Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-09-06 do 2017-04-07
Wersja archiwalna od 2011-09-06 do 2017-04-07
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 52 MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 6 września 2011 r.
w sprawie tworzenia i funkcjonowania systemu stałych dyżurów
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.2)), w związku z art. 13 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 5903)), § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. Nr 16, poz. 152) oraz § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. Nr 219, poz. 2218) zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Określa się sposób tworzenia i funkcjonowania systemu starych dyżurów w:
1) Ministerstwie Środowiska;
2) Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska;
3) Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska;
4) Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej;
5) Państwowej Agencji Atomistyki;
6) Wyższym Urzędzie Górniczym;
7) pozostałych jednostkach podległych albo nadzorowanych przez Ministra Środowiska lub jednostkach terenowych jednostek organizacyjnych
- zwanych dalej „jednostkami organizacyjnymi”.
2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o kierownikach jednostek organizacyjnych należy przez to rozumieć:
1) Ministra Środowiska;
2) Głównego Inspektora Ochrony Środowiska;
3) Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;
4) Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki;
5) Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;
6) Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego;
7) kierowników pozostałych jednostek organizacyjnych.
§ 2
1. Stałe dyżury tworzą kierownicy jednostek organizacyjnych.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych posiadających jednostki terenowe tworzą stałe dyżury w tych jednostkach.
3. W zależności od wielkości i warunków funkcjonowania jednostki organizacyjnej stały dyżur tworzy się w formie:
1) całodobowej służby dyżurnej pełnionej w przygotowanym do tego celu pomieszczeniu;
2) punktu kontaktowego działającego w godzinach pracy jednostki w oparciu o wyznaczone stanowisko pracy, a po godzinach pracy jednostki - w oparciu o domowy dyżur telefoniczny, sprawowany przez co najmniej dwóch wyznaczonych pracowników.
4. Formę stałego dyżuru kierownicy jednostek organizacyjnych określają w uzgodnieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej Ministerstwa Środowiska właściwej w sprawach obronnych.
5. Stały dyżur w formie całodobowej służby dyżurnej może być pełniony w systemie dwu lub trzyzmianowym.
6. Osobom pełniącym dyżur w formie całodobowej służby dyżurnej należy zapewnić warunki do odpoczynku oraz przygotowania i spożycia posiłku.
7. Stały dyżur tworzony w formie punktu kontaktowego może być okresowo pełniony w formie całodobowej służby dyżurnej, z zachowaniem zasad stałego dyżuru pełnionego w formie całodobowej służby dyżurnej, w tym ustaleń dotyczących miejsca pełnienia stałego dyżuru.
8. Decyzję o zmianie formy stałego dyżuru, o której mowa w ust. 7, podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej samodzielnie lub na polecenie szefa Zespołu Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Środowiska.
9. Stałe dyżury organizuje się przy wykorzystaniu pracowników jednostek organizacyjnych.
10. Do pełnienia dyżurów nie mogą być wyznaczone osoby posiadające przydziały mobilizacyjne lub odpowiedzialne za realizację zadań obronnych nałożonych na jednostkę organizacyjną, chyba że przydział ten dotyczy wyznaczenia do pracy w stałym dyżurze.
11. Osoby wyznaczone do pełnienia dyżurów powinny, w zależności od potrzeb jednostki organizacyjnej, posiadać odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych wydane na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 3
1. W jednostkach organizacyjnych, w których działa całodobowa służba dyżurna lub Centrum Zarządzania Kryzysowego obsługujące daną jednostkę, nie tworzy się odrębnie stałego dyżuru.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dla działającej całodobowej służby dyżurnej opracowuje się pełną dokumentację dotyczącą uruchamiania i pracy stałego dyżuru, zgodnie z postanowieniami niniejszego zarządzenia.
§ 4
Dokumentację stałego dyżuru prowadzą:
1) w stanie stałej gotowości obronnej państwa - pracownicy prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych jednostki organizacyjnej lub wydzielone komórki organizacyjne tych jednostek odpowiedzialne za prowadzenie tych spraw;
2) w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny - starsi dyżurni zmian stałego dyżuru.
§ 5
W stanie stałej gotowości obronnej państwa, w celu realizacji zadań szkoleniowych lub w innych uzasadnionych przypadkach, w szczególności klęsk żywiołowych, awarii, katastrof zagrażających bezpieczeństwu życia lub mienia ludności, stałe dyżury mogą być uruchamiane w pełnym lub ograniczonym zakresie na podstawie decyzji:
1) Ministra Środowiska - w jednostkach organizacyjnych;
2) kierownika jednostki organizacyjnej - w terenowych jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez tego kierownika.
2. W stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny system stałych dyżurów uruchamia Minister Środowiska.
3. Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru wydaje podmiot, który wydał decyzję o jego uruchomieniu.
§ 6
Stały dyżur w jednostkach organizacyjnych przygotowujących stanowiska kierowania należy organizować jako element struktury organizacyjnej stanowisk kierowania.
§ 7
1. Zasady tworzenia i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w jednostkach organizacyjnych określa Ramowa Instrukcja Stałego Dyżuru, stanowiąca załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych w oparciu o Ramową instrukcję Stałego Dyżuru oraz wzór Instrukcji Stałego Dyżuru w formie Całodobowej Służby Dyżurne, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia, opracują, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, instrukcję Stałego Dyżuru w formie Całodobowej Służby Dyżurnej.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych, w których tworzy się stały dyżur w formie punktu kontaktowego opracują również, w oparciu o Ramową Instrukcję Stałego Dyżuru, Instrukcję Stałego Dyżuru w formie Punktu Kontaktowego.
§ 8
Finansowanie zadań związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem starych dyżurów odbywa się zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1426).
§ 9
Traci moc zarządzenie Nr 57 Ministra Środowiska z dnia 27 października 2006 r. w sprawie tworzenia i funkcjonowania systemu stałych dyżurów.
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Środowiska |
Andrzej Kraszewski |
|
1) Minister Środowiska kieruje działami administracji rządowej - gospodarka wodna i środowisko na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 104, poz. 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 97, poz. 801, Nr 161, poz. 1278, Nr 190, poz. 1474 i Nr 219, poz. 1706, z 2010 r. Nr 107, poz. 679, Nr 113, poz. 745, Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228 i Nr 240, poz. 1601 oraz 2011 r. Nr 22, poz. 114.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 85, poz. 716, Nr 131, poz. 1076 i Nr 65, poz. 553 oraz z 2010 r. Nr 240, poz. 1600.
Załączniki do zarządzenia Nr 62 Ministra Środowiska
z dnia 6 września 2011 r. (poz. 49)
Załącznik nr 1
RAMOWA INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU
Spis treści: | |
1. | Postanowienia ogólne |
2. | Organizacja systemu stałych dyżurów |
3. | Organizacja stałego dyżuru w jednostce organizacyjnej |
3.1. | Organizacja systemu stałego dyżuru tworzonego w formie całodobowej służby dyżurnej |
3.2. | Organizacja systemu stałego dyżuru tworzonego w formie punktu kontaktowego |
4. | Dokumentacja stałego dyżuru |
5. | Zasady uruchamiania stałego dyżuru oraz przekazywania decyzji i informacji |
1. Postanowienia ogólne
Ramowa Instrukcja Stałego Dyżuru, zwana dalej „Instrukcją”, określa zasady tworzenia i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w Ministerstwie Środowiska oraz jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Środowiska w stanie stałej gotowości obronnej państwa oraz w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny. Instrukcja stanowi podstawowy dokument do stworzenia struktury organizacyjnej oraz opracowania dokumentacji stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych.
2. Organizacja systemu stałych dyżurów
System stałych dyżurów tworzony jest przez Ministra Środowiska w celu przekazywania kierownikom jednostek organizacyjnych decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej.
Decyzje organów uprawnionych do uruchomienia realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej przekazywane są za pośrednictwem stałego dyżuru Ministerstwa Środowiska bezpośrednio do stałych dyżurów poszczególnych jednostek organizacyjnych, a w razie niemożności przekazania tych decyzji za pośrednictwem stałego dyżuru Ministerstwa Środowiska, przekazywane są one z pominięciem stałego dyżuru Ministerstwa Środowiska za pośrednictwem stałych dyżurów w innych jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Środowiska. W razie braku możliwości przekazania decyzji za pośrednictwem stałych dyżurów tych jednostek przekazywane są one poprzez stałe dyżury jednostek organizacyjnych funkcjonujących w pozostałych działach administracji rządowej.
Jednostki organizacyjne posiadające rozbudowaną strukturę organizacyjną, w szczególności w postaci jednostek terenowych, tworzą wewnętrzne systemy stałych dyżurów, które stanowią podsystemy systemu stałych dyżurów tworzonego przez Ministra Środowiska. Zasady przekazywania decyzji w systemie wewnętrznym są identyczne jak w systemie funkcjonującym w Ministerstwie Środowiska.
Utworzone wewnętrzne systemy stałych dyżurów jednostek organizacyjnych powinny osiągnąć poziom, który zapewnia przekazanie decyzji wszystkim pracownikom tej jednostki organizacyjnej, realizującym zadania obronne.
3. Organizacja stałego dyżuru w jednostce organizacyjnej
1. Stały dyżur w jednostce organizacyjnej może być tworzony w formie całodobowej służby dyżurnej lub w formie punktu kontaktowego.
2. Pomieszczenie stałego dyżuru, wyposażenie biurowe oraz środki łączności stanowiące wyposażenie pomieszczenia stałego dyżuru mogą być w stanie stałej gotowości obronnej państwa wykorzystywane do innych celów pod warunkiem, że przyjęte rozwiązania organizacyjne zapewnią uruchomienie stałego dyżuru w wyznaczonym czasie.
3. Przydzielone na potrzeby stałego dyżuru numery telefonów przewodowych i faksów mogą być w stanie stałej gotowości obronnej państwa wykorzystywane do innych celów.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej jest zobowiązany do informowania osób pełniących stały dyżur o miejscu swego pobytu i sposobie komunikowania się tak, aby w razie potrzeby skontaktować się z nim o każdej porze.
3.1. Organizacja stałego dyżuru tworzonego w formie całodobowej służby dyżurnej
1. Miejscem pełnienia stałego dyżuru powinno być pomieszczenie, które:
1) nie jest pomieszczeniem ogólnie dostępnym (przechodnim);
2) posiada powierzchnię zapewniającą odpowiednie warunki pracy dla co najmniej trzech osób;
3) jest wyposażone w odpowiednią ilość gniazd elektrycznych oraz instalację telefoniczną i komputerową umożliwiającą podłączenie co najmniej jednego telefonu przewodowego, jednego faksu, komputera wyposażonego w drukarkę i zainstalowany program poczty elektronicznej, oraz podłączenie tego wyposażenia stosownie do zadań, jakie będą realizowane przez osoby pełniące dyżur;
4) jest wyposażone w aparaty telefoniczne używane do celów stałego dyżuru, które powinny zapewniać możliwość wykonywania połączeń telefonicznych po wyłączeniu zasilania elektrycznego.
2. Dla potrzeb stałego dyżuru przydziela się na stałe: numer telefonu, numer faksu oraz adres poczty elektronicznej. Przydzielone numery muszą być numerami bezpośrednimi.
3. Stały dyżur pełniony w systemie trzyzmianowym powinien być pełniony przez cztery co najmniej dwuosobowe zespoły składające się ze starszego dyżurnego i dyżurnego oraz dodatkowo innych osób funkcyjnych, zgodnie z ustaleniami kierownika jednostki organizacyjnej.
4. Stały dyżur pełniony w systemie dwuzmianowym powinien być pełniony przez trzy co najmniej dwuosobowe zespoły składające się ze starszego dyżurnego i dyżurnego oraz dodatkowo innych osób funkcyjnych, zgodnie z ustaleniami kierownika jednostki organizacyjnej.
5. Pracownikom podczas stałego dyżuru mogą być przydzielone środki transportu wraz z kierowcami, będące aktualnie na wyposażeniu jednostki organizacyjnej. O ich przydzieleniu decydują kierownicy jednostek organizacyjnych.
3.2. Organizacja stałego dyżuru tworzonego w formie punktu kontaktowego
1. Stały dyżur w formie punktu kontaktowego tworzony jest przez kierowników jednostek organizacyjnych, w których ze względu na zbyt małą liczbę pracowników (mniej niż 20 pracowników) nie jest możliwe utworzenie stałego dyżuru w formie całodobowej służby dyżurnej.
2. Miejscem pełnienia stałego dyżuru w formie punktu kontaktowego w godzinach pracy jednostki, jest stanowisko pracy:
1) usytuowane w pomieszczeniu, które zapewnia ochronę dokumentacji oraz przekazywanych informacji przed niepowołanym dostępem osób trzecich;
2) usytuowane w pomieszczeniu, którego powierzchnia, instalacja elektryczna, teleinformatyczna oraz wyposażenie biurowe umożliwiają usytuowanie i podłączenie co najmniej jednego telefonu przewodowego, faksu oraz komputera wyposażonego w drukarkę oraz zainstalowanie programu poczty elektronicznej;
3) któremu dla potrzeb stałego dyżuru przydziela się na stałe: numer telefonu, numer faksu oraz adres poczty elektronicznej; przydzielone numery muszą być numerami bezpośrednimi;
4) któremu przydziela się aparaty telefoniczne zapewniające możliwość wykonywania połączeń telefonicznych po wyłączeniu zasilania elektrycznego.
3. Stały dyżur w formie punktu kontaktowego w godzinach pracy jednostki organizacyjnej pełniony jest przez jedną osobę.
4. Po godzinach pracy jednostki organizacyjnej do pełnienia domowych dyżurów telefonicznych wyznacza się osoby posiadające telefony stacjonarne (przewodowe) oraz zamieszkałe najbliżej miejsca pracy.
5. W miarę możliwości, osobom pełniącym domowy dyżur telefoniczny, przydziela się służbowe telefony komórkowe oraz zapewnia możliwość korzystania z samochodu służbowego.
6. Osobom pełniącym domowy dyżur telefoniczny należy zapewnić całodobowy dostęp do pomieszczenia, gdzie usytuowane jest stanowisko stałego dyżuru jednostki organizacyjnej.
4. Dokumentacja stałego dyżuru
Ustala się następujący zasadniczy zestaw dokumentacji stałego dyżuru, w skład której wchodzi:
1) zarządzenie Ministra Środowiska, w sprawie tworzenia i funkcjonowania systemu stałych dyżurów;
2) zarządzenie kierownika danej jednostki organizacyjnej w sprawie organizacji stałego dyżuru na czas stanu gotowości obronnej państwa oraz na czas stanu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i stanu gotowości obronnej państwa czasu wojny;
3) Instrukcja Stałego Dyżuru obejmująca:
a) postanowienia ogólne:
- cel organizacji stałego dyżuru,
- zadania wykonywane w ramach stałego dyżuru,
- określenie starszego dyżurnego i dyżurnych stałego dyżuru,
- wskazanie kierownika stałego dyżuru, jako osoby odpowiedzialnej za funkcjonowanie stałego dyżuru w jednostce organizacyjnej,
- wskazanie, że stały dyżur po jego uruchomieniu pełniony jest w systemie dwu- albo trzyzmianowym,
b) postanowienia szczegółowe:
- skład zmiany stałego dyżuru, czynności zmiany przyjmującej dyżur, obowiązki zmiany pełniącej stały dyżur,
- zadania osób wchodzących w skład stałego dyżuru (starszy dyżurny - jego obowiązki, dyżurny - jego obowiązki),
c) załączniki:
- wykaz składu osobowego stałego dyżuru,
- grafik pełnienia służby przez obsadę stałego dyżuru,
- wykaz numerów telefonów w jednostce organizacyjnej,
- plan powiadamiania pracowników w miejscu pracy,
- plan powiadamiania pracowników w miejscu zamieszkania (zgodnie z kolejnością powiadamiania),
- wykaz łączników oraz pracowników przez nich powiadamianych (opcjonalny),
- wykaz jednostek organizacyjnych tworzących stały dyżur w ramach systemu stałych dyżurów,
- wykaz numerów telefonów jednostek współdziałających (jednostek spoza działów administracji rządowej „gospodarka wodna” i „środowisko”, podległych innym ministrom) oraz jednostki nadrzędnej w zależności od stopnia podległości,
- wykaz jednostek organizacyjnych do powiadamiania w ramach działów administracji rządowej „gospodarka wodna” i „środowisko”;
4) dziennik ewidencji przyjętych i nadanych informacji i sygnałów;
5) dziennik meldunków stałego dyżuru;
6) brudnopis stałego dyżuru;
7) wykaz dokumentów stałego dyżuru;
8) wyciąg z instrukcji przeciwpożarowej;
9) wykaz sygnałów powszechnego alarmowania i powiadamiania.
5. Zasady uruchamiania stałego dyżuru oraz przekazywania decyzji i informacji
Zasady uruchamiania stałego dyżuru oraz zasady przekazywania decyzji i informacji zawarte są w Planach Operacyjnych Funkcjonowania jednostek organizacyjnych.
Załącznik nr 2
INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU W FORMIE CAŁODOBOWEJ SŁUŻBY DYŻURNEJ