Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-12-03
Wersja aktualna od 2010-12-03
obowiązujący
ZARZĄDZENIE Nr 40
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 2 listopada 2010 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Laboratorium Kryminalistycznemu Policji
(ostatnia zmiana: DUMSWiA. z 2010 r., Nr 15, poz. 75)
Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Centralnemu Laboratorium Kryminalistycznemu Policji nadaje się statut stanowiący załącznik [1] do zarządzenia.
§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
Załącznik do zarządzenia Nr 40 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 2 listopada 2010 r. (poz. 66)
STATUT
CENTRALNEGO LABORATORIUM KRYMINALISTYCZNEGO POLICJI
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, zwane dalej „CLKP”, jest instytutem badawczym działającym w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618);
2) ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.1));
3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie działania oraz tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. Nr 126, poz. 1076);
4) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 2010 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji (Dz. U. Nr 181, poz. 1227);
5) niniejszego statutu nadanego zarządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
6) regulaminu organizacyjnego Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
§ 2.
1. CLKP ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą „Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji” w otoku.
2. CLKP posługuje się logo przedstawiającym rysunek mikroskopu koloru srebrnego, umieszczony w polu koła koloru granatowego na tle ośmioramiennej gwiazdy policyjnej koloru srebrnego. Wzór logo stanowi załącznik do statutu.
3. W kontaktach międzynarodowych CLKP może używać nazwy w języku angielskim – „Central Forensic Laboratory of the Police”.
II. Przedmiot i zakres działania
§ 3.
1. Przedmiotem działania CLKP są zarówno badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie kryminalistyki oraz technik kryminalistycznych, przydatne w procesie zapobiegania, wykrywania i zwalczania przestępczości, jak i prace eksperckie i analityczne oraz szkolenia w tym zakresie, prowadzone na zasadach ustalonych przez Komendanta Głównego Policji.
2. Przedmiotem działania CLKP jest:
1) w zakresie działalności podstawowej:
a) bezpieczeństwo państwa, porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz wymiar sprawiedliwości w zakresie, o którym mowa w ust. 1,
b) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
c) pozostałe badania i analizy techniczne,
d) działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,
e) przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,
f) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
g) wydawanie książek, czasopism i pozostałych periodyków,
h) pozostała działalność wydawnicza;
2) w zakresie działalności dodatkowej:
a) reprodukcja zapisanych nośników informacji,
b) działalność fotograficzna w zakresie rejestracji obrazu dowolnymi technikami i wykonywania reprodukcji zarejestrowanego obrazu.
§ 4.
1. Do zadań CLKP związanych z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym, finansowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych z dotacji podmiotowych i celowych, należy w szczególności:
1) prowadzenie prac badawczych oraz przystosowywanie ich wyników do wdrażania w praktyce;
2) rozwój metod badawczych i technologii służących zapobieganiu przestępczości oraz wykrywaniu przestępstw i ich sprawców, w tym opracowywanie opinii i ekspertyz kryminalistycznych na użytek postępowań prowadzonych przez jednostki Policji;
3) utrzymanie, prowadzenie i rozwój wykrywczych baz danych:
a) bazy danych DNA2),
b) Centralnej Registratury Daktyloskopijnej wraz z automatycznym systemem identyfikacji daktyloskopijnej oraz Krajowym Punktem Kontaktowym Eurodac3),
c) Kartoteki Dokumentów Anonimowych4),
d) zbiorów łusek z broni utraconej, łusek i pocisków z miejsc przestępstw oraz automatycznego systemu identyfikacji broni palnej5),
e) zbiorów wzorców broni palnej oraz zbiorów wzorców amunicji6),
f) zbiorów wkładek złamanych7),
g) zbiorów odwzorowań matryc z maszyn wykorzystywanych na terenie Polski do produkcji płyt CD i DVD8),
h) bazy oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów VIN i oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów wyprodukowanych na terenie Polski SEP,
i) zbioru PROFIL9);
4) wykonywanie zadań jednostki uprawnionej do zatwierdzania specyfikacji technicznej oraz do potwierdzania pozbawienia cech użytkowych broni palnej wszelkiego rodzaju, o której mowa w art. 6a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525, z późn. zm.10));
5) wykonywanie zadań Komendanta Głównego Policji w zakresie nadzoru merytorycznego nad funkcjonowaniem laboratoriów kryminalistycznych komend wojewódzkich Policji, w zakresie szkolenia i potwierdzania kompetencji personelu badawczego oraz określania standardów pracy stosowanych w tych laboratoriach;
6) udział w międzynarodowej wymianie danych identyfikacyjnych i wykrywczych, regulowanych odrębnymi przepisami;
7) współpraca z jednostkami Policji oraz pozostałymi jednostkami organizacyjnymi podległymi ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych w zakresie zapewnienia wsparcia naukowo-technicznego w prowadzonych przez te jednostki postępowaniach;
8) współpraca z Wyższą Szkołą Policji w Szczytnie i szkołami policyjnymi oraz innymi jednostkami Policji w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji w obszarze techniki kryminalistycznej;
9) współudział w tworzeniu i opiniowaniu projektów aktów prawnych w obszarze bezpieczeństwa publicznego i zwalczania przestępczości.
2. Ponadto CLKP wykonuje zadania związane:
1) ze współpracą, w zakresie prowadzonej działalności naukowej, z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami badawczymi, uczelniami, organizacjami technicznymi, przedsiębiorcami i zagranicznymi podmiotami policyjnymi;
2) ze specjalizacją i podnoszeniem kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników.
§ 5.
CLKP może przystępować do organizacji i stowarzyszeń naukowych lub inicjować ich powstanie.
§ 6.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych i Komendant Główny Policji mogą w ramach nadzoru, o którym mowa w § 1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 2010 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji (Dz. U. Nr 181, poz. 1227), nałożyć obowiązek wprowadzenia do planu działalności CLKP zadań lub wyznaczyć zadanie poza planem, na zasadach określonych w ustawie o instytutach badawczych.
III. Organy CLKP
§ 7.
Dyrektorem CLKP może być policjant, który spełnia kryteria określone w art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych oraz w przepisach dotyczących wymagań w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i stażu służby, jakim powinni odpowiadać policjanci na stanowiskach służbowych.
§ 8.
1. W skład Rady Naukowej wchodzi 12 osób, w tym 6 pracowników naukowych i badawczo-technicznych CLKP.
2. Liczba miejsc w Radzie Naukowej dla pracowników CLKP:
1) posiadających stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego albo tytuł naukowy – wynosi 4, w tym nie więcej niż jedno miejsce przysługuje pracownikom posiadającym stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy;
2) nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego – wynosi 2.
3. Sposób wyboru i uprawnienia członków Rady Naukowej oraz jej zadania i tryb działania określają ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych i regulamin uchwalony przez Radę.
§ 9.
Dyrektor CLKP może powołać kolegium i trzy organy opiniodawczo-doradcze, ustalając regulamin ich pracy, oraz ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 10.
1. Zatrudnienie pracownika naukowego niebędącego policjantem jest poprzedzone konkursem ogłaszanym przez Dyrektora CLKP.
2. W celu przeprowadzenia konkursu Dyrektor CLKP powołuje organ opiniodawczo-doradczy.
3. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, oraz termin i miejsce ich złożenia.
4. Ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej CLKP oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia.
5. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.
6. Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej organ opiniodawczo-doradczy rekomenduje Dyrektorowi CLKP kandydata na stanowisko.
7. Konkurs może być nierozstrzygnięty; w takim przypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 11.
1. Komisja dyscyplinarna dla pracowników naukowych i badawczo-technicznych, składająca się z trzech członków, jest wybierana w CLKP w następujący sposób:
1) Dyrektor CLKP zarządza wybory i powołuje komisję wyborczą składającą się z czterech członków spośród pracowników CLKP nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego, oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w CLKP w pełnym wymiarze czasu pracy;
3) kandydatury na członków komisji dyscyplinarnej należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów;
4) komisja wyborcza informuje pracowników CLKP o terminie wyborów oraz przedstawia listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
5) głosowanie jest tajne; wybory są prawomocne, jeśli uczestniczyło w nich co najmniej 50% osób uprawnionych do głosowania;
6) w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) komisja sporządza protokół z przeprowadzenia wyborów, który przekazuje Dyrektorowi CLKP;
8) Dyrektor CLKP ogłasza wyniki wyborów.
2. W przypadku konieczności przeprowadzenia wyborów uzupełniających przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 57, poz. 390, Nr 120, poz. 818, Nr 140, poz. 981 i Nr 165, poz. 1170, z 2008 r. Nr 86, poz. 251, Nr 171, poz. 1065 i Nr 237, poz. 1651, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 62, poz. 504, Nr 85, poz. 716, Nr 97, poz. 803, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 959, Nr 157, poz. 1241, Nr 168, poz. 1323, Nr 195, poz. 1502, Nr 201, poz. 1540, Nr 206, poz. 1589 i Nr 223, poz. 1777 oraz z 2010 r. Nr 34, poz. 190, Nr 96, poz. 620, Nr 98, poz. 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 164, poz. 1108 i Nr 182, poz. 1228.
2) Zasady funkcjonowania bazy danych DNA regulują: art. 20 ust. 1, ust. 2a i 2b pkt 2 oraz art. 21 a–e ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 września 2007 r. w sprawie przetwarzania przez Policję informacji o osobach (Dz. U. Nr 170, poz. 1203), zarządzenie nr 1565 Komendanta Głównego Policji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie wykonywania przez policjantów zadań związanych z prowadzeniem bazy danych, zawierającej informacje o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego (Dz. Urz. KGP z 2006 r. Nr 1, poz. 2).
3) Zasady funkcjonowania Centralnej Registratury Daktyloskopijnej regulują: art. 20 ust. 1, ust. 2a i 2b pkt 2 oraz art. 21 a–e ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, decyzja nr 407 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie prowadzenia centralnego zbioru informacji o nazwie „Centralna Registratura Daktyloskopijna”, rozporządzenie Rady (WE) NR 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej.
4) Zbiory utworzone na podstawie zarządzenia nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 lutego 1998 r. w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego Instrukcji postępowania z dowodami rzeczowymi stanowiącymi przedmiot badań w laboratoriach kryminalistycznych Policji oraz ich ekspedycji po przeprowadzeniu tych badań, zasady funkcjonowania kartoteki reguluje decyzja nr 3 Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KGP z dnia 20 stycznia 2009 r. w sprawie zasad prowadzenia i wykorzystania Kartoteki Dokumentów Anonimowych.
5) Zbiory utworzone na podstawie zarządzenia nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 lutego 1998 r. w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego Instrukcji postępowania z dowodami rzeczowymi stanowiącymi przedmiot badań w laboratoriach kryminalistycznych Policji oraz ich ekspedycji po przeprowadzeniu tych badań; zasady funkcjonowania zbiorów reguluje decyzja nr 4 Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KGP z dnia 5 marca 1999 r. w sprawie zasad funkcjonowania zbioru łusek i pocisków wystrzelonych z niezidentyfikowanej broni oraz zbioru łusek z broni utraconej.
6) Zasady funkcjonowania zbiorów reguluje zarządzenie nr 27 Komendanta Głównego Policji z dnia 13 listopada 1997 r. w sprawie prowadzenia zbiorów wzorców broni palnej i amunicji w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym KGP oraz regionalnych laboratoriach kryminalistycznych komend wojewódzkich Policji.
7) Zbiory utworzone na podstawie zarządzenia nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 lutego 1998 r. w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego Instrukcji postępowania z dowodami rzeczowymi stanowiącymi przedmiot badań w laboratoriach kryminalistycznych Policji oraz ich ekspedycji po przeprowadzeniu tych badań; zasady funkcjonowania zborów reguluje decyzja nr 31 Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KGP z dnia 10 maja 2007 r. w sprawie utworzenia i prowadzenia Krajowego Zbioru Wkładek Złamanych.
8) Zbiory utworzone na podstawie porozumienia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Komendantem Głównym Policji z dnia 29 czerwca 2009 r. o współpracy w zakresie badań mechanoskopijnych zabezpieczanych dowodów, otrzymywanych w trakcie kontroli przedsiębiorców produkujących i zwielokrotniających nośniki optyczne.
9) Zasady funkcjonowania zbioru reguluje zarządzenie nr 1159 Komendanta Głównego Policji KGP z dnia 21 października 2005 r. w sprawie postępowania policjantów w przypadku ujawnienia amfetaminy, fenyloacetonu oraz tabletek mogących zawierać pochodne amfetaminy i inne substancje psychotropowe (Dz. Urz. KGP Nr 17, poz. 118 oraz z 2008 r. Nr 17, poz. 101).
10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525 i Nr 96, poz. 959, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 195, poz. 1199, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857 i Nr 164, poz. 1108.
Załącznik do statutu Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji
Wzór logo Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 49 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 grudnia 2010 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Centralnemu Laboratorium Kryminalistycznemu Policji (Dz.U.MSWiA. Nr 15, poz. 75). Zmiana weszła w życie 3 grudnia 2010 r.