Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-06-06
Wersja aktualna od 2024-06-06
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 21
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 4 czerwca 2024 r.
w sprawie wdrażania wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg publicznych o znaczeniu obronnym
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320) w związku z § 4 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1660) zarządza się, co następuje:
§ 1. Drogi publiczne o znaczeniu obronnym buduje lub przebudowuje się zgodnie przepisami wydanymi na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.2)), uwzględniając dodatkowo wymagania techniczno-obronne, które określają parametry związane z:
1) klasą drogi,
2) szerokością pasa ruchu,
3) szerokością poboczy,
4) minimalnym promieniem łuku kołowego,
5) minimalnym promieniem krzywej wypukłej i wklęsłej niwelety jezdni,
6) minimalną wysokością skrajni jezdni,
7) klasą obciążenia drogowego obiektu inżynierskiego
- wskazane w załączniku do zarządzenia.
§ 2. Zarządca drogi o znaczeniu obronnym uzgadnia z terenowym organem administracji wojskowej punkty krytyczne, w których stosuje się parametry pojazdu miarodajnego określonego w tabeli nr 2 załącznika do zarządzenia.
§ 3. 1. Do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym, jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia:
1) został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
2) zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych,
3) zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu lub na opracowanie projektu i wykonanie robót budowlanych
- stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.Przez projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1) projekt budowlany - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym jest wymagane opracowanie projektu budowlanego;
2) projekt budowlany, projekt zagospodarowania działki lub terenu albo odpowiednie szkice lub rysunki - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym nie jest wymagane opracowanie projektu budowlanego.
§ 4. Traci moc zarządzenie nr 2 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 stycznia 2017 r. w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych w zakresie projektowania i użytkowania dróg i obiektów inżynierskich (Dz. Urz. Min. Inf. i Bud. poz. 3).
§ 5 . Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: D. Klimczak
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 553, 967, 1506, 1597, 1681, 1688, 1762, 1890, 1963 i 2029.
Załącznik
do zarządzenia Ministra Infrastruktury nr 21
z dnia 4 czerwca 2024 r. (Dz. Urz. MI poz. 28)
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DO STOSOWANIA PRZY BUDOWIE LUB PRZEBUDOWIE DRÓG PUBLICZNYCH O ZNACZENIU OBRONNYM
Tabela 1: Parametry drogi
Lp. | Parametr drogi | j.m. | Wymagania techniczno-obronne | |
PSDP1 | USDP2 | |||
1 | Klasa | - | A, S, GP, G | GP, G, Z, L, D |
2 | Szerokość pasa ruchu na odcinku prostym | m | 3,50 (3,753) | 3,50 |
3 | Pobocza na drodze zamiejskiej klasy G lub Z | m | częściowo o nawierzchni twardej (opaska zewnętrzna) i częściowo o nawierzchni gruntowej | |
4 | Minimalny promień łuku kołowego w planie jezdni (łuku poziomego) | m | 25 | |
5 | Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety jezdni Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety jezdni | m | 1 500 1 000 | 600 600 |
6 | Minimalna wysokość skrajni jezdni | m | 4,60 | |
7 | Klasa obciążenia drogowego obiektu inżynierskiego | - | I |
Tabela 2: Parametry pojazdu miarodajnego
Długość pojazdu Lpoj. | Szerokość pojazdu Wpoj. | Zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu | Minimalny zewnętrzny promień skrętu | Wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu | Projektowy promień skrętu |
25,030 m | 3,672 m | 33,870 m | 32,870 m | 25,400 m | 25,000 m |
Użyte w tabeli określenia oznaczają:
1) długość pojazdu Lpoj. - odległość między skrajnymi punktami pojazdu mierzona równolegle do jego osi podłużnej; definicję tę stosuje się również do pojazdów przegubowych składających się z minimum dwóch segmentów;
2) szerokość pojazdu Wpoj. - odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu mierzona równolegle do płaszczyzny jezdni;
3) zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
4) minimalny zewnętrzny promień skrętu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny ślad kół pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
5) wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, wewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
6) projektowy promień skrętu - minimalny promień wyokrąglenia do projektowania wewnętrznej krawędzi elementów infrastruktury drogowej, który wynika z korytarza ruchu danego pojazdu.
Rysunek: Korytarz ruchu pojazdu miarodajnego
1 Podstawowa sieć dróg na potrzeby obronne państwa,
2 Uzupełniająca sieć dróg na potrzeby obronne państwa,
3 Dotyczy wyłącznie drogi klasy A.