Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-12-19 do 2009-12-30
Wersja archiwalna od 2007-12-19 do 2009-12-30
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 5 MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 5 grudnia 2007 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Infrastruktury w jednostkach podległych lub nadzorowanych
Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) ustala się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się „Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Infrastruktury”, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury |
Cezary Grabarczyk |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600.
Załącznik do zarządzenia nr 5 Ministra Infrastruktury
z dnia 5 grudnia 2007 r. (poz. 1)
SZCZEGÓŁOWE ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH PODLEGŁYCH LUB NADZOROWANYCH PRZEZ MINISTRA INFRASTRUKTURY
§ 1
Kontrolę przeprowadza się w celu ustalenia stanu faktycznego dotyczącego działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Infrastruktury, zwanego dalej „Ministrem”, w zakresie określonym w przepisach prawa, rzetelnego jego udokumentowania i dokonania oceny działalności kontrolowanej jednostki pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§ 2
1. Przeprowadzanie, nadzór i koordynację kontroli sprawuje komórka kontrolna Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej „Ministerstwem”.
2. Komórka kontrolna Ministerstwa może przeprowadzać kontrole przy współpracy pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa, właściwych ze względu na przedmiot prowadzonej kontroli.
§ 3
1. Pracownik komórki kontrolnej Ministerstwa przeprowadza kontrolę w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra na podstawie imiennego upoważnienia Ministra lub osoby przez niego upoważnionej, ważnego z legitymacją służbową.
2. Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 1, określa kontrolowaną jednostkę oraz przedmiot kontroli.
3. Dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa uprawniony jest do przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych bez upoważnienia, o którym mowa w ust. 1.
4. Kontrolujący przeprowadza kontrolę zgodnie z programem kontroli, zatwierdzonym przez dyrektora komórki kontrolnej Ministerstwa.
5. Rejestr kontroli prowadzonych przez komórkę kontrolną Ministerstwa prowadzi komórka kontrolna Ministerstwa.
6. Ilekroć mowa jest o kierowniku kontrolowanej jednostki rozumie się przez to, w razie jego nieobecności, osobę pełniącą jego obowiązki.
§ 4
1. Kontrolującym nie może być małżonek, krewny i powinowaty kierownika kontrolowanej jednostki.
2. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.
3. O wyłączeniu pracownika z przyczyn wymienionych w ust. 2 decyduje dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa.
§ 5
1. Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanej jednostki w czasie wykonywania jej zadań, a jeżeli tego wymaga dobro kontroli, również poza godzinami pracy i w dniach wolnych od pracy.
2. Kontrola może być, w miarę potrzeby i możliwości, przeprowadzana również w siedzibie komórki kontrolnej Ministerstwa.
§ 6
1. Kontrolujący przed przystąpieniem do czynności kontrolnych powiadamia kierownika kontrolowanej jednostki o przedmiocie i zakresie kontroli.
2. Kontrolujący ma prawo do:
1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
2) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością kontrolowanej jednostki i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
3) uzyskiwania informacji związanych z tematyką prowadzonej kontroli od komórek organizacyjnych i jednostek wyodrębnionych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra nieobjętych kontrolą;
4) przeprowadzania oględzin obiektów i składników majątkowych kontrolowanej jednostki;
5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień;
6) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów;
7) zabezpieczania materiałów dowodowych.
§ 7
Kierownik kontrolowanej jednostki zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów, terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki, udostępnienia urządzeń technicznych, umożliwienia swobodnego poruszania po terenie kontrolowanej jednostki.
§ 8
1. Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2. Dowodami są w szczególności: dokumenty, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Zebrane w toku kontroli materiały dowodowe kontrolujący odpowiednio zabezpiecza, w miarę potrzeby przez oddanie na przechowanie kierownikowi kontrolowanej jednostki za pokwitowaniem lub przechowuje w kontrolowanej jednostce w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu. Zabranie z kontrolowanej jednostki materiałów dowodowych następuje za pokwitowaniem. O zwolnieniu materiałów dowodowych spod zabezpieczenia decyduje kontrolujący.
4. Kontrolujący może żądać od kierownika kontrolowanej jednostki sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
5. Zgodność odpisów i wyciągów z oryginałami oraz prawidłowość zestawień i obliczeń potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, której one dotyczą.
§ 9
1. Kontrolujący może w razie potrzeby przeprowadzić oględziny.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej tej jednostki, odpowiedzialnego za przedmiot oględzin, a w razie jego nieobecności - pracownika pisemnie upoważnionego przez kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej tej jednostki.
3. Z przebiegu i wyniku oględzin kontrolujący sporządza protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba, o której mowa w ust. 2.
§ 10
1. Pracownicy kontrolowanej jednostki są zobowiązani udzielać, w wyznaczonym terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujących sporządza, w razie potrzeby, notatkę.
2. Odmowa udzielenia wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki może nastąpić jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący przed przyjęciem wyjaśnień zobowiązany jest poinformować składającego wyjaśnienia o prawie do odmowy ich udzielania.
3. Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli.
4. Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.
§ 11
Kontrolujący, w toku kontroli, w miarę potrzeby, informuje kierownika kontrolowanej jednostki o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w jej działalności.
§ 12
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia kierownika komórki kontrolnej Ministerstwa, który zawiadamia Ministra, Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz organ powołany do ścigania przestępstw.
§ 13
Dostęp do dokumentów zaklasyfikowanych jako informacje niejawne oraz wstęp i przebywanie kontrolującego na terenie obiektów lub w pomieszczeniach, w których znajdują się takie dokumenty, wymaga posiadania przez kontrolującego odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.).
§ 14
1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.
2. Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności kontrolowanej jednostki, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
3. Ponadto protokół kontroli powinien zawierać:
1) nazwę kontrolowanej jednostki w pełnym brzmieniu, jej adres, imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki, a w miarę potrzeby, także imiona i nazwiska kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych tej jednostki oraz dzień objęcia przez nich stanowisk;
2) dzień rozpoczęcia i zakończenia kontroli z wymienieniem przerw w kontroli;
3) imiona i nazwiska kontrolujących;
4) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5) opis załączników stanowiących część składową protokołu;
6) wzmiankę o poinformowaniu kierownika kontrolowanej jednostki o prawie zgłoszenia zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu, o którym mowa w § 15.
§ 15
1. Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik kontrolowanej jednostki.
2. Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole.
3. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
4. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
6. Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo złożenia wyjaśnień co do przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości opisanych w protokole kontroli, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu.
§ 16
1. Kierownik kontrolowanej jednostki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
2. O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnienia kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
3. Odmowa podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanej jednostki, nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
§ 17
1. W uzasadnionych okolicznościach kontrolujący może wnioskować o zwołanie narady pokontrolnej z pracownikami kontrolowanej jednostki dla omówienia kwestii związanych z przeprowadzoną kontrolą.
2. Naradę zarządza kierownik kontrolowanej jednostki.
§ 18
1. Komórka kontrolna Ministerstwa sporządza wystąpienie pokontrolne, które przekazuje kierownikowi kontrolowanej jednostki. Wystąpienie pokontrolne podpisuje Minister lub osoba przez niego upoważniona.
2. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest w terminie wyznaczonym w wystąpieniu pokontrolnym do złożenia informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
§ 19
1. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego może złożyć zastrzeżenia do Ministra do zawartych w wystąpieniu pokontrolnym ocen, uwag i wniosków.
2. Minister rozpatrzy zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
3. Stanowisko Ministra wraz z uzasadnieniem jest doręczane kierownikowi kontrolowanej jednostki.
§ 20
1. Kontrolę jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, można przeprowadzić przy zastosowaniu trybu uproszczonego.
2. Do kontroli takiej stosuje się przepisy niniejszych szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli, z wyjątkiem § 14-16.
3. Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby:
1) przeprowadzenia postępowań wyjaśniających;
2) zbadania określonych spraw wynikających ze skarg, wniosków i listów obywateli;
3) przeprowadzenia badań metodą analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek podlegających kontroli.
4. Decyzję o zastosowaniu trybu uproszczonego podejmuje dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa.
5. Z kontroli przeprowadzonej przy zastosowaniu trybu uproszczonego, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje kontrolujący. Do sprawozdania załącza się dowody związane z jego treścią.
6. Komórka kontrolna Ministerstwa informuje kierownika kontrolowanej jednostki o wynikach przeprowadzonej w tym trybie kontroli.