Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-02-11 do 2011-03-11
Wersja archiwalna od 2009-02-11 do 2011-03-11
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 2 MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 stycznia 2009 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Transportu Samochodowego
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się statut Instytutu Transportu Samochodowego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 23 Ministra Infrastruktury z dnia 9 września 2005 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Transportu Samochodowego (Dz. Urz. Ml Nr 10, poz. 63).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załącznik do zarządzenia nr 2 Ministra Infrastruktury
z dnia 30 stycznia 2009 r.
STATUT
INSTYTUTU TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut Transportu Samochodowego, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993), zwanej dalej „ustawą”;
2) uchwały Nr 395/64 Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1964 r. w sprawie utworzenia Instytutu Transportu Samochodowego;
3) niniejszego Statutu.
§ 2
Instytut posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa. Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza swoją siedzibą.
§ 4
Instytut może używać skróconej nazwy „ITS”.
§ 5
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczpospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 6
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§ 7
Szczegółowym przedmiotem działania Instytutu, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), są:
1) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19Z), a w szczególności:
a) nauk biologicznych i środowiska naturalnego,
b) nauk technicznych;
2) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (72.20Z), a w szczególności:
a) nauk ekonomicznych,
b) bibliotekarstwa i informacji naukowo-technicznej,
c) psychologii, socjologii i pedagogiki;
3) działalność prawnicza (69.10Z);
4) działalność rachunkowo-księgowa (69.20Z);
5) pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90Z);
6) działalność holdingów finansowych (64.20Z);
7) badanie rynku i opinii publicznej (73.20Z);
8) pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22Z);
9) pozostałe badania i analizy techniczne (71.20B);
10) działalność archiwów (91.01 B);
11) działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (52.21 Z);
12) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59B);
13) działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30Z).
§ 8
Zakres działania Instytutu obejmuje w szczególności:
1) badania naukowe i prace rozwojowe, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac dotyczących:
a) organizacji, funkcjonowania oraz efektywności transportu drogowego,
b) ograniczenia negatywnego wpływu motoryzacji na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i środowisko naturalne człowieka,
c) innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych środków transportu drogowego ich elementów oraz materiałów eksploatacyjnych,
d) homologacji całopojazdowej oraz homologacji wyposażenia, podzespołów i części pojazdów,
e) oceny przedmiotów wyposażenia i części pojazdów,
f) nowoczesnych technologii recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
2) inne badania naukowe, prace rozwojowe i usługowe oraz wdrażanie ich wyników do praktyki i ocena ich efektywności;
3) opracowywanie i opiniowanie standardów w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, ochrony środowiska i ergonomii, a także warunków przestrzegania tych standardów;
4) opracowywanie analiz, ocen i ekspertyz z zakresu transportu drogowego związanych ze skutkami rozwoju motoryzacji;
5) działalność dydaktyczną:
a) tworzenie dla potrzeb szkolnictwa (wszystkich szczebli) programów i pomocy dydaktycznych z zakresu transportu drogowego,
b) specjalistyczne szkolenia,
c) współudział w kształceniu podyplomowym;
6) systemy jakości:
a) upowszechnianie systemów jakości w podmiotach związanych z transportem drogowym,
b) prowadzenie procesów certyfikacji wyrobów motoryzacyjnych i personelu w ramach uzyskanych uprawnień;
7) działalność normalizacyjną (opracowywanie i opiniowanie: norm, innych aktów normatywnych);
8) działalność publikacyjną w zakresie upowszechniania wyników prac wykonywanych w Instytucie (wydawnictwa, publikacje, konkursy, kampanie promocyjne, konferencje naukowe, sympozja, seminaria);
9) działalność informacyjną (naukową, techniczną, ekonomiczną, a także własności przemysłowej i intelektualnej).
§ 9
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
1) prowadzenia szkoleń specjalistycznych i innych form kształcenia ustawicznego;
2) gospodarki posiadanymi nieruchomościami;
3) gospodarki urządzeniami.
§ 10
Rada Naukowa Instytutu składa się z 20 członków, w tym:
1) 10 członków wybieranych spośród pracowników Instytutu ze stopniem naukowym lub tytułem naukowym, zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy;
2) 6 członków wybieranych spośród pracowników badawczo-technicznych lub naukowych bez stopnia lub tytułu naukowego, zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy;
3) 4 członków wybieranych spoza pracowników Instytutu, posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego, a także wyróżniających się wiedzą i praktycznym dorobkiem w dziedzinie objętej zakresem działania Instytutu.
§ 11
Dyrektor Instytutu może powołać:
1) sekretarza naukowego Instytutu;
2) kolegium lub inne organy opiniodawczo-doradcze dyrektora;
3) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
Rozdział 3
Postanowienie końcowe
§ 12
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.