Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-12-27 do 2017-05-15
Wersja archiwalna od 2010-12-27 do 2017-05-15
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 48 MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 17 grudnia 2010 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM)
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się statut Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 2 Ministra Infrastruktury z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM) (Dz. Urz. Ml Nr 1, poz. 2).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załącznik do zarządzenia Ministra Infrastruktury nr 48
z dnia 17 grudnia 2010 r. (poz. 48)
STATUT
Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia nr 108 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1973 r. w sprawie utworzenia Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (M. P. z 1974 r. Nr 2, poz. 12);
3) niniejszego statutu.
§ 2
Instytut posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
Instytut może używać skróconej nazwy „IBDiM”.
§ 5
Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 6
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§ 7
Przedmiotem działania Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych objętych PKD 72.19.Z;
2) przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, a w szczególności opracowywanie wytycznych, zaleceń, procedur i instrukcji;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
§ 8
Zakres działania Instytutu obejmuje następujące obszary:
a) zasady projektowania, wykonywania i utrzymania dróg i lotnisk,
b) zasady projektowania, wykonywania i utrzymania drogowych i kolejowych obiektów inżynierskich,
c) materiałów i wyrobów do stosowania w budownictwie komunikacyjnym,
d) elementy wyposażenia i urządzenia obce w budownictwie komunikacyjnym,
e) technologie dotyczące budowy i utrzymania dróg oraz obiektów inżynierskich,
f) mechanizację oraz organizację robót drogowych i mostowych,
g) stan techniczny dróg oraz obiektów inżynierskich,
h) konstrukcje geotechniczne,
i) analizy ekonomiczne,
j) inżynierię ruchu,
k) bezpieczeństwo ruchu,
I) systemy zarządzania drogami,
m) telematykę komunikacyjną,
n) bazy danych o drogach i obiektach inżynierskich,
o) metody badania materiałów, wyrobów, konstrukcji i systemów w budownictwie komunikacyjnym,
p) doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych.
§ 9
W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:
1) upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności poprzez ich publikowanie, organizowanie konferencji, seminariów i wykładów oraz prowadzenie biblioteki;
2) wykonywać badania i analizy oraz opracowywać ekspertyzy i opinie w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
3) opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowych obiektów inżynierskich w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki, a w szczególności z uwzględnieniem wyników współpracy w projektach krajowych i międzynarodowych;
4) prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
5) prowadzić i rozwijać bazy danych o transporcie, bezpieczeństwie i infrastrukturze transportowej;
6) prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
7) wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidacje metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
8) prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
9) wykonywać inne zadania zlecane przez organ nadzorujący.
§ 10
Poza zadaniami, o których mowa w § 7, 8 i 9, Instytut może prowadzić szkolenia, kursy dokształcające oraz doradztwo techniczne, ekonomiczne i organizacyjne, a także studia podyplomowe we współpracy z uprawnionymi jednostkami naukowymi.
§ 11
Instytut może prowadzić również inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, w zakresie:
1) projektowania obiektów budowlanych, a w szczególności dróg, lotnisk i obiektów inżynierskich;
2) projektowania organizacji ruchu;
3) wykonywania usług i robót w budownictwie;
4) produkcji urządzeń i wyrobów stosowanych w budownictwie;
5) gospodarki posiadanymi nieruchomościami;
6) gospodarki urządzeniami.
§ 12
Rada naukowa Instytutu liczy 26 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 18;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 8.
§ 13
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 12 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wynosi 13, w tym liczba miejsc w radzie dla osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 8.
§ 14
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 12 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, wynosi 5.
§ 15
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza niż liczba należnych im miejsc w radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 16
Pozostali członkowie rady naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 17
Dyrektor Instytutu może:
1) powołać sekretarza naukowego instytutu;
2) powołać 2 kolegia;
3) powołać 1 organ opiniodawczo-doradczy;
4) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 18
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
1) konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia;
2) w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin składania dokumentów;
3) ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej, termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;
4) kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna;
5) na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany zwycięzca konkursu;
6) konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 19
Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) głosowanie jest tajne, w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi;
8) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 20
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.