poprzez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

260.000 zł

Rok 2019

Cele szczegółowe

Sposób realizacji

Wysokość planowanych środków

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiego.

Powierzenie zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.

14.500.000 zł

Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego – „Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego”.

Zlecenie zadań na podstawie art. 11 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

150.000 zł

Przygotowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych do działań ratowniczo-gaśniczych

Wsparcie realizacji zadania poprzez zawarcie umów.

36.000.000 zł

Realizacja PRiOL.

Przygotowanie sprawozdania z realizacji PRiOL w roku 2018.

Cel będzie realizowany w ramach współpracy pozafinansowej.

Kontynuacja współpracy MSWiA z organizacjami pozarządowymi w sytuacjach obejmujących zagrożenia wystąpieniem klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz wystąpieniu klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń o takim charakterze, w celu niezwłocznego udzielenia pomocy poszkodowanym.

Organizowanie pomocy podmiotom poszkodowanym w wyniku zdarzeń klęskowych, w tym wymiana informacji w szczególności o zdarzeniach, szkodach i potrzebach podmiotów poszkodowanych. Realizacja zadania jest uzależniona od wystąpienia zdarzenia klęskowego oraz jego skali.

Cel nie generuje wprost skutków finansowych, a w konsekwencji nie planuje się żadnych wydatków na jego realizację. Natomiast pomoc poszkodowanym w wyniku zdarzeń klęskowych może być udzielana ze środków rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, zapisanej w ustawie budżetowej na 2019 r.

Włączenie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w dialog dotyczący polityki migracyjnej Polski.

1. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez NGO inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących problematyki migracji.

2. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących migracji z organizacjami pozarządowymi.

3. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących problematyki migracji.

Cel będzie realizowany w ramach współpracy pozafinansowej.

Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi.

1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez NGO inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla Ofiar Handlu Ludźmi.

1.100.000 zł

Włączanie organizacji pozarządowych w działania krajowej sieci migracyjnej.

1. Upowszechnianie wśród zainteresowanych przedstawicieli organizacji pozarządowych informacji o działaniach (np. badaniach, konferencjach) Europejskiej Sieci Migracyjnej.

2. Współpraca przy tworzeniu raportów Krajowego Punktu Kontaktowego Europejskiej Sieci Migracyjnej.

3. Umożliwianie organizacjom pozarządowym upowszechniania przygotowanych przez nie publikacji/informacji (w tym za pośrednictwem strony internetowej www.emn.gov.pl).

4. Udostępnianie danych kontaktowych do organizacji pozarządowych partnerom zagranicznym i krajowym, zainteresowanym podjęciem współpracy lub uzyskaniem określonych informacji.

40.000 zł

Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny.

Powierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację, w drodze umowy z Polskim Czerwonym Krzyżem.

2.525.000 zł

Zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.

Przyznawanie dotacji w trybie przewidzianym w art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.

15.994.000 zł

Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiej.

Realizacja Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020.

440.000 zł

Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

Zlecanie zadań publicznych poprzez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

260.000 zł

3. Uczestnicy programu:

1) organizacje pozarządowe, tj. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia (z wyłączeniem partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne):

a) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, 1894 i 1948) lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

b) niedziałające w celu osiągnięcia zysku;

2) podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, tj.:

a) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,

b) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

c) spółdzielnie socjalne,

d) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2016 r. poz. 176, 1170 i 1171), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

4. Zakres przedmiotowy:

Niniejszy program wspiera i ułatwia współpracę Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 543, z późn. zm.). Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088), kieruje działami:

1) administracja publiczna;

2) sprawy wewnętrzne;

3) wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.

Dział administracja publiczna obejmuje sprawy: administracji, w tym organizacji urzędów administracji publicznej oraz procedur administracyjnych, reform i organizacji struktur administracji publicznej, zespolonej administracji rządowej w województwie, podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek osadniczych i obiektów fizjograficznych, przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, zbiórek publicznych, prowadzenia rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową.

Dział sprawy wewnętrzne obejmuje sprawy: ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony granicy Państwa, kontroli ruchu granicznego i cudzoziemców oraz koordynacji działań związanych z polityką migracyjną państwa, zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, ochrony przeciwpożarowej, nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym, obywatelstwa, ewidencji ludności, dowodów osobistych i paszportów w zakresie ustalonym w ustawach, rejestracji stanu cywilnego w zakresie ustalonym w ustawie oraz zmiany imion i nazwisk.

Dział wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne obejmuje sprawy: stosunków Państwa z Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, integracją obywatelską i społeczną osób należących do mniejszości, a także zachowaniem i rozwojem języka regionalnego.

5. Zasady współpracy:

Współpraca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy będzie odbywać się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

W myśl zasady pomocniczości problemy powinny być rozwiązywane na możliwie najniższym odpowiednim szczeblu społecznym. Tam, gdzie to jest możliwe, państwo powinno pozwolić działać społeczeństwu obywatelskiemu, dzięki czemu zostanie ograniczony interwencjonizm administracji do wymiaru niezbędnego.

Zgodnie z zasadą suwerenności administracja publiczna respektuje niezależność i odrębność wspólnot obywateli i organizacji społecznych, uznając ich prawo do niezależnego identyfikowania i rozwiązywania problemów społecznych.

Zgodnie z zasadą partnerstwa organizacje pozarządowe, na zasadach i w formie określonej w ustawie oraz według trybu wynikającego z odrębnych przepisów, ściśle współpracują z administracją publiczną w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywaniu zadań publicznych.

Istotą zasady efektywności jest racjonalne wydawanie środków publicznych, co oznacza świadome, celowe, oszczędne oraz planowe dysponowanie powierzonymi zasobami. Kluczowe znaczenie dla realizacji tej zasady ma wybór metody gospodarowania przy osiąganiu rezultatów najwyższej jakości.

Zasada uczciwej konkurencji opiera się na założeniu, iż zarówno instytucje reprezentujące administrację publiczną, jak i organizacje pozarządowe, mają równe szanse i takie same prawa w ubieganiu się o możliwość wykonania danego zadania publicznego.

Zasada jawności daje prawo partnerom do wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działania, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z organizacjami pozarządowymi. Dysponowanie pełną informacją przyczyni się do budowania partnerskich relacji.

6. Formy współpracy:

Współpraca pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji a organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy może być prowadzona w szczególności poprzez:

1) zlecanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, w następujących formach:

a) powierzania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,

b) wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;

2) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków;

3) konsultowanie z podmiotami niniejszego programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych podmiotów;

4) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy.

7. Koordynacja programu w MSWiA:

Koordynacja monitoringu realizacji niniejszego programu prowadzona będzie przez Departament Komunikacji Społecznej MSWiA na podstawie pisemnych informacji składanych przez kierowników komórek organizacyjnych do 15. dnia miesiąca następującego po upływie każdego kwartału, którego informacje dotyczą, w zakresie działań podjętych w podległych komórkach organizacyjnych oraz ich efektów, jak również planów na następny kwartał.

Każde z działań będzie monitorowane na poziomie jednostkowym przez kierującego komórką organizacyjną MSWiA odpowiedzialną za jego opracowanie/realizację. Monitorowanie powinno dotyczyć przede wszystkim terminowości, prawidłowości oraz przestrzegania obowiązujących zasad współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy. Odpowiedzialne za dane działanie komórki organizacyjne MSWiA są zobowiązane również do przekazywania do Departamentu Komunikacji Społecznej MSWiA informacji na temat odchyleń w realizacji niniejszego programu.

8. Okres realizacji programu:

Niniejszy program jest programem wieloletnim realizowanym w latach 2016–2019.

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działami administracji rządowej: administracja publiczna, sprawy wewnętrzne, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00