Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-03-11 do 2011-05-18
Wersja archiwalna od 2011-03-11 do 2011-05-18
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 10 MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 11 marca 2011 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się statut Instytutu Łączności - Państwowego Instytutu Badawczego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 40 Ministra Infrastruktury z dnia 16 maja 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Łączności - Państwowego Instytutu Badawczego (Dz. Urz. Ml Nr 9, poz. 51).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załącznik do zarządzenia nr 10 Ministra Infrastruktury
z dnia 11 marca 2011 r. [poz. 14)
STATUT
Instytutu Łączności - Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia Ministra Poczt i Telegrafów z dnia 18 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Łączności (M.P. Nr A-91, poz. 1261);
3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie nadania Instytutowi Łączności statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. Nr 103, poz. 862);
4) niniejszego statutu.
§ 2
Instytut posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa. Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza swoją siedzibą.
§ 4
Instytut używa nazwy:
1) w języku polskim: „Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy”;
2) w języku angielskim: „National Institute of Telecommunications”.
§ 5
Instytut może używać skróconej nazwy „IŁ - PIB”.
§ 6
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 7
Organem nadzorującym Instytut jest minister właściwy do spraw łączności.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§ 8
Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych (PKD 72.19.Z);
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce;
3) wdrażanie oraz upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
§ 9
Instytut prowadzi działalność w ramach zadań wynikających ze statusu państwowego instytutu badawczego, zgodnie z treścią art. 22 ustawy.
§ 10
Zakres działania Instytutu obejmuje przede wszystkim następujące obszary:
1) telekomunikacja i techniki informacyjne, ukierunkowane na rozwój społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy;
2) sieci telekomunikacyjne (w tym także teleinformatyczne);
3) światłowodowe systemy transmisyjne;
4) inżynieria wiedzy;
5) odnawialne źródła energii;
6) kompatybilność elektromagnetyczna;
7) budowa środowisk laboratoryjnych do testowania nowych rozwiązań i badania nowych usług w sieciach telekomunikacyjnych;
8) media elektroniczne i techniki ich dystrybucji;
9) bezpieczne systemy telekomunikacyjne, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa publicznego, ratownictwa i zarządzania kryzysowego;
10) analizy stanu rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej i teleinformatycznej, rynku telekomunikacyjnego i poczty;
11) metodyki testowania wykorzystywane w miernictwie elektrycznym, elektronicznym i optoelektronicznym.
§ 11
Do szczegółowego zakresu działania Instytutu należy:
1) prowadzenie badań naukowych stanowiących podstawy teoretyczne do opracowania nowych rozwiązań w dziedzinach nowych generacji szkieletowych i dostępowych sieci telekomunikacyjnych, w tym transmisyjnych systemów światłowodowych;
2) opracowywanie metod zarządzania i projektowania sieci telekomunikacyjnych, w tym sieci radiowych uwzględniających racjonalną gospodarkę widmem radiowym, bezpiecznych systemów telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, efektywnych systemów zasilania;
3) prowadzenie badań stanowiących podstawy nowych usług sieciowych (telekomunikacyjnych i teleinformatycznych), oraz ocena jakości takich usług;
4) tworzenie rozwiązań innowacyjnych oraz ich wdrażanie i upowszechnianie, jak również prowadzenie działalności na rzecz wynalazczości i ochrony własności intelektualnej i przemysłowej;
5) rozwój i eksploatacja systemów gromadzenia, przetwarzania, analizy, prezentowania i udostępniania informacji o infrastrukturze telekomunikacyjnej, publicznych sieciach telekomunikacyjnych oraz budynkach umożliwiających kolokacje;
6) walidacja metod badawczych i pomiarowych, wzorcowanie oraz kalibracja przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia jednolitości miar dla potrzeb przedsiębiorstw oraz innych instytucji w ramach systemów spójności pomiarowej z krajowymi i/lub międzynarodowymi wzorcami pomiarowymi;
7) prowadzenie badań i ocena urządzeń dołączanych do sieci telekomunikacyjnej oraz urządzeń radiowych, w tym w celu umożliwienia oznakowania wyrobów znakiem CE;
8) prowadzenie działalności jednostki notyfikowanej zgodnie z Dyrektywą 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r., w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności;
9) wykonywanie badań i analiz, opracowywanie opinii i ekspertyz naukowo-technicznych, w szczególności dotyczących telekomunikacji, technik informacyjnych i poczty, kompatybilności elektromagnetycznej, gospodarki widmem częstotliwości, w tym dla potrzeb organów regulacyjnych i innych organów administracji państwowej i publicznej;
10) rozwijanie i prowadzenie baz danych oraz związanych z nimi technik analizy danych dotyczących różnych dziedzin działania Instytutu;
11) przeprowadzanie przewodów doktorskich i nadawanie stopni naukowych doktora nauk technicznych według posiadanych uprawnień;
12) prowadzenie studiów podyplomowych, organizacja seminariów, szkoleń i kursów dokształcających;
13) prowadzenie innych prac związanych z działalnością podstawową Instytutu:
a) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych m.in. poprzez prowadzenie działalności wydawniczej,
b) prowadzenie współpracy z krajowymi i zagranicznymi jednostkami badawczymi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, a także współpracy z organizacjami normalizacyjnymi krajowymi i międzynarodowymi, w tym opracowywanie i opiniowanie standardów w zakresie stanowiącym przedmiot działania Instytutu,
c) prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.
§ 12
Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w § 10 i 11 niniejszego statutu, w tym:
1) projektowanie systemów, sieci i infrastruktury teleinformatycznej;
2) wykonywanie usług i robót teleinformatycznych;
3) produkcja urządzeń i wyrobów stosowanych w telekomunikacji;
4) gospodarka posiadanymi nieruchomościami;
5) gospodarka urządzeniami;
działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym.
§ 13
Rada Naukowa Instytutu liczy 23 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 16;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 7.
§ 14
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków Rady Naukowej wskazanych w § 13 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 13, w tym liczba miejsc w radzie dla osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy nie powinna być większa niż 10.
§ 15
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków Rady Naukowej wskazanych w § 13 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 3.
§ 16
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest nie większa od liczby należnych im miejsc w Radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 17
Pozostali członkowie Rady Naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów, w poszczególnych grupach, określonych w § 14 i 15.
§ 18
Dyrektor Instytutu może powołać i odwołać:
1) sekretarza naukowego Instytutu;
2) jedno kolegium i dwa organy opiniodawczo-doradcze;
3) pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 19
Zatrudnienie pracownika naukowego w Instytucie jest poprzedzone konkursem:
1) konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia;
2) w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin składania dokumentów;
3) ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej; termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;
4) kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna;
5) na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany zwycięzca konkursu;
6) konkurs przeprowadza i rozstrzyga komisja powołana przez dyrektora. Decyzję komisji zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej;
7) konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim przypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 20
Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) głosowanie jest tajne, w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
8) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 21
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw łączności.