Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-02-19 do 2010-07-27
Wersja archiwalna od 2008-02-19 do 2010-07-27
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 16 MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 7 lutego 2008 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się statut Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc statut zatwierdzony w dniu 26 czerwca 2000 r. przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, zmieniony zarządzeniem nr 9 Ministra Infrastruktury z dnia 14 lutego 2005 r. (Dz. Urz. Ml Nr 3, poz. 13).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683, Nr 240, poz. 2052, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 134, poz. 934.
Załącznik do zarządzenia nr 16 Ministra Infrastruktury
z dnia 7 lutego 2008 r. (poz. 19)
STATUT CENTRUM NAUKOWO-TECHNICZNEGO KOLEJNICTWA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa, zwane dalej „Centrum”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia nr 7 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w Warszawie (Dz. Urz. MT i GM Nr 9, poz. 79);
3) niniejszego statutu.
§ 2
Centrum posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Centrum jest miasto stołeczne Warszawa. Centrum może tworzyć jednostki organizacyjne poza swoją siedzibą.
§ 4
Centrum może używać skróconej nazwy „CNTK”.
§ 5
Centrum ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Centrum w otoku.
§ 6
Organem sprawującym nadzór nad Centrum jest minister właściwy do spraw transportu.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§ 7
Przedmiotem działania Centrum, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007), są:
1) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19.Z);
2) pozostałe badania i analizy techniczne (71.20.B);
3) działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (52.21.Z);
4) działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (71.12.Z);
5) pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90.Z);
6) działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (74.10.Z);
7) dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem praw chronionych prawem autorskim (77.40.Z);
8) działalność bibliotek (91.01.A);
9) wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z);
10) pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z);
11) pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (63.99.Z);
12) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B);
13) działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z).
§ 8
Zakres działania Centrum obejmuje w szczególności:
1) działalność naukową i rozwojową dotyczącą:
a) dróg kolejowych i dróg miejskiego transportu szynowego,
b) sterowania ruchem i automatyki,
c) telekomunikacji i teleinformatyki,
d) pojazdów szynowych,
e) sieci trakcyjnej, zasilania trakcji elektrycznej oraz urządzeń i systemów nietrakcyjnych,
f) ochrony środowiska,
g) właściwości materiałów oraz elementów, zespołów i konstrukcji,
h) oceny stanu technicznego obiektów oraz badań związanych z wypadkami lub wydarzeniami szczególnymi,
i) modernizacji i budowy linii kolejowych i linii szynowego transportu miejskiego,
j) modernizacji i budowy pojazdów szynowych,
k) zarządzania bezpieczeństwem,
I) ochrony osób i towarów w procesie przewozowym,
m) organizacji i zarządzania w transporcie,
n) logistyki i marketingu transportu,
o) ekonomiki transportu,
p) modelowania transportu;
2) opracowywanie wymagań dla nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska;
3) prowadzenie badań nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska;
4) upowszechnianie i wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
5) dokonywanie obowiązkowej oceny zgodności, z wymaganiami zasadniczymi, poprzez badania, kontrolę, certyfikację wyrobów i systemów dla transportu szynowego;
6) dokonywanie dobrowolnej oceny zgodności systemów i wyrobów dla transportu szynowego na warunkach uzgodnionych w umowie przez zainteresowane strony;
7) opracowywanie propozycji w zakresie wykorzystania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki, a także doradztwo techniczne, organizacyjne i ekonomiczne;
8) udział w europejskich pracach legislacyjnych dotyczących transportu kolejowego oraz wspieranie wdrażania prawa europejskiego do prawodawstwa polskiego;
9) opracowywanie kompleksowych studiów wykonalności dla modernizacji i budowy szynowych systemów transportowych;
10) przygotowywanie kompleksowych opracowań strategicznych dla potrzeb migracji transportu kolejowego do rozwiązań interoperacyjnych zgodnych z prawodawstwem ogólnoeuropejskim;
11) przygotowywanie kompleksowych analiz bezpieczeństwa oraz opracowywanie systemów zarządzania bezpieczeństwem dla zarządców infrastruktury, przewoźników kolejowych, użytkowników bocznic kolejowych, dysponentów taboru, zakładów naprawy taboru kolejowego i zakładów naprawy infrastruktury;
12) współpracę z instytucjami, organizacjami, uczelniami wyższymi i ośrodkami naukowo-badawczymi krajowymi i zagranicznymi;
13) działalność w zakresie doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych;
14) rozwój kadry naukowej i badawczo-technicznej oraz szkolenie kadr dla podmiotów działających w sferze transportu szynowego;
15) działalność wydawniczą i informację naukowo-techniczną;
16) działalność w zakresie wynalazczości, normalizacji, metrologii, ochrony własności przemysłowej i intelektualnej;
17) opracowywanie i opiniowanie projektów dokumentów związanych z funkcjonowaniem kolei oraz miejskiego transportu szynowego;
18) sporządzenie opinii i ekspertyz dla organów administracji publicznej i organów wymiaru sprawiedliwości;
19) analizę stanu nauki i techniki oraz wytyczanie kierunków rozwoju w dziedzinach objętych działalnością Centrum.
§ 9
Centrum może prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
1) prowadzenia szkoleń specjalistycznych i innych form kształcenia ustawicznego;
2) gospodarki posiadanymi nieruchomościami;
3) gospodarki urządzeniami.
§ 10
Rada naukowa Centrum składa się z 14 członków.
§ 11
Dyrektor Centrum może:
1) powołać sekretarza naukowego Centrum;
2) ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania;
3) ustanowić prokurę.
Rozdział 3
Postanowienie końcowe
§ 12
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.