Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-01-23 do 2010-12-27
Wersja archiwalna od 2008-01-23 do 2010-12-27
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 2 MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 10 stycznia 2008 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM)
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się statut Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie nr 127 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDM) (Dz. Urz. MTiGM z 1993 r. Nr 1, poz. 2).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683, Nr 240, poz. 2052, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 134, poz. 934.
Załącznik do zarządzenia nr 2 Ministra Infrastruktury
z dnia 10 stycznia 2008 r. (poz. 2)
STATUT
INSTYTUTU BADAWCZEGO DRÓG I MOSTÓW
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych, (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia nr 108 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1973 r. w sprawie utworzenia Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (M. P. z 1974 r. Nr 2, poz. 12);
3) niniejszego statutu.
§ 2
Instytut posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa. Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza swoją siedzibą.
§ 4
Instytut może używać skróconej nazwy „IBDiM”.
§ 5
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 6
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§ 7
Szczegółowym przedmiotem działania Instytutu, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), są:
1) prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych i przyrodniczych (73.10.G);
2) prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk ekonomicznych (73.20.A);
3) badania i analizy techniczne (74.30.Z);
4) działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego, technologicznego (74.20.A);
5) wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich (45.12.Z);
6) unieszkodliwianie odpadów (90.00.B);
7) działalność wspomagająca transport lądowy, pozostała (63.21.Z);
8) działalność pomocnicza na rzecz administracji publicznej (75.14);
9) kształcenie ustawiczne i pozostałe formy kształcenia, w szczególności organizacja szkoleń, seminariów i konferencji (80.4);
10) działalność organizacji profesjonalnych (91.12.Z);
11) działalność bibliotek innych niż publiczne (92.51.B);
12) wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych (22.13.Z).
§ 8
Zakres działania Instytutu obejmuje w szczególności:
1) działalność naukową i rozwojową dotyczącą:
a) zasad projektowania, wykonywania i utrzymania nawierzchni dróg i lotnisk,
b) zasad projektowania konstrukcji drogowych i kolejowych obiektów inżynierskich, łącznie z fundamentami,
c) technologii budowy i utrzymania dróg oraz obiektów inżynierskich,
d) mechanizacji oraz organizacji robót drogowych i mostowych,
e) oceny stanu technicznego dróg oraz obiektów inżynierskich,
f) metod badań doświadczalnych,
g) geotechniki,
h) ekonomiki,
i) pozyskiwania i oceny przydatności materiałów dla potrzeb budownictwa komunikacyjnego,
j) badań i oceny właściwości mechanicznych, fizycznych i chemicznych materiałów i wyrobów,
k) wykorzystywania materiałów odpadowych,
I) inżynierii ruchu,
m) bezpieczeństwa ruchu,
n) ochrony środowiska,
o) kształtowania systemów zarządzania drogami,
p) telematyki komunikacyjnej,
r) baz danych o drogach i obiektach inżynierskich;
2) wykonywanie krajowych i międzynarodowych projektów badawczych;
3) wykonywanie zamówionych badań naukowych oraz prac rozwojowych;
4) analizowanie stanu techniki oraz wytyczanie kierunków rozwoju w obszarze działalności Instytutu;
5) opracowywanie propozycji w zakresie wykorzystania osiągnięć światowej nauki i techniki;
6) doskonalenie metod prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych;
7) badania i analizy techniczne, ekonomiczne i organizacyjne;
8) opracowywanie wytycznych, zaleceń, instrukcji, procedur i wymagań;
9) opracowywanie opinii oraz ekspertyz technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych;
10) opracowywanie koncepcji nowych rozwiązań technicznych i technologicznych;
11) wdrażanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych;
12) projektowanie i wytwarzanie prototypów oraz małoseryjna produkcja aparatury pomiarowej i sprzętu badawczego;
13) walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
14) prowadzenie i rozwój baz danych o transporcie i bezpieczeństwie;
15) współpracę międzynarodową;
16) udział w sieciach badawczych i platformach technologicznych krajowych oraz międzynarodowych;
17) współpracę z krajowymi i branżowymi punktami kontaktowymi;
18) rozwój kadry naukowej, badawczo-technicznej i inżynieryjno-technicznej;
19) działalność w zakresie informacji patentowej oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej;
20) działalność normalizacyjną;
21) opracowywanie i wydawanie aprobat technicznych;
22) działalność certyfikacyjną;
23) działalność wydawniczą i informację naukowo-techniczną;
24) działalność pomocniczą na rzecz administracji publicznej;
25) doradztwo techniczne, ekonomiczne i organizacyjne;
26) organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów oraz prowadzenie innych form upowszechniania wyników badań.
§ 9
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
1) prowadzenia szkoleń specjalistycznych i innych form kształcenia ustawicznego;
2) projektowania obiektów budowlanych, a w szczególności dróg, lotnisk i obiektów inżynierskich;
3) projektowania organizacji ruchu;
4) wykonywania usług i robót w budownictwie;
5) produkcji urządzeń i wyrobów stosowanych w budownictwie;
6) gospodarki posiadanymi nieruchomościami;
7) gospodarki urządzeniami.
§ 10
Rada naukowa składa się z 24 członków.
§ 11
Dyrektor Instytutu może:
1) powołać sekretarza naukowego Instytutu;
2) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania;
3) ustanowić prokurę.
Rozdział 3
Postanowienie końcowe
§ 12
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.