Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-05
Wersja aktualna od 2024-10-05
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 6
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 17 marca 2021 r.
w sprawie utworzenia Zespołu Monitorowania Zagrożeń
(ostatnia zmiana: DUMI. z 2024 r., poz. 50)
Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) w związku z art. 4 pkt 1 lit. g ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 692), zarządza się, co następuje:
§ 1. W Ministerstwie Infrastruktury, zwanym dalej „Ministerstwem”, tworzy się Zespół Monitorowania Zagrożeń, zwany dalej „Zespołem”, w celu monitorowania i zapewnienia bieżącej wymiany informacji o wystąpieniu zagrożeń, w tym zagrożeń infrastruktury krytycznej oraz zaistnieniu sytuacji kryzysowych w działach administracji rządowej właściwych dla Ministra Infrastruktury, zwanego dalej „Ministrem”.
§ 2. Pracami Zespołu kieruje dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego, zwany dalej „Dyrektorem”.
§ 3. Nadzór nad funkcjonowaniem Zespołu sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§ 4. 1. W skład Zespołu wchodzą, wyznaczeni przez Dyrektora, pracownicy komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego.
2. Dyrektor, biorąc pod uwagę skalę sytuacji kryzysowej lub zagrożenia wymagającego zwiększenia liczby osób wchodzących w skład Zespołu, każdorazowo może wskazać inne niż wymienione w ust. 1, osoby wchodzące w skład Zespołu, spośród pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa wyznaczonych do współpracy w zakresie zarządzania kryzysowego z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw zarządzania kryzysowego.
§ 5. 1. Do zadań Zespołu należą:
1) wymiana informacji oraz współpraca w obszarze monitoringu zagrożeń, w tym sporządzanie raportów, wytycznych oraz materiałów analitycznych dotyczących sytuacji kryzysowych zaistniałych w działach administracji rządowej właściwych dla Ministra i przekazywanie ich zgodnie z właściwością komórkom organizacyjnym Ministerstwa, organom i jednostkom podległym Ministrowi lub przez niego nadzorowanym, zwanych dalej „organami i jednostkami”, przedsiębiorcom, których przedmiot działalności dotyczy działów administracji rządowej właściwych dla Ministra, zwanych dalej „przedsiębiorcami”, oraz innym podmiotom krajowego systemu zarządzania kryzysowego;
2) informowanie Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa o wystąpieniu sytuacji kryzysowych lub zagrożeń;
3) realizacja zadań stałego dyżuru;
4) gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących zagrożeń infrastruktury krytycznej w ramach systemów ochrony infrastruktury krytycznej, za które odpowiedzialny jest Minister;
5) współpraca z Rzecznikiem Prasowym Ministerstwa oraz przedstawicielami Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych i Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich w zakresie realizacji polityki informacyjnej, w obszarze komunikacji kryzysowej;
6) przekazywanie informacji w zakresie uruchamiania i realizacji procedur z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
6a) [1] przekazywanie informacji o wprowadzeniu stopni alarmowych i sporządzanie raportów o stanie realizacji zadań;
7) realizacja zadań centralnego punktu kontaktowego wynikających z art. 6 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich;
8) udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności;
9) monitorowanie sytuacji w czasie trwania imprez masowych o charakterze ogólnopolskim lub międzynarodowym, których organizacja i przebieg dotyczą działów administracji rządowej właściwych dla Ministra;
10) dokumentowanie działań podejmowanych przez Zespół.
2. Raporty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 6a, są sporządzane zgodnie z zasadami wynikającymi z Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, w następujących formach: [2]
1) raport doraźny - sporządzany niezwłocznie po uzyskaniu informacji o wystąpieniu lub możliwości wystąpienia sytuacji kryzysowej;
2) [3] raport sytuacyjny - sporządzany cyklicznie zgodnie z zapotrzebowaniem podmiotu wyższego szczebla lub gdy informacje z raportu doraźnego, dane z monitoringu lub z oceny sytuacji wskazują na możliwość wystąpienia lub potwierdzają wystąpienie sytuacji kryzysowej, zawierający informacje o aktualnej sytuacji i przebiegu działań;
3) raport dobowy - sporządzany cyklicznie raz na dobę, zawierający informacje o stanie bezpieczeństwa w działach administracji rządowej właściwych dla Ministra.
3. Zadanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, Zespół realizuje we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw gospodarki morskiej [4] .
4. [5] Dyrektor, w uzgodnieniu z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw gospodarki morskiej, sporządza procedurę odbioru i przekazywania informacji o odbiorze alertu, zagrożenia lub naruszenia ochrony statków, portów, obiektów portowych i wynikających z tego zmian poziomów ochrony oraz wystąpienia sytuacji kryzysowej na statku, w porcie lub obiekcie portowym. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw gospodarki morskiej przekazuje, na wniosek Dyrektora, informacje niezbędne do opracowania procedury.
5. Minister, na wniosek Dyrektora, zatwierdza procedurę, o której mowa w ust. 4.
§ 6. 1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa są obowiązani do niezwłocznego przekazywania Zespołowi informacji, zgodnie z ich właściwością, niezbędnych do wykonywania przez Zespół zadań, o których mowa w § 5.
2. Organy i jednostki podległe lub nadzorowane przez Ministra oraz przedsiębiorcy realizujący zadania w zakresie monitorowania zagrożeń, zarządzania kryzysowego oraz komunikacji kryzysowej, są obowiązani do bieżącego przekazywania Zespołowi informacji o zagrożeniach lub sytuacjach kryzysowych, w tym o stratach lub kosztach z nich wynikających, niezbędnych do wykonywania przez Zespół zadań, o których mowa w § 5.
§ 7. 1. Zespół funkcjonuje w jednym z trybów pracy:
1) podstawowym - obowiązującym w warunkach braku zagrożeń wymagających całodobowej wymiany informacji pomiędzy podmiotami krajowego systemu zarządzania kryzysowego;
2) kryzysowym - wprowadzanym w związku z wystąpieniem zagrożenia wymagającego monitorowania jego przebiegu w trybie ciągłym, koniecznością monitorowania imprez masowych o charakterze ogólnopolskim lub międzynarodowym oraz w przypadku organizowania lub udziału Ministra w ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności obligujących do całodobowej wymiany informacji.
2. W podstawowym trybie pracy:
1) pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 1:
a) w czasie godzin pracy Ministerstwa pełnią ośmiogodzinny dyżur, z uwzględnieniem lit. b,
b) [6] poza godzinami pracy Ministerstwa i w dni wolne od pracy pełnią dyżur telefoniczny, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora,
2) pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 2, w czasie godzin pracy Ministerstwa współpracują z Zespołem, w zakresie odpowiadającym właściwości komórki organizacyjnej Ministerstwa.
3. [7] W kryzysowym trybie pracy pracownicy, o których mowa w § 4, zapewniają całodobową realizację zadań Zespołu, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora.
4. Pracownicy, o których mowa w § 4, realizujący zadania na rzecz Zespołu, zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w ust. 3, są zwolnieni z wykonywania obowiązków określonych w opisach stanowisk pracy.
5. O wprowadzeniu i odwołaniu kryzysowego trybu pracy Zespołu, decyduje Dyrektor Generalny Ministerstwa na wniosek Dyrektora.
§ 8. 1. Dyrektor Biura Administracyjno-Finansowego, w uzgodnieniu z Dyrektorem, zapewnia niezbędne wyposażenie pomieszczeń oraz odpowiednie warunki pracy Zespołu.
2. Dyrektor:
1) opracuje instrukcję pracy Zespołu określającą zasady jego funkcjonowania;
2) wyznaczy pomieszczenia na potrzeby Zespołu, w tym określi zapasowe miejsce jego pracy.
§ 9. Komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw zarządzania kryzysowego prowadzi obsługę organizacyjno-biurową Zespołu.
§ 10. Zespół Monitorowania Zagrożeń działający na podstawie zarządzenia nr 4 Ministra Infrastruktury z 26 czerwca 2018 r. w sprawie powołania Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 21 oraz z 2020 r. poz. 29) staje się Zespołem Monitorowania Zagrożeń.
§ 11. Traci moc zarządzenie nr 4 Ministra Infrastruktury z 26 czerwca 2018 r. w sprawie powołania Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 21 oraz z 2020 r. poz. 29).
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej: transport, żegluga śródlądowa, gospodarka morska i gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz 2020 r. poz. 1722,1745, 1927 i 2006).
[1] § 5 ust. 1 pkt 6a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 37 Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz.Urz.MI. poz. 50). Zmiana weszła w życie 5 października 2024 r.
[2] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 37 Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz.Urz.MI. poz. 50). Zmiana weszła w życie 5 października 2024 r.
[3] § 5 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 37 Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz.Urz.MI. poz. 50). Zmiana weszła w życie 5 października 2024 r.
[4] § 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia nr 37 Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz.Urz.MI. poz. 50). Zmiana weszła w życie 5 października 2024 r.
[5] § 5 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia nr 37 Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz.Urz.MI. poz. 50). Zmiana weszła w życie 5 października 2024 r.
[6] § 7 ust. 2 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 37 Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz.Urz.MI. poz. 50). Zmiana weszła w życie 5 października 2024 r.
[7] § 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 37 Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Zespołu Monitorowania Zagrożeń (Dz.Urz.MI. poz. 50). Zmiana weszła w życie 5 października 2024 r.