Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-07-27 do 2011-03-10
Wersja archiwalna od 2010-07-27 do 2011-03-10
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 27 MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 28 czerwca 2010 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Kolejnictwa
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się statut Instytutu Kolejnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 16 Ministra Infrastruktury z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa (Dz. Urz. Ml Nr 4, poz. 19).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załącznik do zarządzenia nr 27 Ministra Infrastruktury
z dnia 28 czerwca 2010 r. (poz. 24)
STATUT
Instytutu Kolejnictwa
Instytut Kolejnictwa kontynuuje działalność i tradycje Instytutu Naukowo-Badawczego Kolejnictwa, powołanego w roku 1951 na bazie Referatu Doświadczalnego Parowozów Ministerstwa Komunikacji, przekształconego w roku 1958 w Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, a w roku 1987 w Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut Kolejnictwa, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323), zwanej dalej „ustawą”;
2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 90, poz. 996);
3) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2010 r. w sprawie reorganizacji Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w Warszawie (Dz. U. Nr 75, poz. 475);
4) niniejszego statutu.
§ 2
Instytut posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza siedzibą.
§ 5
Instytut może używać okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 6
Instytut może używać znaku graficznego (symbolu) i skróconej nazwy „IK”.
§ 7
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.
Rozdział 2
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 8
1. Instytut inicjuje i prowadzi badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe ukierunkowane na:
a) rozwiązywanie złożonych problemów modernizacji infrastruktury kolejowej i miejskiego transportu szynowego,
b) doskonalenie technologii przewozów pasażerów i ładunków środkami transportu szynowego,
c) zmniejszanie ryzyka eksploatacji transportu szynowego w warunkach jego normalnego działania i w stanach zagrożeń,
d) naukowo-techniczne wsparcie projektowania, budowy i eksploatacji kolei dużych prędkości,
e) zintegrowanie polskiej sieci kolejowej z siecią europejską,
f) minimalizację oddziaływań transportu szynowego na środowisko naturalne oraz ułatwianie dostępu do tego transportu osobom niepełnosprawnym.
2. Zakresem działań, o których mowa w ust. 1, ukierunkowanych na wdrażanie i upowszechnianie wyników prowadzonych prac, są objęte następujące obszary:
a) dróg kolejowych i dróg miejskiego transportu szynowego,
b) pojazdów szynowych,
c) przewozów pasażerów i ładunków oraz logistyki i analiz rynku transportowego,
d) sterowania ruchem i automatyki,
e) telekomunikacji i teleinformatyki,
f) sieci trakcyjnej, zasilania trakcji elektrycznej oraz urządzeń i systemów nietrakcyjnych,
g) materiałów oraz elementów, zespołów i konstrukcji stosowanych w transporcie szynowym,
h) ochrony środowiska naturalnego oraz dostępności transportu szynowego dla osób niepełnosprawnych,
i) bezpieczeństwa publicznego i technicznego w transporcie szynowym,
j) wykorzystania transportu szynowego dla obronności kraju,
k) analiz ekonomicznych w transporcie szynowym,
I) modelowania systemów i procesów transportu szynowego.
3. Działania Instytutu obejmują w szczególności:
a) rozwijanie teorii i metod badawczych w obszarach objętych zakresem działalności Instytutu,
b) współuczestnictwo w kluczowych projektach dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w Polsce oraz rozwoju sieci komunikacyjnych w aglomeracjach,
c) udział w europejskiej przestrzeni badawczej poprzez uczestnictwo w programach i projektach UE,
d) rozwiązywanie problemów modernizacji infrastruktury transportu szynowego,
e) tworzenie nowych rozwiązań w zakresie transportu szynowego, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa pasażerów, ładunków i środowiska naturalnego,
f) badanie nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,
g) opracowywanie i opiniowanie standardów oraz działania prenormatywne w zakresie elementów infrastruktury transportu szynowego, procesów transportowych i bezpieczeństwa przewozów,
h) opracowywanie wymagań dotyczących nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,
i) rozwój metod monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń stwarzających zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska,
j) opracowywanie ekspertyz dotyczących zagadnień technicznych, technologicznych i eksploatacyjnych transportu szynowego oraz wykonywanie innych prac usługowo-badawczych, w tym zadań doradczych oraz usług konsultacyjnych, objętych działalnością Instytutu,
k) sporządzanie opinii i ekspertyz dla organów administracji publicznej i organów wymiaru sprawiedliwości,
I) opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu rozwoju nauki i techniki w zakresie działalności Instytutu, a także propozycji dotyczących wykorzystania osiągnięć światowych,
m) wytyczanie kierunków rozwoju w dziedzinach objętych działalnością Instytutu,
n) współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowymi,
o) udział w pracach legislacyjnych dotyczących polskiej i europejskiej sieci kolejowej,
p) sprawowanie nadzoru autorskiego nad wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych,
q) prowadzenie działalności normalizacyjnej, certyfikacyjnej i aprobacyjnej, a także w zakresie metrologii, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej.
§ 9
Instytut wnosi wkład do rozwoju i upowszechniania wiedzy z zakresu transportu szynowego poprzez:
1) inicjowanie i prowadzenie kursów i szkoleń specjalistycznych z pełnym przygotowaniem materiałów dydaktycznych (książki, skrypty, wybrane zbiory tematyczne),
2) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez własne regularne wydawnictwa,
3) organizowanie konferencji i sympozjów naukowych,
4) współorganizowanie ze szkolnictwem wyższym studiów podyplomowych,
5) udział pracowników Instytutu w procesie dydaktycznym szkół wyższych,
6) szkolenie własnej kadry badawczej poprzez kursy metod badawczych, seminaria doktoranckie i seminaria specjalistyczne.
§ 10
1. W zakresie swojego działania Instytut może wykonywać w sposób ciągły zadania szczególnie ważne dla planowania i realizacji polityki państwa, zwłaszcza w zakresie związanym z bezpieczeństwem publicznym, obronnością, i bezpieczeństwem kraju, a także edukacją i jakością życia obywateli, dotyczące zwłaszcza:
a) opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rynków pracy, ochrony zdrowia, ochrony pracy i zabezpieczenia społecznego,
b) ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej, gospodarki bogactwami i zasobami naturalnymi, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, bezpieczeństwa technicznego, energetycznego i bezpieczeństwa transportu,
c) standardów produktów i usług, a także warunków przestrzegania tych standardów,
d) monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym zapobiegania skutkom katastrof naturalnych lub technicznych, noszących znamiona klęski żywiołowej.
2. Instytut może prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie działalności:
a) usługowej,
b) handlowej,
c) wytwórczej.
Rozdział 3
Postanowienia szczególne
§ 11
1. Rada Naukowa składa się z 14 członków.
2. Organizację, zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.
§ 12
Dyrektor Instytutu może:
1) powołać Sekretarza Naukowego Instytutu;
2) ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania;
3) ustanowić prokurę.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§ 13
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.