Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-03-17 do 2008-02-19
Wersja archiwalna od 2005-03-17 do 2008-02-19
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 9 MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 lutego 2005 r.
w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Jednostki Badawczo-Rozwojowej Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.)2) zarządza się, co następuje:
§ 1
Zatwierdza się następujące zmiany w statucie Jednostki Badawczo-Rozwojowej Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa:
1) w § 1:
a) w pkt 1 na końcu zdania dodaje się wyrazy „(Dz. Urz. MTiGM Nr 9, poz. 79)”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 i Nr 240, poz. 2052 oraz z 2004 r. Nr 238, poz. 2390), zwanej dalej „ustawą,”,
c) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) rozporządzenia Ministra Nauki z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 153, poz. 1764)”;
2) w § 2:
a) w pkt 2 wyrazy „Minister Transportu i Gospodarki Morskiej” zastępuje się wyrazami „ minister właściwy do spraw transportu”,
b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) CNTK używa pieczęci okrągłej z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą w otoku „Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa - Warszawa”;
3) w § 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. CNTK może tworzyć oddziały, filie, zakłady doświadczalne, spółki oraz uczestniczyć w spółkach z uwzględnieniem odrębnych przepisów w tym zakresie.”;
4) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. 1. Przedmiotem działania jednostki jest prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych, projektowych, wdrożeniowych i usługowych oraz uczestniczenie w systemie oceny zgodności w dziedzinie kolejnictwa i miejskiego transportu szynowego.
2. Do zakresu działania jednostki należy prowadzenie badań naukowych, prac projektowych, rozwojowych i wdrożeniowych służących utrzymaniu i rozwojowi dziedziny określonej w ust. 1, a w szczególności:
1) upowszechnianie i wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych,
2) opracowywanie wymagań oraz prowadzenie badań nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,
3) dokonywanie obowiązkowej oceny zgodności poprzez badania, kontrolę, certyfikację wyrobów i systemów dla transportu szynowego na zgodność z wymaganiami zasadniczymi,
4) dokonywanie dobrowolnej oceny zgodności systemów i wyrobów dla transportu szynowego na warunkach uzgodnionych w umowie przez zainteresowane strony,
5) analiza stanu nauki i techniki oraz wytyczanie kierunków rozwoju w dziedzinie działalności CNTK,
6) opracowywanie propozycji w zakresie wykorzystania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki, a także doradztwo techniczne, organizacyjne i ekonomiczne,
7) współpraca z instytucjami, organizacjami, uczelniami wyższymi i ośrodkami naukowo-badawczymi krajowymi i zagranicznymi,
8) działalność w zakresie doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych,
9) rozwój kadry naukowej i badawczo-technicznej oraz szkolenie kadr dla podmiotów działających w sferze transportu szynowego,
10) działalność wydawnicza i informacja naukowo-techniczna,
11) działalność w zakresie wynalazczości, normalizacji, metrologii, ochrony własności przemysłowej i intelektualnej,
12) opracowywanie i opiniowanie projektów dokumentów związanych z funkcjonowaniem kolei oraz miejskiego transportu szynowego,
13) sporządzanie opinii i ekspertyz dla organów administracji publicznej i organów wymiaru sprawiedliwości.”;
5) § 6 otrzymuje brzmienie:
„§ 6 CNTK może prowadzić - na potrzeby kraju i eksportu - produkcję aparatury i urządzeń w zakresie objętym przedmiotem jego działania, a także w tym zakresie, gospodarując swoim mieniem, podejmować inną działalność gospodarczą lub usługową.”;
6) w § 8:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dyrektora CNTK powołuje minister właściwy do spraw transportu na okres 5 lat spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.”,
b) w ust. 5 wyrazy „prace badawczo-rozwojowe” zastępuje się wyrazami „prace rozwojowe”;
7) w § 9:
a) w ust. 1 po wyrazach „w zakresie” skreśla się wyraz „jej”,
b) w ust. 2:
- w pkt 7 skreśla się wyrazy „oraz regulaminu pracy”,
- pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) opiniowanie kandydatów na funkcje: dyrektora CNTK, zastępców dyrektora CNTK, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym CNTK,”,
c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Członków Rady Naukowej w liczbie 14 wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy CNTK na okres 4 lat zgodnie z regulaminem wyborów opracowanym przez Radę Naukową.”;
8) w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. CNTK prowadzi gospodarkę finansową na zasadach, określonych w ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Nauki z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 153, poz. 1764);
9) w § 14 w ust. 1 wyrazy „Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej” zastępuje się wyrazami „ ministra właściwego do spraw transportu”.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Z up. Ministra Infrastruktury |
J. R. Kurylczyk |
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, gospodarka morska, łączność, transport, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszone zostały w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 i Nr 240, poz. 2052 oraz z 2004 r. Nr 238, poz. 2390.