Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2024 poz. 28
Wersja aktualna od 2024-06-06
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2024 poz. 28
Wersja aktualna od 2024-06-06
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 21
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 4 czerwca 2024 r.

w sprawie wdrażania wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg publicznych o znaczeniu obronnym

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320) w związku z § 4 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1660) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Drogi publiczne o znaczeniu obronnym buduje lub przebudowuje się zgodnie przepisami wydanymi na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.2)), uwzględniając dodatkowo wymagania techniczno-obronne, które określają parametry związane z:

1) klasą drogi,

2) szerokością pasa ruchu,

3) szerokością poboczy,

4) minimalnym promieniem łuku kołowego,

5) minimalnym promieniem krzywej wypukłej i wklęsłej niwelety jezdni,

6) minimalną wysokością skrajni jezdni,

7) klasą obciążenia drogowego obiektu inżynierskiego

- wskazane w załączniku do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Zarządca drogi o znaczeniu obronnym uzgadnia z terenowym organem administracji wojskowej punkty krytyczne, w których stosuje się parametry pojazdu miarodajnego określonego w tabeli nr 2 załącznika do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. Do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym, jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia:

1) został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,

2) zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych,

3) zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu lub na opracowanie projektu i wykonanie robót budowlanych

- stosuje się przepisy dotychczasowe.

2.Przez projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

1) projekt budowlany - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym jest wymagane opracowanie projektu budowlanego;

2) projekt budowlany, projekt zagospodarowania działki lub terenu albo odpowiednie szkice lub rysunki - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym nie jest wymagane opracowanie projektu budowlanego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Traci moc zarządzenie nr 2 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 stycznia 2017 r. w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych w zakresie projektowania i użytkowania dróg i obiektów inżynierskich (Dz. Urz. Min. Inf. i Bud. poz. 3).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5 . Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: D. Klimczak


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 553, 967, 1506, 1597, 1681, 1688, 1762, 1890, 1963 i 2029.

Załącznik
do zarządzenia Ministra Infrastruktury nr 21
z dnia 4 czerwca 2024 r. (Dz. Urz. MI poz. 28)

WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DO STOSOWANIA PRZY BUDOWIE LUB PRZEBUDOWIE DRÓG PUBLICZNYCH O ZNACZENIU OBRONNYM

Tabela 1: Parametry drogi

Lp.

Parametr drogi

j.m.

Wymagania techniczno-obronne

PSDP1

USDP2

1

Klasa

-

A, S, GP, G

GP, G, Z, L, D

2

Szerokość pasa ruchu na odcinku prostym

m

3,50 (3,753)

3,50

3

Pobocza na drodze zamiejskiej klasy G lub Z

m

częściowo o nawierzchni twardej (opaska zewnętrzna) i częściowo o nawierzchni gruntowej

4

Minimalny promień łuku kołowego w planie jezdni (łuku poziomego)

m

25

5

Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety jezdni Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety jezdni

m

1 500

1 000

600

600

6

Minimalna wysokość skrajni jezdni

m

4,60

7

Klasa obciążenia drogowego obiektu inżynierskiego

-

I

Tabela 2: Parametry pojazdu miarodajnego

Długość pojazdu

Lpoj.

Szerokość pojazdu Wpoj.

Zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu

Minimalny zewnętrzny promień skrętu

Wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu

Projektowy promień skrętu

25,030 m

3,672 m

33,870 m

32,870 m

25,400 m

25,000 m

Użyte w tabeli określenia oznaczają:

1) długość pojazdu Lpoj. - odległość między skrajnymi punktami pojazdu mierzona równolegle do jego osi podłużnej; definicję tę stosuje się również do pojazdów przegubowych składających się z minimum dwóch segmentów;

2) szerokość pojazdu Wpoj. - odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu mierzona równolegle do płaszczyzny jezdni;

3) zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

4) minimalny zewnętrzny promień skrętu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny ślad kół pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

5) wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, wewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

6) projektowy promień skrętu - minimalny promień wyokrąglenia do projektowania wewnętrznej krawędzi elementów infrastruktury drogowej, który wynika z korytarza ruchu danego pojazdu.

Rysunek: Korytarz ruchu pojazdu miarodajnego

image


1 Podstawowa sieć dróg na potrzeby obronne państwa,

2 Uzupełniająca sieć dróg na potrzeby obronne państwa,

3 Dotyczy wyłącznie drogi klasy A.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00