Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2012-01-20 do 2012-04-07
Wersja archiwalna od 2012-01-20 do 2012-04-07
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 54 MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 21 września 2010 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska
(ostatnia zmiana: DUMŚiGIOŚ. z 2012 r., poz. 3) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 39 ust 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Ministerstwu Środowiska nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik [1] do zarządzenia.
§ 2
1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Środowiska, w porozumieniu z Dyrektorem Biura Kadr i Szkoleń oraz Dyrektorem Departamentu Prawnego, określają w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych strukturę oraz podział zadań wewnątrz podległych sobie komórek.
2. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne zatwierdza Dyrektor Generalny Ministerstwa Środowiska, z wyjątkiem wewnętrznego regulaminu organizacyjnego Gabinetu Politycznego Ministra, który zatwierdza Minister Środowiska.
§ 3
1. W terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia dyrektorzy Biura Dyrektora Generalnego, Biura Gospodarki Wodnej oraz Biura Kadr i Szkoleń opracują i przedłożą do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Środowiska nowe, wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych kierowanych przez siebie.
2. W terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia dyrektorzy Departamentu Instrumentów Finansowych, Departamentu Instrumentów Środowiskowych, Departamentu Ochrony Przyrody, Departamentu Prawnego, Departamentu Współpracy z Zagranicą, Departamentu Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery, Biura Kontroli i Audytu Wewnętrznego oraz Biura Ministra opracują i przedłożą do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Środowiska nowe, wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych kierowanych przez siebie.
3. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Środowiska niewymienionych w ust. 1 i 2 opracują i przedłożą do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Środowiska nowe, wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych kierowanych przez siebie, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§ 4
Traci moc zarządzenie Nr 97 Ministra Środowiska z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska3).
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1) Minister Środowiska kieruje działami administracji rządowej – gospodarka wodna oraz środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
3) Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 25 Ministra Środowiska z dnia 6 marca 2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska, zarządzeniem nr 50 Ministra Środowiska z dnia 14 lipca 2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska, zarządzeniem Nr 63 Ministra Środowiska z dnia 8 października 2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska oraz zarządzeniem Nr 3 z dnia 5 stycznia 2010 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska.
Załącznik nr 1a
PROCEDURA PRZYGOTOWYWANIA STANOWISK MINISTRA DO PROJEKTÓW ZAŁOŻEŃ PROJEKTÓW USTAW I PROJEKTÓW AKTÓW NORMATYWNYCH OTRZYMYWANYCH PRZEZ MINISTRA ŚRODOWISKA W RAMACH UZGODNIEŃ MIĘDZYRESORTOWYCH
§ 1
1. Niniejszy załącznik określa zasady przygotowywania stanowisk Ministra do projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych otrzymywanych przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych.
2. Przez projekty aktów normatywnych, o których mowa w ust. 1, rozumie się projekty ustaw, rozporządzeń, zarządzeń i uchwał.
3. Niniejszy załącznik stosuje się uwzględniając rodzaj projektu aktu normatywnego.
4. Niniejszy załącznik stosuje się odpowiednio do przygotowywania stanowisk Ministra do projektów stanowisk Rady Ministrów wobec projektów ustaw, otrzymywanych przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych.
5. Jeżeli w niniejszym załączniku jest mowa o stanowiskach Ministra albo stanowisku Ministra bez bliższego określenia, rozumie się przez to odpowiednio stanowiska albo stanowisko Ministra, o których mowa w ust. 1 i 4.
6. Jeżeli w niniejszym załączniku jest mowa o projektach albo projekcie bez bliższego określenia, rozumie się przez to odpowiednio projekty albo projekt, o których mowa w ust. 1 i 4.
§ 2
1. Komórką organizacyjną Ministerstwa koordynującą przygotowywanie stanowisk Ministra jest Departament Prawny.
2. Departament Prawny przygotowuje stanowiska Ministra:
1) samodzielnie;
2) po uzyskaniu uwag komórek organizacyjnych Ministerstwa właściwych w danej sprawie, zwanych dalej „komórkami merytorycznymi”;
3) po uzyskaniu uwag, właściwych w danej sprawie:
a) jednostek organizacyjnych podległych albo nadzorowanych przez Ministra,
b) organów podległych albo nadzorowanych przez Ministra,
c) organów opiniodawczo-doradczych Ministra,
zwanych dalej „jednostkami resortowymi”.
3. Departament Prawny przekazuje projekty do komórek merytorycznych wyłącznie w Elektronicznym Systemie Obiegu Dokumentów, a do jednostek resortowych – przy pomocy poczty elektronicznej.
4. Departament Prawny, przekazując projekty do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, ustala termin zgłaszania uwag uwzględniający:
1) termin wyznaczony przez podmiot przekazujący projekt;
2) możliwość zapoznania się z projektem i przygotowania do niego uwag;
3) czas potrzebny na przeanalizowanie uwag i przygotowanie w oparciu o nie stanowiska Ministra.
5. Uwagi, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, powinny:
1) zawierać:
a) konkretną propozycję zmiany, w szczególności brzmienie przepisu,
b) szczegółowe uzasadnienie pozwalające ocenić zasadność propozycji zmiany;
2) zostać przekazane do Departamentu Prawnego w terminie umożliwiającym ich analizę i przygotowanie stanowiska Ministra;
3) zostać przekazane do Departamentu Prawnego także w wersji elektronicznej (w formacie doc).
6. Niespełnienie wymagań, o których mowa w ust. 3, może skutkować pominięciem uwag przez Departament Prawny.
7. Departament Prawny udostępnia komórkom merytorycznym i jednostkom resortowym kopie stanowisk Ministra.
§ 3
Departament Prawny dokonuje analizy projektu otrzymanego przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych, niezwłocznie po jego otrzymaniu, w celu;
1) ustalenia komórek merytorycznych i jednostek resortowych, do których projekt ma być przekazany;
2) zgłoszenia uwag we własnym zakresie.
§ 4
1. Departament Prawny przekazuje otrzymane zaproszenie na konferencję uzgodnieniową, wraz z kopią stanowiska Ministra, do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, których uwagi zostały zawarte w stanowisku Ministra.
2. Przedstawiciel komórki merytorycznej lub jednostki resortowej, której uwaga została zawarta w stanowisku Ministra, prezentuje stanowisko Ministra w tym zakresie na konferencji uzgodnieniowej.
3. Jeżeli propozycja stanowiska Ministra została sformułowana przez Departament Prawny, na konferencji uzgodnieniowej stanowisko Ministra w tym zakresie prezentuje przedstawiciel Departamentu Prawnego.
4. W przypadku nieobecności przedstawiciela Departamentu Prawnego na konferencji uzgodnieniowej przedstawiciel, o którym mowa w ust. 2, przekazuje do Departamentu Prawnego, po konferencji uzgodnieniowej, informację o ustaleniach podjętych w jej trakcie.
§ 5
1. Departament Prawny przekazuje pisemne stanowisko podmiotu przekazującego projekt, odpowiadające na uwagi zawarte w stanowisku Ministra, do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, których uwagi zostały zawarte w stanowisku Ministra.
2. Departament Prawny ustala termin na przedstawienie przez komórki merytoryczne i jednostki resortowe opinii w sprawie stanowiska podmiotu przekazującego projekt.
3. Na podstawie opinii komórek merytorycznych i jednostek resortowych Departament Prawny przygotowuje stanowisko Ministra, akceptujące projekt albo zgłaszające do niego uwagi.
§ 5a
Jeżeli projekt jest projektem uchwały Rady Ministrów, do którego załączony jest dokument o charakterze merytorycznym, w szczególności strategia albo program, kompetencje Departamentu Prawnego, o których mowa w § 2–5, wykonuje komórka, o której mowa w § 3 ust. 2a regulaminu, zwana dalej „wiodącą komórką merytoryczną”.
§ 6
1. Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Komitetem do Spraw Europejskich do Departamentu Prawnego.
2. Jeżeli projekt jest projektem uchwały Rady Ministrów, do którego załączony jest dokument o charakterze merytorycznym, w szczególności strategia albo program, Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje go do wiodącej komórki merytorycznej.
3. Departament Prawny w przypadku, o którym mowa w ust. 1, albo wiodąca komórka merytoryczna w przypadku, o którym mowa w ust. 2, przekazują do Departamentu Współpracy z Zagranicą pisemną informację o przebiegu uzgodnień międzyresortowych projektu i aktualnym stanowisku Ministra.
§ 7
1. Departament Prawny przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Komitetem Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności oraz Stałym Komitetem Rady Ministrów do komórek merytorycznych lub jednostek resortowych, jeżeli:
1) w trakcie konferencji uzgodnieniowej albo na skutek wymiany stanowisk, o której mowa w § 5, nie zostały usunięte rozbieżności;
2) projekt ma wpływ na funkcjonowanie resortu w dziale środowisko lub gospodarka wodna.
2. Jeżeli projekt jest projektem uchwały Rady Ministrów, do którego załączony jest dokument o charakterze merytorycznym, w szczególności strategia albo program, Departament Prawny przekazuje go do wiodącej komórki merytorycznej, która koordynuje jego opiniowanie przez inne komórki merytoryczne.
3. Departament Prawny przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją Ministrowi, sekretarzowi albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu właściwego komitetu, wraz z projektem, ewentualnie z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza właściwego komitetu i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt oraz przedaktami projektu.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wiodąca komórka merytoryczna przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją do Departamentu Prawnego wraz z projektem i, ewentualnie, z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza właściwego komitetu i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt, a Departament Prawny przekazuje ją Ministrowi, sekretarzowi albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu właściwego komitetu wraz z przedaktami projektu.
5. Departament Prawny, wiodąca komórka merytoryczna wraz z innymi komórkami merytorycznymi lub jednostką resortową przedstawiają Ministrowi, sekretarzowi stanu albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu właściwego komitetu wszelkie niezbędne wyjaśnienia umożliwiające przedstawienie stanowiska Ministra na posiedzeniu tego komitetu.
§ 8
W Komisji Prawniczej dotyczącej projektu biorą udział przedstawiciele Departamentu Prawnego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także przedstawiciele komórek merytorycznych lub jednostek resortowych.
§ 9
1. Departament Prawny przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Radą Ministrów do komórek merytorycznych lub jednostek resortowych, jeżeli:
1) dotychczasowe rozbieżności nie zostały usunięte;
2) projekt ma wpływ na funkcjonowanie resortu w dziale środowisko lub gospodarka wodna i po Stałym Komitecie Rady Ministrów zostały wprowadzone zmiany w tym zakresie.
2. Jeżeli projekt jest projektem uchwały Rady Ministrów, do którego załączony jest dokument o charakterze merytorycznym, w szczególności strategia albo program, Departament Prawny przekazuje go do wiodącej komórki merytorycznej, która koordynuje jego opiniowanie przez inne komórki merytoryczne.
3. Departament Prawny przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją Ministrowi, sekretarzowi albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu Rady Ministrów, wraz z projektem, ewentualnie z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza Rady Ministrów i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt oraz przedaktami projektu.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wiodąca komórka merytoryczna przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją do Departamentu Prawnego wraz z projektem i, ewentualnie, z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza Rady Ministrów i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt, a Departament Prawny przekazuje ją Ministrowi, sekretarzowi albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu Rady Ministrów wraz z przedaktami projektu.
5. Departament Prawny, wiodąca komórka merytoryczna wraz z innymi komórkami merytorycznymi lub jednostką resortową przedstawiają Ministrowi, sekretarzowi stanu albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu Rady Ministrów wszelkie niezbędne wyjaśnienia umożliwiające przedstawienie stanowiska Ministra na posiedzeniu Rady Ministrów.
Załącznik nr 3
PROCEDURA
NOTYFIKOWANIA PROJEKTÓW AKTÓW PRAWNYCH
ZAWIERAJĄCYCH PRZEPISY TECHNICZNE
§ 1
1. Niniejsza procedura określa zasady funkcjonowania systemu notyfikacji projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne, w szczególności zasady postępowania z projektami aktów prawnych które, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r., w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, podlegają procedurze notyfikacyjnej (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
2. Jeżeli w przepisach niniejszej procedury jest mowa o „projekcie”, należy przez to rozumieć projekt aktu normatywnego przygotowywany w Ministerstwie, zgodnie Procedurą przygotowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych, stanowiącą załącznik nr 1 do regulaminu.
§ 2
1. Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrzresortowych komórka, do zakresu działania której należy materia regulowana projektem, zwana dalej „właściwą komórką”, przekazuje projekt do Departamentu Prawnego wraz z precyzyjną informacją, czy zawiera on przepisy techniczne, powodujące konieczność rozpoczęcia procedury notyfikacyjnej lub czy wyłącza on zasadę swobodnego przepływu towarów.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, podpisuje dyrektor właściwej komórki lub upoważniony przez niego zastępca dyrektora.
§ 3
1. O ile projekt zawiera przepisy techniczne, powodujące konieczność rozpoczęcia procedury notyfikacyjnej, Departament Prawny przekazuje projekt właściwej komórce, w celu przygotowania dokumentów, o których mowa w ust. 3.
2. Przekazanie, o którym mowa w ust. 1, następuje po przeprowadzeniu przez Departament Prawny konsultacji i uzgodnień międzyresortowych projektu.
3. W terminie 7 dni od daty otrzymania projektu właściwa komórka przekazuje do Departamentu Współpracy z Zagranicą:
1) wypełniony formularz notyfikacyjny;
2) szczegółowe uzasadnienie potrzeby wydania danego przepisu technicznego;
3) akt prawny, zawierający przepis upoważniający do wydania notyfikowanego aktu lub inny akt prawny, jeżeli jest to niezbędne do prawidłowej oceny skutków przepisu technicznego, a nie zostały one uprzednio przekazane Komisji Europejskiej;
4) w przypadku aktu prawnego zawierającego przepisy wprowadzające ograniczenia dotyczące substancji lub preparatów chemicznych ze względu na ochronę zdrowia, ochronę konsumentów albo ochronę środowiska – informacje dotyczące tych substancji lub preparatów, możliwych do zastosowania ich odpowiedników oraz analizę przewidywanego wpływu tych substancji i preparatów na zdrowie, ochronę konsumentów lub środowisko, wraz z oceną ryzyka.
§ 4
1. Departament Współpracy z Zagranicą, po przeprowadzeniu analizy dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 3, przekazuje projekt, wraz z dokumentami otrzymanymi z właściwej komórki, do krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania dokumentów z właściwej komórki.
2. Departament Współpracy z Zagranicą informuje Departament Prawny o przekazaniu projektu do krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
3. Do czasu otrzymania informacji od krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych o uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Europejskiej o notyfikowanym projekcie, dalszych prac legislacyjnych nad projektem nie prowadzi się.
§ 5
1. W przypadku gdy akt prawny zawiera powołanie się na normę, notyfikacji można dokonać przez poinformowanie o zamiarze przyjęcia aktu prawnego ze wskazaniem tej normy.
2. W przypadku gdy akt prawny podlega jednocześnie innej procedurze informowania Komisji Europejskiej, na podstawie przepisów odrębnych, notyfikacji można dokonać przez dołączenie do informacji przesłanej w ramach tej procedury oświadczenia, że stanowi ona również notyfikację norm i przepisów technicznych.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje krajowemu koordynatorowi systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnego potwierdzenia przez właściwą komórkę spełniania przez projekt warunków, o których mowa w ust. 1 lub ust. 2.
§ 6
1. W przypadku przekazania przez krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych stanowiska Komisji Europejskiej zawierającego komentarze bądź uwagi do projektu, Departament Współpracy z Zagranicą niezwłocznie przekazuje to stanowisko właściwej komórce, celem ustosunkowania się i przygotowania poprawionej wersji projektu.
2. Właściwa komórka rozpatruje stanowisko, o którym mowa w ust. 1 oraz, w przypadku gdy w stanowisku tym zawarte są:
1) komentarze – bierze je pod uwagę w dalszych pracach nad projektem aktu prawnego;
2) szczegółowe uwagi – przygotowuje, w razie potrzeby, w uzgodnieniu z innymi zainteresowanymi resortami, informacje o działaniach, jakie będą podjęte w związku z tymi uwagami.
3. Poprawiony projekt wraz z informacjami, o których mowa w ust. 2 pkt 2, właściwa komórka przekazuje do Departamentu Prawnego, w terminie 10 dni od dnia otrzymania stanowiska Komisji Europejskiej.
4. Po przeprowadzeniu analizy materiałów, o których mowa w ust. 3, Departament Prawny przekazuje je w terminie 10 dni od dnia ich otrzymania z właściwej komórki do Departamentu Współpracy z Zagranicą, który niezwłocznie przesyła je do krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
5. Po otrzymaniu informacji od krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych o uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Europejskiej o poprawionym tekście projektu aktu prawnego, Departament Współpracy z Zagranicą informuje o niej Departament Prawny, który podejmuje wstrzymane czynności legislacyjne.
§ 7
W przypadku otrzymania uwag do notyfikowanego projektu bezpośrednio z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, procedurę określoną w § 6 stosuje się odpowiednio.
§ 8
1. W przypadku otrzymania od krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych projektu aktu normatywnego przygotowanego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje ten projekt, w trybie legislacji obiegowej, do właściwych komórek, celem sporządzenia wspólnego stanowiska oraz ewentualnego zgłoszenia uwag do projektu.
2. Właściwa komórka przygotowuje, w razie potrzeby w uzgodnieniu z innymi zainteresowanymi resortami, stanowisko, o którym mowa w ust. 1 i przekazuje je do Departamentu Współpracy z Zagranicą w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu.
3. Departament Współpracy z Zagranicą, po przeprowadzeniu analizy stanowiska, o którym mowa w ust. 1, przekazuje je, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania z właściwej komórki, do krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
§ 9
Jeżeli po dokonaniu notyfikacji do projektu aktu prawnego zawierającego przepisy techniczne wprowadzone zostały istotne zmiany, w szczególności dodano lub zaostrzono specyfikacje techniczne lub inne wymagania albo przyspieszono termin ich wprowadzenia, projekt ten podlega ponownej procedurze notyfikacyjnej.
§ 10
1. O ile wydany (opublikowany) akt prawny wyłącza zasadę swobodnego przepływu towarów, właściwa komórka niezwłocznie przygotowuje i przekazuje do Departamentu Współpracy z Zagranicą następujące dokumenty:
1) tekst wydanego (opublikowanego) aktu prawnego wraz z wypełnionym formularzem, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych;
2) pełny tekst załączników do aktu prawnego, o ile krajowy koordynator systemu notyfikacji norm i aktów prawnych zgłosił takie żądanie;
3) wnioski o przekazanie załączników i dodatkowych informacji do aktów prawnych wyłączających stosowanie zasady swobodnego przepływu towarów, wydanych i notyfikowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje do krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych niezwłocznie po ich otrzymaniu z właściwej komórki.
§ 11
Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje właściwej komórce dokumenty, o których mowa w § 18 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, niezwłocznie po ich otrzymaniu od krajowego koordynatora systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Załącznik nr 3a
PROCEDURA
DOTYCZĄCA PRAC NAD UMOWAMI MIĘDZYNARODOWYMI
W MINISTERSTWIE ŚRODOWISKA
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Niniejszy załącznik określa zasady:
1) przygotowywania projektów umów międzynarodowych i instrukcji negocjacyjnych;
2) uzasadniania projektów umów międzynarodowych;
3) przygotowywania i uzgadniania wniosków:
a) o udzielenie zgody na rozpoczęcie negocjacji umowy międzynarodowej,
b) o udzielenie zgody na podpisanie umowy międzynarodowej,
c) w sprawie sprzeciwu wobec zastrzeżenia innej umawiającej się strony,
d) o udzielenie pełnomocnictwa do prowadzenia negocjacji, przyjęcia tekstu umowy międzynarodowej oraz podpisania umowy międzynarodowej,
e) o ratyfikację albo zatwierdzenie umowy międzynarodowej,
f) o ogłoszenie umowy międzynarodowej,
g) o wypowiedzenie umowy międzynarodowej,
h) o zmianę zakresu obowiązywania umowy międzynarodowej.
2. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o „umowie międzynarodowej”, rozumie się przez to umowę międzynarodową w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z 2002 r. Nr 216, poz. 1824 oraz z 2010 r. Nr 213, poz. 1395).
§ 2
1. Przygotowanie projektów, o których mowa w § 1, należy do merytorycznie właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa, zwanej dalej: „właściwą komórką”, do której kompetencji należy całość lub przeważająca część zagadnień będących przedmiotem danego projektu.
2. W przypadku udzielenia przez Ministra upoważnienia do opracowania określonego projektu umowy międzynarodowej centralnemu organowi administracji rządowej, przygotowanie projektów dokumentów związanych z tą umową należy do kompetencji tego organu. Przepisy odnoszące się do właściwej komórki stosuje się odpowiednio, chyba że z upoważnienia wynika inny zakres kompetencji centralnego organu administracji rządowej.
3. Kolejne wersje projektów, o których mowa w § 1, powinny być oznaczone poprzez zamieszczenie na nich daty opracowania i parafowanie przez dyrektora właściwej komórki.
4. Na każdym etapie prac nad projektami, o których mowa w § 1, właściwa komórka współpracuje z Departamentem Prawnym, udzielając niezbędnych wyjaśnień.
5. Dokumenty przekazywane przez komórki organizacyjne Ministerstwa w trakcie uzgadniania i opiniowania projektów, o których mowa w § 1, przesyła się również w wersji elektronicznej, chyba że wersja taka nie jest dostępna.
PRZYGOTOWYWANIE I UZGADNIANIE WNIOSKU O UDZIELENIE ZGODY NA ROZPOCZĘCIE NEGOCJACJI
§ 3
1. Wniosek o udzielenie zgody na rozpoczęcie negocjacji właściwa komórka przygotowuje zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 79, poz. 891), zwanego dalej: „rozporządzeniem”.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) propozycję organu właściwego do prowadzenia negocjacji oraz organów lub instytucji uczestniczących w negocjacjach;
2) wskazanie, z którymi ministrami projekt uzgodniono oraz omówienie istotnych uwag zgłoszonych do projektu, które nie zostały uwzględnione.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, właściwa komórka dołącza:
1) projekt umowy międzynarodowej, chyba że podstawą negocjacji będzie obcy projekt umowy międzynarodowej, w tym umowy wielostronnej przyjmowanej w ramach organizacji międzynarodowej lub na konferencji dyplomatycznej;
2) instrukcję negocjacyjną zawierającą wytyczne o charakterze wiążącym i o charakterze zaleceń, w tym wytyczne co do rangi umowy międzynarodowej oraz trybu związania nią Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że szczególne okoliczności uzasadniają brak pisemnej instrukcji negocjacyjnej;
3) uzasadnienie obejmujące:
a) wyjaśnienie potrzeby i celu związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową,
b) wskazanie różnic między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym,
c) wskazanie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych, politycznych i prawnych, związanych z wejściem w życie umowy międzynarodowej, wraz z określeniem źródeł finansowania,
§ 4
1. Właściwa komórka uzgadnia projekt, o którym mowa w § 3 ust. 1, oraz dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 3, z:
1) komórkami organizacyjnymi Ministerstwa,
2) jednostkami organizacyjnymi podległymi albo nadzorowanymi przez Ministra,
3) organami podległymi albo nadzorowanymi przez Ministra,
4) organami opiniodawczo-doradczymi Ministra
– do właściwości których należą zagadnienia, będące przedmiotem uzgadnianych dokumentów.
2. W przypadku Departamentu Prawnego uwagi na tym etapie mogą ograniczyć się jedynie do uwag o charakterze systemowym i kierunkowym lub zgłoszenia kluczowych problemów odnoszących się do uzgadnianych dokumentów.
3. Jeżeli projekt umowy dotyczy spraw finansowych, właściwa komórka współpracuje w pracach nad nim z Departamentem Ekonomicznym.
4. Komórki, jednostki i organy, o których mowa w ust. 1, zgłaszają uwagi do projektu w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 3 dni i nie dłuższym niż 10 dni. W uzasadnionych przypadkach termin zgłaszania uwag może zostać wydłużony, w szczególności jeżeli projekt jest obszerny. Nieprzedstawienie uwag w terminie uważa się za brak zastrzeżeń do projektu.
5. Rozbieżności powstałe w toku uzgodnień wewnątrzresortowych usuwa się w trybie roboczym.
6. W przypadku, gdy rozbieżności nie zostaną usunięte w trybie roboczym, właściwa komórka przedstawia sprawę właściwemu członkowi Kierownictwa Resortu, który wyznacza termin spotkania z udziałem zainteresowanych komórek, jednostek i podmiotów. Jeżeli spotkanie nie doprowadzi do uzgodnienia stanowisk, sprawę przedstawia się do rozstrzygnięcia Ministrowi.
§ 5
1. Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrzresortowych właściwa komórka przekazuje uzgodnione dokumenty wraz z informacją o wynikach uzgodnień do Departamentu Prawnego, celem uzgodnienia pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej.
2. Departament Prawny uzgadnia dokumenty w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 7 dni.
3. Właściwa komórka przekazuje projekt, o którym mowa w § 3 ust. 1, oraz dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 3, uzgodnione wewnątrzresortowo oraz parafowane przez dyrektora Departamentu Prawnego i właściwego członka Kierownictwa Resortu na posiedzenie Kierownictwa Resortu.
4. Po przyjęciu dokumentów przez kierownictwo Resortu właściwa komórka przekazuje je do Departamentu Prawnego, wraz z listą zainteresowanych ministrów, z którymi projekt wniosku ma zostać uzgodniony.
5. Departament Prawny niezwłocznie kieruje projekt wniosku wraz z załącznikami na zewnątrz Ministerstwa, do uzgodnień z ministrem właściwym do spraw zagranicznych, Prezesem Rządowego Centrum Legislacji oraz ministrami wskazanymi przez właściwą komórkę.
6. Departament Prawny wyznacza termin na zgłaszanie uwag wskazany przez właściwą komórkę, jednak nie krótszy niż 14 dni, licząc od daty doręczenia projektu wniosku. Wyznaczenie terminu krótszego może nastąpić tylko w wyjątkowych przypadkach i wymaga przekazania do Departamentu Prawnego szczegółowego uzasadnienia przez właściwą komórkę.
7. Jeżeli w toku uzgodnień, o których mowa w ust. 5, zostaną zgłoszone uwagi, właściwa komórka:
1) przygotowuje zestawienie uwag;
2) przygotowuje projekt stanowiska Ministra do zgłoszonych uwag, z zastrzeżeniem ust. 8;
3) w razie potrzeby – organizuje konferencję uzgodnieniową, uprzednio przekazując zainteresowanym organom uzgadniane dokumenty wraz z zestawieniem uwag oraz stanowiskiem Ministra do uwag.
8. Jeżeli zgłoszone uwagi dotyczą wyłącznie poprawności redakcji bądź zgodności z prawem lub zasadami techniki prawodawczej, projekt stanowiska, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, przygotowuje Departament Prawny.
§ 6
1. Po zakończeniu uzgodnień właściwa komórka opracowuje nowy tekst wniosku wraz z załącznikami i przekazuje go do Departamentu Prawnego.
2. Departament Prawny przekazuje wniosek Prezesowi Rady Ministrów do akceptacji.
3. Po wpłynięciu zaakceptowanego przez Prezesa Rady Ministrów wniosku, Departament Prawny przekazuje go niezwłocznie do właściwej komórki celem rozpoczęcia negocjacji.
PRZYGOTOWYWANIE I UZGADNIANIE WNIOSKU O UDZIELENIE ZGODY NA PODPISANIE UMOWY MIĘDZYNARODOWEJ
§ 7
1. Wniosek o udzielenie zgody na podpisanie umowy międzynarodowej właściwa komórka przygotowuje zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera;
1) projekt uchwały Rady Ministrów;
2) polski tekst umowy międzynarodowej albo tekst jej tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
3) tekst umowy międzynarodowej przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono;
4) tekst proponowanych zastrzeżeń, deklaracji lub sprzeciwów, które zamierza złożyć strona polska, w języku polskim i przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono;
5) tekst zastrzeżeń, deklaracji lub sprzeciwów innej umawiającej się strony, przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono, oraz tekst ich tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
6) uzasadnienie obejmujące:
a) wyjaśnienie potrzeby i celu związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową,
b) wskazanie różnic między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym,
c) wskazanie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych, politycznych i prawnych, związanych z wejściem w życie umowy międzynarodowej, wraz z określeniem źródeł finansowania,
d) wyjaśnienie wyboru trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową, określające:
– podmioty prawa krajowego, których dotyczy umowa międzynarodowa, w tym zakres, w jakim umowa międzynarodowa dotyczy osób fizycznych i prawnych,
– sposób, w jaki umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym,
– środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania umowy międzynarodowej;
7) opinię o zgodności umowy międzynarodowej z prawem Unii Europejskiej.
§ 8
1. Właściwa komórka przesyła projekt wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 1, do uzgodnień wewnątrz-resortowych,
2. Po przyjęciu przez Kierownictwo Resortu, projekt wniosku jest kierowany do uzgodnień.
3. Do uzgodnień, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy § 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
4. Wysyłając projekt wniosku do uzgodnień, Departament Prawny zwraca się jednocześnie do ministra właściwego do spraw związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej o wyrażenie opinii odnośnie zgodności umowy międzynarodowej z prawem Unii Europejskiej.
§ 9
1. Po zakończeniu uzgodnień właściwa komórka opracowuje nowy tekst wniosku i przekazuje go do Departamentu Prawnego.
2. Departament Prawny przekazuje wniosek Radzie Ministrów.
3. Po wyrażeniu przez Radę Ministrów zgody na podpisanie umowy międzynarodowej, Departament Prawny przekazuje stosowną informację niezwłocznie do właściwej komórki.
4. Po podpisaniu umowy międzynarodowej właściwa komórka przekazuje niezwłocznie oryginał umowy międzynarodowej, a w przypadku umowy wielostronnej kopię uwierzytelnioną przez depozytariusza umowy międzynarodowej, do Departamentu Współpracy z Zagranicą.
5. Departament Współpracy z Zagranicą niezwłocznie przekazuje dokumenty, o których mowa w ust. 13 ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§ 10
1. Wniosek w sprawie sprzeciwu wobec zastrzeżenia innej umawiającej się strony, złożony do wielostronnej umowy międzynarodowej właściwa komórka przygotowuje zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) projekt uchwały Rady Ministrów;
2) tekst proponowanego sprzeciwu, który zamierza złożyć strona polska, w języku polskim i przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono;
3) polski tekst umowy międzynarodowej albo tekst jej tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
4) tekst umowy międzynarodowej przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono;
5) tekst zastrzeżenia, do którego złożony ma być sprzeciw, przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono, oraz tekst jego tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez organ występujący z wnioskiem przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
6) teksty sprzeciwów wobec tego zastrzeżenia złożone przez inne umawiające się strony, przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono, oraz tekst ich tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
7) uzasadnienie, obejmujące:
a) wyjaśnienie potrzeby i celu złożenia sprzeciwu,
b) wskazanie różnic między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym,
c) wskazanie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych, politycznych i prawnych, związanych ze złożeniem sprzeciwu.
§ 11
1. Właściwa komórka przesyła projekt wniosku, o którym mowa w § 10 ust. 1, do uzgodnień wewnątrzresortowych.
2. Do uzgodnień, o których mowa w ust. 1, przepisy § 4 stosuje się odpowiednio.
§ 12
1. Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrzresortowych właściwa komórka przekazuje projekt wniosku wraz z informacją o wynikach uzgodnień do Departamentu Prawnego, celem uzgodnienia pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej,
2. Departament Prawny uzgadnia projekt wniosku w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 7 dni.
3. Właściwa komórka przekazuje projekt wniosku uzgodniony wewnątrzresortowo oraz parafowany przez dyrektora Departamentu Prawnego i właściwego członka Kierownictwa Resortu na posiedzenie Kierownictwa Resortu.
4. Po przyjęciu projektu wniosku przez kierownictwo Resortu właściwa komórka przekazuje go do Departamentu Prawnego, celem przekazania Radzie Ministrów.
5. Po podjęciu przez Radę Ministrów uchwały w sprawie sprzeciwu wobec zastrzeżenia innej umawiającej się strony złożonego do umowy wielostronnej, Departament Prawny przekazuje niniejszą uchwałę niezwłocznie do właściwej komórki.
WNIOSKI O UDZIELENIE PEŁNOMOCNICTWA
§ 13
1. W przypadku gdy jest wymagane pełnomocnictwo do prowadzenia negocjacji oraz przyjęcia tekstu umowy międzynarodowej, właściwa komórka przygotowuje stosowny wniosek zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. W przypadku gdy jest wymagane pełnomocnictwo do podpisania umowy międzynarodowej, właściwa komórka przygotowuje stosowny wniosek zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3. Wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2 wskazują w szczególności;
1) tytuł umowy międzynarodowej;
2) strony negocjujące w przypadku wniosku o udzielenie pełnomocnictwa do prowadzenia negocjacji lub przyjęcia tekstu umowy międzynarodowej;
3) uzyskanie zgody na prowadzenie negocjacji, przyjęcie tekstu umowy międzynarodowej lub jej podpisanie;
4) imię, nazwisko i urzędową nazwę stanowiska lub funkcji osoby mającej być pełnomocnikiem.
4. Do wniosków, o których mowa w ust. 1 i 2, dołącza się:
1) dokument potwierdzający uzyskanie zgody na prowadzenie negocjacji, przyjęcie tekstu umowy międzynarodowej lub jej podpisanie;
2) polski tekst umowy międzynarodowej albo tekst jej tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
3) uzasadnienie oraz instrukcję negocjacyjną, chyba że przepis szczególny zwalnia z obowiązku ich sporządzenia.
§ 14
1. Właściwa komórka przekazuje projekt wniosku, o którym mowa w § 13 ust. 1 lub 2 do Departamentu Prawnego, celem uzgodnienia pod względem zgodności z prawem.
2. Departament Prawny uzgadnia projekt wniosku w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 7 dni.
3. Właściwa komórka przekazuje projekt wniosku parafowany przez dyrektora Departamentu Prawnego i właściwego członka Kierownictwa Resortu na posiedzenie Kierownictwa Resortu.
4. Po przyjęciu projektu wniosku przez kierownictwo Resortu właściwa komórka przekazuje go do Departamentu prawnego, celem przekazania ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
6. Po udzieleniu przez ministra właściwego do spraw zagranicznych pełnomocnictwa do prowadzenia negocjacji oraz przyjęcia tekstu umowy, albo po udzieleniu przez Prezesa Rady Ministrów pełnomocnictwa do podpisania umowy międzynarodowej, Departament Prawny przekazuje stosowne pełnomocnictwo niezwłocznie do właściwej komórki.
WNIOSKI O RATYFIKACJĘ LUB ZATWIERDZENIE UMOWY MIĘDZYNARODOWEJ
§ 15
1. Wniosek o ratyfikację lub zatwierdzenie umowy międzynarodowej właściwa komórka przygotowuje zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 wskazuje:
1) przedmiot proponowanego rozstrzygnięcia;
2) osobę, która podpisała umowę międzynarodową w imieniu strony polskiej;
3) sygnatariuszy umowy międzynarodowej;
4) strony umowy międzynarodowej.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 dołącza się:
1) uzasadnienie zawierające elementy, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 6;
2) informację o zakresie i wynikach przeprowadzonego postępowania uzgadniającego;
3) polski tekst umowy międzynarodowej albo tekst jej tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
4) tekst umowy międzynarodowej przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono;
5) dokumenty uzupełniające do umowy międzynarodowej przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono, oraz tekst ich tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
6) tekst zastrzeżeń, deklaracji lub sprzeciwów, które złożyła lub zamierza złożyć strona polska, w języku polskim i przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono;
7) teksty zastrzeżeń, deklaracji lub sprzeciwów złożonych przez inne umawiające się strony, przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono, oraz tekst ich tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”;
8) opinię o zgodności umowy międzynarodowej z prawem Unii Europejskiej.
§ 16
1. Właściwa komórka przekazuje projekt wniosku, o którym mowa w § 15 ust. 1, do uzgodnień wewnątrzresortowych.
2. Po przyjęciu przez Kierownictwo Resortu, projekt wniosku jest kierowany do uzgodnień.
3. Do uzgodnień, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy § 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
4. Wysyłając projekt wniosku do uzgodnień, Departament Prawny zwraca się jednocześnie do ministra właściwego do spraw związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej o wyrażenie opinii odnośnie zgodności umowy międzynarodowej z prawem Unii Europejskiej.
§ 17
1. Po zakończeniu uzgodnień właściwa komórka opracowuje nowy tekst wniosku i przekazuje go do Departamentu Prawnego.
2. Departament Prawny przekazuje wniosek Radzie Ministrów za pośrednictwem ministra właściwego do spraw zagranicznych.
§ 18
Przepisy § 15–17 stosuje się odpowiednio do przystąpienia do umowy międzynarodowej.
WNIOSEK O OGŁOSZENIE
UMOWY MIĘDZYNARODOWEJ
§ 19
1. Po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów umowy międzynarodowej, o której mowa w art. 18 ust. 3 ustawy o umowach międzynarodowych, właściwa komórka, po uzyskaniu uwierzytelnionej kopii umowy międzynarodowej, przygotowuje wniosek o ogłoszenie umowy międzynarodowej.
2. Do wniosku o ogłoszenie właściwa komórka dołącza oświadczenie rządowe:
1) o związaniu Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową, wskazujące sposób jej zawarcia i datę jej wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z:
a) polskim tekstem umowy międzynarodowej albo tekstem jej tłumaczenia na język polski,
b) tekstem umowy międzynarodowej przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono,
c) tekstem zastrzeżeń, deklaracji lub sprzeciwów, które złożyła strona polska,
2) o mocy obowiązującej umowy międzynarodowej lub uczestnictwie w niej innych stron, w tym tekstów zastrzeżeń, deklaracji lub sprzeciwów złożonych przez strony umowy międzynarodowej oraz innych dokumentów załączonych do umowy międzynarodowej lub ją uzupełniających, przynajmniej w jednym z języków obcych, w których umowę międzynarodową sporządzono, oraz tekst ich tłumaczenia na język polski.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, oraz oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, właściwa komórka przekazuje do Departamentu Współpracy z Zagranicą.
4. Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje wniosek wraz z podpisanym oświadczeniem rządowym Prezesowi Rady Ministrów celem zarządzenia ogłoszenia umowy międzynarodowej.
§ 20
1. W przypadku, gdyby publikacja umowy międzynarodowej w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, zwanym dalej „Monitorem Polskim” mogłaby zagrozić istotnemu interesowi państwa, w szczególności interesowi obronności, bezpieczeństwa państwa i obywateli, właściwa komórka przygotowuje projekt wniosku o odstąpieniu od obowiązku ogłoszenia tej umowy w Monitorze Polskim.
2. Stosowny wniosek właściwa komórka przekazuje do Departamentu Współpracy z Zagranicą.
3. Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje wniosek Prezesowi Rady Ministrów.
WNIOSKI O WYPOWIEDZENIE LUB ZMIANĘ ZAKRESU OBOWIĄZYWANIA UMOWY MIĘDZYNARODOWEJ
§ 21
1. Wniosek o wypowiedzenie umowy międzynarodowej lub zmianę zakresu jej obowiązywania właściwa komórka przygotowuje zgodnie ze wzorem stanowiącym odpowiednio załącznik nr 2 lub 3 do rozporządzenia.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera:
1) przedmiot proponowanego rozstrzygnięcia;
2) tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową;
3) strony umowy międzynarodowej.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 właściwa komórka dołącza:
1) uzasadnienie zawierające:
a) wyjaśnienie potrzeby i celu wypowiedzenia umowy międzynarodowej lub zmiany zakresu jej obowiązywania,
b) wskazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym,
c) wskazanie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych, politycznych i prawnych wypowiedzenia umowy międzynarodowej lub zmiany zakresu jej obowiązywania,
d) wyjaśnienie wyboru trybu wypowiedzenia umowy międzynarodowej lub zmiany zakresu jej obowiązywania;
2) polski tekst umowy międzynarodowej albo tekst jej tłumaczenia na język polski, uwierzytelniony przez dyrektora właściwej komórki przez umieszczenie klauzuli „za zgodność tłumaczenia z oryginałem”, wraz z zastrzeżeniami lub deklaracjami złożonymi przez stronę polską;
3) opinię o zgodności umowy międzynarodowej z prawem Unii Europejskiej.
§ 22
1. Właściwa komórka przesyła projekt wniosku, o którym mowa w § 21 ust. 1, do uzgodnień wewnątrzresortowych.
2. Po przyjęciu przez Kierownictwo Resortu, projekt wniosku jest kierowany do uzgodnień.
3. Do uzgodnień, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy § 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
4. Wysyłając projekt wniosku do uzgodnień, Departament Prawny zwraca się jednocześnie do ministra właściwego do spraw związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej o wyrażenie opinii odnośnie zgodności umowy międzynarodowej z prawem Unii Europejskiej.
§ 23
1. Po zakończeniu uzgodnień właściwa komórka opracowuje nowy tekst wniosku i przekazuje go do Departamentu Prawnego.
2. Departament Prawny przekazuje wniosek Radzie Ministrów za pośrednictwem ministra właściwego do spraw zagranicznych.
[1] Załącznik został pominięty. Stanowi on załącznik do zarządzenia, który jest oddzielnym załącznikiem do Dz.U.M.Sr. z 2010 r. Nr 3, poz. 59.
Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 3 Ministra Środowiska z dnia 20 stycznia 2012 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska (Dz.U.M.Sr. poz. 3). Zmiana weszła w życie 20 stycznia 2012 r.