Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Ochrony Środowiska rok 2011 nr 1 poz. 11
Wersja archiwalna od 2011-02-14 do 2012-04-07
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Ochrony Środowiska rok 2011 nr 1 poz. 11
Wersja archiwalna od 2011-02-14 do 2012-04-07
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE Nr 11 MINISTRA ŚRODOWISKA1)

z dnia 14 lutego 2011 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminy organizacyjnego Ministerstwa Środowiska

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

W zarządzeniu Nr 54 Ministra Środowiska z dnia 21 września 2010 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska3), w załączniku wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 8 uchyla się pkt 2;

2) w § 21 uchyla się pkt 14;

3) uchyla się § 29;

4) w § 37 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

„1a) Procedura przygotowywania stanowisk Ministra do projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych otrzymywanych przez Ministra Środowiska w ramach uzgodnień międzyresortowych;”;

5) w załączniku nr 1:

a) w § 2:

- ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Właściwa komórka przekazuje projekty oraz wszelkie dokumenty dotyczące prac nad nimi, w wersji elektronicznej (zeskanowane, w formacie pdf), upoważnionym pracownikom Ministerstwa, w celu udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.”,

- dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:

„5a. Obowiązek, o którym mowa w ust. 5, nie dotyczy projektów założeń projektów ustaw, projektów ustaw, projektów rozporządzeń Rady Ministrów i projektów rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów, na etapie kierowania ich na Komitet Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności, Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Komisję Prawniczą i Radę Ministrów.

5b. Departament Prawny udostępnia właściwej komórce projekty oraz dokumenty skierowane na zewnątrz Ministerstwa.”,

b) dodaje się tytuł i § 18-23 w brzmieniu:

„SZCZEGÓLNE ZASADY
PRZYGOTOWYWANIA I UZGADNIANIA
PROJEKTÓW DOSTOSOWUJĄCYCH POLSKIE
PRAWO DO PRAWA UNII EUROPEJSKIEJ

§ 18

Do przygotowywania i uzgadniania projektów dostosowujących polskie prawo do prawa Unii Europejskiej stosuje się postanowienia niniejszego załącznika uzupełnione o poniższe postanowienia.

§ 19

Właściwa komórka przygotowuje projekt dostosowujący polskie prawo do prawa Unii Europejskiej mając na uwadze, odpowiednio:

1) termin dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej, wynikający z aktu prawa Unii Europejskiej opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

2) konieczność niezwłocznego usunięcia niezgodności prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej.

§ 20

Właściwa komórka, niezwłocznie po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej aktu prawa Unii Europejskiej, do którego należy dostosować polskie prawo:

1) określa sposób dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej, a w szczególności:

a) rodzaj aktu, który będzie dostosowywał polskie prawo do prawa Unii Europejskiej,

b) tytuł aktu, który należy znowelizować albo wprowadzić do polskiego prawa,

c) zakres zmian, które mają zostać wprowadzone;

2) podejmuje działania mające na celu uchylenie wymogu opracowania i uzgodnienia projektu założeń projektu ustawy, w szczególności występuje do Departamentu Prawnego o przygotowanie stosowanego wniosku, przedstawiając szczegółowe uzasadnienie jego złożenia - w przypadku, gdy aktem, który będzie dostosowywał polskie prawo do prawa Unii Europejskiej jest ustawa, a opracowanie i uzgodnienie projektu założeń projektu ustawy, a następnie projektu ustawy będzie uniemożliwiało albo znacznie utrudniało dostosowanie polskiego prawa w terminie wynikającym z prawa Unii Europejskiej;

3) ustala harmonogram prac, zwany dalej „harmonogramem”, określający terminy:

a) w przypadku projektu założeń projektu ustawy:

- dokonania oceny, o której mowa w § 3,

- przystąpienia do sporządzenia projektu,

- skierowania do uzgodnień wewnątrzresortowych,

- przekazania do Departamentu Prawnego,

- skierowania na Kierownictwo Resortu,

- skierowania do konsultacji,

- skierowania do uzgodnień międzyresortowych,

- ewentualnego skierowania na Komitet Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności,

- skierowania na Komitet do Spraw Europejskich,

- skierowania na Stały Komitet Rady Ministrów,

- skierowania na Radę Ministrów,

- skierowania projektu ustawy na Stały Komitet Rady Ministrów,

- skierowania projektu ustawy na Radę Ministrów,

- wejścia w życie ustawy wraz z niezbędnymi aktami wykonawczymi,

b) w przypadku projektu ustawy:

- dokonania oceny, o której mowa w § 3,

- przystąpienia do sporządzenia projektu,

- skierowania do uzgodnień wewnątrzresortowych,

- przekazania do Departamentu Prawnego,

- skierowania na Kierownictwo Resortu,

- skierowania do konsultacji,

- skierowania do uzgodnień międzyresortowych,

- ewentualnego skierowania na Komitet Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności,

- skierowania na Komitet do Spraw Europejskich,

- skierowania na Stały Komitet Rady Ministrów,

- skierowania na Radę Ministrów,

- wejścia w życie ustawy wraz z niezbędnymi aktami wykonawczymi,

c) w przypadku projektu rozporządzenia Rady Ministrów:

- dokonania oceny, o której mowa w § 3,

- przystąpienia do sporządzenia projektu,

- skierowania do uzgodnień wewnątrzresortowych,

- przekazania do Departamentu Prawnego,

- skierowania na Kierownictwo Resortu,

- skierowania do konsultacji,

- skierowania do uzgodnień międzyresortowych,

- ewentualnego skierowania na Komitet Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności,

- skierowania na Komitet do Spraw Europejskich,

- skierowania na Stały Komitet Rady Ministrów,

- skierowania na Radę Ministrów,

- wejścia w życie rozporządzenia,

d) w przypadku projektu rozporządzenia innego niż wymieniony w lit. c:

- dokonania oceny, o której mowa w § 3,

- przystąpienia do sporządzenia projektu,

- skierowania do uzgodnień wewnątrzresortowych,

- przekazania do Departamentu Prawnego,

- skierowania na Kierownictwo Resortu,

- skierowania do konsultacji,

- skierowania do uzgodnień międzyresortowych,

- skierowania do podpisu,

- wejścia w życie rozporządzenia.

§ 21

1. Właściwa komórka, niezwłocznie po sporządzeniu harmonogramu, przekazuje go, przy piśmie, do Departamentu Prawnego i Departamentu Współpracy z Zagranicą.

2. Komórki, o których mowa w ust. 1, mogą w terminie 7 dni od dnia otrzymania harmonogramu zgłaszać do niego uwagi, wynikające w szczególności z:

1) konieczności zachowania terminów wynikających z:

a) ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 213, poz. 1395),

b) uchwały Nr 49 Rady Ministrów - Regulamin pracy Rady Ministrów,

c) niniejszego załącznika;

2) nieracjonalności wyznaczonych terminów;

3) konieczności dochowania terminu dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej.

3. Rozbieżności wynikające ze zgłoszonych uwag usuwa się w trybie roboczym, a w razie ich nieusunięcia sprawę przedstawia się do rozstrzygnięcia właściwemu członkowi Kierownictwa Resortu.

§ 22

1. Dyrektor właściwej komórki czuwa nad dochowaniem terminów wynikających z harmonogramu.

2. W przypadku niedochowania terminu wynikającego z harmonogramu dyrektor właściwej komórki niezwłocznie sporządza notatkę dla właściwego członka Kierownictwa Resortu, w której:

1) informuje o niedochowaniu terminu;

2) przedstawia przyczyny niedochowania terminu;

3) przedstawia nowe terminy dalszych prac, mając na uwadze w szczególności konieczność dochowania terminu dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej.

3. Notatka, o której mowa w ust, 2, przekazywana jest do wiadomości Departamentu Prawnego i Departamentu Współpracy z Zagranicą.

4. W przypadku niedochowania terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, stosuje się ust. 2 i 3.

§ 23

Właściwa komórka, niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej podejmuje odpowiednio działania, o których mowa w § 20-22, z tym, że:

1) harmonogram jest ustalany po ewentualnym poleceniu Ministra stosowania odrębnego trybu opracowania i uzgodnienia projektu dostosowującego polskie prawo do prawa Unii Europejskiej, o którym mowa w § 1 ust. 6;

2) termin na zgłoszenie uwag, o których mowa w § 21 ust. 2, wynosi 3 dni.”;

6) dodaje się załącznik nr 1a w brzmieniu określonym w załączniku do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

Dyrektorzy właściwych komórek niezwłocznie opracują harmonogramy, o których mowa w załączniku nr 1 do załącznika do zarządzenia, o którym mowa w § 1, dla:

1) projektów dostosowujących polskie prawo do prawa Unii Europejskiej, nad którymi trwają prace, z wyjątkiem projektów przekazanych już do konsultacji;

2) projektów dostosowujących polskie prawo do prawa Unii Europejskiej, do sporządzania których jeszcze nie przystąpiono, ale które będą realizować istniejący już obowiązek dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3

1. Przepisy § 2 ust. 5-5b załącznika nr 1 do załącznika do zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem stosuje się do:

1) projektów założeń projektów ustaw, projektów ustaw, projektów rozporządzeń Rady Ministrów i projektów rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów kierowanych do uzgodnień od dnia 1 lutego 2011 r.;

2) projektów rozporządzeń Ministra Środowiska kierowanych do uzgodnień od dnia 1 lipca 2011 r.

2. Do projektów założeń projektów ustaw, projektów ustaw, projektów rozporządzeń Rady Ministrów, projektów rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów i projektów rozporządzeń Ministra Środowiska, innych niż wymienione w ust. 1, stosuje się § 2 ust. 5 załącznika nr 1 do załącznika do zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Środowiska

Andrzej Kraszewski

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna oraz środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2003 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

3) Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 1 Ministra Środowiska z dnia 5 stycznia 2011 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska.

Załącznik do zarządzenia Nr 11 Ministra Środowiska
z dnia 14 lutego 2011 r. (poz. 11)

Załącznik nr 1a

PROCEDURA PRZYGOTOWYWANIA STANOWISK MINISTRA DO PROJEKTÓW ZAŁOŻEŃ PROJEKTÓW USTAW I PROJEKTÓW AKTÓW NORMATYWNYCH OTRZYMYWANYCH PRZEZ MINISTRA ŚRODOWISKA W RAMACH UZGODNIEŃ MIĘDZYRESORTOWYCH

§ 1

1. Niniejszy załącznik określa zasady przygotowywania stanowisk Ministra do projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych otrzymywanych przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych.

2. Przez projekty aktów normatywnych, o których mowa w ust. 1, rozumie się projekty ustaw, rozporządzeń, zarządzeń i uchwał.

3. Niniejszy załącznik stosuje się uwzględniając rodzaj projektu aktu normatywnego.

4. Niniejszy załącznik stosuje się odpowiednio do przygotowywania stanowisk Ministra do projektów stanowisk Rady Ministrów wobec projektów ustaw, otrzymywanych przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych.

5. Jeżeli w niniejszym załączniku jest mowa o stanowiskach Ministra albo stanowisku Ministra bez bliższego określenia, rozumie się przez to odpowiednio stanowiska albo stanowisko Ministra, o których mowa w ust. 1 i 4.

6. Jeżeli w niniejszym załączniku jest mowa o projektach albo projekcie bez bliższego określenia, rozumie się przez to odpowiednio projekty albo projekt, o których mowa w ust. 1 i 4.

§ 2

1. Komórką organizacyjną Ministerstwa koordynującą przygotowywanie stanowisk Ministra jest Departament Prawny.

2. Departament Prawny przygotowuje stanowiska Ministra:

1) samodzielnie;

2) po uzyskaniu uwag komórek organizacyjnych Ministerstwa właściwych w danej sprawie, zwanych dalej „komórkami merytorycznymi”;

3) po uzyskaniu uwag, właściwych w danej sprawie:

a) jednostek organizacyjnych podległych albo nadzorowanych przez Ministra,

b) organów podległych albo nadzorowanych przez Ministra,

c) organów opiniodawczo-doradczych Ministra,

zwanych dalej „jednostkami resortowymi”.

3. Departament Prawny przekazuje projekty do komórek merytorycznych wyłącznie w Elektronicznym Systemie Obiegu Dokumentów, a do jednostek resortowych - przy pomocy poczty elektronicznej.

4. Departament Prawny, przekazując projekty do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, ustala termin zgłaszania uwag uwzględniający:

1) termin wyznaczony przez podmiot przekazujący projekt;

2) możliwość zapoznania się z projektem i przygotowania do niego uwag;

3) czas potrzebny na przeanalizowanie uwag i przygotowanie w oparciu o nie stanowiska Ministra.

5. Uwagi, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, powinny:

1) zawierać:

a) konkretną propozycję zmiany, w szczególności brzmienie przepisu,

b) szczegółowe uzasadnienie pozwalające ocenić zasadność propozycji zmiany;

2) zostać przekazane do Departamentu Prawnego w terminie umożliwiającym ich analizę i przygotowanie stanowiska Ministra;

3) zostać przekazane do Departamentu Prawnego także w wersji elektronicznej (w formacie doc).

6. Niespełnienie wymagań, o których mowa w ust. 3, może skutkować pominięciem uwag przez Departament Prawny.

7. Departament Prawny udostępnia komórkom merytorycznym i jednostkom resortowym kopie stanowisk Ministra.

§ 3

Departament Prawny dokonuje analizy projektu otrzymanego przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych, niezwłocznie po jego otrzymaniu, w celu;

1) ustalenia komórek merytorycznych i jednostek resortowych, do których projekt ma być przekazany;

2) zgłoszenia uwag we własnym zakresie.

§ 4

1. Departament Prawny przekazuje otrzymane zaproszenie na konferencję uzgodnieniową, wraz z kopią stanowiska Ministra, do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, których uwagi zostały zawarte w stanowisku Ministra.

2. Przedstawiciel komórki merytorycznej lub jednostki resortowej, której uwaga została zawarta w stanowisku Ministra, prezentuje stanowisko Ministra w tym zakresie na konferencji uzgodnieniowej.

3. Jeżeli propozycja stanowiska Ministra została sformułowana przez Departament Prawny, na konferencji uzgodnieniowej stanowisko Ministra w tym zakresie prezentuje przedstawiciel Departamentu Prawnego.

4. W przypadku nieobecności przedstawiciela Departamentu Prawnego na konferencji uzgodnieniowej przedstawiciel, o którym mowa w ust. 2, przekazuje do Departamentu Prawnego, po konferencji uzgodnieniowej, informację o ustaleniach podjętych w jej trakcie.

§ 5

1. Departament Prawny przekazuje pisemne stanowisko podmiotu przekazującego projekt, odpowiadające na uwagi zawarte w stanowisku Ministra, do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, których uwagi zostały zawarte w stanowisku Ministra.

2. Departament Prawny ustala termin na przedstawienie przez komórki merytoryczne i jednostki resortowe opinii w sprawie stanowiska podmiotu przekazującego projekt.

3. Na podstawie opinii komórek merytorycznych i jednostek resortowych Departament Prawny przygotowuje stanowisko Ministra, akceptujące projekt albo zgłaszające do niego uwagi.

§ 6

1. Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Komitetem do Spraw Europejskich do Departamentu Prawnego.

2. Departament Prawny przekazuje do Departamentu Współpracy z Zagranicą pisemną informację o przebiegu uzgodnień międzyresortowych projektu i aktualnym stanowisku Ministra.

§ 7

1. Biuro Ministra przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Komitetem Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności oraz Stałym Komitetem Rady Ministrów do Departamentu Prawnego.

2. Departament Prawny przekazuje projekt do komórek merytorycznych lub jednostek resortowych, jeżeli:

1) w trakcie konferencji uzgodnieniowej albo na skutek wymiany stanowisk, o której mowa w § 5, nie zostały usunięte rozbieżności;

2) projekt ma wpływ na funkcjonowanie resortu w dziale środowisko lub gospodarka wodna.

3. Departament Prawny przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją do Biura Ministra wraz z projektem i, ewentualnie, z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza właściwego komitetu i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt.

4. Biuro Ministra wraz z komórką merytoryczną lub jednostką resortową przedstawiają Ministrowi, sekretarzowi stanu albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu właściwego komitetu wszelkie niezbędne wyjaśnienia umożliwiające przedstawienie stanowiska Ministra na posiedzeniu tego komitetu.

§ 8

W Komisji Prawniczej dotyczącej projektu biorą udział przedstawiciele Departamentu Prawnego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także przedstawiciele komórek merytorycznych lub jednostek resortowych.

§ 9

1. Biuro Ministra przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Radą Ministrów do Departamentu Prawnego,

2. Departament Prawny przekazuje projekt do komórek merytorycznych lub jednostek resortowych, jeżeli:

1) dotychczasowe rozbieżności nie zostały usunięte;

2) projekt ma wpływ na funkcjonowanie resortu w dziale środowisko lub gospodarka wodna i po Stałym Komitecie Rady Ministrów zostały wprowadzone zmiany w tym zakresie.

3. Departament Prawny przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją do Biura Ministra wraz z projektem i, ewentualnie, wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza Rady Ministrów i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt.

4. Biuro Ministra wraz z komórką merytoryczną lub jednostką resortową przedstawiają Ministrowi, sekretarzowi stanu albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu Rady Ministrów wszelkie niezbędne wyjaśnienia umożliwiające przedstawienie stanowiska Ministra na posiedzeniu Rady Ministrów.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00