ZARZĄDZENIE Nr 41/2002
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA
z dnia 16 grudnia 2002 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 603, Nr 115, poz. 1229, Nr 122, poz. 1323 i Nr 154, poz. 1793 i 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676 i Nr 155, poz. 1287) zarządza się, co następuje:
§ 1
Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Skarbu Państwa |
W. Kaczmarek |
Załącznik do Zarządzenia nr 9
Ministra Skarbu Państwa
z dnia 16 grudnia 2002 r. (poz. 9)
STATUT
AGENCJI WŁASNOŚCI ROLNEJ SKARBU PAŃSTWA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 603, Nr 115, poz. 1229, Nr 122, poz. 1323 i Nr 154, poz. 1793 i 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676 i Nr 155, poz. 1287), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.
§ 2
Agencja jest państwową osobą prawną, z siedzibą w mieście stołecznym Warszawie, wykonującą prawo własności oraz inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w zakresie określonym przepisami prawa.
§ 3
Organami Agencji są:
1. Prezes Agencji,
2. Rada Nadzorcza.
§ 4
1. Aparatem wykonawczym Prezesa Agencji jest Biuro Prezesa Agencji zwane dalej „Biurem Prezesa” i oddziały terenowe Agencji zwane dalej „oddziałami terenowymi”.
2. W skład wewnętrznej struktury organizacyjnej Agencji wchodzą także jednostki zorganizowane na wydzielonej części mienia Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, oddanej do administrowania na podstawie umowy o której mowa w art. 25 ustawy - zwane dalej „jednostkami gospodarczymi Zasobu”.
Rozdział 2
Prezes Agencji
§ 5
Prezes Agencji kieruje działalnością Agencji, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji.
§ 6
1. Prezes Agencji kieruje Agencją przy pomocy wiceprezesów, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2. W razie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wskazany przez Prezesa Agencji wiceprezes, w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa.
3. Podział zadań między Prezesa Agencji, wiceprezesów i dyrektorów zespołów, oraz ich zadania wykonywane z tytułu nadzoru nad działalnością podporządkowanych im jednostek organizacyjnych, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.
4. Prezes Agencji może zastrzec rozstrzygnięcie każdej sprawy do swojej wyłącznej decyzji.
§ 7
1. Prezes Agencji powołuje i odwołuje dyrektorów zespołów w Biurze Prezesa, głównego księgowego Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, a na wniosek tych dyrektorów - ich zastępców i głównych księgowych w oddziałach terenowych.
2. Prezes Agencji zawiera umowy o pracę oraz wykonuje inne czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do wszystkich pracowników Agencji.
3. Do zawierania umów o pracę oraz dokonywania innych czynności z zakresu prawa pracy Prezes Agencji może wyznaczyć innego pracownika Agencji.
Rozdział 3
Rada Nadzorcza
§ 8
1. Rada Nadzorcza, zwana dalej „Radą”, jest organem, w skład którego wchodzą osoby powoływane i odwoływane w sposób określony w art. 10 ustawy. Rada wykonuje stały nadzór we wszystkich dziedzinach działalności Agencji.
2. Do zakresu działania Rady należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru i dokonywanie ocen realizacji zadań Agencji, określonych w art. 6 ustawy, a w szczególności w zakresie przejmowania mienia Skarbu Państwa do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, zwanego dalej „Zasobem”, oraz gospodarowania mieniem Zasobu w formach określonych w ustawie;
2) przedstawianie corocznie ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi opinii w sprawie projektu planu finansowego Agencji ustalonego na dany rok;
3) okresowa ocena wyników finansowej działalności Agencji;
4) opiniowanie raportów z działalności Agencji;
5) dokonywanie wyboru biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego Agencji;
6) podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych Agencji i udzielenia pokwitowania Prezesowi z wykonania obowiązków w poprzednim roku obrotowym;
7) zatwierdzanie struktury organizacyjnej Agencji, regulaminu wynagradzania pracowników Biura Prezesa i oddziałów terenowych oraz regulaminu funduszu nagród;
8) opiniowanie sprzedaży przez Agencję gruntów o powierzchni powyżej 100 ha;
9) wyrażanie zgody na:
a) zawiązanie spółki przez Agencję,
b) rozwiązanie i likwidację spółki z udziałem Agencji,
c) połączenie, przekształcenie oraz podział spółki z udziałem Agencji;
10) wyrażanie zgody na zbycie udziałów i akcji spółek, w których prawa Skarbu Państwa reprezentuje Agencja;
11) wyrażanie zgody na zaciąganie przez Agencję zobowiązań warunkowych, w tym na udzielanie przez nią gwarancji i poręczeń majątkowych o wartości przekraczającej 30 tys. EURO oraz na wystawianie weksli przez Agencję;
12) opiniowanie wnoszenia do spółek mienia w formie aportu;
13) opiniowanie wniosków prywatyzacyjnych oraz trybu prywatyzacji spółek utworzonych przez Agencję.
3. Rada wykonując czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 10 i 13, bada zgodność opiniowanych rozstrzygnięć z przepisami o prywatyzacji, określonymi w ustawie 2 dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 171 poz. 1397).
4. Rada rozpatruje przedstawiane kwartalnie przez Prezesa Agencji raporty z działalności Agencji, w tym w szczególności:
a) informacje o wynikach finansowych tej działalności,
b) informacje o zmianach w składzie władz spółek zależnych,
c) informacje o wszelkich istotnych zmianach w sytuacji finansowej i prawnej Agencji.
5. Rada może delegować swego członka do wykonania oznaczonych czynności mających na celu ustalenie stanu faktycznego, niezbędnego do zajęcia stanowiska w danej sprawie przez Radę.
§ 9
1. Rada składa się z przewodniczącego i jedenastu członków.
2. Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach, zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej siedmiu członków. W razie równego podziału głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3. Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezesa Agencji albo co najmniej dwóch członków Rady. Zawiadomienia o terminie posiedzenia powinny być wysyłane co najmniej na siedem dni przed wyznaczoną datą posiedzenia. Posiedzenia Rady prowadzi przewodniczący albo wyznaczony przez niego inny członek Rady.
4. Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§ 10
1. Miesięczne wynagrodzenie członków Rady, z wyjątkiem przewodniczącego, jest równe przeciętnemu miesięcznemu wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw wraz z wypłatami z zysku za ostatni miesiąc minionego kwartału, pomnożonemu przez współczynnik 1,5.
2. Miesięczne wynagrodzenie przewodniczącego Rady jest równe przeciętnemu miesięcznemu wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw wraz z wypłatami z zysku za ostatni miesiąc minionego kwartału, pomnożonemu przez współczynnik 2,0.
3. Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, bez względu na częstotliwość zwoływanych posiedzeń.
4. Wynagrodzenie nie przysługuje za miesiąc, w którym członek Rady nie uczestniczył bez usprawiedliwienia w żadnym ze zwołanych posiedzeń.
5. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest wypłacane z dołu, do 10 dnia każdego następnego miesiąca.
6. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie obejmuje kosztów podróży i zakwaterowania, których zwrot przysługuje według przepisów w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
7. Osobom spoza składu Rady uczestniczącym w posiedzeniu Rady przysługuje zwrot kosztów podróży i zakwaterowania oraz diety według przepisów, o których mowa w ust. 6.
8. Koszty działania Rady ponosi Agencja.
Rozdział 4
Biuro Prezesa
§ 11
1. W skład Biura Prezesa wchodzą zespoły i samodzielne stanowiska pracy. Pracami zespołów kierują dyrektorzy i ich zastępcy.
2. Z zastrzeżeniem § 25 ust. 1 i § 26 ust. 1 liczbę zespołów i samodzielnych stanowisk pracy, ich organizację wewnętrzną oraz zakresy działania i kompetencji określa regulamin organizacyjny Biura Prezesa, który wprowadza Prezes Agencji po zatwierdzeniu go przez Radę.
3. Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe, składające się z pracowników Agencji, jak również zatrudniać inne osoby w charakterze doradców i ekspertów.
§ 12
Do zadań Biura Prezesa należy w szczególności:
1) opracowywanie wytycznych i procedur dotyczących:
a) przejmowania mienia do Zasobu,
b) gospodarowania mieniem Zasobu w formach przewidzianych w ustawie,
c) sprawowania nadzoru właścicielskiego nad mieniem Zasobu,
d) dysponowania środkami finansowymi Agencji, w tym udzielania pożyczek, poręczeń i gwarancji kredytowych oraz bezzwrotnej pomocy finansowej,
e) windykacji należności Agencji,
f) realizacji programu osadnictwa,
g) działań na rzecz tworzenia miejsc pracy i aktywizacji zawodowej byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i członków ich rodzin oraz udzielania im pomocy, w szczególności przyznawania stypendiów ich dzieciom,
h) obsługi kancelaryjnej i obiegu dokumentacji w Agencji,
i) funkcjonowania w Agencji archiwów i składnic akt.
2) przygotowywanie projektu planu finansowego Agencji, nadzór nad jego realizacją i analiza wykonania;
3) wykonywanie uprawnień i obowiązków Agencji jako wspólnika lub akcjonariusza w spółkach wskazanych przez Prezesa Agencji;
4) organizowanie i nadzorowanie ewidencji mienia Zasobu;
5) organizowanie oraz zapewnienie funkcjonowania w Agencji systemu informatycznego;
6) opracowywanie analiz, raportów i informacji dotyczących działalności Agencji;
7) przygotowywanie pełnomocnictw, o których mowa w rozdziale 7;
8) sprawowanie kontroli wewnętrznej w trybie i na zasadach określonych w rozdziale 8;
9) sprawowanie w Agencji audytu wewnętrznego, o którym mowa w rozdziale 9;
10) sprawowanie nadzoru na pracą oddziałów terenowych;
11) obsługa kancelaryjno-biurowa Rady.
Rozdział 5
Oddziały terenowe Agencji
§ 13
1. Prezes Agencji tworzy i znosi oddziały, a także określa terytorialny i przedmiotowy zakres ich działania za zgodą Rady. Prezes Agencji może postanowić także o utworzeniu filii oddziału terenowego.
2. W sprawach nie objętych terytorialnym i przedmiotowym zakresem działania oddziałów właściwe jest Biuro Prezesa.
§ 14
1. Do zadań oddziałów, z zastrzeżeniem ust. 2, należą w szczególności następujące sprawy:
1) przejmowanie mienia do Zasobu, na zasadach i w trybie określonym w ustawie;
2) prowadzenie ewidencji mienia Zasobu;
3) gospodarowanie mieniem Zasobu w formach przewidzianych w ustawie;
4) sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad mieniem Zasobu;
5) sprawowanie nadzoru nad jednostkami gospodarczymi Zasobu;
6) windykacja należności Agencji;
7) prowadzenie restrukturyzacji zadłużenia Agencji;
8) działanie na rzecz tworzenia miejsc pracy i aktywizacji zawodowej byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i członków ich rodzin oraz udzielania im pomocy, w szczególności przyznawania stypendiów ich dzieciom;
9) gromadzenie, przechowywanie i obsługa dokumentacji pozostałej po zlikwidowanych państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej.
2. Prezes Agencji może powierzyć prowadzenie każdej sprawy należącej do zakresu działania danego oddziału terenowego, innemu oddziałowi terenowemu albo Biuru Prezesa.
§ 15
1. Oddziałami terenowymi kierują dyrektorzy, którzy reprezentują Agencję w zakresie terytorialnej i rzeczowej właściwości oddziałów, stosownie do postanowień niniejszego statutu i pełnomocnictw udzielonych przez Prezesa Agencji.
2. Dyrektorzy oddziałów terenowych podlegają Prezesowi Agencji.
3. Organizację wewnętrzną oddziałów terenowych, z uwzględnieniem zakresu działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy, określają regulaminy organizacyjne oddziałów terenowych, ustalane przez dyrektorów oddziałów terenowych i zatwierdzane przez Prezesa.
§ 16
1. Działalność oddziałów terenowych nadzoruje Prezes Agencji przy pomocy Biura Prezesa.
2. Prezes Agencji koordynuje działalność oddziałów terenowych.
Rozdział 6
Jednostki gospodarcze Zasobu
§ 17
1. Jednostki gospodarcze Zasobu tworzy i znosi dyrektor oddziału terenowego właściwego terytorialnie lub rzeczowo.
§ 18
1. Do zadań jednostek gospodarczych Zasobu należy:
1) prowadzenie działalności w zakresie produkcji rolniczej, hodowli roślin i zwierząt, przetwórstwa rolnego i produkcji rybackiej;
2) administrowanie mieszkaniami i infrastrukturą mieszkaniową Zasobu;
3) zabezpieczanie i ochrona mienia niezagospodarowanego;
4) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora oddziału.
2. Warunki wykonywania zadań przez jednostki gospodarcze Zasobu określa się w umowie, o której mowa w art. 25 ustawy.
Rozdział 7
Udzielanie pełnomocnictw
§ 19
Prezes Agencji może udzielić dyrektorom oddziałów terenowych pełnomocnictw do dokonywania wszelkich czynności prawnych, z zastrzeżeniem § 21.
§ 20
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do każdej z następujących czynności prawnych:
1) sprzedaży nieruchomości o powierzchni przekraczającej 50 ha oraz nieruchomości, których wartość, określona zgodnie z. art. 30 ust. 1 ustawy, przekracza równowartość dwóch tysięcy ton żyta, ustaloną stosownie do przepisów o podatku rolnym;
2) wydzierżawiania nieruchomości o powierzchni przekraczającej 500 ha;
3) wniesienia mienia do spółki;
4) zaciągania kredytów długoterminowych oraz udzielania gwarancji kredytowych;
5) sprzedaży udziałów lub akcji w spółkach handlowych.
§ 21
Prezes Agencji może w pełnomocnictwie zawrzeć postanowienie zezwalające na ustanowienie przez pełnomocnika innych pełnomocników do dokonywania wszystkich lub niektórych czynności prawnych w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa.
§ 22
Pełnomocnictwo powinno być udzielone w tej samej formie, jaka jest wymagana do ważności czynności prawnej będącej przedmiotem pełnomocnictwa, jednak w każdym przypadku powinno być udzielone na piśmie.
§ 23
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.
Rozdział 8
Kontrola wewnętrzna
§ 24
Kontroli wewnętrznej podlegają wszystkie jednostki organizacyjne Agencji, a także inne podmioty w zakresie ich obowiązków wobec Agencji wynikających z zawartych z nimi umów.
§ 25
1. W Biurze Prezesa tworzy się zespół kontroli wewnętrznej.
2. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników kontroli odpowiedzialny jest Prezes Agencji.
3. Czynności kontrolne w zakresie swego działania wykonują z urzędu także wiceprezesi, dyrektorzy zespołów w Biurze Prezesa, główny księgowy Agencji oraz dyrektorzy oddziałów terenowych. Inne osoby mogą podejmować czynności kontrolne wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia Prezesa Agencji.
4. Tryb wykonywania kontroli wewnętrznej określa regulamin, ustalony przez Prezesa Agencji.
Rozdział 9
Audyt wewnętrzny
§ 26
1. W Biurze Prezesa tworzy się stanowisko pracy do spraw audytu wewnętrznego, podległe bezpośrednio Prezesowi Agencji.
2. Zasady i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego regulują odrębne przepisy.
Minister Skarbu Państwa |
W. Kaczmarek |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00