Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-02-07 do 2017-01-17
Wersja archiwalna od 2008-02-07 do 2017-01-17
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 11 MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 4 lutego 2008 r.
w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa
Na podstawie § 4 ust. 2 pkt 1 w związku z § 23 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. Nr 34, poz. 294) zarządza się, co następuje:
§ 1
Wdraża się wymagania techniczno-obronne dla infrastruktury drogowej, objętej przygotowaniami obronnymi, określone w załączniku nr 1 i 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Wymagania techniczno-obronne w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa przy projektowaniu dróg i obiektów mostowych, określone w załączniku nr 1, uwzględnia się na etapie budowy nowych dróg i obiektów inżynierskich, planowanych do objęcia przygotowaniami obronnymi.
§ 3
Wymagania techniczno-obronne w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa przy użytkowaniu dróg i obiektów mostowych, określone w załączniku nr 2, uwzględnia się na etapie wyznaczania dróg o znaczeniu obronnym i przygotowywania tras dla potrzeb transportowych wojsk, a także wyznaczania odcinków i obiektów nienormatywnych oraz planowania odbudowy w przypadku zniszczeń.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
Załączniki do zarządzenia nr 11 Ministra Infrastruktury
z dnia 4 lutego 2008 r. (poz. 10)
Załącznik nr 1
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE
W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA INFRASTRUKTURY DROGOWEJ NA POTRZEBY OBRONNE PAŃSTWA PRZY PROJEKTOWANIU DRÓG I OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
Lp. | Wyszczególnienie | jm. | Infrastruktura drogowa objęta przygotowaniami obronnymi | |
PSDP1) | USDP2) | |||
1 | Minimalna klasa drogi | - | G | D |
2 | Prędkość projektowa | km/h | 50 | 40 |
3 | Minimalna szerokość drogi dla ruchu jednej kolumny | m | 7,003) | 5,00 |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów kołowych3) | m | 7,00 | 6,50 | |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów gąsienicowych (mieszanych) | m | 8,003) | - | |
4 | Minimalny promień łuku kołowego w planie drogi (łuku poziomego) - przy pochyleniu poprzecznym drogi 7% - przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90° | m | - | 20 |
5 | Maksymalne pochylenie niwelety drogi - pochylenie podłużne | % | 9 | 10 |
6 | Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety drogi (łuku pionowego wypukłego) Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety drogi (łuku pionowego wklęsłego) | m | 1 500 1 000 | 600 600 |
7 | Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu kołowego | kN/oś | 100 804) | 100 804) |
8 | Wysokość skrajni drogi | m | 4,60 | 4,50 |
9 | Minimalna nośność obiektu mostowego | MLC5) | 150/100 | 150/100 |
|
1) PSDP- podstawowa sieć dróg publicznych objęta przygotowaniami obronnymi, do której zalicza się:
- centralne drogi o znaczeniu obronnym,
- trasy drogowe dla potrzeb Wsparcia Państwa - Gospodarza (HNS),
- trasy drogowe do przyjęcia Sojuszniczych Sit Wzmocnienia (SSW).
2) USDP - uzupełniająca sieć dróg publicznych objęta przygotowaniami obronnymi, do której zalicza się:
- uzupełniające drogi o znaczeniu obronnym,
- planowane objazdy aglomeracji miejskich i dużych węzłów komunikacyjnych,
- inną infrastrukturę drogową przygotowaną do zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP i NATO.
3) Sumaryczna szerokość dwupasmowej jezdni z poboczami.
4) Dopuszcza się przy przebudowie lub remoncie drogi.
5) Klasa MLC (Military Load Class) - wojskowa klasyfikacja obciążenia - jest to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów: w jednej kolumnie/w dwóch kolumnach.
Załącznik nr 2
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE
W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA INFRASTRUKTURY DROGOWEJ NA POTRZEBY OBRONNE PAŃSTWA PRZY UŻYTKOWANIU DRÓG I OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
Lp. | Wyszczególnienie | jm. | Infrastruktura drogowa objęta przygotowaniami obronnymi | |
PSDP1) | USDP2) | |||
1 | Minimalna klasa drogi | - | G | D |
2 | Prędkość projektowa | km/h | 50 | 30 |
3 | Minimalna szerokość drogi dla ruchu jednej kolumny3) | m | 6,00 | 5,00 |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów kołowych3) | m | 7,00 | 6,50 | |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów gąsienicowych (mieszanych) | m | 8,003) | - | |
4 | Minimalny promień łuku kołowego w planie drogi (łuku poziomego): - przy pochyleniu poprzecznym drogi 7% - przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90° - przy zmianie kierunku drogi o więcej niż 90° | m | - | 20 |
5 | Maksymalne pochylenie niwelety drogi - pochylenie podłużne | % | 9 | 12 |
6 | Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety drogi (łuku pionowego)5) Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety drogi (łuku pionowego)5) | m | 1 000 500 | 600 250 |
7 | Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu kołowego | kN/oś | 100 | 80 |
8 | Wysokość skrajni drogi6) | m | 4,50 | 4,50 |
9 | Minimalna nośność obiektu mostowego | MLC7) | 60/45 | 60/45 |
10 | Przepustowość drogi8): - w terenie płaskim - w terenie płaskim i falistym | poj./dobę |
6 000 2 100 |
4 500 700 |
|
1) PSDP - podstawowa sieć dróg publicznych objęta przygotowaniami obronnymi, do której zalicza się:
- centralne drogi o znaczeniu obronnym,
- trasy drogowe dla potrzeb Wsparcia Państwa - Gospodarza (HNS),
- trasy drogowe do przyjęcia Sojuszniczych Sił Wzmocnienia (SSW).
2) USDP- uzupełniająca sieć dróg publicznych objęta przygotowaniami obronnymi, do której zalicza się:
- uzupełniające drogi o znaczeniu obronnym,
- planowane objazdy aglomeracji miejskich i dużych węzłów komunikacyjnych,
- inną infrastrukturę drogową przygotowaną do zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP i NATO.
3) Sumaryczna szerokość dwupasowej jezdni z poboczami.
4) Wg normy obronnej NO-06-A054 łuk powinien być dodatkowo oznakowany jako przeszkoda.
5) Przyjęte wartości wynikają z potrzeby zabezpieczenia przemieszczenia związków taktycznych, operacyjnych i pododdziałów.
6) Przyjęto wg umowy standaryzacyjnej NATO - STANAG 2021 „Wojskowe obliczenia klasyfikacji mostów, promów, tratw i pojazdów”.
7) Klasa MLC (Military Load Class) - wojskowa klasyfikacja obciążenia - jest to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów: w jednej kolumnie/w dwóch kolumnach.
8) Przyjęto dla celów planowania przemieszczenia, wartości wyrażono w pojazdach umownych.