Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-06-25 do 2012-03-08
Wersja archiwalna od 2009-06-25 do 2012-03-08
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 8 MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 30 stycznia 2008 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Infrastruktury
(ostatnia zmiana: DUMI. z 2009 r., Nr 5, poz. 19) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Ministerstwu Infrastruktury nadaje się regulamin organizacyjny stanowiący załącznik [1] do zarządzenia.
§ 2
1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 14 dni od wejścia w życie zarządzenia.
2. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne uzgodnione pod względem formalnoprawnym z Departamentem Prawnym, obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.
Załącznik do zarządzenia nr 8 Ministra Infrastruktury
z dnia 30 stycznia 2008 r. (poz. 8)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, zwany dalej „Regulaminem”, określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej „Ministerstwem”, wymienionych w zarządzeniu nr 136 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Infrastruktury (M. P. Nr 90, poz. 980 i z 2008 r. Nr 95, poz. 820).
II. ORGANIZACJA MINISTERSTWA
§ 2
1. Minister Infrastruktury, zwany dalej „Ministrem”, kieruje, nadzoruje i kontroluje działalność Ministerstwa.
2. Do kompetencji Ministra zastrzega się:
1) sprawy, w których ze względu na charakter decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;
2) zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla resortu, dotyczące w szczególności:
a) realizacji polityki państwa w zakresie funkcjonowania i rozwoju budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności i transportu,
b) współpracy międzynarodowej, zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa oraz obrony cywilnej,
c) kierowania całokształtem działalności resortu, w tym poprzez wydawanie aktów wewnętrznych, dotyczących realizacji zadań Ministra.
§ 3
1. Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2. Szczegółowy podział czynności Sekretarza i Podsekretarzy Stanu określa odrębne zarządzenie Ministra. Ustalając podział czynności Minister zatwierdza Schemat Organizacyjny Ministerstwa, określający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych.
3. Minister może upoważnić Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach czynności w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Ministra prowadzi Departament Prawny.
§ 4
1. Dyrektor Generalny wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie o służbie cywilnej, realizując w szczególności politykę personalną, dokonując czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie, zapewniając funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a także wykonuje inne zadania i kompetencje wynikające z odrębnych przepisów.
2. Dyrektora Generalnego w czasie nieobecności zastępuje wyznaczona, w uzgodnieniu z Ministrem, osoba kierująca komórką organizacyjną.
3. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektorów komórek organizacyjnych, a w szczególnych przypadkach innych pracowników Ministerstwa, do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego prowadzi sekretariat Dyrektora Generalnego.
§ 5
1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy.
2. Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa sprawuje Dyrektor Generalny, który zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.
§ 6
1. W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły i stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych tych komórek.
2. W komórce organizacyjnej może zostać utworzony wydział, gdy rodzaj spraw i wielkość pracy w zakresie jednorodnych zadań wymaga co najmniej 5 etatów, a w szczególnych przypadkach nie mniej niż 3 etaty.
3. Wewnętrzny regulamin organizacyjny, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1) strukturę komórki organizacyjnej, wraz ze schematem organizacyjnym;
2) organizację zarządzania komórką organizacyjną;
3) zakres zadań komórki organizacyjnej;
4) szczegółowy zakres zadań poszczególnych wydziałów, zespołów, stanowisk pracy i sekretariatu.
4. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny.
§ 7
1. Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań komórki organizacyjnej.
2. Do obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy:
1) zapewnienie prawidłowej, efektywnej i terminowej realizacji zadań komórki, wynikających z Regulaminu oraz zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego;
2) zapewnienie zgodności działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3) zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej;
4) ustalanie i zapewnianie realizacji zadań przez wydziały zespoły i stanowiska pracy;
5) przydzielanie zadań podległym pracownikom;
6) kontrola realizacji zadań wykonywanych przez pracowników komórki organizacyjnej;
7) zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;
8) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych;
9) reprezentowanie urzędu Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego do właściwości tych osób;
10) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o finansach publicznych.
3. Dyrektor komórki organizacyjnej przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, a w szczególności:
1) podpisuje opracowane w komórce organizacyjnej wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym przepisów z zakresu właściwości Ministra, nie zastrzeżone do podpisu Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, oraz parafuje pisma i materiały zastrzeżone do ich podpisu;
2) udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną, nie zastrzeżonych do właściwości Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego;
3) podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej.
4. W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności zastępcy dyrektora, pracownik upoważniony przez dyrektora.
§ 8
1. Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Ministra lub rozstrzygnięć przekraczających zakres działalności komórki organizacyjnej.
2. Komórka organizacyjna, zwracając się do innej komórki z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie.
3. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:
1) dokonywania ocen i analiz, w tym analiz skuteczności prowadzonych działań oraz przygotowania propozycji rozwiązań systemowych;
2) opracowywania i opiniowania projektów dokumentów rządowych, w tym aktów prawnych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
3) przekazywania informacji do programu prac legislacyjnych Rady Ministrów i Ministra;
4) opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów;
5) dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowisk resortu w sprawach załatwianych w Ministerstwie lub rozpatrywanych przez Radę Ministrów, komitety Rady Ministrów, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisje i zespoły utworzone jako organy pomocnicze Rady Ministrów lub ministrów;
6) prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego;
7) opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;
8) współdziałania w realizacji polityki informacyjnej Ministerstwa;
9) współpracy przy przeprowadzaniu kontroli projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
9a) współdziałania w realizacji zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru;
10) prowadzenia spraw z zakresu:
a) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych,
b) dwustronnej współpracy międzynarodowej,
c) umów międzynarodowych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem,
d) ochrony środowiska,
e) kwalifikacji w zawodach regulowanych,
f) klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,
g) pomocy publicznej,
h) współpracy z administracją samorządową,
i) udzielania informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
j) (uchylona),
k) normalizacji, miar, systemu oceny zgodności oraz badań naukowych,
I) skarg i wniosków, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem.
4. Szczegółowy podział zadań i właściwość komórek organizacyjnych w ramach systemu zarządzania i kontroli wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej określają odrębne instrukcje, zarządzenia i podręczniki.
5. Minister lub Dyrektor Generalny mogą określić odrębnym zarządzeniem szczegółowe zadania i odpowiedzialność komórek organizacyjnych oraz sposób postępowania na poszczególnych etapach procesów występujących w Ministerstwie.
6. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów oraz regulacji wewnętrznych, a także poleceń członków Kierownictwa Ministerstwa.
§ 9
1. Członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych obsługują sekretariaty.
2. Organizację i sposób działania sekretariatów regulują zasady pracy kancelaryjnej określone w instrukcji kancelaryjnej oraz innych przepisach wewnętrznych.
§ 10
Zadania służbowe realizowane przez pracowników określone są w opisach stanowisk pracy.
§ 11
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące ustalenia komórki właściwej do prowadzenia określonych spraw rozstrzyga Minister lub z jego upoważnienia Dyrektor Generalny.
III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA
§ 12
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1) Biuro Ministra (BM);
2) Departament Gospodarki Nieruchomościami (BN);
3) Departament Gospodarki Przestrzennej (BP);
4) Departament Rynku Budowlanego i Techniki (BR);
5) Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa (BS);
6) Departament Orzecznictwa (BO);
7) Departament Bezpieczeństwa Żeglugi (GB);
8) Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej (GT);
9) Departament Poczty (ŁP);
10) Departament Telekomunikacji (ŁT);
11) Departament Dróg i Autostrad (TA);
12) Departament Kolejnictwa (TK);
13) Departament Lotnictwa (TL);
14) Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych (MP);
15) Departament Transportu Drogowego (TD);
16) Departament Funduszu Spójności (MS);
17) Departament Funduszy UE (MU);
18) Departament Budżetu (MB);
19) Departament Kontroli (MK);
20) Departament Prawny (ML);
21) Departament Spraw Obronnych (MO);
22) Biuro Dyrektora Generalnego (MG);
23) Biuro Audytu Wewnętrznego (MA);
24) Biuro Administracyjne (MD);
25) Biuro Finansowe (MW);
26) Biuro Informacji i Promocji (MR);
27) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (MN);
28) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (TRD).
§ 13
Przy Ministrze działa:
1) Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych;
2) Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych;
3) Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego;
4) międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego – Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
5) Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.
§ 14
Organami opiniodawczo-doradczymi Ministra są:
1) Państwowa Rada Nieruchomości;
2) Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna;
3) Rada Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;
4) Rada do Spraw Autostrad;
5) Rada do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej;
6) Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.
§ 15
W Ministerstwie działają:
1) Rzecznik Prasowy podległy bezpośrednio Ministrowi;
2) komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny;
3) Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego – gospodarstwo pomocnicze;
4) Główna Biblioteka Komunikacyjna – na zasadach określonych odrębnymi przepisami i regulaminem nadanym przez Ministra, definiującym zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania biblioteki.
IV. ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 16
1. Gabinet Polityczny Ministra prowadzi doradztwo polityczne w zakresie działania Ministra, w szczególności:
1) nadzoruje opracowywanie dokumentów, w tym programowych, przedkładanych Ministrowi;
2) dokonuje, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi oraz na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa;
3) utrzymuje – w zakresie wyznaczonym przez Ministra – kontakty z partiami politycznymi w kraju i za granicą oraz związkami zawodowymi i środowiskami opiniotwórczymi.
2. Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.
3. Do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.
§ 17
1. Biuro Ministra prowadzi sprawy:
1) udziału Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach plenarnych Sejmu, Senatu oraz komisji sejmowych i senackich;
2) odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów, posłów Parlamentu Europejskiego oraz na dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji sejmowych i senackich, a także wystąpienia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych;
3) odpowiedzi na wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich i innych rzeczników;
4) udziału Ministra i jego przedstawicieli w posiedzeniach zespołów międzyresortowych, organów instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych, a także ich ewidencji;
5) ewidencji rad, komisji, zespołów i grup roboczych powołanych przez Ministra;
6) wyjazdów służbowych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa na terenie kraju;
7) obsługi wizyt i spotkań z udziałem Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz wizyt gości zagranicznych;
8) obsługi, z wyłączeniem obsługi medialnej, spotkań, narad, konferencji Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;
9) posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowania realizacji ustaleń podjętych na tych posiedzeniach;
10) zaproszeń kierowanych do Ministra lub do jego wiadomości;
11) obsługi sekretarskiej Ministra i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
2. Biuro prowadzi rejestr zarządzeń Ministra oraz decyzji Ministra nie stanowiących rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych.
§ 18
1. Departament Gospodarki Nieruchomościami jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o gospodarce nieruchomościami – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Orzecznictwa, Departament Dróg i Autostrad, Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Biuro Administracyjne;
2) ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;
3) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami;
4) ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości;
5) ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a także prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia i licencje zawodowe;
2) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
3) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie:
a) odmowy nadania i pozbawienia uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,
b) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
4) współpracy z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości.
3. Departament zapewnia obsługę:
1) Państwowej Rady Nieruchomości;
2) Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej;
3) Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
§ 18a
1. Departament Gospodarki Przestrzennej jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
2) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
3) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;
4) ustawy o transporcie kolejowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;
5) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego urbanistów;
6) ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej;
7) ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych – w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) gospodarki przestrzennej i polityki miejskiej, w tym współpracy z samorządami terytorialnymi, uczelniami, organizacjami zawodowymi i organizacjami pozarządowymi w tym zakresie;
2) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie wskazanym w ust. 1;
3) współpracy z organizacjami zawodowymi urbanistów;
4) współpracy z Warszawskim Biurem Programu Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (ONZ-HABITAT) – w zakresie realizacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Programem Narodów Zjednoczonych do spraw Osiedli Ludzkich w sprawie ustanowienia w Rzeczypospolitej Polskiej Biura UN – Habitat.
3. Departament zapewnia obsługę Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Instytutem Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie;
2) Instytutem Rozwoju Miast w Krakowie.
§ 19
1. Departament Rynku Budowlanego i Techniki jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o wyrobach budowlanych;
2) ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane;
3) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
4) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa;
5) ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów – w zakresie audytu energetycznego i jego weryfikacji;
6) ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych – w zakresie wymagań techniczno-budowlanych.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) bezpieczeństwa i ochrony pracy podczas wykonywania robót budowlanych;
2) potrzeb osób niepełnosprawnych w architektoniczno-budowlanych rozwiązaniach projektowych i realizacji obiektów budowlanych;
3) racjonalizacji użytkowania energii w budownictwie;
4) postępowań egzaminacyjnych dla osób ubiegających się o uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową;
5) upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych – w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
6) programów studiów podyplomowych na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynku;
7) programu usuwania wyrobów zawierających azbest z istniejących obiektów budowlanych;
8) przepisów, wzorców i standardów dotyczących rozwiązań prawnych w zakresie przygotowania i organizacji inwestycji budowlanych finansowanych ze środków publicznych;
9) (skreślony);
10) przygotowania zawodowego kadr dla budownictwa;
11) polityki architektonicznej.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego;
2) Centralnym Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Betonów „Cebet” w Warszawie;
3) Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie.
§ 20
1. Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego;
2) ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych;
3) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
4) ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;
5) ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej;
6) ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania;
7) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004–2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych;
8) ustawy o własności lokali;
9) ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
10) ustawy o dodatkach mieszkaniowych;
11) ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych;
12) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych;
13) ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe;
14) ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
15) ustawy Prawo spółdzielcze – w zakresie dotyczącym spółdzielni mieszkaniowych;
16) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami;
17) ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Rynku Budowlanego i Techniki.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) strategii i programów określających politykę mieszkaniową państwa, obejmujących w szczególności problematykę rozwoju infrastruktury komunalnej, w części dotyczącej utrzymania czystości i porządku w gminach oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków;
2) oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych;
3) zatwierdzania umów i statutów towarzystw budownictwa społecznego oraz ich zmian;
4) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, Funduszu Termomodernizacji, Funduszu Dopłat oraz Funduszu Hipotecznego;
5) związane ze współdziałaniem z właściwymi jednostkami przy kształtowaniu instrumentów polityki ekonomicznej państwa oddziałujących na mieszkalnictwo, w tym systemu podatkowego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Ekologii Miast w Łodzi;
2) Zakładem Badawczo-Doświadczalnym Gospodarki Komunalnej w Katowicach.
§ 21
1. Departament Orzecznictwa prowadzi w trybie nadzoru indywidualne postępowania administracyjne, w sprawach należących do kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, dotyczące przejęcia lub wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie:
1) dekretu o majątkach opuszczonych i porzuconych;
2) dekretu o rozbiórce i naprawie budynków zniszczonych i uszkodzonych w czasie wojny;
3) dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy;
4) dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich;
5) dekretu o przekazywaniu przez Państwo mienia nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska;
6) dekretu o wywłaszczaniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939–1945;
7) dekretu o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych;
8) dekretu o wykańczaniu i nadbudowie niektórych domów mieszkalnych;
9) ustawy o upamiętnieniu męczeństwa Narodu Polskiego i innych Narodów na Majdanku;
10) ustawy o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym;
11) ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości;
12) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego w miastach i osiedlach;
13) ustawy o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków;
14) ustawy o terenach budowlanych na obszarach wsi;
15) ustawy o gospodarce terenami w miastach i osiedlach;
16) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach.
2. Departament prowadzi w trybie odwoławczym indywidualne postępowania administracyjne, należące do kompetencji Ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej jako organu odwoławczego, dotyczące spraw rozpoznawanych na podstawie:
1) ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
2) ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych;
3) ustawy o gospodarce nieruchomościami;
4) ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną;
5) ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Polskie Koleje Państwowe”;
6) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;
7) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;
8) ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;
9) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
10) ustawy o transporcie kolejowym;
11) ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali.
3. Departament prowadzi, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, sprawy dotyczące dochodzenia od ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej odszkodowania w zakresie określonym w ust. 1 i 2.
4. Departament wykonuje czynności kancelaryjne, a w szczególności zwraca akta do właściwych organów i urzędów – po ich wykorzystaniu oraz przekazuje do Archiwum Zakładowego części archiwalne akt organu naczelnego.
§ 22
1. Departament Bezpieczeństwa Żeglugi jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o bezpieczeństwie morskim;
2) ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki;
3) ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków;
4) ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich”;
5) ustawy o wykonywaniu prac podwodnych;
6) ustawy o izbach morskich;
7) ustawy o wyposażeniu morskim;
8) ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych;
9) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej i administracji morskiej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
10) ustawy o żegludze śródlądowej – w zakresie dotyczącym administracji, bezpieczeństwa i kwalifikacji w żegludze śródlądowej;
11) ustawy Kodeks Morski – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa morskiego i zanieczyszczania morza przez statki;
12) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
13) ustawy o systemie oświaty – w zakresie dotyczącym żeglugi śródlądowej oraz kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
14) ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
15) ustawy Prawo o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
16) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie dotyczącym żeglugi morskiej oraz żeglugi śródlądowej;
17) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie dotyczącym kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
18) ustawy Prawo wodne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
19) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie;
20) ustawy o gospodarce nieruchomościami – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
21) ustawy o Polskim Rejestrze Statków – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów;
2) poszukiwania i ratowania życia na morzu;
3) szkolenia i kwalifikacji morskich;
4) ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem morza przez statki;
5) ochrony brzegu morskiego;
6) instytucji klasyfikacyjnych;
7) inwestycji morskich finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;
8) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie gospodarki morskiej;
9) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) urzędami morskimi;
2) urzędami żeglugi śródlądowej;
3) izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich;
4) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).
4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Akademią Morską w Szczecinie;
2) Akademią Morską w Gdyni;
3) Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni;
4) średnimi szkołami morskimi;
– w zakresie Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
5) średnimi szkołami śródlądowymi.
§ 23
1. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o portach i przystaniach morskich;
2) ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym;
3) ustawy o pracy na morskich statkach handlowych;
4) ustawy o podatku tonażowym;
5) ustawy o żegludze śródlądowej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;
6) ustawy Kodeks Morski – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;
7) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – w zakresie dotyczącym ustalania granic portów morskich;
8) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym transportu wodnego śródlądowego;
9) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) programowania rozwoju infrastruktury transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
2) komisji mieszanych ds. transportu morskiego i wodnego śródlądowego, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;
3) krajowej oraz wspólnotowej zintegrowanej polityki morskiej;
4) z zakresu prawa pracy w obszarze właściwym dla transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
5) europejskich korytarzy transportowych – w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
6) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego;
7) obsługi Rady ds. Promocji Żeglugi Śródlądowej.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) spółkami żeglugowymi utworzonymi na podstawie umów międzynarodowych;
2) Instytutem Morskim w Gdańsku;
3) Akademią Morską w Gdyni;
4) Akademią Morską w Szczecinie.
4. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej prowadzi Sekretariat Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego.
§ 24
1. Departament Poczty jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy Prawo pocztowe;
2) ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;
3) ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”;
4) ustawy o opłatach abonamentowych;
5) z ustawy o stanie klęski żywiołowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
6) ustawy o broni i amunicji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) planów i programów strategicznych – w zakresie polityki rozwoju sektora usług pocztowych;
2) zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych;
3) stałego podnoszenia jakości usług pocztowych;
4) wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym;
5) rozwoju infrastruktury pocztowej;
6) warunków świadczenia, norm dostępu i jakości usług pocztowych, a także zasad odpowiedzialności operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnych usług pocztowych;
7) współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym – w zakresie możliwości rozwoju sektora pocztowego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie dotyczącym poczty;
2) państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej „Poczta Polska”.
§ 25
1. Departament Telekomunikacji jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o kompatybilności elektromagnetycznej;
2) ustawy Prawo telekomunikacyjne – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Spraw Obronnych;
3) ustawy o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) planów i programów strategicznych – w zakresie telekomunikacji;
2) komunikacji elektronicznej;
3) zwalczania informacji niezamówionych;
4) polityki wykorzystania widma radiowego oraz planowania numeracji w sieciach telekomunikacyjnych;
5) związane z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii i telewizji;
6) usuwania barier w procesie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej;
7) współpracy z Komisją Europejską i jej wyspecjalizowanymi agendami – w zakresie uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w Europejskim Globalnym Systemie Nawigacji Satelitarnej GALILEO.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej – w zakresie dotyczącym telekomunikacji;
2) Instytutem Łączności – Państwowym Instytutem Badawczym.
§ 26
1. Departament Dróg i Autostrad jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o drogach publicznych;
2) ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym;
3) ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia;
4) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie dotyczącym dróg krajowych;
5) ustawy o transporcie drogowym – w zakresie dotyczącym opłat za korzystanie z dróg krajowych;
6) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym dróg publicznych;
7) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących dróg publicznych;
8) ustawy o gospodarce nieruchomościami – w zakresie dotyczącym zgody ministra właściwego do spraw transportu na wygaśnięcie lub ustanowienie trwałego zarządu nieruchomości położonych w pasie drogowym;
9) ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa – w zakresie opinii ministra właściwego do spraw transportu dotyczącej przejęcia w trwały zarząd nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa położonych w pasie drogowym;
10) ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) przygotowania i aktualizacji programów wieloletnich i planów rocznych – w zakresie dróg krajowych;
2) monitorowania realizacji programów wieloletnich i planów rocznych – w zakresie dróg krajowych;
3) inwestycji drogowych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;
4) finansowania ze źródeł zagranicznych projektów ujętych w planach rocznych oraz programach wieloletnich – w zakresie dróg krajowych, w tym:
a) umów kredytowych w sprawach finansowania dróg krajowych,
b) współpracy z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi oraz bankami komercyjnymi;
5) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Drogowego;
6) zaświadczeń pomocy de minimis z tytułu zwolnienia z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie z dróg krajowych;
7) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie dróg publicznych;
8) projektów realizowanych na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego;
9) współpracy z Radą do Spraw Autostrad;
10) komisji mieszanych do spraw budowy połączeń drogowych, komisji mieszanych do spraw budowy i utrzymania granicznych obiektów mostowych oraz grup roboczych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi dotyczącymi transgranicznych połączeń transportowych.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.
4. Departament prowadzi sprawy nadzoru nad:
1) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów;
2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości departamentu.
§ 27
1. Departament Kolejnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o transporcie kolejowym;
2) ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP;
3) ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych;
4) ustawy o Funduszu Kolejowym;
5) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;
6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozu kolejowego;
7) ustawy o służbie medycyny pracy – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;
8) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu kolejowego;
9) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;
10) ustawy Prawo energetyczne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) planów i programów strategicznych w zakresie kolejnictwa;
2) międzynarodowego transportu kolejowego, w ramach umów AGC i AGTC, umów SMGS i SMPS oraz Konwencji COTIF;
3) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych;
4) upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych – w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie;
5) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie kolejnictwa;
6) inwestycji kolejowych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego;
2) Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa;
3) Transportowym Dozorem Technicznym – w zakresie dotyczącym kolejnictwa.
4. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP S.A. oraz PKP PLK S.A.
§ 28
1. Departament Lotnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy Prawo lotnicze;
2) ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze"
3) ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
4) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa;
5) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach uczelni kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego;
6) ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa cywilnego.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) planów i programów strategicznych – w zakresie lotnictwa;
2) rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych;
3) inwestycji lotniczych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;
4) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie lotnictwa;
5) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych;
6) obsługi Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2) przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze"
3) Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
§ 29
1. Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o umowach międzynarodowych;
2) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
3) ustawy o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Drogowego oraz Departament Telekomunikacji
4) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego;
5) ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem – w zakresie dotyczącym członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
6) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym strategii sektorowych w transporcie;
7) ustawy o ochronie przyrody – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.
2. Departament zapewnia realizację zadań w zakresie:
1) polityki transportowej państwa oraz strategicznych planów i programów w dziedzinie transportu;
2) zagadnień horyzontalnych – w zakresie wynikającym ze strategicznych dokumentów krajowych i Unii Europejskiej;
3) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacjach międzynarodowych, w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w tym procesie;
4) dwustronnej współpracy międzynarodowej;
5) ochrony środowiska w transporcie;
6) transportu intermodalnego i logistyki;
7) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu;
8) publicznego transportu zbiorowego, w tym ułatwień ogólnosystemowych w przemieszczaniu osób niepełnosprawnych środkami transportu;
9) normalizacji, miar, systemu oceny zgodności oraz badań naukowych.
3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) europejskich korytarzy, sieci i osi transportowych;
2) współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej;
3) współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z procesami decyzyjnymi w Unii Europejskiej;
4) udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu Integracji Europejskiej oraz udziału przedstawiciela Ministra w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;
5) współpracy Ministerstwa z organizacjami międzynarodowymi;
6) międzynarodowej współpracy regionalnej;
7) wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Finansowe;
8) programów pomocowych Unii Europejskiej oraz bilateralnych dla sektora infrastruktury;
9) przedstawicieli Ministra za granicą;
10) systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów – Polska (EWD-P);
11) finansowania nauki – w zakresie działów łączność i transport;
12) przewozów tranzytowych w transporcie lądowym;
13) budżetu Unii Europejskiej.
§ 30
1. Departament Transportu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o czasie pracy kierowców;
2) ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
3) ustawy o systemie tachografów cyfrowych;
4) ustawy Prawo o ruchu drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
5) ustawy o transporcie drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;
6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozu drogowego;
7) ustawy o odpadach – w zakresie dotyczącym stosowania przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
8) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu drogowego.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) komisji mieszanych ds. międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;
2) współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:
a) w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,
b) w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS;
3) współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego.
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego;
2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;
3) Instytutem Transportu Samochodowego;
4) Transportowym Dozorem Technicznym – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Kolejnictwa.
§ 31
1. Departament Funduszu Spójności wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w systemie zarządzania Funduszu Spójności.
2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym Funduszu Spójności;
2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym Funduszu Spójności.
3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) nadzoru nad realizacją projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;
2) przyjmowania, weryfikacji oraz koordynacji procesu przekazywania do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie zgłoszonych przez instytucje wdrażające w ramach Funduszu Spójności;
3) kwalifikowania wydatków;
4) prowadzenia kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów w ramach projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;
5) bieżącego monitoringu projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;
6) weryfikacji wniosków o środki Funduszu Spójności do Komisji Europejskiej;
7) weryfikacji i przesyłania raportów z realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;
8) procedur wdrażania dla Funduszu Spójności;
9) działań informacyjnych i promocyjnych w zakresie Funduszu Spójności;
10) Funduszu TEN-T;
11) monitorowania działań oraz sprawozdawczości w zakresie projektów PHARE;
12) pomocy technicznej Funduszu Spójności, której beneficjentem jest Ministerstwo;
13) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
§ 32
(skreślony).
§ 33
1. Departament Funduszy UE wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu SPOT oraz POliŚ.
2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych, w tym realizacji projektów pomocy technicznej;
2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym POliŚ.
3. Departament prowadzi sprawy:
1) programowania działań oraz projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach POliŚ oraz funduszy strukturalnych w ramach SPOT, w tym w zakresie:
a) aktualizacji opisów Priorytetów/Działań POliŚ,
b) procedur/wytycznych realizacji SPOT i POliŚ,
c) listy projektów kluczowych POliŚ,
d) zmian w dokumentach programowych SPOT, w szczególności w Uzupełnieniu SPOT;
2) organizacji systemu zarządzania i kontroli Priorytetów POliŚ;
3) ewaluacji POliŚ;
4) monitorowania:
a) przygotowania i wyboru projektów w ramach POliŚ,
b) wdrażania SPOT i POliŚ, w tym w zakresie:
– realizacji projektów/działań/priorytetów,
– udziału/współorganizowania komitetów monitorujących/podkomitetów monitorujących,
c) trwałości projektów oraz osiągnięcia założonych w projektach wskaźników;
5) przepływów finansowych, w tym przygotowywania prognoz przepływów finansowych w ramach SPOT;
6) naboru i oceny wniosków o dofinansowanie oraz zawierania z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów współfinansowanych ze SPOT;
7) sprawozdawczości w zakresie SPOT i POliŚ;
8) weryfikacji sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych z realizacji projektów realizowanych przez beneficjentów SPOT;
9) koordynacji zarządzania finansowego na poziomie Priorytetów POliŚ, w tym w zakresie sporządzania:
a) poświadczeń i deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność,
b) prognoz w zakresie wnioskowania o płatność;
10) opracowywania wniosków o refundację w ramach SPOT, w tym wniosku o płatność końcową;
11) prowadzenia kontroli udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów w ramach projektów SPOT;
12) wykrywania nieprawidłowości oraz raportowania na temat wykrytych nieprawidłowości w ramach SPOT oraz POliŚ;
13) nakładania i rozliczania korekt finansowych w ramach projektów SPOT;
14) współpracy z Komisją Europejską w zakresie zamykania programu SPOT, w tym w kwestii audytów projektów i programu;
15) pomocy technicznej SPOT, POliŚ i POPT;
16) informacji i promocji SPOT i POliŚ;
17) koordynacji działań systemów SIMIK oraz KSI.
4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
§ 34
1. Departament Budżetu odpowiada za opracowanie i realizację budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister, w tym budżetu zadaniowego, zapewnia obsługę finansową oraz ewidencję księgową dysponenta części budżetowych, prowadzi rachunkowość dla środków pochodzących z Unii Europejskiej, dokonuje płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych, realizuje zadania związane z pomocą publiczną i ochroną konkurencji w resorcie.
2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:
1) ewidencji księgowej dysponenta głównego środków budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków na finansowanie nauki;
2) sprawozdawczości budżetowej dysponenta głównego oraz łącznej resortu infrastruktury, w tym w układzie budżetu zadaniowego;
3) opracowywania analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych, w tym w układzie budżetu zadaniowego;
4) opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa, w tym w układzie budżetu zadaniowego, dla części, których dysponentem jest Minister;
5) ustalania planu dochodów i wydatków resortu, w tym udzielania dysponentom niższego stopnia oraz innym uprawnionym podmiotom informacji o planowanych wielkościach dochodów i wydatków oraz limitach wynagrodzeń;
6) finansowania inwestycji;
7) przekazywania środków budżetowych na realizację zadań, w ramach ustalonych planów wydatków dla jednostek budżetowych i przedsiębiorców;
8) harmonogramu realizacji wydatków budżetowych;
9) zmian w planie wydatków poszczególnych dysponentów (jednostek) w trakcie roku budżetowego;
10) wystąpień o środki z rezerw celowych budżetu państwa oraz sprawozdawczości w tym zakresie;
11) wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi oraz zatwierdzania tych sprawozdań;
12) zatwierdzania sprawozdań finansowych ppup „Poczta Polska” oraz Transportowego Dozoru Technicznego, a także opiniowania sprawozdań spółek Grupy PKP;
13) zatwierdzania planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych;
14) ewidencji księgowej funduszy unijnych;
15) płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych;
16) weryfikacji finansowej:
a) wniosków o przyznanie pożyczki na prefinansowanie w zakresie projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich,
b) wniosków o płatność w zakresie projektów współfinansowanych ze środków UE,
c) raportów z postępów realizacji projektów Funduszu Spójności,
d) wniosków o płatność na dofinansowanie remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej,
e) wniosków o płatność dla zawartych umów o świadczenie usług publicznych;
17) nadzoru nad zachowaniem przez beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy europejskich oddzielnego systemu rachunkowości dla środków Unii Europejskiej lub stosowanie odpowiedniego kodu księgowego;
18) współpracy z Departamentem Funduszy UE przy rozliczaniu i zamykaniu SPOT oraz w zakresie zarządzania finansowego Priorytetami POliŚ;
19) dotowania przedsiębiorców;
20) wynikające z ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;
21) monitoringu przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców nadzorowanych przez Ministra;
22) pomocy publicznej;
23) ochrony konkurencji;
24) statystyki publicznej.
§ 35
Departament Kontroli prowadzi sprawy:
1) kontroli planowych i doraźnych działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
2) kontroli działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie wynikającym z ustawy o Radzie Ministrów oraz ustaw, na podstawie których Minister uzyskał uprawnienia do kontroli i nadzoru, w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;
3) kontroli systemowych Funduszu Spójności i POliŚ;
4) kontroli projektów, w tym w zakresie trwałości, realizowanych z udziałem środków budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej;
5) skarg i wniosków – na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
6) przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków – na zasadach ustalonych odrębnie;
7) kontroli zewnętrznej prowadzonej w Ministerstwie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne organy kontrolne oraz udzielania odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.
§ 36
1. Departament Prawny jest właściwy w sprawach prawidłowego, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowania aktów normatywnych oraz obsługi prawnej Ministerstwa.
2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:
1) legislacji w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;
2) materiałów dla Ministra i jego przedstawicieli na posiedzenia Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych;
3) stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach prowadzonych przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości;
4) organizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie swobodnego przepływu towarów oraz nieformalnego rozwiązywania problemów tego rynku (SOLVIT);
5) obsługi prawnej, w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych, w tym:
a) wydaje opinie prawne i udziela porad prawnych w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz udziela wyjaśnień dotyczących obowiązującego systemu prawnego,
b) opiniuje projekty: umów międzynarodowych, umów zawieranych przez Ministra lub Ministerstwo, statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, decyzji administracyjnych oraz postanowień,
c) zapewnia zastępstwo procesowe Ministra oraz Dyrektora Generalnego w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami, Departament Gospodarki Przestrzennej oraz Departament Orzecznictwa;
6) uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych.
3. Departament prowadzi:
1) rejestr spraw sądowych, w których zastępstwo procesowe zapewnia Departament;
2) rejestr upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra oraz wytycznych Ministra;
3) (uchylony);
4) redakcję Dziennika Urzędowego Ministra Infrastruktury;
5) sprawy notyfikacji krajowych aktów wykonawczych wdrażających przepisy wspólnotowe w zakresie zadań Ministerstwa.
§ 37
1. Departament Spraw Obronnych jest właściwy w sprawach wynikających z:
1) ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
2) ustawy o zarządzaniu kryzysowym;
3) ustawy o stanie klęski żywiołowej;
4) stawy o stanie wyjątkowym;
5) ustawy o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej;
6) ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;
7) ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
8) ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
9) ustawy o rezerwach państwowych;
10) ustawy Prawo telekomunikacyjne – w zakresie dotyczącym obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
11) ustawy o ochronie osób i mienia – w zakresie kompetencji Ministra, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;
12) ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich – w zakresie przekazywania informacji związanych z ochroną w portach i na statkach oraz informacji związanych z sytuacjami kryzysowymi.
2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1) zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa;
2) obrony cywilnej;
3) zapewnienia łączności na potrzeby administracji publicznej, systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, bezpieczeństwem i porządkiem publicznym oraz na potrzeby ratownictwa;
4) zadań obronnych, w tym ich kontroli, wykonywanych przez jednostki podległe i nadzorowane.
§ 38
1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za sprawy wynikające z zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie organizacji Ministerstwa, zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie oraz postępowań w sprawach zamówień publicznych.
2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1) naboru pracowników do pracy w Ministerstwie;
2) opisów stanowisk pracy oraz wartościowania stanowisk pracy, a także ocen okresowych pracowników Ministerstwa;
3) doskonalenia zawodowego pracowników Ministerstwa;
4) gospodarowania środkami przeznaczonymi na wynagrodzenia oraz funduszem nagród, w tym środkami pochodzącymi z projektów finansowanych przez Unię Europejską;
5) obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa;
6) związane z nadzorem nad czasem pracy i dyscypliną pracy w Ministerstwie;
7) wynikające ze stosunku pracy, w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra, wobec osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz wobec Kierownictwa Ministerstwa;
8) związane z organizacją Ministerstwa;
9) postępowań w sprawach zamówień publicznych, na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem;
10) obsługi Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa;
11) obsługi Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych;
12) odznaczeń państwowych i odznak honorowych;
13) obsługi sekretariatów Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego.
3. Ponadto Biuro:
1) jest właściwe w sprawach wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych;
2) zapewnia realizację zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.
4. Biuro prowadzi ewidencję fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.
§ 39
1. Biuro Audytu Wewnętrznego prowadzi sprawy:
1) identyfikowania i monitorowania procesów zachodzących w Ministerstwie;
2) zadań audytowych, przeprowadzanych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych – również poza rocznym planem audytu, w tym sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych;
3) czynności doradczych;
4) czynności sprawdzających;
5) analizy i oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej funkcjonujących w Ministerstwie;
6) audytu wewnętrznego w gospodarstwie pomocniczym.
2. Biuro przedstawia sprawozdania z wykonania planu audytu Dyrektorowi Generalnemu i Ministrowi Finansów.
§ 40
1. Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie gospodarowania mieniem Ministerstwa oraz prowadzenia jego ewidencji, a także w zakresie reprezentowania Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa.
2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1) gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi Ministerstwu w trwały zarząd;
2) utrzymania odpowiedniego stanu technicznego nieruchomości, w tym budynków;
3) inwestycji i remontów;
4) ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gospodarowania nimi;
5) warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ministerstwie;
6) ochrony przeciwpożarowej w budynkach Ministerstwa;
7) kancelarii głównej i zapewnienia obsługi kancelaryjnej komórek organizacyjnych Ministerstwa;
8) obsługi gospodarczej i technicznej narad i konferencji organizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;
9) usług poligraficznych;
10) zaopatrzenia w materiały, przedmioty nietrwałe i środki trwałe;
11) organizacji i prowadzenia magazynu;
12) łączności wewnętrznej i zewnętrznej;
13) obsługi transportowej.
3. W strukturze Biura funkcjonuje archiwum zakładowe Ministerstwa. Szczegółowe zasady pracy archiwum określa instrukcja kancelaryjna oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.
§ 41
1. Biuro Finansowe odpowiada za opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa w zakresie dochodów i wydatków dysponenta III stopnia środków budżetowych, prowadzi ewidencję księgową i obsługę finansową operacji gospodarczych realizowanych przez dysponenta III stopnia środków budżetowych, wykonuje zadania dysponenta III stopnia środków budżetowych oraz zadania głównego księgowego Ministerstwa w częściach budżetu państwa, których dysponentem jest Minister.
2. Biuro prowadzi w szczególności sprawy:
1) planowania dochodów i wydatków budżetowych Ministerstwa, w tym dochodów własnych, oraz ich realizacji;
2) zmian w planie finansowym Ministerstwa w trakcie roku budżetowego – w zakresie właściwości Biura;
3) obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości z wykonania budżetu dysponenta III stopnia środków budżetowych;
4) sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetowych – w zakresie dysponenta III stopnia środków budżetowych;
5) dyspozycji środkami pieniężnymi;
6) naliczania i rozliczania wynagrodzeń pracowniczych;
7) sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej;
8) płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
9) gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
10) rozliczania gospodarki magazynowej;
11) obsługi finansowej przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa;
12) realizacji płatności składek do organizacji międzynarodowych;
13) rozliczania krajowych i zagranicznych delegacji służbowych pracowników Ministerstwa oraz kosztów zagranicznych delegacji służbowych;
14) zakupu biletów lotniczych dla celów realizacji delegacji służbowych;
15) obsługi finansowo-księgowej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego oraz Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych;
16) obsługi finansowo-księgowej Urzędów Żeglugi Śródlądowej;
17) realizowania płatności oraz ewidencji księgowej projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w zakresie właściwości Biura;
18) obsługi administracyjno-technicznej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.
3. Biuro Finansowe prowadzi sprawy nadzoru nad Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości Biura.
§ 42
1. Biuro Informacji i Promocji prowadzi sprawy:
1) obsługi medialnej wizyt i spotkań, konferencji prasowych, briefingów z udziałem Ministra i członków Kierownictwa;
2) wystąpień publicznych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;
3) promocji Ministerstwa;
4) zestawień najważniejszych doniesień informacyjnych dla członków Kierownictwa Ministerstwa;
5) kontaktów z mediami, w tym sprostowań do publikacji medialnych, oraz autoryzacji wywiadów;
6) udzielania informacji oraz odpowiedzi na pytania kierowane do Biura i na ogólny adres internetowy Ministerstwa;
7) strony internetowej Ministerstwa oraz internetowego Biuletynu Informacyjnego;
8) patronatów Ministra i Ministerstwa dla organizatorów targów, konferencji i seminariów oraz wpisów do wydawnictw okolicznościowych;
9) listów i pism okolicznościowych Ministra;
10) informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.
2. Biuro współpracuje z rzecznikiem prasowym Ministra oraz z Gabinetem Politycznym Ministra w zakresie informowania mediów o bieżących działaniach realizowanych przez Ministerstwo.
§ 43
1. Biuro Ochrony Informacji Niejawnych prowadzi sprawy obsługi Ministra oraz Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w zakresie realizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.
2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1) ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
2) ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane informacje niejawne;
3) kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
4) okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
5) planu ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie;
6) prowadzenia postępowań sprawdzających wobec pracowników Ministerstwa;
7) wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
8) szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
9) współdziałania Ministra ze służbami ochrony państwa;
10) ochrony obiektów Ministerstwa poprzez nadawanie uprawnień do stref chronionych oraz wydawanie identyfikatorów uprawniających do wejścia oraz poruszania się po Ministerstwie;
11) (uchylony);
12) systemów informatycznych, podsystemów informatycznych i systemów baz danych;
13) zasobów sieci komputerowych i zintegrowanego systemu teleinformatycznego;
14) zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz zarządzania licencjami na oprogramowanie.
3. W strukturze Biura wyodrębnia się pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, oraz Kancelarię Tajną, podległą bezpośrednio temu Pełnomocnikowi.
§ 44
1. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2. Sekretariat prowadzi sprawy:
1) wytyczania kierunków działań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce;
2) Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2005 (Krajowego Programu BRD);
3) projektów realizowanych przez Ministra w ramach Krajowego Programu BRD;
4) informacji o działaniach prowadzonych przez Ministra w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego;
5) Krajowej Rady BRD oraz wojewódzkich rad bezpieczeństwa ruchu drogowego;
6) obsługi organizacyjno-technicznej posiedzeń Krajowej Rady BRD i jej organów.
V. JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE PODLEGŁE I NADZOROWANE
§ 45
Zakres zadań i tryb działania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych określają akty normatywne tworzące te jednostki oraz nadane im statuty.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 16 Ministra Infrastruktury z dnia 10 czerwca 2009 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Infrastruktury (Dz.U.M.I. Nr 5, poz. 19). Zmiana weszła w życie 25 czerwca 2009 r.