Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-07-11 do 2015-07-08
Wersja archiwalna od 2011-07-11 do 2015-07-08
archiwalny
DECYZJA Nr 113
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 11 lipca 2011 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Instytutu Geodezji i Kartografii, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2.
Uchyla się decyzję nr 47A Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii.
§ 3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: J. Miller
Załącznik do decyzji Nr 113 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 11 lipca 2011 r.
STATUT
INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Geodezji i Kartografii, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615);
3) obwieszczenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji lub przez niego nadzorowanych (M. P. Nr 77, poz. 691);
4) niniejszego statutu.
§ 2.
1. Instytut posiada osobowość prawną.
2. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Instytut może używać skróconej nazwy „IGiK” i nazwy anglojęzycznej „Institute of Geodesy and Cartography”.
4. Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
5. Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw administracji publicznej.
Postanowienia szczegółowe
§ 3.
1. Celem działalności Instytutu jest:
1) wspomaganie procesów decyzyjnych państwa poprzez:
a) monitorowanie z wykorzystaniem geodezji, kartografii, fotogrametrii i teledetekcji oraz systemów informacji przestrzennej - zjawisk i procesów zachodzących na powierzchni Ziemi, zwłaszcza w zakresie rozwoju regionalnego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz budownictwa;
b) zapewnienie obsługi naukowej programom rządowym w dziedzinie geodezji i kartografii oraz dziedzinach pokrewnych dotyczących strategii i rozwoju państwa;
c) inspirowanie oraz prowadzenie prac naukowych i rozwojowych w zakresie działalności Instytutu, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przestrzennej służącej powstawaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy;
d) uczestnictwo w rozwijaniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce i w Europie;
2) usprawnianie prac w dziedzinie geodezji i kartografii poprzez tworzenie i implementowanie nowoczesnych metod i technologii;
3) wspieranie działań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przy realizacji jej zadań, a w szczególności:
a) wykonywanie prac wymagających użycia metod naukowych, nietypowych technologii lub unikalnego sprzętu i aparatury, w tym zwłaszcza obejmujących analizowanie, projektowanie, zakładanie i modernizację osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
b) opracowywanie analiz oraz ocen stanu i rozwoju geodezji i kartografii, a także dotyczących wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;
c) opracowywanie i opiniowanie standardów dotyczących produktów, procesów i usług z zakresu informacji przestrzennej oraz geodezji i kartografii;
d) opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń z zakresu geodezji i kartografii;
e) testowanie dostępnych w Polsce technologii oraz ich ocena w aspekcie obowiązujących standardów, a także opiniowanie funkcjonujących i tworzonych systemów informacji przestrzennej.
2. Zakres działalności Instytutu obejmuje w szczególności:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie geodezji, geodynamiki, geofizyki, kartografii, systemów informacji przestrzennej, fotogrametrii, teledetekcji i katastru oraz przystosowanie wyników badań do ich wykorzystania w praktyce;
2) prowadzenie systematycznej, rozległej i aktywnej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi na świecie w celu wykorzystania aktualnej wiedzy oraz najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;
3) udział w pracach międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i zawodowych, a także uczestniczenie w międzynarodowych programach badawczych;
4) udział w międzynarodowych programach pozyskiwania danych do monitorowania procesów geodynamicznych w skali globalnej;
5) współpracę z Polską Akademią Nauk, ze szkołami wyższymi, instytucjami oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju celem udziału w skoordynowanym wykorzystywaniu naukowych i technologicznych osiągnięć polskiej i światowej myśli geodezyjnej i kartograficznej;
6) gromadzenie i rozpowszechnianie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;
7) prowadzenie spraw związanych z wynalazczością oraz ochroną własności intelektualnej i przemysłowej w dziedzinie geodezji i kartografii;
8) prowadzenie spraw związanych z certyfikowaniem jakości w geodezji i kartografii oraz prowadzenie akredytowanych laboratoriów badawczych i pomiarowych;
9) prowadzenie studiów podyplomowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy, a także prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających w zakresie tematycznym zgodnym z kompetencjami Instytutu.
§ 4.
Do podstawowej działalności Instytutu, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489), należą:
1) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);
2) działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z);
3) kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania (PKD 84.13.Z);
4) działalność fotograficzna (PKD 74.20.Z);
5) pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B);
6) działalność bibliotek (PKD 91.01.A).
§ 5.
Instytut może prowadzić również działalność usługową bądź gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, na potrzeby kraju lub eksportu w zakresie:
1) produkcji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (PKD 26.51.Z);
2) wydawania książek (PKD 58.11.Z);
3) wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);
4) pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);
5) sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);
6) sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z);
7) działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);
8) przetwarzania danych; zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z);
9) pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);
10) działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);
11) działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);
12) działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);
13) pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 63.99.Z);
14) pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);
15) wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (PKD 77.33.Z);
16) wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
17) działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);
18) pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B).
§ 6.
1. Jednostki organizacyjne Instytutu, ich nazwy oraz zakres działania, a także strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu ustanowiony przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i działających w Instytucie organizacji związkowych.
2. Instytut tworzy fundusze: statutowy, rezerwowy i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
3. Instytut może tworzyć fundusze: badań własnych, stypendialny, wdrożeń i nagród z zysku.
4. Dyrektor Instytutu, działając w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, ustala regulaminy: pracy, wynagrodzeń, funduszu świadczeń socjalnych.
§ 7.
1. Rada Naukowa liczy 22 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 15;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 7.
2. Liczba należnych miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 9.
3. Liczba należnych miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 13.
4. Liczba należnych miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 2.
5. Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza lub równa liczbie należnych im miejsc w Radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
6. Pozostali członkowie Rady Naukowej będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 8.
Dyrektor Instytutu powołuje kolegium (kolegia) oraz może:
1) powołać sekretarza naukowego Instytutu;
2) powołać organ (organy) opiniodawczo-doradczy;
3) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 9.
1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. Konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia.
3. W ogłoszeniu o konkursie podaje się, w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów.
4. Ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.
5. Kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu.
6. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.
7. Zwycięzca konkursu jest wyłaniany na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej.
8. Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 10.
1. W Instytucie powołuje się komisję dyscyplinarną I instancji.
2. Komisja dyscyplinarna I instancji składa się z 3 członków i jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej i w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymują kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym;
7) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
8) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
Postanowienia końcowe
§ 11.
1. Wprowadzenie zmian w statucie, spowodowanych koniecznością dostosowania statutu do aktualnych przepisów prawnych lub warunków i potrzeb Instytutu, wymaga uchwały Rady Naukowej, opinii zakładowej organizacji związkowej oraz zatwierdzenia tej uchwały przez ministra sprawującego nadzór nad Instytutem.
2. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra sprawującego nadzór nad Instytutem.