Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-12-07
Wersja aktualna od 2023-12-07
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 28
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 7 grudnia 2023 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
Na podstawie art. art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498, z 2023 r. poz. 1672) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się statut Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Do postępowań dyscyplinarnych wszczętych i niekończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia stosuje się przepisy zarządzenia w brzmieniu dotychczasowym.
§ 3. Obecni członkowie Rady Naukowej Instytutu oraz Komisji Dyscyplinarnej nadal pełnią swoje dotychczasowe funkcje.
§ 4. W przypadku konkursów mających na celu wyłonienie nowych pracowników Instytutu, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy zarządzenia w brzmieniu dotychczasowym.
§ 5. Traci moc zarządzenie Nr 18 Ministra Infrastruktury z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 31).
§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: A. Gajadhur
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2588).
Załącznik do zarządzenia nr 28 Ministra Infrastruktury
z dnia 7 grudnia 2023 r. (poz. 48)
STATUT
Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, zwany dalej „Instytutem", jest instytutem badawczym utworzonym zarządzeniem nr 108 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1973 r. w sprawie utworzenia Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (M. P. z 1974 r. poz. 12).
2. Instytut działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498, z 2023 r. poz. 1672), zwanej dalej „ustawą";
2) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872, 2005);
3) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Instytut posiada osobowość prawną.
2. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Instytut może używać skróconej nazwy „IBDiM" i anglojęzycznej Road and Bridge Research Institute.
4. Instytut ma prawo do używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
5. Instytut może tworzyć filie i oddziały.
6. Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu, zwany dalej „ministrem nadzorującym".
Rozdział 2
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 3. 1. Instytut prowadzi działalność naukową, techniczną i ekonomiczną w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport, zarówno w kraju, jak i za granicą.
2. Do podstawowej działalności Instytutu należy:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności poprzez udział w krajowych i międzynarodowych programach;
2) przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, a w szczególności opracowywanie wzorców i standardów, wytycznych, zaleceń, procedur i instrukcji;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
3. Zakres działania Instytutu obejmuje następujące obszary:
1) zasady projektowania, wykonywania oraz utrzymania dróg i nawierzchni lotniskowych, ze szczególnym uwzględnieniem jak najmniejszego wpływu na środowisko, a także dostępności dla wszystkich użytkowników;
2) zasady projektowania, wykonywania oraz utrzymania drogowych obiektów inżynierskich, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz obiektów budowlanych metra, ze szczególnym uwzględnieniem jak najmniejszego wpływu na środowisko, a także dostępności dla wszystkich użytkowników;
3) technologie dotyczące budowy, przebudowy i utrzymania dróg, nawierzchni lotniskowych, drogowych obiektów inżynierskich, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz obiektów budowlanych metra, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów z recyklingu i odpadowych, w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym;
4) materiały, wyroby, konstrukcje i systemy do stosowania w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem jak najmniejszego wpływu na środowisko i strat korozyjnych;
5) stan techniczny dróg, nawierzchni lotniskowych, drogowych obiektów inżynierskich, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz obiektów budowlanych metra;
6) inżynieria ruchu drogowego;
7) bezpieczeństwo ruchu drogowego;
8) systemy zarządzania infrastrukturą transportową;
9) telematyka dotycząca infrastruktury transportowej;
10) konstrukcje hydrotechniczne, melioracyjne, geotechniczne i energetyczne;
11) elementy wyposażenia i urządzenia obce w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów technologicznych;
12) mechanizacja oraz organizacja robót budowlanych;
13) analizy ekonomiczne.
4. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:
1) upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności poprzez ich publikowanie, organizowanie konferencji, seminariów i wykładów oraz prowadzenie biblioteki;
2) wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
3) opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju infrastruktury drogowej, kolejowej, tramwajowej, metra i infrastruktury komunalnej, w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki, a w szczególności z uwzględnieniem wyników współpracy w projektach krajowych i międzynarodowych;
4) prowadzić działalność związaną z wprowadzeniem do obrotu wyrobów budowlanych w zakresie posiadanych uprawnień oraz działalność normalizacyjną;
5) prowadzić działalność certyfikacyjną, w tym wydawać certyfikaty i prowadzić nadzór nad nimi;
6) prowadzić i rozwijać bazy danych o transporcie, ruchu drogowym i infrastrukturze transportowej;
7) prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
8) projektować i wytwarzać, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
9) prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oraz sprzedaż wydawnictw własnych;
10) wykonywać zadania zlecane przez ministra nadzorującego.
5. Instytut może prowadzić także:
1) postępowania w sprawie nadania stopnia doktora i stopnia doktora habilitowanego w zakresie posiadanych uprawnień;
2) kształcenie w szkole doktorskiej i na studiach podyplomowych, związane z prowadzonym przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, w zakresie posiadanych uprawnień;
3) inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające, mające na celu zapewnienie kadry technicznej o odpowiednich kwalifikacjach.
6. Instytut może prowadzić inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, w zakresie:
1) wykonywania zadań szczególnie ważnych dla rozwoju gospodarki, planowania i realizacji polityki państwa w zakresie infrastruktury transportowej, których wykonanie jest niezbędne dla zapewnienia obronności i bezpieczeństwa publicznego, ochrony dziedzictwa narodowego, ochrony środowiska lub poprawy jakości życia obywateli, dotyczących:
a) opracowywania i opiniowania wzorców i standardów w zakresie infrastruktury i bezpieczeństwa transportu, w tym weryfikacja założeń projektowych ważnych inwestycji infrastruktury transportowej,
b) monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym zapobiegania skutkom katastrof lub awarii budowlanych;
2) zobowiązań międzynarodowych;
3) gospodarki posiadanymi nieruchomościami i urządzeniami.
7. Instytut może również realizować zadania, których obowiązek wprowadzenia do planu działalności Instytutu nałożył minister nadzorujący albo, które zostały przez niego wyznaczone poza tym planem.
Rozdział 3
Organizacja Instytutu
§ 4. 1. Organami Instytutu są:
1) dyrektor;
2) Rada Naukowa.
2. Dyrektor Instytutu może powołać:
1) sekretarza naukowego Instytutu;
2) 2 kolegia;
3) organ opiniodawczo-doradczy;
4) pełnomocników oraz komisje do realizacji określonych zadań, ustalając przedmiot i zakres zadania oraz okres ich umocowania.
3. Dyrektor Instytutu ustala, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej:
1) plan działalności Instytutu;
2) kierunkowy plan tematyczny badań naukowych i prac rozwojowych;
3) roczny plan finansowy;
4) łączy, dzieli, przekształca lub reorganizuje komórki organizacyjne Instytutu;
5) tworzy nowe lub likwiduje istniejące komórki organizacyjne Instytutu;
6) ustala regulamin zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
4. Dyrektor Instytutu ponadto:
1) realizuje politykę kadrową;
2) zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia Instytutu na realizację jego zadań statutowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 16 ust. 4 ustawy;
3) odpowiada za wyniki działalności naukowej Instytutu;
4) reprezentuje Instytut;
5) podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania Rady Naukowej.
§ 5. 1. Rada Naukowa Instytutu liczy 26 członków i są to:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 13 osób;
2) osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 13 osób.
2. Liczba należnych miejsc w Radzie Naukowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1:
1) dla pracowników naukowych Instytutu posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł profesora, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury powoływania Rady, wynosi nie więcej niż 8. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie Naukowej, przeprowadza się wybory w głosowaniu tajnym. W skład Rady Naukowej wchodzą osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów;
2) dla pracowników naukowych Instytutu nieposiadających tytułu naukowego lub stopnia doktora habilitowanego wynosi co najmniej 3. Osoby te są wybierane w głosowaniu tajnym. W skład Rady Naukowej wchodzą osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów;
3) dla pracowników badawczo-technicznych Instytutu wynosi 2. Osoby te są wybierane w głosowaniu tajnym. W skład Rady Naukowej wchodzą osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów.
3. Regulamin wyborów do Rady Naukowej ustanawia dyrektor Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
4. W przypadku rezygnacji, śmierci, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy - a w przypadku osób posiadających tytuł naukowy lub stopień doktora habilitowanego, także zmniejszenie zatrudnienia poniżej pełnego etatu - do końca kadencji w miejsce członka wstępuje kandydat, który uzyskał w wyborach kolejną największą liczbę głosów.
5. W skład Rady Naukowej wchodzą również:
1) przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki z prawem głosu w sprawach określnych w ustawie;
2) dyrektor Instytutu, jego zastępcy oraz główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ustawie, z prawem głosu w sprawach określonych w ustawie
- którzy nie są zaliczani do osób, których liczba została określona w ust. 1.
6. Funkcja sekretarza Rady Naukowej może być powierzona przez Radę, w porozumieniu z dyrektorem Instytutu, osobie niebędącej członkiem Rady.
7. Dopuszcza się możliwość udziału w posiedzeniach Rady Naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz możliwość głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania.
§ 6. 1. Rada działa na podstawie Regulaminu Rady Naukowej.
2. Rada wybiera spośród swoich członków w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępcę. Przewodniczącego Rady Naukowej wybiera się spośród członków Rady powołanych przez ministra nadzorującego.
3. Funkcję przewodniczącego można pełnić łącznie nie dłużej niż przez 8 lat.
4. Funkcja przewodniczącego Rady może być powierzona osobie posiadającej co najmniej stopień naukowy doktora.
5. Rada może powołać sekretarza Rady, wybranego w głosowaniu jawnym. Funkcja sekretarza Rady Naukowej może być powierzona przez Radę, w porozumieniu z dyrektorem Instytutu, osobie niebędącej członkiem Rady.
6. Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach, w drodze korespondencyjnego uzgadniania stanowisk (tryb obiegowy) albo za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
7. Posiedzenia odbywają się co najmniej dwa razy w roku i prowadzi je przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego zastępca.
8. Do ważności uchwał Rady konieczna jest obecność co najmniej połowy członków Rady, w tym przewodniczącego lub upoważnionego zastępcy.
§ 7. 1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. Konkurs ogłasza dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia.
3. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin i miejsce składania dokumentów.
4. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Instytutu.
5. Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego. Komisja powinna liczyć co najmniej trzech członków, w tym kierownika komórki, w której kandydat ma być zatrudniony.
6. Komisja konkursowa po zapoznaniu się ze złożonymi dokumentami oraz po przeprowadzeniu rozmów z kandydatami rekomenduje dyrektorowi Instytutu zwycięzcę konkursu.
7. W przypadku rekomendacji przez komisję konkursową większej liczby kandydatów niż wynika to z potrzeby zatrudnienia, decyzję o wyborze kandydata podejmuje dyrektor Instytutu.
8. Jeżeli komisja konkursowa nie udzieli rekomendacji żadnemu kandydatowi, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty i w takim przypadku dyrektor Instytutu można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 8. 1. W Instytucie działa Komisja Dyscyplinarna, która wszczyna postępowanie dyscyplinarne na wniosek Rzecznika Dyscyplinarnego, w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu.
2. Komisja Dyscyplinarna, składająca się z trzech członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1) dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu lub badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu lub badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora Instytutu;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) głosowanie jest tajne; w skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi Instytutu;
8) dyrektor Instytutu ogłasza wyniki wyborów;
9) w przypadku rezygnacji, śmierci, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, do końca kadencji w miejsce członka wstępuje kandydat, który uzyskał w wyborach kolejną największą liczbę głosów.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 9. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra nadzorującego.