ZARZĄDZENIE NR 24
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 lipca 2024 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188, z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641 oraz z 2024 r. poz. 834) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu nr 1 Ministra Infrastruktury z dnia 8 stycznia 2021 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury (Dz. Urz. Min. Inf. z 2023 r. poz. 36 i 44 oraz z 2024 r. poz. 3, 11 i 13) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5 w ust. 1 po pkt 17 dodaje się pkt 17a w brzmieniu:
„17a) Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego;”;
2) w § 10 w ust. 4 uchyla się pkt 2 i dodaje pkt 3 w brzmieniu:
„3) sekretarza stanu - Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego - w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 545 i 834).”;
3) w § 21 w ust. 1 w pkt 7 w lit. e:
a) tiret drugie otrzymuje brzmienie:
„- funkcjonowania Semestru Europejskiego,”,
b) uchyla się tiret trzecie;
4) § 25 otrzymuje brzmienie:
„§ 25. 1. Departament Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (DGMiŻŚ) odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności prowadzenie spraw z zakresu:
1) transportu morskiego, żeglugi morskiej i żeglugi śródlądowej, w tym:
a) tworzenie i wdrażanie polityki transportu morskiego, w tym w ramach transportu intermodalnego,
b) tworzenie i wdrażanie polityki żeglugi śródlądowej,
c) przewozu ładunku i osób statkami żeglugi morskiej i śródlądowej,
d) morskiego prawa pracy i pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
e) bezpieczeństwa żeglugi statków morskich oraz ochrony żeglugi i portów,
f) ograniczania negatywnego oddziaływania transportu morskiego i żeglugi morskiej na środowisko morskie,
g) bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej, w tym z zakresu przewozu żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych i sprawowania nadzoru nad ich realizacją,
h) wymagań technicznych i kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej,
i) nadzoru i współpracy nad wykonywaniem działań administracji morskiej przez upoważnione instytucje klasyfikacyjne,
j) działalności rynku żeglugi śródlądowej, w tym funkcjonowania Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego,
k) współpracy z Transportowym Dozorem Technicznym w zakresie transportu morskiego i żeglugi śródlądowej,
l) współpracy z Państwową Komisją Badania Wypadków Morskich w zakresie realizacji zaleceń zawartych w raportach badania wypadków morskich,
m) koordynacji, nadzoru i monitorowania realizacji programów i strategii rządowych związanych z transportem morskim,
n) cyfryzacji żeglugi morskiej i śródlądowej;
2) obszarów morskich, w tym planowania i zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich oraz prowadzenia konsultacji i uzgodnień transgranicznych w tym zakresie, a także lokalizacji przedsięwzięć w zakresie określonym w szczególności ustawą z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834), oraz wykonywania uprawnień właściciela wód morskich w zakresie określonym w szczególności ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029);
3) portów i przystani morskich, w tym gospodarki nieruchomościami w portach i przystaniach morskich w zakresie określonym w szczególności ustawą z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1796), a także w odniesieniu do trwałego zarządu urzędów morskich, w zakresie określonym w szczególności ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.2));
4) przemysłu stoczniowego;
5) ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami wskutek użytkowania morza, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Gospodarki Wodnej;
6) ochrony brzegu morskiego oraz zarządzania ryzykiem powodziowym od strony morza;
7) funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych na potrzeby żeglugi śródlądowej;
8) promocji żeglugi śródlądowej;
9) zintegrowanej polityki morskiej, w tym:
a) prowadzenie spraw w zakresie krajowej polityki morskiej, w tym monitorowanie realizacji dokumentów rządowych związanych z realizacją polityki morskiej,
b) realizacja i koordynacja działań związanych ze zintegrowaną polityką morską UE,
c) prowadzenie spraw w zakresie współpracy bałtyckiej w regionie Morza Bałtyckiego związanych z realizacją polityki morskiej;
10) działań związanych z finansowaniem zadań z zakresu gospodarki morskiej, w tym w ramach wdrażania planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862);
11) reprezentacji i prowadzenia spraw współpracy z:
a) Międzynarodową Organizacją Morską (IMO) w zakresie udziału w pracach komitetów IMO i podległych im podkomitetów,
b) Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA),
c) Komisją Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku (HELCOM),
d) Centralną Komisją Żeglugi na Renie (CCNR),
e) Europejską Komisją Gospodarczą ONZ w zakresie udziału w pracach Komitetu do spraw Transportu Lądowego (ITC UNECE ONZ),
f) Europejskim Komitetem do spraw Opracowania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI),
g) Inland Navigation Europe (INE).
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) dyrektorami urzędów morskich;
2) izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich;
3) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni;
4) dyrektorami urzędów żeglugi śródlądowej.
4. Departament prowadzi obsługę:
1) Rady Żeglugi Śródlądowej;
2) Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych;
3) Sekretariatu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego;
4) Sekretariatu Trójstronnego Zespołu do spraw Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego;
5) Sekretariatu Trójstronnego Zespołu do spraw prowadzenia dialogu społecznego w sektorze portów morskich;
6) Krajowego Sekretariatu do spraw HELCOM.”;
5) w § 29:
a) w ust. 2:
- pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w tym realizacja zadań związanych z systemem skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych oraz uczestnictwem Rzeczypospolitej Polskiej w funkcjonalnym bloku przestrzeni powietrznej;
4) nadzór nad realizacją „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” w obszarze transportu lotniczego, „Polityką rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)” oraz innych rządowych dokumentów strategicznych w zakresie cywilnego transportu lotniczego;”,
- w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) prowadzenie spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Departament:
1) zapewnia obsługę Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;
2) prowadzi sprawy związane z:
a) udziałem przedstawiciela Ministra w Komitecie Zarządzania Przestrzenią Powietrzną,
b) reprezentowaniem Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Komitetu Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej,
c) funkcjonowaniem Trójstronnego Zespołu Branżowego do Spraw Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej.”;
6) w § 32 w ust. 2:
a) uchyla się pkt 9,
b) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) koordynacja i nadzór nad funkcjonowaniem monitoringu projektów strategicznych;”;
7) po § 38 dodaje się § 38a w brzmieniu:
„§ 38a.1. Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego (BPCPK) odpowiada za:
1) obsługę Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Ministra w zakresie zadań realizowanych na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym;
2) obsługę Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego w zakresie zadań realizowanych na podstawie ustawy z dnia 22 lipca 2022 r. o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego (Dz. U. poz. 1846);
3) wykonywanie zadań w zakresie właściwości Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dotyczących uprawnień oraz obowiązków wynikających z posiadanych przez Skarb Państwa praw z udziałów w spółce Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.”.
§ 2. 1. W terminie 21 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia dyrektorzy: Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Departamentu Lotnictwa oraz Biura Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego przedłożą dyrektorowi generalnemu Ministerstwa Infrastruktury do zatwierdzenia regulamin wewnętrzny kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej uwzględniający zmiany wprowadzone w zarządzeniu zmienianym w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem.
2. Do czasu zatwierdzenia przez dyrektora generalnego regulaminów wewnętrznych Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Departamentu Lotnictwa, o których mowa w ust. 1, zachowują moc dotychczas obowiązujące regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych - w zakresie, w jakim są zgodne z zarządzeniem.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 1, 2 i 7, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 2024 r.
Minister Infrastruktury: D. Klimczak
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej: gospodarka morska, gospodarka wodna, transport i żegluga śródlądowa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury(Dz. U. poz. 2725).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1113, 1463, 1506, 1688, 1762, 1906 i 2029.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00