ZARZĄDZENIE NR 41
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)
z dnia 2 października 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie sposobu i trybu postępowania komórek organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa w zakresie planowania, gromadzenia i wydatkowania środków na pomoc publiczną oraz wsparcie niebędące pomocą publiczną, monitorowania udzielonej pomocy publicznej oraz wsparcia niebędącego pomocą publiczną, a także prowadzenia sprawozdawczości w zakresie środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu celowego pod nazwą Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
Na podstawie art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392), w związku z art. 56 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 747) zarządza się, co następuje:
§ 1
W zarządzeniu Nr 12 Ministra Skarbu Państwa z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania komórek organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa w zakresie planowania, gromadzenia i wydatkowania środków na pomoc publiczną oraz wsparcie niebędące pomocą publiczną, monitorowania udzielonej pomocy publicznej oraz wsparcia niebędącego pomocą publiczną, a także prowadzenia sprawozdawczości w zakresie środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu celowego pod nazwą Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców, zmienionym zarządzeniem Nr 26 z dnia 1 lipca 2014 r., zarządzeniem Nr 37 z dnia 10 września 2014 r., zarządzeniem Nr 43 z dnia 26 września 2014 r., wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) rozporządzeniu w sprawie pomocy publicznej – należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r. poz. 513);”,
b) pkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12) wniosku – należy przez to rozumieć wniosek przedsiębiorcy o udzielenie pomocy w celu ratowania, wniosek przedsiębiorcy o udzielenie pomocy w celu restrukturyzacji albo wniosek przedsiębiorcy o udzielenie wsparcia;”,
c) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) radzie nadzorczej – należy przez to rozumieć również inny podmiot lub organ powołany do sprawowania nadzoru nad spółką, a w przypadku wsparcia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie wsparcia również radę naukową, o której mowa w art. 23 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1095);”,
d) po pkt 14 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) zarządzie – należy przez to rozumieć również inny podmiot lub organ uprawniony do kierowania działalnością, a w przypadku wsparcia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie wsparcia również dyrektora, o którym mowa w art. 23 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;”;
2) w § 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. DR dokonuje oceny formalnej wniosku w zakresie zgodności z wymogami rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej albo rozporządzenia w sprawie wsparcia z uwzględnieniem wytycznych w zakresie kwalifikowania kosztów, które stanowią załącznik nr 5 do zarządzenia, w terminie nie dłuższym niż 21 dni roboczych, z tym że w uzasadnionych przypadkach wynikających ze skomplikowanego charakteru sprawy, Dyrektor DR może przedłużyć ten termin do 31 dni roboczych.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Dokonując oceny formalnej wniosku o udzielenie wsparcia, DR dokumentuje czynności w zakresie weryfikacji kompetencji zawodowych podmiotu sporządzającego test prywatnego inwestora lub analizę, o której mowa w § 8 albo § 8a rozporządzenia w sprawie wsparcia. W tym celu DR występuje do przedsiębiorcy o przesłanie informacji o doświadczeniu podmiotu, posiadanych przez podmiot uprawnieniach biegłego rewidenta lub potwierdzonych stosownymi dokumentami kompetencjach zawodowych podmiotu, w tym w zakresie świadczenia usług doradztwa prawnego, finansowego, ekonomicznego lub dotyczącego restrukturyzacji.”;
3) w § 9:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Opinia, o której mowa w ust. 1, wydawana jest w terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku z DR. Opinia ta powinna zawierać co najmniej:
1) analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorcy,
2) ocenę planu restrukturyzacji lub biznesplanu,
3) ocenę zasadności udzielenia pomocy publicznej lub wsparcia we wnioskowanej wysokości i formie.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W przypadku wsparcia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia w sprawie wsparcia, DR występuje z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej albo Ministra Zdrowia o przedstawienie opinii o celowości udzielenia wsparcia.”,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Po otrzymaniu opinii, o których mowa w ust. 1 i 2a, DR w terminie 21 dni roboczych wydaje własną opinię w przedmiocie dopuszczalności wsparcia lub pomocy publicznej w oparciu o materiał zebrany w toku postępowania, zwaną dalej „opinią DR”. W uzasadnionych przypadkach wynikających ze skomplikowanego charakteru sprawy, Dyrektor DR może przedłużyć ten termin do 31 dni roboczych.”,
d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Wniosek wraz z opinią DR oraz ewentualną rekomendacją Zespołu, DR przekazuje Ministrowi w celu:
1) wydania opinii o możliwości udzielenia pomocy w celu ratowania, w przypadku wniosku o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania, albo
2) zatwierdzenia planu restrukturyzacji, w przypadku wniosku o udzielenie pomocy publicznej na restrukturyzację, albo
3) zatwierdzenia uproszczonego planu restrukturyzacji, w przypadku wniosku o udzielenie tymczasowej pomocy na restrukturyzację, albo
4) wydania opinii o możliwości udzielenia pomocy na restrukturyzację na zasadach określonych w planie restrukturyzacji, w przypadku wniosku o udzielenie pomocy publicznej na restrukturyzację, albo
5) wydania opinii o możliwości udzielenia tymczasowej pomocy na restrukturyzację na zasadach określonych w uproszczonym planie restrukturyzacji, w przypadku wniosku o udzielenie tymczasowej pomocy publicznej na restrukturyzację, albo
6) wydania opinii o możliwości udzielenia wsparcia, albo
7) udzielenia przez Ministra informacji przedsiębiorcy o sposobie rozpatrzenia wniosku, w przypadku wniosku o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji albo wniosku o wsparcie.”;
4) w § 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Plan restrukturyzacji lub tymczasowy plan restrukturyzacji lub biznesplan wraz z testem prywatnego inwestora albo z analizą, o której mowa w § 8 lub § 8a rozporządzenia w sprawie wsparcia lub wniosek o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania stanowi integralną część umowy.”;
5) w § 13 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wydatkowanie środków przekazanych z Funduszu na podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. podlega monitorowaniu przez DR. Monitorowanie polega na gromadzeniu i przetwarzaniu informacji o udzielonym wsparciu i pomocy publicznej, w szczególności o jego rodzajach, formach oraz wielkości.”;
6) załącznik nr 3 otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
7) w załączniku nr 4:
a) po § 41 dodaje się § 42 w brzmieniu:
„§ 42. W przypadku gdy okres wykorzystania wsparcia jest krótszy niż okres finansowania inwestycji lub realizacji innego celu, na który zostało udzielone wsparcie, umowa z przedsiębiorcą może zawierać zobowiązanie przedsiębiorcy do składania, po złożeniu sprawozdania końcowego, kwartalnych informacji o stanie zaawansowania inwestycji – do czasu zakończenia finansowania inwestycji lub realizacji innego celu.”;
b) w § 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) do sprawozdań za okres kwartalny – sprawozdanie F01 oraz zestawienie kosztów poniesionych na działania planowane w biznesplanie, zgodnie z odpowiednim wzorem stanowiącym załącznik do instrukcji wraz z wyciągami bankowymi potwierdzonymi za zgodność z oryginałem, które dokumentują poniesione koszty za dany okres sprawozdawczy wraz z opisem wskazującym, do której pozycji z rozliczenia kosztów odnosi się pozycja z wyciągu. W uzasadnionych przypadkach z uwagi na wielkość inwestycji i wysoki udział środków własnych przedsiębiorcy w finansowaniu inwestycji lub realizacji innego celu, na który zostało udzielone wsparcie, DR może zdecydować o przedstawianiu kosztów własnych w rozliczeniu kosztów, o którym mowa powyżej, w sposób syntetyczny;”,
c) w § 10 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) ocenę uzyskiwanych efektów ekonomiczno-finansowych w następstwie wykorzystania wsparcia – zawartą w opinii do sprawozdania końcowego;”,
d) załącznik nr 1 do instrukcji otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia;
8) załącznik nr 5 otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Skarbu Państwa |
Andrzej Czerwiński |
|
1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej – Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 1262).
Załączniki do Zarządzenia Nr 40 Ministra Skarbu Państwa
z dnia 2 października 2015 r. (poz. 40)
Załącznik Nr 1
Załącznik Nr 3
INSTRUKCJA
W SPRAWIE SPOSOBU MONITOROWANIA I ROZLICZANIA POMOCY PUBLICZNEJ
UDZIELONEJ ZE ŚRODKÓW FUNDUSZU RESTRUKTURYZACJI PRZEDSIĘBIORCÓW
§ 1
Pomoc publiczną udzielaną przez Ministra monitoruje DR.
§ 2
Monitorując i rozliczając pomoc publiczną udzieloną ze środków Funduszu, DR współpracuje z komórką nadzorującą. W przypadku, gdy organem założycielskim lub organem wykonującym uprawnienia właścicielskie wobec przedsiębiorcy jest wojewoda albo inny minister, DR współpracuje z właściwym wojewodą albo właściwym ministrem.
§ 3
Komórka nadzorująca na wniosek DR sporządza i przekazuje do DR opinię dotyczącą udzielonej pomocy publicznej. Podstawę opracowania opinii przez komórkę nadzorującą stanowią:
1) sprawozdania ze sposobu wykorzystania udzielonej pomocy publicznej oraz jej efektów, sporządzane przez przedsiębiorcę zgodnie z postanowieniami umowy o udzieleniu pomocy publicznej;
2) opinie rady nadzorczej przyjęte w formie uchwały;
3) informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych i działaniach przedsiębiorcy, które mogą spowodować zmianę planu restrukturyzacji, uproszczonego planu restrukturyzacji lub mogą mieć wpływ na działania opisane we wniosku o udzielenie pomocy publicznej udzielonej w celu ratowania.
§ 4
W celu zapewnienia monitorowania i rozliczania udzielonej pomocy publicznej na restrukturyzację, umowa z przedsiębiorcą reguluje zagadnienia monitorowania pomocy publicznej, w szczególności przez zobowiązanie przedsiębiorcy do sporządzania i przedkładania Ministrowi przez pełny okres wykorzystania pomocy publicznej, sprawozdania:
1) za okres kwartalny, w terminie 45 dni po upływie kwartału;
2) rocznego, zgodnie z rokiem obrotowym, w terminie nie dłuższym niż 180 dni od upływu każdego kolejnego roku obrotowego okresu wykorzystania pomocy publicznej;
3) końcowego, w terminie nie dłuższym niż 180 dni od upływu okresu wykorzystania pomocy publicznej.
§ 5
1. Sprawozdania przedsiębiorcy, któremu udzielono pomocy publicznej na restrukturyzację powinny zawierać informację o sposobie wykorzystania pomocy publicznej oraz o uzyskanych efektach, a w szczególności:
1) informację o poniesionych kosztach na restrukturyzację, przedstawionych narastająco;
2) informację o przeprowadzonych lub przeprowadzanych zadaniach restrukturyzacyjnych;
3) informację o efektach ekonomiczno-finansowych uzyskanych w wyniku zrealizowanych zadań restrukturyzacyjnych, w szczególności sprawozdanie finansowe sporządzone na dzień kończący kwartał;
4) porównanie i ocenę poniesionych kosztów i uzyskanych efektów z założeniami przewidzianymi w planie restrukturyzacji wraz ze wskazaniem odchyleń od zadań i wartości zakładanych w planie restrukturyzacji;
5) ocenę kosztów i ocenę przeprowadzonych zadań restrukturyzacyjnych;
6) wskazanie wpływu powstałych odchyleń na realizację założeń przewidzianych w planie restrukturyzacji;
7) wskazanie stopnia dotychczasowej realizacji celu jakim jest przywrócenie długookresowej zdolności do konkurowania na rynku oraz ocenę realności osiągnięcia tego celu w terminie przewidzianym w planie restrukturyzacji
8) wnioski wynikające z ocen i informacji, o których mowa w pkt 1–7, w tym propozycję działań prowadzących do odzyskania długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
9) projekt proponowanych zmian planu restrukturyzacji, jeżeli wobec zaistniałych okoliczności plan restrukturyzacji w dotychczasowej formie nie daje możliwości odzyskania długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
2. Do sprawozdań przedsiębiorca dołącza:
1) do sprawozdania kwartalnego – sprawozdanie F-01 oraz zestawienie kosztów poniesionych na planowane w programie działania restrukturyzacyjne, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do instrukcji, oraz wyciągi bankowe potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumentujące poniesione koszty za dany okres sprawozdawczy wraz z opisem wskazującym, do której pozycji z rozliczenia kosztów odnosi się pozycja z wyciągu oraz dowody księgowe, dokumentujące poniesione koszty;
2) do sprawozdania rocznego i końcowego – opinię i raport biegłego rewidenta z badania wykorzystania środków otrzymanych w następstwie udzielonej pomocy publicznej na restrukturyzację, które powinny zawierać w szczególności informację dotyczącą:
a) prawidłowości wydatkowania otrzymanych środków finansowych,
b) oceny realizacji planu restrukturyzacji,
c) oceny uzyskiwanych efektów w związku z uzyskaną pomocą publiczną;
3) do każdego sprawozdania – przyjętą w formie uchwały opinię rady nadzorczej.
3. Sprawozdania sporządzane są narastająco za okres od dnia rozpoczęcia realizacji planu restrukturyzacji do dnia kończącego okres sprawozdawczy, którego dotyczy sprawozdanie przedłożone przez przedsiębiorcę.
§ 6
1. W celu zapewnienia monitorowania i rozliczania udzielonej pomocy publicznej w celu ratowania, umowa z przedsiębiorcą reguluje zagadnienia monitorowania pomocy publicznej, w szczególności przez zobowiązanie przedsiębiorcy do sporządzania i przedkładania Ministrowi przez pełny okres wykorzystania pomocy publicznej:
1) sprawozdań miesięcznych, w terminie 30 dni po upływie kalendarzowego miesiąca przy czym pierwsze sprawozdanie zostanie przedłożone za okres od daty uruchomienia pomocy publicznej do końca następnego pełnego miesiąca kalendarzowego;
2) sprawozdania końcowego, w terminie nie dłuższym niż 90 dni od upływu okresu wykorzystania udzielonej pomocy publicznej na ratowanie.
2. Sprawozdania przedsiębiorcy, któremu udzielono pomocy publicznej w celu ratowania powinny zawierać informację o sposobie wykorzystania pomocy publicznej oraz uzyskanych efektach, a w szczególności:
1) opisywać stan wykorzystania przekazanych środków pomocy publicznej, wraz z pożytkami;
2) zawierać szczegółowy opis realizowanych procesów i zadań dzięki pomocy publicznej.
3. Sprawozdania sporządzane są narastająco za okres od dnia udzielenia pomocy publicznej w celu ratowania do dnia kończącego okres sprawozdawczy, którego dotyczy sprawozdanie przedłożone przez przedsiębiorcę.
4. Do sprawozdań przedsiębiorca dołącza:
1) do sprawozdania miesięcznego – zestawienie kosztów poniesionych na poprawę płynności finansowej, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do instrukcji oraz wyciągi bankowe potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumentujące poniesione koszty za dany okres sprawozdawczy wraz z opisem wskazującym, do której pozycji z rozliczenia kosztów odnosi się pozycja z wyciągu oraz dowody księgowe, dokumentujące poniesione koszty;
2) do sprawozdań końcowych – opinię i raport biegłego rewidenta z badania wykorzystania środków otrzymanych w następstwie udzielonej pomocy publicznej w celu ratowania, które powinny zawierać w szczególności informację dotyczącą:
a) prawidłowości wydatkowania otrzymanych środków finansowych,
b) oceny uzyskiwanych efektów w związku z uzyskaną pomocą publiczną;
3) do każdego sprawozdania – przyjętą w formie uchwały opinię rady nadzorczej.
§ 7
1. W celu zapewnienia monitorowania i rozliczania udzielonej tymczasowej pomocy na restrukturyzację, umowa z przedsiębiorcą reguluje zagadnienia monitorowania pomocy publicznej, w szczególności przez zobowiązanie przedsiębiorcy do sporządzania i przedkładania Ministrowi przez pełny okres wykorzystania pomocy publicznej:
1) sprawozdań kwartalnych, w terminie 45 dni po upływie kwartału;
2) sprawozdań rocznych, zgodnie z rokiem obrotowym, w terminie nie dłuższym niż 180 dni od upływu każdego kolejnego roku obrotowego okresu wykorzystania pomocy publicznej;
3) sprawozdania końcowego, w terminie nie dłuższym niż 180 dni od upływu okresu wykorzystania pomocy publicznej.
2. Sprawozdania przedsiębiorcy, któremu udzielono tymczasowej pomocy publicznej na restrukturyzację powinny zawierać informację o sposobie wykorzystania pomocy publicznej oraz o uzyskanych efektach, a w szczególności:
1) informację o przeprowadzonych lub przeprowadzanych zadaniach restrukturyzacyjnych;
2) opis stanu wykorzystania przekazanych środków pomocy publicznej, wraz z pożytkami;
3) informację o efektach ekonomiczno-finansowych uzyskanych w wyniku zrealizowanych zadań restrukturyzacyjnych, w szczególności sprawozdanie finansowe sporządzone na dzień kończący kwartał;
4) porównanie i ocenę uzyskanych efektów z założeniami przewidzianymi w tymczasowym planie restrukturyzacji wraz ze wskazaniem odchyleń od zadań i wartości zakładanych w uproszczonym planie restrukturyzacji;
5) wskazanie wpływu powstałych odchyleń na realizację założeń przewidzianych w tymczasowym planie restrukturyzacji, w tym wskazanie stopnia dotychczasowej realizacji celu tymczasowej pomocy na restrukturyzację oraz ocenę realności osiągnięcia tego celu w terminie przewidzianym w uproszczonym planie restrukturyzacji;
6) wnioski wynikające z ocen i informacji, o których mowa w pkt 1–5, w tym propozycję dostosowania działań realizowanych w ramach uproszczonego planu restrukturyzacji do okoliczności zewnętrznych, które prowadzą do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku w ramach realizowanego uproszczonego planu restrukturyzacji;
7) projekt proponowanych zmian uproszczonego planu restrukturyzacji, jeżeli wobec zaistniałych okoliczności plan w dotychczasowej formie nie pozwala na wdrożenie działań restrukturyzacyjnych prowadzących do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
3. Do sprawozdań przedsiębiorca dołącza:
1) do sprawozdania kwartalnego – sprawozdanie F-01 oraz zestawienie kosztów poniesionych na planowane w uproszczonym programie działania restrukturyzacyjne, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do instrukcji, wyciągi bankowe potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumentujące poniesione koszty za dany okres sprawozdawczy wraz z opisem wskazującym, do której pozycji z rozliczenia kosztów odnosi się pozycja z wyciągu oraz dowody księgowe, dokumentujące poniesione koszty;
2) do sprawozdania rocznego i końcowego – opinię i raport biegłego rewidenta z badania wykorzystania środków otrzymanych w następstwie udzielonej tymczasowej pomocy publicznej na restrukturyzację, które powinny zawierać w szczególności informację dotyczącą:
a) prawidłowości wydatkowania otrzymanych środków finansowych,
b) oceny realizacji uproszczonego planu restrukturyzacji,
c) oceny uzyskiwanych efektów w związku z uzyskaną pomocą publiczną;
3) do każdego sprawozdania – przyjętą w formie uchwały opinię rady nadzorczej.
§ 8
1. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przesunięcie terminów składania sprawozdań, o których mowa w § 4, § 6 ust. 1 i § 7 ust. 1.
2. W przypadku zbiegu terminu złożenia sprawozdania rocznego oraz końcowego, dopuszcza się połączenie obu sprawozdań.
§ 9
1. Opinia rady nadzorczej, o której mowa w § 5 ust. 2 pkt 3 i § 6 ust 4 pkt 3, § 7 ust. 3 pkt 3 powinna być sporządzona na podstawie kontroli działań restrukturyzacyjnych lub kontroli wydatkowania środków na ratowanie oraz kontroli wiarygodności sprawozdań z wykorzystania udzielonej pomocy publicznej i jej efektów i powinna zawierać odpowiednio do rodzajów uzyskanej pomocy publicznej, w szczególności:
1) ocenę sposobu wydatkowania środków pieniężnych przewidzianego w planie restrukturyzacji, uproszczonym planie restrukturyzacji lub wniosku o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania;
2) ocenę uzyskiwanych efektów ekonomiczno-finansowych w następstwie działań restrukturyzacyjnych lub podjętych środków strukturalnych;
3) ocenę rzeczowych efektów działalności restrukturyzacyjnej w aspekcie działań, które spowodowały usunięcie przyczyn powstawania strat;
4) ocenę porównania poniesionych kosztów i uzyskanych efektów z założeniami przewidzianymi w planie restrukturyzacji lub uproszczonym planie restrukturyzacji oraz powstałych odchyleń;
5) ocenę wpływu prezentowanych odchyleń na realizację założeń przewidzianych w planie restrukturyzacji lub uproszczonym planie restrukturyzacji;
6) ocenę stopnia dotychczasowej realizacji zadań i celów, przewidzianych w planie restrukturyzacji lub uproszczonym planie restrukturyzacji lub wniosku o udzielenie pomocy publicznej na ratowanie oraz realności osiągnięcia tych celów w terminie przewidzianym w planie restrukturyzacji lub uproszczonym planie restrukturyzacji albo wniosku o udzielenie pomocy publicznej na ratowanie;
7) rekomendację dotyczącą realności osiągnięcia celów przewidzianych w planie restrukturyzacji, uproszczonym planie restrukturyzacji albo wniosku o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania, jak też przedsięwzięcia działań prowadzących do odzyskania długookresowej zdolności do konkurowania na rynku w ramach dotychczasowego planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji albo zmian planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji.
2. Rada nadzorcza powinna dokonać badania przedłożonego sprawozdania z wykorzystania udzielonej pomocy publicznej i jej efektów w zakresie sprawdzenia wiarygodności, rzetelności oraz prawidłowości przedłożonych danych i informacji oraz powinna w swojej opinii stwierdzić:
1) czy informacje zawarte w sprawozdaniach przedsiębiorcy są zgodne z rzeczywistością;
2) czy wszystkie dane i sprawozdania prezentowane przez przedsiębiorcę były przedstawione wiarygodnie, rzetelnie i jasno oraz zawierały informacje istotne dla opinii.
§ 10
Poza elementami określonymi w rozporządzeniu w sprawie pomocy publicznej, umowa z przedsiębiorcą powinna zawierać dodatkowo:
1) uprawnienie Ministra oraz wskazanych przez niego osób, na każde jego żądanie i w zakresie określonym w żądaniu, do dokonywania kontroli wykorzystania udzielonej pomocy publicznej;
2) zobowiązanie przedsiębiorcy do przedkładania Ministrowi sprawozdań ze sposobu wykorzystania udzielonej pomocy publicznej oraz jej efektów wraz z opinią rady nadzorczej sporządzoną zgodnie z § 9;
3) zobowiązanie przedsiębiorcy do udzielania, na każde żądanie Ministra dodatkowych wyjaśnień, informacji oraz przedkładania dokumentów źródłowych w odpowiedzi na pytania dotyczące sposobu wykorzystania przekazanych środków i efektów udzielonej pomocy publicznej.
§ 11
1. Na podstawie zgromadzonych informacji i opinii wymienionych w instrukcji, a także na podstawie przedłożonych przez przedsiębiorcę wyjaśnień i dokumentów DR sporządza informację, którą przedkłada Ministrowi wraz z wnioskiem o zatwierdzenie sprawozdania ze sposobu wykorzystania przekazanych środków i efektów udzielonej pomocy publicznej.
2. Sprawozdania ze sposobu wykorzystania środków i efektów udzielonej pomocy publicznej podlegają zatwierdzeniu przez Ministra, zgodnie z postanowieniami umowy o udzieleniu pomocy publicznej.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna oceniać poziom realizacji uproszczonego planu restrukturyzacji albo planu restrukturyzacji, efektywność przedsięwzięcia i stopień osiąganego celu, a w szczególności stwierdzać, czy przedsiębiorca:
1) wydatkował lub wydatkuje przekazane środki pieniężne zgodnie z planem restrukturyzacji, uproszczonym planem restrukturyzacji albo zgodnie z celem określonym we wniosku o udzielenie pomocy publicznej na ratowanie;
2) zapewnił środki własne oraz wydatkował lub wydatkuje środki własne zgodnie z planem restrukturyzacji;
3) zrealizował lub realizuje działania prawidłowo i zgodnie z założeniami planu restrukturyzacji, uproszczonego planu restrukturyzacji lub celem określonym we wniosku o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania.
4. W przypadku powstania odchyleń od planu restrukturyzacji, uproszczonego planu restrukturyzacji lub odchyleń od założeń opisanych we wniosku o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania, informacja powinna zawierać opis tych odchyleń.
5. Informacja, o której mowa w ust. 1, ponadto powinna zawierać wnioski wskazujące, czy i w jakim stopniu została przywrócona długookresowa zdolność do konkurowania na rynku przedsiębiorcy korzystającego z pomocy publicznej.
§ 12
1. Monitorowanie i rozliczanie pomocy publicznej udzielonej w formie pożyczki w zakresie jej spłaty należy do DBiF.
2. Z chwilą zaprzestania spłaty pożyczki, o której mowa w ust. 1, DBiF wzywa do zapłaty przedsiębiorcę będącego w opóźnieniu. O podejmowanych działaniach DBiF informuje DR, komórkę nadzorującą lub właściwego wojewodę lub właściwego ministra, w przypadkach, o których mowa w § 2.
3. W przypadku niedokonania spłaty pożyczki DBiF po uprzednim uzgodnieniu z DR oraz komórką nadzorującą lub organem, o którym mowa w § 2, kieruje sprawę do Departamentu Prawnego i Procesowego celem podjęcia stosownych czynności procesowych.
4. Departament Prawny i Procesowy informuje o podjętych działaniach DBiF, DR, a także komórkę nadzorującą albo organ, o którym mowa w § 2.
§ 13
1. DR dokonując oceny wniosku przedsiębiorcy o zmianę planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji bierze pod uwagę odpowiednio do rodzaju uzyskanej pomocy publicznej w celu restrukturyzacji:
1) warunki zmiany planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji określone w rozporządzeniu w sprawie pomocy publicznej;
2) przyczyny wpływające na potrzebę modyfikacji planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji;
3) analizę i ocenę stanu realizacji planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji;
4) opis powstałych odchyleń pomiędzy stanem istniejącym a planowanym pierwotnym planem restrukturyzacji lub uproszczonym planem restrukturyzacji;
5) opis warunków wewnętrznych, które nie pozwoliły zrealizować pierwotnego planu oraz opis zmian warunków wewnętrznych, które doprowadzą do zrealizowania modyfikowanego planu;
6) opis warunków zewnętrznych, które nie pozwoliły zrealizować pierwotnego planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji oraz opis zmian warunków zewnętrznych, które doprowadzą do zrealizowania zmienionego planu;
7) przedstawienie zadań, które pozwolą na przywrócenie przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
2. Wniosek przedsiębiorcy o zmianę planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji, DR przekazuje komórce nadzorującej w celu wydania opinii, która powinna zawierać w szczególności ocenę zasadności zmiany planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji, istniejące ryzyka niewykonania zmienionego planu restrukturyzacji lub uproszczonego planu restrukturyzacji.
3. W przypadkach, gdy o zmianę planu restrukturyzacji występuje przedsiębiorca, dla którego organem założycielskim albo organem wykonującym uprawnienia właścicielskie jest wojewoda albo inny minister, DR występuje do właściwego wojewody albo właściwego ministra o przedstawienie opinii, sporządzonej zgodnie z ust. 2.
§ 14
1. W przypadku, gdy aktualizacja planu restrukturyzacji nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej, DR informuje komórkę nadzorującą celem podjęcia przez tą komórkę działań zmierzających do podjęcia uchwały Walnego Zgromadzenia zatwierdzającej zmianę planu restrukturyzacji.
2. Projekt umowy zmieniającej umowę o udzielenie pomocy publicznej, przygotowany przez DR we współpracy z komórką nadzorującą i parafowany przez DP, DR przekazuje wraz z notatką służbową zaakceptowaną przez Członka Kierownictwa Ministerstwa sprawującego nadzór nad DR do podpisu Ministrowi Skarbu Państwa.
Załącznik Nr 1 do instrukcji stanowiącej Załącznik Nr 3
do Zarządzenia nr 12 Ministra Skarbu Państwa z dnia 17.04.2013 r.
WZÓR – ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA PLANOWANE W PROGRAMIE DZIAŁANIA RESTRUKTURYZACYJNE (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU PROGRAMU)
Załącznik Nr 2 do instrukcji stanowiącej Załącznik Nr 3
do Zarządzenia nr 12 Ministra Skarbu Państwa z dnia 17.04.2013 r.
WZÓR – ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA POPRAWĘ PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU PROGRAMU)
Załącznik Nr 3 do instrukcji stanowiącej Załącznik Nr 3
do Zarządzenia nr 12 Ministra Skarbu Państwa z dnia 17.04.2013 r.
WZÓR – ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA PLANOWANE W UPROSZCZONYM PROGRAMIE DZIAŁANIA RESTRUKTURYZACYJNE (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU PROGRAMU)
Załącznik Nr 2
Załącznik Nr 1 do instrukcji stanowiącej Załącznik Nr 4
do Zarządzenia nr 12 Ministra Skarbu Państwa z dnia 17.04.2013 r.
WZÓR – I. ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA DZIAŁANIA PLANOWANE W BIZNESPLANIE (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU WYKORZYSTANIA WSPARCIA), W PRZYPADKU WSPARCIA, O KTÓRYCH MOWA W § 3 UST. 1 PKT. 1 I 2 ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE WSPARCIA
WZÓR – II. ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA DZIAŁANIA PLANOWANE W BIZNESPLANIE (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU WYKORZYSTANIA WSPARCIA), W PRZYPADKU WSPARCIA, O KTÓRYCH MOWA W § 3 UST. 1 PKT. 3 ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE WSPARCIA
Załącznik Nr 3
Załącznik Nr 5
WYTYCZNE
W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA KOSZTÓW W RAMACH POMOCY PUBLICZNEJ
ALBO WSPARCIA NIEBĘDĄCEGO POMOCĄ PUBLICZNĄ
I. Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach pomocy publicznej.
Koszty działań, która są finansowane w ramach pomocy publicznej muszą spełniać następujące kryteria, aby mogły być uznane za kwalifikowane:
1) niezbędne dla realizacji celu, na który zostają udzielone;
2) rzeczywiście poniesione przez przedsiębiorcę;
3) poniesione w okresie realizacji celu, na który zostają udzielone, tj. od dnia zawarcia umowy o udzielenie pomocy publicznej zawartej pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a przedsiębiorcą do zakończenia okresu wykorzystania pomocy określonego w powyższej umowie;
4) zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym regulacjami wewnętrznymi przedsiębiorcy oraz regulacjami MSP, w tym zasadami określonymi w umowie o udzielenie pomocy publicznej;
5) poniesione w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady efektywności kosztowej, czyli uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
6) możliwe do zidentyfikowania i zweryfikowania, rzetelnie udokumentowane i właściwie zaewidencjonowane w księgach rachunkowych i w dokumentach sprawozdawczych wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Kosztami kwalifikowanymi są:
1) wydatki związane z restrukturyzacją zadłużenia, w tym spłatę zaległych zobowiązań oraz narosłych odsetek;
2) wydatki związane z restrukturyzacją zatrudnienia, w tym odprawy dla zwalnianych pracowników;
3) wydatki związane z restrukturyzacją zasobów majątkowych jeśli są niezbędne do przywrócenia rentowności przedsiębiorcy, a nie do finansowania inwestycji lub zwiększania obecności beneficjenta na istniejących lub nowych rynkach (w przypadku pomocy w celu ratowania wydatki te są kwalifikowalne tylko jeżeli są niezbędne do przetrwania przedsiębiorcy w okresie ratowania), w tym:
a) wydatki związane z zakupem środków trwałych, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych,
b) wydatki związane z zakupem wartości niematerialnych i prawnych,
c) wydatki związane z nabyciem usług obcych związanych z zakupem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
4) inne wydatki określone w planie restrukturyzacji, uproszczonym planie restrukturyzacji lub wniosku o udzielenie pomocy w celu ratowania, które są niezbędne w celu przywrócenia rentowności przedsiębiorcy lub niezbędne do przetrwania przedsiębiorcy w okresie ratowania;
5) podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT) faktycznie i ostatecznie poniesiony przez przedsiębiorcę (podatek VAT, który jest możliwy do odzyskania, nie może być uznany za koszt kwalifikowany nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez przedsiębiorcę, tj. w przypadkach gdy przedsiębiorca może odzyskać podatek VAT ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym), który wynika z wydatków poniesionych w ramach kosztów, o których mowa w pkt 1–4.
Kosztami kwalifikowanymi nie są:
1) wydatki ponoszone na rozwój działalności, która nie jest niezbędna w celu przywrócenia rentowności przedsiębiorcy lub niezbędna do przetrwania przedsiębiorcy w okresie ratowania (np. nabywania udziałów lub akcji w spółkach w okresie restrukturyzacji w celu rozwoju działalności likwidowanej w ramach środków kompensujących, wydatki inwestycyjne na dywersyfikację prowadzonej działalności ponoszone w okresie ratowania, której efekty w postaci zwiększonych przychodów nie są możliwe do uzyskania w okresie korzystania z pomocy w celu ratowania, itp.);
2) podatek VAT, jeżeli przedsiębiorca realizujący ma prawną możliwość jego odzyskania;
3) rezerwy na straty lub potencjalne przyszłe zobowiązania, w szczególności jeśli okres ich płatności przypada po zakończeniu realizacji planu restrukturyzacji, uproszczonego planu restrukturyzacji lub okresu ratowania.
Wskazane powyżej warunki są analizowane przez DR na etapie oceny planu restrukturyzacji, uproszczonego planu restrukturyzacji lub wniosku o udzielenie pomocy w celu ratowania, w tym identyfikacji obszarów i procesów mających na celu odpowiednio przywrócenie długoterminowej rentowności lub poprawę płynności finansowej. Ich weryfikacja, w przypadku pozytywnej decyzji Ministra Skarbu Państwa o udzieleniu pomocy publicznej, będzie dokonywana na warunkach określonych w umowie o udzielenie pomocy publicznej, w tym na podstawie cyklicznej sprawozdawczości z wykorzystania środków pochodzących z pomocy publicznej przekazywanej przez przedsiębiorcę do MSP.
II. Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Koszty inwestycji, która będzie realizowana w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną muszą spełniać następujące kryteria, aby mogły być uznane za kwalifikowane:
1) niezbędne dla realizacji projektu;
2) rzeczywiście poniesione przez przedsiębiorcę;
3) poniesione w okresie realizacji projektu tj. od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną zawartej pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a przedsiębiorcą do zakończenia okresu wykorzystania wsparcia określonego w powyższej umowie;
4) zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym regulacjami wewnętrznymi przedsiębiorcy realizującego inwestycję w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną oraz regulacjami MSP, w tym zasadami określonymi w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną;
5) poniesione w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady efektywności kosztowej czyli uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
6) możliwe do zidentyfikowania i zweryfikowania, rzetelnie udokumentowane i właściwie zaewidencjonowane w księgach rachunkowych i w dokumentach sprawozdawczych wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Kosztami kwalifikowanymi są:
1) wydatki związane z zakupem środków trwałych, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych niezbędne do realizacji poszczególnych zadań w ramach inwestycji na która zostało udzielone wsparcie;
2) wydatki związane z zakupem wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji inwestycji;
3) wydatki związane z nabyciem usług obcych niezbędnych do realizacji inwestycji;
4) wynagrodzenia wraz z narzutami, w tym składnikami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację inwestycji na którą zostało udzielone wsparcie (w pełnym lub częściowym wymiarze czasu pracy), które nie powinny stanowić więcej niż do 20% kosztów netto udzielonego wsparcia niebędącego pomocą publiczną, obliczone na podstawie odrębnej ewidencji czasu pracy prowadzonej dla projektu;
5) podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT) faktycznie i ostatecznie poniesiony przez przedsiębiorcę (podatek VAT, który jest możliwy do odzyskania, nie może być uznany za koszt kwalifikowany nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez przedsiębiorcę, tj. w przypadkach gdy przedsiębiorca może odzyskać podatek VAT ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym);
6) inne koszty niezbędne do poniesienia w ramach realizowanej inwestycji określone w Biznesplanie.
Kosztami kwalifikowanymi nie są:
1) podatek VAT, jeżeli przedsiębiorca realizujący ma prawną możliwość jego odzyskania;
2) rezerwy na straty lub potencjalne przyszłe zobowiązania np. ryzyka kursowe, odsetki od zadłużenia, obsługę zadłużenia i opłaty za opóźnienie płatności, mandaty, grzywny, kary i koszty postępowania sądowego;
3) koszty wynagrodzeń personelu administracyjnego i finansowego;
4) opłaty celne;
5) odsetki, mandaty, kary itp.
Wskazane powyżej warunki są analizowane przez DR na etapie oceny biznesplanu inwestycji, na którą przedsiębiorca występuje z wnioskiem do Ministra Skarbu Państwa o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną. Ich weryfikacja, w przypadku pozytywnej decyzji Ministra Skarbu Państwa o udzieleniu wsparcia niebędącego pomocą publiczną, będzie dokonywana na warunkach określonych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną, w tym na podstawie cyklicznej sprawozdawczości z realizacji inwestycji ze środków wsparcia przekazywanej przez przedsiębiorcę do MSP.
III. Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Koszty działań, która będą realizowane w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną muszą spełniać następujące kryteria, aby mogły być uznane za kwalifikowane:
1) związane z działalnością polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, finansowanych ze środków publicznych;
2) niezbędne dla realizacji celu, na który zostają udzielone, tj. poprawy parametrów ekonomiczno-finansowych prowadzonej działalności;
3) rzeczywiście poniesione przez przedsiębiorcę;
4) poniesione w okresie realizacji celu, na który zostają udzielone, tj. od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną zawartej pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a przedsiębiorcą do zakończenia okresu wykorzystania wsparcia określonego w powyższej umowie;
5) zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym regulacjami wewnętrznymi przedsiębiorcy oraz regulacjami MSP, w tym zasadami określonymi w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną;
6) poniesione w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady efektywności kosztowej, czyli uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
7) możliwe do zidentyfikowania i zweryfikowania, rzetelnie udokumentowane i właściwie zaewidencjonowane w księgach rachunkowych i w dokumentach sprawozdawczych wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Kosztami kwalifikowanymi są:
1) wydatki związane z optymalizacją zadłużenia wynikającego z udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, w tym spłatę zaległych zobowiązań oraz narosłych odsetek, niezbędne do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie;
2) wydatki związane z optymalizacją zatrudnienia wynikającego z udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, w tym odprawy dla zwalnianych pracowników, niezbędne do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie;
3) wydatki związane z optymalizacją zasobów majątkowych wynikających z udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, w tym:
a) wydatki związane z zakupem środków trwałych, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych niezbędne do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie,
b) wydatki związane z zakupem wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie,
c) wydatki związane z nabyciem usług obcych związanych z zakupem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, niezbędnych do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie;
4) inne wydatki określone w Biznesplanie związane z udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych niezbędne do poniesienia w realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie m.in. wynikające z konieczności zapewnienia wkładu własnego w projektach finansowanych ze środków zagranicznych, w tym środków Unii Europejskiej oraz środków publicznych;
5) podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT) faktycznie i ostatecznie poniesiony przez przedsiębiorcę (podatek VAT, który jest możliwy do odzyskania, nie może być uznany za koszt kwalifikowany nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez przedsiębiorcę, tj. w przypadkach gdy przedsiębiorca może odzyskać podatek VAT ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym), który wynika z wydatków poniesionych w ramach kosztów, o których mowa w pkt 1–4.
Kosztami kwalifikowanymi nie są:
1) wydatki ponoszone na działalność wykraczającą poza udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, w szczególności wydatki ponoszone w celu rozwoju działalności komercyjnej (np. świadczenie odpłatnych usług medycznych, prowadzenie działalności pomocniczej, w tym usługi gastronomiczne, hotelarskie, itp.);
2) podatek VAT, jeżeli przedsiębiorca realizujący ma prawną możliwość jego odzyskania;
3) rezerwy na straty lub potencjalne przyszłe zobowiązania, w szczególności jeśli okres ich płatności jest dłuższy niż okres realizacji celu;
4) bieżące koszty wynagrodzeń personelu wykonującego pracę w ramach działalności wykraczającej poza udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
Wskazane powyżej warunki są analizowane przez DR na etapie oceny tworzenia biznesplanu, w tym identyfikacji obszarów i procesów mających na celu poprawę parametrów ekonomiczno-finansowych prowadzonej działalności. Ich weryfikacja, w przypadku pozytywnej decyzji Ministra Skarbu Państwa o udzieleniu wsparcia niebędącego pomocą publiczną, będzie dokonywana na warunkach określonych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną, w tym na podstawie cyklicznej sprawozdawczości z wykorzystania środków pochodzących ze wsparcia przekazywanej przez przedsiębiorcę do MSP.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00