Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2008 nr 2 poz. 8
Wersja archiwalna od 2009-06-25 do 2012-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2008 nr 2 poz. 8
Wersja archiwalna od 2009-06-25 do 2012-03-08
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE Nr 8 MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 30 stycznia 2008 r.

w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Infrastruktury

(ostatnia zmiana: DUMI. z 2009 r., Nr 5, poz. 19)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

Ministerstwu Infrastruktury nadaje się regulamin organizacyjny stanowiący załącznik [1] do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 14 dni od wejścia w życie zarządzenia.

2. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne uzgodnione pod względem formalnoprawnym z Departamentem Prawnym, obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

Załącznik do zarządzenia nr 8 Ministra Infrastruktury
z dnia 30 stycznia 2008 r. (poz. 8)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, zwany dalej „Regulaminem”, określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej „Ministerstwem”, wymienionych w zarządzeniu nr 136 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Infrastruktury (M. P. Nr 90, poz. 980 i z 2008 r. Nr 95, poz. 820).

II. ORGANIZACJA MINISTERSTWA

§ 2

1. Minister Infrastruktury, zwany dalej „Ministrem”, kieruje, nadzoruje i kontroluje działalność Ministerstwa.

2. Do kompetencji Ministra zastrzega się:

1) sprawy, w których ze względu na charakter decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;

2) zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla resortu, dotyczące w szczególności:

a) realizacji polityki państwa w zakresie funkcjonowania i rozwoju budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności i transportu,

b) współpracy międzynarodowej, zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa oraz obrony cywilnej,

c) kierowania całokształtem działalności resortu, w tym poprzez wydawanie aktów wewnętrznych, dotyczących realizacji zadań Ministra.

§ 3

1. Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.

2. Szczegółowy podział czynności Sekretarza i Podsekretarzy Stanu określa odrębne zarządzenie Ministra. Ustalając podział czynności Minister zatwierdza Schemat Organizacyjny Ministerstwa, określający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych.

3. Minister może upoważnić Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach czynności w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Ministra prowadzi Departament Prawny.

§ 4

1. Dyrektor Generalny wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie o służbie cywilnej, realizując w szczególności politykę personalną, dokonując czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie, zapewniając funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a także wykonuje inne zadania i kompetencje wynikające z odrębnych przepisów.

2. Dyrektora Generalnego w czasie nieobecności zastępuje wyznaczona, w uzgodnieniu z Ministrem, osoba kierująca komórką organizacyjną.

3. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektorów komórek organizacyjnych, a w szczególnych przypadkach innych pracowników Ministerstwa, do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego prowadzi sekretariat Dyrektora Generalnego.

§ 5

1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy.

2. Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa sprawuje Dyrektor Generalny, który zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.

§ 6

1. W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły i stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych tych komórek.

2. W komórce organizacyjnej może zostać utworzony wydział, gdy rodzaj spraw i wielkość pracy w zakresie jednorodnych zadań wymaga co najmniej 5 etatów, a w szczególnych przypadkach nie mniej niż 3 etaty.

3. Wewnętrzny regulamin organizacyjny, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:

1) strukturę komórki organizacyjnej, wraz ze schematem organizacyjnym;

2) organizację zarządzania komórką organizacyjną;

3) zakres zadań komórki organizacyjnej;

4) szczegółowy zakres zadań poszczególnych wydziałów, zespołów, stanowisk pracy i sekretariatu.

4. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny.

§ 7

1. Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań komórki organizacyjnej.

2. Do obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy:

1) zapewnienie prawidłowej, efektywnej i terminowej realizacji zadań komórki, wynikających z Regulaminu oraz zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego;

2) zapewnienie zgodności działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;

3) zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej;

4) ustalanie i zapewnianie realizacji zadań przez wydziały zespoły i stanowiska pracy;

5) przydzielanie zadań podległym pracownikom;

6) kontrola realizacji zadań wykonywanych przez pracowników komórki organizacyjnej;

7) zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;

8) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych;

9) reprezentowanie urzędu Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego do właściwości tych osób;

10) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o finansach publicznych.

3. Dyrektor komórki organizacyjnej przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, a w szczególności:

1) podpisuje opracowane w komórce organizacyjnej wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym przepisów z zakresu właściwości Ministra, nie zastrzeżone do podpisu Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, oraz parafuje pisma i materiały zastrzeżone do ich podpisu;

2) udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną, nie zastrzeżonych do właściwości Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego;

3) podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej.

4. W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności zastępcy dyrektora, pracownik upoważniony przez dyrektora.

§ 8

1. Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Ministra lub rozstrzygnięć przekraczających zakres działalności komórki organizacyjnej.

2. Komórka organizacyjna, zwracając się do innej komórki z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie.

3. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:

1) dokonywania ocen i analiz, w tym analiz skuteczności prowadzonych działań oraz przygotowania propozycji rozwiązań systemowych;

2) opracowywania i opiniowania projektów dokumentów rządowych, w tym aktów prawnych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

3) przekazywania informacji do programu prac legislacyjnych Rady Ministrów i Ministra;

4) opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów;

5) dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowisk resortu w sprawach załatwianych w Ministerstwie lub rozpatrywanych przez Radę Ministrów, komitety Rady Ministrów, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisje i zespoły utworzone jako organy pomocnicze Rady Ministrów lub ministrów;

6) prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego;

7) opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;

8) współdziałania w realizacji polityki informacyjnej Ministerstwa;

9) współpracy przy przeprowadzaniu kontroli projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;

9a) współdziałania w realizacji zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru;

10) prowadzenia spraw z zakresu:

a) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych,

b) dwustronnej współpracy międzynarodowej,

c) umów międzynarodowych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem,

d) ochrony środowiska,

e) kwalifikacji w zawodach regulowanych,

f) klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,

g) pomocy publicznej,

h) współpracy z administracją samorządową,

i) udzielania informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,

j) (uchylona),

k) normalizacji, miar, systemu oceny zgodności oraz badań naukowych,

I) skarg i wniosków, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem.

4. Szczegółowy podział zadań i właściwość komórek organizacyjnych w ramach systemu zarządzania i kontroli wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej określają odrębne instrukcje, zarządzenia i podręczniki.

5. Minister lub Dyrektor Generalny mogą określić odrębnym zarządzeniem szczegółowe zadania i odpowiedzialność komórek organizacyjnych oraz sposób postępowania na poszczególnych etapach procesów występujących w Ministerstwie.

6. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów oraz regulacji wewnętrznych, a także poleceń członków Kierownictwa Ministerstwa.

§ 9

1. Członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych obsługują sekretariaty.

2. Organizację i sposób działania sekretariatów regulują zasady pracy kancelaryjnej określone w instrukcji kancelaryjnej oraz innych przepisach wewnętrznych.

§ 10

Zadania służbowe realizowane przez pracowników określone są w opisach stanowisk pracy.

§ 11

Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące ustalenia komórki właściwej do prowadzenia określonych spraw rozstrzyga Minister lub z jego upoważnienia Dyrektor Generalny.

III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA

§ 12

W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:

1) Biuro Ministra (BM);

2) Departament Gospodarki Nieruchomościami (BN);

3) Departament Gospodarki Przestrzennej (BP);

4) Departament Rynku Budowlanego i Techniki (BR);

5) Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa (BS);

6) Departament Orzecznictwa (BO);

7) Departament Bezpieczeństwa Żeglugi (GB);

8) Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej (GT);

9) Departament Poczty (ŁP);

10) Departament Telekomunikacji (ŁT);

11) Departament Dróg i Autostrad (TA);

12) Departament Kolejnictwa (TK);

13) Departament Lotnictwa (TL);

14) Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych (MP);

15) Departament Transportu Drogowego (TD);

16) Departament Funduszu Spójności (MS);

17) Departament Funduszy UE (MU);

18) Departament Budżetu (MB);

19) Departament Kontroli (MK);

20) Departament Prawny (ML);

21) Departament Spraw Obronnych (MO);

22) Biuro Dyrektora Generalnego (MG);

23) Biuro Audytu Wewnętrznego (MA);

24) Biuro Administracyjne (MD);

25) Biuro Finansowe (MW);

26) Biuro Informacji i Promocji (MR);

27) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (MN);

28) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (TRD).

§ 13

Przy Ministrze działa:

1) Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych;

2) Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych;

3) Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego;

4) międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego – Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;

5) Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.

§ 14

Organami opiniodawczo-doradczymi Ministra są:

1) Państwowa Rada Nieruchomości;

2) Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna;

3) Rada Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;

4) Rada do Spraw Autostrad;

5) Rada do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej;

6) Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.

§ 15

W Ministerstwie działają:

1) Rzecznik Prasowy podległy bezpośrednio Ministrowi;

2) komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny;

3) Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego – gospodarstwo pomocnicze;

4) Główna Biblioteka Komunikacyjna – na zasadach określonych odrębnymi przepisami i regulaminem nadanym przez Ministra, definiującym zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania biblioteki.

IV. ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 16

1. Gabinet Polityczny Ministra prowadzi doradztwo polityczne w zakresie działania Ministra, w szczególności:

1) nadzoruje opracowywanie dokumentów, w tym programowych, przedkładanych Ministrowi;

2) dokonuje, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi oraz na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa;

3) utrzymuje – w zakresie wyznaczonym przez Ministra – kontakty z partiami politycznymi w kraju i za granicą oraz związkami zawodowymi i środowiskami opiniotwórczymi.

2. Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.

3. Do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.

§ 17

1. Biuro Ministra prowadzi sprawy:

1) udziału Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach plenarnych Sejmu, Senatu oraz komisji sejmowych i senackich;

2) odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów, posłów Parlamentu Europejskiego oraz na dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji sejmowych i senackich, a także wystąpienia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych;

3) odpowiedzi na wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich i innych rzeczników;

4) udziału Ministra i jego przedstawicieli w posiedzeniach zespołów międzyresortowych, organów instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych, a także ich ewidencji;

5) ewidencji rad, komisji, zespołów i grup roboczych powołanych przez Ministra;

6) wyjazdów służbowych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa na terenie kraju;

7) obsługi wizyt i spotkań z udziałem Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz wizyt gości zagranicznych;

8) obsługi, z wyłączeniem obsługi medialnej, spotkań, narad, konferencji Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;

9) posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowania realizacji ustaleń podjętych na tych posiedzeniach;

10) zaproszeń kierowanych do Ministra lub do jego wiadomości;

11) obsługi sekretarskiej Ministra i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.

2. Biuro prowadzi rejestr zarządzeń Ministra oraz decyzji Ministra nie stanowiących rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych.

§ 18

1. Departament Gospodarki Nieruchomościami jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o gospodarce nieruchomościami – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Orzecznictwa, Departament Dróg i Autostrad, Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Biuro Administracyjne;

2) ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;

3) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami;

4) ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości;

5) ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a także prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia i licencje zawodowe;

2) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;

3) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie:

a) odmowy nadania i pozbawienia uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,

b) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;

4) współpracy z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości.

3. Departament zapewnia obsługę:

1) Państwowej Rady Nieruchomości;

2) Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej;

3) Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.

§ 18a

1. Departament Gospodarki Przestrzennej jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

2) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;

3) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;

4) ustawy o transporcie kolejowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;

5) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego urbanistów;

6) ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej;

7) ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych – w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) gospodarki przestrzennej i polityki miejskiej, w tym współpracy z samorządami terytorialnymi, uczelniami, organizacjami zawodowymi i organizacjami pozarządowymi w tym zakresie;

2) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie wskazanym w ust. 1;

3) współpracy z organizacjami zawodowymi urbanistów;

4) współpracy z Warszawskim Biurem Programu Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (ONZ-HABITAT) – w zakresie realizacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Programem Narodów Zjednoczonych do spraw Osiedli Ludzkich w sprawie ustanowienia w Rzeczypospolitej Polskiej Biura UN – Habitat.

3. Departament zapewnia obsługę Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Instytutem Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie;

2) Instytutem Rozwoju Miast w Krakowie.

§ 19

1. Departament Rynku Budowlanego i Techniki jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o wyrobach budowlanych;

2) ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane;

3) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

4) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa;

5) ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów – w zakresie audytu energetycznego i jego weryfikacji;

6) ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych – w zakresie wymagań techniczno-budowlanych.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) bezpieczeństwa i ochrony pracy podczas wykonywania robót budowlanych;

2) potrzeb osób niepełnosprawnych w architektoniczno-budowlanych rozwiązaniach projektowych i realizacji obiektów budowlanych;

3) racjonalizacji użytkowania energii w budownictwie;

4) postępowań egzaminacyjnych dla osób ubiegających się o uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową;

5) upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych – w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;

6) programów studiów podyplomowych na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynku;

7) programu usuwania wyrobów zawierających azbest z istniejących obiektów budowlanych;

8) przepisów, wzorców i standardów dotyczących rozwiązań prawnych w zakresie przygotowania i organizacji inwestycji budowlanych finansowanych ze środków publicznych;

9) (skreślony);

10) przygotowania zawodowego kadr dla budownictwa;

11) polityki architektonicznej.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego;

2) Centralnym Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Betonów „Cebet” w Warszawie;

3) Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie.

§ 20

1. Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego;

2) ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych;

3) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

4) ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;

5) ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej;

6) ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania;

7) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004–2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych;

8) ustawy o własności lokali;

9) ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;

10) ustawy o dodatkach mieszkaniowych;

11) ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych;

12) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych;

13) ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe;

14) ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

15) ustawy Prawo spółdzielcze – w zakresie dotyczącym spółdzielni mieszkaniowych;

16) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami;

17) ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Rynku Budowlanego i Techniki.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) strategii i programów określających politykę mieszkaniową państwa, obejmujących w szczególności problematykę rozwoju infrastruktury komunalnej, w części dotyczącej utrzymania czystości i porządku w gminach oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków;

2) oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych;

3) zatwierdzania umów i statutów towarzystw budownictwa społecznego oraz ich zmian;

4) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, Funduszu Termomodernizacji, Funduszu Dopłat oraz Funduszu Hipotecznego;

5) związane ze współdziałaniem z właściwymi jednostkami przy kształtowaniu instrumentów polityki ekonomicznej państwa oddziałujących na mieszkalnictwo, w tym systemu podatkowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Ekologii Miast w Łodzi;

2) Zakładem Badawczo-Doświadczalnym Gospodarki Komunalnej w Katowicach.

§ 21

1. Departament Orzecznictwa prowadzi w trybie nadzoru indywidualne postępowania administracyjne, w sprawach należących do kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, dotyczące przejęcia lub wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie:

1) dekretu o majątkach opuszczonych i porzuconych;

2) dekretu o rozbiórce i naprawie budynków zniszczonych i uszkodzonych w czasie wojny;

3) dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy;

4) dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich;

5) dekretu o przekazywaniu przez Państwo mienia nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska;

6) dekretu o wywłaszczaniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939–1945;

7) dekretu o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych;

8) dekretu o wykańczaniu i nadbudowie niektórych domów mieszkalnych;

9) ustawy o upamiętnieniu męczeństwa Narodu Polskiego i innych Narodów na Majdanku;

10) ustawy o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym;

11) ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości;

12) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego w miastach i osiedlach;

13) ustawy o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków;

14) ustawy o terenach budowlanych na obszarach wsi;

15) ustawy o gospodarce terenami w miastach i osiedlach;

16) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach.

2. Departament prowadzi w trybie odwoławczym indywidualne postępowania administracyjne, należące do kompetencji Ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej jako organu odwoławczego, dotyczące spraw rozpoznawanych na podstawie:

1) ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2) ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych;

3) ustawy o gospodarce nieruchomościami;

4) ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną;

5) ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Polskie Koleje Państwowe”;

6) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;

7) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;

8) ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

9) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

10) ustawy o transporcie kolejowym;

11) ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali.

3. Departament prowadzi, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, sprawy dotyczące dochodzenia od ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej odszkodowania w zakresie określonym w ust. 1 i 2.

4. Departament wykonuje czynności kancelaryjne, a w szczególności zwraca akta do właściwych organów i urzędów – po ich wykorzystaniu oraz przekazuje do Archiwum Zakładowego części archiwalne akt organu naczelnego.

§ 22

1. Departament Bezpieczeństwa Żeglugi jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o bezpieczeństwie morskim;

2) ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki;

3) ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków;

4) ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich”;

5) ustawy o wykonywaniu prac podwodnych;

6) ustawy o izbach morskich;

7) ustawy o wyposażeniu morskim;

8) ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych;

9) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej i administracji morskiej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;

10) ustawy o żegludze śródlądowej – w zakresie dotyczącym administracji, bezpieczeństwa i kwalifikacji w żegludze śródlądowej;

11) ustawy Kodeks Morski – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa morskiego i zanieczyszczania morza przez statki;

12) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

13) ustawy o systemie oświaty – w zakresie dotyczącym żeglugi śródlądowej oraz kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);

14) ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

15) ustawy Prawo o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

16) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie dotyczącym żeglugi morskiej oraz żeglugi śródlądowej;

17) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie dotyczącym kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);

18) ustawy Prawo wodne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;

19) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie;

20) ustawy o gospodarce nieruchomościami – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;

21) ustawy o Polskim Rejestrze Statków – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów;

2) poszukiwania i ratowania życia na morzu;

3) szkolenia i kwalifikacji morskich;

4) ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem morza przez statki;

5) ochrony brzegu morskiego;

6) instytucji klasyfikacyjnych;

7) inwestycji morskich finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;

8) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie gospodarki morskiej;

9) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) urzędami morskimi;

2) urzędami żeglugi śródlądowej;

3) izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich;

4) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Akademią Morską w Szczecinie;

2) Akademią Morską w Gdyni;

3) Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni;

4) średnimi szkołami morskimi;

– w zakresie Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);

5) średnimi szkołami śródlądowymi.

§ 23

1. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o portach i przystaniach morskich;

2) ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym;

3) ustawy o pracy na morskich statkach handlowych;

4) ustawy o podatku tonażowym;

5) ustawy o żegludze śródlądowej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;

6) ustawy Kodeks morski – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;

7) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – w zakresie dotyczącym ustalania granic portów morskich;

8) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym transportu wodnego śródlądowego;

9) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) programowania rozwoju infrastruktury transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

2) komisji mieszanych ds. transportu morskiego i wodnego śródlądowego, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;

3) krajowej oraz wspólnotowej zintegrowanej polityki morskiej;

4) z zakresu prawa pracy w obszarze właściwym dla transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

5) europejskich korytarzy transportowych – w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

6) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego;

7) obsługi Rady ds. Promocji Żeglugi Śródlądowej.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) spółkami żeglugowymi utworzonymi na podstawie umów międzynarodowych;

2) Instytutem Morskim w Gdańsku;

3) Akademią Morską w Gdyni;

4) Akademią Morską w Szczecinie.

4. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej prowadzi Sekretariat Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego.

§ 24

1. Departament Poczty jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy Prawo pocztowe;

2) ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

3) ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

4) ustawy o opłatach abonamentowych;

5) z ustawy o stanie klęski żywiołowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;

6) ustawy o broni i amunicji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) planów i programów strategicznych – w zakresie polityki rozwoju sektora usług pocztowych;

2) zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych;

3) stałego podnoszenia jakości usług pocztowych;

4) wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym;

5) rozwoju infrastruktury pocztowej;

6) warunków świadczenia, norm dostępu i jakości usług pocztowych, a także zasad odpowiedzialności operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnych usług pocztowych;

7) współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym – w zakresie możliwości rozwoju sektora pocztowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie dotyczącym poczty;

2) państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej „Poczta Polska”.

§ 25

1. Departament Telekomunikacji jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o kompatybilności elektromagnetycznej;

2) ustawy Prawo telekomunikacyjne – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Spraw Obronnych;

3) ustawy o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) planów i programów strategicznych – w zakresie telekomunikacji;

2) komunikacji elektronicznej;

3) zwalczania informacji niezamówionych;

4) polityki wykorzystania widma radiowego oraz planowania numeracji w sieciach telekomunikacyjnych;

5) związane z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii i telewizji;

6) usuwania barier w procesie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej;

7) współpracy z Komisją Europejską i jej wyspecjalizowanymi agendami – w zakresie uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w Europejskim Globalnym Systemie Nawigacji Satelitarnej GALILEO.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej – w zakresie dotyczącym telekomunikacji;

2) Instytutem Łączności – Państwowym Instytutem Badawczym.

§ 26

1. Departament Dróg i Autostrad jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o drogach publicznych;

2) ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym;

3) ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia;

4) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie dotyczącym dróg krajowych;

5) ustawy o transporcie drogowym – w zakresie dotyczącym opłat za korzystanie z dróg krajowych;

6) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym dróg publicznych;

7) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących dróg publicznych;

8) ustawy o gospodarce nieruchomościami – w zakresie dotyczącym zgody ministra właściwego do spraw transportu na wygaśnięcie lub ustanowienie trwałego zarządu nieruchomości położonych w pasie drogowym;

9) ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa – w zakresie opinii ministra właściwego do spraw transportu dotyczącej przejęcia w trwały zarząd nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa położonych w pasie drogowym;

10) ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) przygotowania i aktualizacji programów wieloletnich i planów rocznych – w zakresie dróg krajowych;

2) monitorowania realizacji programów wieloletnich i planów rocznych – w zakresie dróg krajowych;

3) inwestycji drogowych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;

4) finansowania ze źródeł zagranicznych projektów ujętych w planach rocznych oraz programach wieloletnich – w zakresie dróg krajowych, w tym:

a) umów kredytowych w sprawach finansowania dróg krajowych,

b) współpracy z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi oraz bankami komercyjnymi;

5) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Drogowego;

6) zaświadczeń pomocy de minimis z tytułu zwolnienia z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie z dróg krajowych;

7) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie dróg publicznych;

8) projektów realizowanych na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego;

9) współpracy z Radą do Spraw Autostrad;

10) komisji mieszanych do spraw budowy połączeń drogowych, komisji mieszanych do spraw budowy i utrzymania granicznych obiektów mostowych oraz grup roboczych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi dotyczącymi transgranicznych połączeń transportowych.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru nad:

1) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów;

2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości departamentu.

§ 27

1. Departament Kolejnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o transporcie kolejowym;

2) ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP;

3) ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych;

4) ustawy o Funduszu Kolejowym;

5) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;

6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozu kolejowego;

7) ustawy o służbie medycyny pracy – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;

8) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu kolejowego;

9) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;

10) ustawy Prawo energetyczne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) planów i programów strategicznych w zakresie kolejnictwa;

2) międzynarodowego transportu kolejowego, w ramach umów AGC i AGTC, umów SMGS i SMPS oraz Konwencji COTIF;

3) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych;

4) upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych – w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie;

5) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie kolejnictwa;

6) inwestycji kolejowych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego;

2) Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa;

3) Transportowym Dozorem Technicznym – w zakresie dotyczącym kolejnictwa.

4. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP S.A. oraz PKP PLK S.A.

§ 28

1. Departament Lotnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy Prawo lotnicze;

2) ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze"

3) ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;

4) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa;

5) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach uczelni kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego;

6) ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa cywilnego.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) planów i programów strategicznych – w zakresie lotnictwa;

2) rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych;

3) inwestycji lotniczych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;

4) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie lotnictwa;

5) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych;

6) obsługi Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

2) przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze"

3) Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

§ 29

1. Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o umowach międzynarodowych;

2) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;

3) ustawy o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Drogowego oraz Departament Telekomunikacji

4) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego;

5) ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem – w zakresie dotyczącym członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;

6) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym strategii sektorowych w transporcie;

7) ustawy o ochronie przyrody – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.

2. Departament zapewnia realizację zadań w zakresie:

1) polityki transportowej państwa oraz strategicznych planów i programów w dziedzinie transportu;

2) zagadnień horyzontalnych – w zakresie wynikającym ze strategicznych dokumentów krajowych i Unii Europejskiej;

3) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacjach międzynarodowych, w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w tym procesie;

4) dwustronnej współpracy międzynarodowej;

5) ochrony środowiska w transporcie;

6) transportu intermodalnego i logistyki;

7) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu;

8) publicznego transportu zbiorowego, w tym ułatwień ogólnosystemowych w przemieszczaniu osób niepełnosprawnych środkami transportu;

9) normalizacji, miar, systemu oceny zgodności oraz badań naukowych.

3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) europejskich korytarzy, sieci i osi transportowych;

2) współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej;

3) współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z procesami decyzyjnymi w Unii Europejskiej;

4) udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu Integracji Europejskiej oraz udziału przedstawiciela Ministra w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;

5) współpracy Ministerstwa z organizacjami międzynarodowymi;

6) międzynarodowej współpracy regionalnej;

7) wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Finansowe;

8) programów pomocowych Unii Europejskiej oraz bilateralnych dla sektora infrastruktury;

9) przedstawicieli Ministra za granicą;

10) systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów – Polska (EWD-P);

11) finansowania nauki – w zakresie działów łączność i transport;

12) przewozów tranzytowych w transporcie lądowym;

13) budżetu Unii Europejskiej.

§ 30

1. Departament Transportu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o czasie pracy kierowców;

2) ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;

3) ustawy o systemie tachografów cyfrowych;

4) ustawy Prawo o ruchu drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;

5) ustawy o transporcie drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;

6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozu drogowego;

7) ustawy o odpadach – w zakresie dotyczącym stosowania przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;

8) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu drogowego.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) komisji mieszanych ds. międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;

2) współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:

a) w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,

b) w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS;

3) współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego;

2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;

3) Instytutem Transportu Samochodowego;

4) Transportowym Dozorem Technicznym – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Kolejnictwa.

§ 31

1. Departament Funduszu Spójności wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w systemie zarządzania Funduszu Spójności.

2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym Funduszu Spójności;

2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym Funduszu Spójności.

3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) nadzoru nad realizacją projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

2) przyjmowania, weryfikacji oraz koordynacji procesu przekazywania do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie zgłoszonych przez instytucje wdrażające w ramach Funduszu Spójności;

3) kwalifikowania wydatków;

4) prowadzenia kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów w ramach projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

5) bieżącego monitoringu projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

6) weryfikacji wniosków o środki Funduszu Spójności do Komisji Europejskiej;

7) weryfikacji i przesyłania raportów z realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

8) procedur wdrażania dla Funduszu Spójności;

9) działań informacyjnych i promocyjnych w zakresie Funduszu Spójności;

10) Funduszu TEN-T;

11) monitorowania działań oraz sprawozdawczości w zakresie projektów PHARE;

12) pomocy technicznej Funduszu Spójności, której beneficjentem jest Ministerstwo;

13) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

§ 32

(skreślony).

§ 33

1. Departament Funduszy UE wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu SPOT oraz POliŚ.

2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych, w tym realizacji projektów pomocy technicznej;

2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym POliŚ.

3. Departament prowadzi sprawy:

1) programowania działań oraz projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach POliŚ oraz funduszy strukturalnych w ramach SPOT, w tym w zakresie:

a) aktualizacji opisów Priorytetów/Działań POliŚ,

b) procedur/wytycznych realizacji SPOT i POliŚ,

c) listy projektów kluczowych POliŚ,

d) zmian w dokumentach programowych SPOT, w szczególności w Uzupełnieniu SPOT;

2) organizacji systemu zarządzania i kontroli Priorytetów POliŚ;

3) ewaluacji POliŚ;

4) monitorowania:

a) przygotowania i wyboru projektów w ramach POliŚ,

b) wdrażania SPOT i POliŚ, w tym w zakresie:

– realizacji projektów/działań/priorytetów,

– udziału/współorganizowania komitetów monitorujących/podkomitetów monitorujących,

c) trwałości projektów oraz osiągnięcia założonych w projektach wskaźników;

5) przepływów finansowych, w tym przygotowywania prognoz przepływów finansowych w ramach SPOT;

6) naboru i oceny wniosków o dofinansowanie oraz zawierania z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów współfinansowanych ze SPOT;

7) sprawozdawczości w zakresie SPOT i POliŚ;

8) weryfikacji sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych z realizacji projektów realizowanych przez beneficjentów SPOT;

9) koordynacji zarządzania finansowego na poziomie Priorytetów POliŚ, w tym w zakresie sporządzania:

a) poświadczeń i deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność,

b) prognoz w zakresie wnioskowania o płatność;

10) opracowywania wniosków o refundację w ramach SPOT, w tym wniosku o płatność końcową;

11) prowadzenia kontroli udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów w ramach projektów SPOT;

12) wykrywania nieprawidłowości oraz raportowania na temat wykrytych nieprawidłowości w ramach SPOT oraz POliŚ;

13) nakładania i rozliczania korekt finansowych w ramach projektów SPOT;

14) współpracy z Komisją Europejską w zakresie zamykania programu SPOT, w tym w kwestii audytów projektów i programu;

15) pomocy technicznej SPOT, POliŚ i POPT;

16) informacji i promocji SPOT i POliŚ;

17) koordynacji działań systemów SIMIK oraz KSI.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

§ 34

1. Departament Budżetu odpowiada za opracowanie i realizację budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister, w tym budżetu zadaniowego, zapewnia obsługę finansową oraz ewidencję księgową dysponenta części budżetowych, prowadzi rachunkowość dla środków pochodzących z Unii Europejskiej, dokonuje płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych, realizuje zadania związane z pomocą publiczną i ochroną konkurencji w resorcie.

2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:

1) ewidencji księgowej dysponenta głównego środków budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków na finansowanie nauki;

2) sprawozdawczości budżetowej dysponenta głównego oraz łącznej resortu infrastruktury, w tym w układzie budżetu zadaniowego;

3) opracowywania analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych, w tym w układzie budżetu zadaniowego;

4) opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa, w tym w układzie budżetu zadaniowego, dla części, których dysponentem jest Minister;

5) ustalania planu dochodów i wydatków resortu, w tym udzielania dysponentom niższego stopnia oraz innym uprawnionym podmiotom informacji o planowanych wielkościach dochodów i wydatków oraz limitach wynagrodzeń;

6) finansowania inwestycji;

7) przekazywania środków budżetowych na realizację zadań, w ramach ustalonych planów wydatków dla jednostek budżetowych i przedsiębiorców;

8) harmonogramu realizacji wydatków budżetowych;

9) zmian w planie wydatków poszczególnych dysponentów (jednostek) w trakcie roku budżetowego;

10) wystąpień o środki z rezerw celowych budżetu państwa oraz sprawozdawczości w tym zakresie;

11) wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi oraz zatwierdzania tych sprawozdań;

12) zatwierdzania sprawozdań finansowych ppup „Poczta Polska” oraz Transportowego Dozoru Technicznego, a także opiniowania sprawozdań spółek Grupy PKP;

13) zatwierdzania planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych;

14) ewidencji księgowej funduszy unijnych;

15) płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych;

16) weryfikacji finansowej:

a) wniosków o przyznanie pożyczki na prefinansowanie w zakresie projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich,

b) wniosków o płatność w zakresie projektów współfinansowanych ze środków UE,

c) raportów z postępów realizacji projektów Funduszu Spójności,

d) wniosków o płatność na dofinansowanie remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej,

e) wniosków o płatność dla zawartych umów o świadczenie usług publicznych;

17) nadzoru nad zachowaniem przez beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy europejskich oddzielnego systemu rachunkowości dla środków Unii Europejskiej lub stosowanie odpowiedniego kodu księgowego;

18) współpracy z Departamentem Funduszy UE przy rozliczaniu i zamykaniu SPOT oraz w zakresie zarządzania finansowego Priorytetami POliŚ;

19) dotowania przedsiębiorców;

20) wynikające z ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;

21) monitoringu przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców nadzorowanych przez Ministra;

22) pomocy publicznej;

23) ochrony konkurencji;

24) statystyki publicznej.

§ 35

Departament Kontroli prowadzi sprawy:

1) kontroli planowych i doraźnych działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

2) kontroli działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie wynikającym z ustawy o Radzie Ministrów oraz ustaw, na podstawie których Minister uzyskał uprawnienia do kontroli i nadzoru, w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;

3) kontroli systemowych Funduszu Spójności i POliŚ;

4) kontroli projektów, w tym w zakresie trwałości, realizowanych z udziałem środków budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej;

5) skarg i wniosków – na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

6) przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków – na zasadach ustalonych odrębnie;

7) kontroli zewnętrznej prowadzonej w Ministerstwie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne organy kontrolne oraz udzielania odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.

§ 36

1. Departament Prawny jest właściwy w sprawach prawidłowego, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowania aktów normatywnych oraz obsługi prawnej Ministerstwa.

2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:

1) legislacji w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;

2) materiałów dla Ministra i jego przedstawicieli na posiedzenia Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych;

3) stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach prowadzonych przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości;

4) organizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie swobodnego przepływu towarów oraz nieformalnego rozwiązywania problemów tego rynku (SOLVIT);

5) obsługi prawnej, w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych, w tym:

a) wydaje opinie prawne i udziela porad prawnych w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz udziela wyjaśnień dotyczących obowiązującego systemu prawnego,

b) opiniuje projekty: umów międzynarodowych, umów zawieranych przez Ministra lub Ministerstwo, statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, decyzji administracyjnych oraz postanowień,

c) zapewnia zastępstwo procesowe Ministra oraz Dyrektora Generalnego w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami, Departament Gospodarki Przestrzennej oraz Departament Orzecznictwa;

6) uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych.

3. Departament prowadzi:

1) rejestr spraw sądowych, w których zastępstwo procesowe zapewnia Departament;

2) rejestr upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra oraz wytycznych Ministra;

3) (uchylony);

4) redakcję Dziennika Urzędowego Ministra Infrastruktury;

5) sprawy notyfikacji krajowych aktów wykonawczych wdrażających przepisy wspólnotowe w zakresie zadań Ministerstwa.

§ 37

1. Departament Spraw Obronnych jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

2) ustawy o zarządzaniu kryzysowym;

3) ustawy o stanie klęski żywiołowej;

4) stawy o stanie wyjątkowym;

5) ustawy o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej;

6) ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;

7) ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;

8) ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

9) ustawy o rezerwach państwowych;

10) ustawy Prawo telekomunikacyjne – w zakresie dotyczącym obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;

11) ustawy o ochronie osób i mienia – w zakresie kompetencji Ministra, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;

12) ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich – w zakresie przekazywania informacji związanych z ochroną w portach i na statkach oraz informacji związanych z sytuacjami kryzysowymi.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa;

2) obrony cywilnej;

3) zapewnienia łączności na potrzeby administracji publicznej, systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, bezpieczeństwem i porządkiem publicznym oraz na potrzeby ratownictwa;

4) zadań obronnych, w tym ich kontroli, wykonywanych przez jednostki podległe i nadzorowane.

§ 38

1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za sprawy wynikające z zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie organizacji Ministerstwa, zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie oraz postępowań w sprawach zamówień publicznych.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) naboru pracowników do pracy w Ministerstwie;

2) opisów stanowisk pracy oraz wartościowania stanowisk pracy, a także ocen okresowych pracowników Ministerstwa;

3) doskonalenia zawodowego pracowników Ministerstwa;

4) gospodarowania środkami przeznaczonymi na wynagrodzenia oraz funduszem nagród, w tym środkami pochodzącymi z projektów finansowanych przez Unię Europejską;

5) obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa;

6) związane z nadzorem nad czasem pracy i dyscypliną pracy w Ministerstwie;

7) wynikające ze stosunku pracy, w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra, wobec osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz wobec Kierownictwa Ministerstwa;

8) związane z organizacją Ministerstwa;

9) postępowań w sprawach zamówień publicznych, na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem;

10) obsługi Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa;

11) obsługi Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych;

12) odznaczeń państwowych i odznak honorowych;

13) obsługi sekretariatów Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego.

3. Ponadto Biuro:

1) jest właściwe w sprawach wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych;

2) zapewnia realizację zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.

4. Biuro prowadzi ewidencję fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.

§ 39

1. Biuro Audytu Wewnętrznego prowadzi sprawy:

1) identyfikowania i monitorowania procesów zachodzących w Ministerstwie;

2) zadań audytowych, przeprowadzanych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych – również poza rocznym planem audytu, w tym sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych;

3) czynności doradczych;

4) czynności sprawdzających;

5) analizy i oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej funkcjonujących w Ministerstwie;

6) audytu wewnętrznego w gospodarstwie pomocniczym.

2. Biuro przedstawia sprawozdania z wykonania planu audytu Dyrektorowi Generalnemu i Ministrowi Finansów.

§ 40

1. Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie gospodarowania mieniem Ministerstwa oraz prowadzenia jego ewidencji, a także w zakresie reprezentowania Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi Ministerstwu w trwały zarząd;

2) utrzymania odpowiedniego stanu technicznego nieruchomości, w tym budynków;

3) inwestycji i remontów;

4) ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gospodarowania nimi;

5) warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ministerstwie;

6) ochrony przeciwpożarowej w budynkach Ministerstwa;

7) kancelarii głównej i zapewnienia obsługi kancelaryjnej komórek organizacyjnych Ministerstwa;

8) obsługi gospodarczej i technicznej narad i konferencji organizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;

9) usług poligraficznych;

10) zaopatrzenia w materiały, przedmioty nietrwałe i środki trwałe;

11) organizacji i prowadzenia magazynu;

12) łączności wewnętrznej i zewnętrznej;

13) obsługi transportowej.

3. W strukturze Biura funkcjonuje archiwum zakładowe Ministerstwa. Szczegółowe zasady pracy archiwum określa instrukcja kancelaryjna oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.

§ 41

1. Biuro Finansowe odpowiada za opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa w zakresie dochodów i wydatków dysponenta III stopnia środków budżetowych, prowadzi ewidencję księgową i obsługę finansową operacji gospodarczych realizowanych przez dysponenta III stopnia środków budżetowych, wykonuje zadania dysponenta III stopnia środków budżetowych oraz zadania głównego księgowego Ministerstwa w częściach budżetu państwa, których dysponentem jest Minister.

2. Biuro prowadzi w szczególności sprawy:

1) planowania dochodów i wydatków budżetowych Ministerstwa, w tym dochodów własnych, oraz ich realizacji;

2) zmian w planie finansowym Ministerstwa w trakcie roku budżetowego – w zakresie właściwości Biura;

3) obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości z wykonania budżetu dysponenta III stopnia środków budżetowych;

4) sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetowych – w zakresie dysponenta III stopnia środków budżetowych;

5) dyspozycji środkami pieniężnymi;

6) naliczania i rozliczania wynagrodzeń pracowniczych;

7) sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej;

8) płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

9) gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;

10) rozliczania gospodarki magazynowej;

11) obsługi finansowej przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa;

12) realizacji płatności składek do organizacji międzynarodowych;

13) rozliczania krajowych i zagranicznych delegacji służbowych pracowników Ministerstwa oraz kosztów zagranicznych delegacji służbowych;

14) zakupu biletów lotniczych dla celów realizacji delegacji służbowych;

15) obsługi finansowo-księgowej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego oraz Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych;

16) obsługi finansowo-księgowej Urzędów Żeglugi Śródlądowej;

17) realizowania płatności oraz ewidencji księgowej projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w zakresie właściwości Biura;

18) obsługi administracyjno-technicznej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.

3. Biuro Finansowe prowadzi sprawy nadzoru nad Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości Biura.

§ 42

1. Biuro Informacji i Promocji prowadzi sprawy:

1) obsługi medialnej wizyt i spotkań, konferencji prasowych, briefingów z udziałem Ministra i członków Kierownictwa;

2) wystąpień publicznych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;

3) promocji Ministerstwa;

4) zestawień najważniejszych doniesień informacyjnych dla członków Kierownictwa Ministerstwa;

5) kontaktów z mediami, w tym sprostowań do publikacji medialnych, oraz autoryzacji wywiadów;

6) udzielania informacji oraz odpowiedzi na pytania kierowane do Biura i na ogólny adres internetowy Ministerstwa;

7) strony internetowej Ministerstwa oraz internetowego Biuletynu Informacyjnego;

8) patronatów Ministra i Ministerstwa dla organizatorów targów, konferencji i seminariów oraz wpisów do wydawnictw okolicznościowych;

9) listów i pism okolicznościowych Ministra;

10) informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.

2. Biuro współpracuje z rzecznikiem prasowym Ministra oraz z Gabinetem Politycznym Ministra w zakresie informowania mediów o bieżących działaniach realizowanych przez Ministerstwo.

§ 43

1. Biuro Ochrony Informacji Niejawnych prowadzi sprawy obsługi Ministra oraz Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w zakresie realizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;

2) ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane informacje niejawne;

3) kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;

4) okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;

5) planu ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie;

6) prowadzenia postępowań sprawdzających wobec pracowników Ministerstwa;

7) wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;

8) szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;

9) współdziałania Ministra ze służbami ochrony państwa;

10) ochrony obiektów Ministerstwa poprzez nadawanie uprawnień do stref chronionych oraz wydawanie identyfikatorów uprawniających do wejścia oraz poruszania się po Ministerstwie;

11) (uchylony);

12) systemów informatycznych, podsystemów informatycznych i systemów baz danych;

13) zasobów sieci komputerowych i zintegrowanego systemu teleinformatycznego;

14) zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz zarządzania licencjami na oprogramowanie.

3. W strukturze Biura wyodrębnia się pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, oraz Kancelarię Tajną, podległą bezpośrednio temu Pełnomocnikowi.

§ 44

1. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego.

2. Sekretariat prowadzi sprawy:

1) wytyczania kierunków działań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce;

2) Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2005 (Krajowego Programu BRD);

3) projektów realizowanych przez Ministra w ramach Krajowego Programu BRD;

4) informacji o działaniach prowadzonych przez Ministra w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego;

5) Krajowej Rady BRD oraz wojewódzkich rad bezpieczeństwa ruchu drogowego;

6) obsługi organizacyjno-technicznej posiedzeń Krajowej Rady BRD i jej organów.

V. JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE PODLEGŁE I NADZOROWANE

§ 45

Zakres zadań i tryb działania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych określają akty normatywne tworzące te jednostki oraz nadane im statuty.

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 16 Ministra Infrastruktury z dnia 10 czerwca 2009 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Infrastruktury (Dz.U.M.I. Nr 5, poz. 19). Zmiana weszła w życie 25 czerwca 2009 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00