Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Ochrony Środowiska rok 2010 nr 2 poz. 45
Wersja archiwalna od 2010-05-05 do 2022-04-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Ochrony Środowiska rok 2010 nr 2 poz. 45
Wersja archiwalna od 2010-05-05 do 2022-04-23
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Zarządzenie zostało uchylone na podstawie art. 823 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 655). 

ZARZĄDZENIE Nr 39 MINISTRA ŚRODOWISKA1)

z dnia 5 maja 2010 r.

w sprawie organizacji osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

Określa się organizację osłony technicznej w zakresie przygotowania śródlądowych dróg wodnych na potrzeby obronne państwa, o której mowa w § 22 pkt 2 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2004 r. Nr 34, poz. 294).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

Użyte w niniejszym zarządzeniu określenia oznaczają:

1) Osłona techniczna śródlądowych dróg wodnych w zakresie realizowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej - kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych i logistycznych przygotowywanych w okresie pokoju, a realizowanych w czasie wojny, w celu likwidacji zniszczeń i uszkodzeń budowli i urządzeń wodnych powstałych wskutek działań militarnych, katastrof, awarii lub naturalnego zużycia mających na celu zapewnienie możliwości przewozu osób i towarów wzdłuż i w poprzek wyznaczonych odcinków śródlądowych dróg wodnych;

2) Centralna Droga Wodna - śródlądowa droga wodna, kilka połączonych dróg wodnych lub odcinki planowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej do wykorzystania na potrzeby obronne państwa przeznaczone do zapewnienia ciągłości transportu i ruchu wojsk wzdłuż drogi wodnej oraz na osiach między brzegami przepraw promowych i mostowych przy spełnieniu wymagań techniczno-obronnych określonych w § 3 ust. 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3

1. Wprowadza się wymagania techniczno-obronne do celów osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych w zakresie realizowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej na potrzeby obronne państwa dla:

1) Centralnej Drogi Wodnej;

2) miejsc planowanych przepraw promowych lub mostowych oraz odcinków śródlądowych dróg wodnych od miejsca postoju jednostek pływających do miejsca planowanej przeprawy.

2. Dla Centralnej Drogi Wodnej minimalne parametry eksploatacyjne odpowiadają klasie Ib dla śródlądowych dróg wodnych. Parametry te podane są w załączniku nr 1 do zarządzenia.

3. Dla miejsc planowanych przepraw promowych lub mostowych oraz odcinków śródlądowych dróg wodnych od miejsca postoju jednostek pływających do miejsca planowanej przeprawy, minimalna głębokość śródlądowej drogi wodnej powinna być większa o 0,2 m od zanurzenia wykorzystywanych jednostek pływających określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia. Utrzymanie właściwej głębokości w miejscu planowanej przeprawy odnosi się do całego przekroju poprzecznego śródlądowej drogi wodnej na odcinku 70 m w górę i 70 m w dół śródlądowej drogi wodnej od osi przeprawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4

Wprowadza się wymagania techniczno-obronne ( budowli i urządzeń wodnych w rejonach planowanych przepraw promowych lub mostowych określone w załączniku nr 3 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Środowiska

Andrzej Kraszewski

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2741, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458, oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 97, poz. 801, Nr 161, poz. 1278, Nr 190, poz. 1474 i Nr 219, poz. 1706.

Załączniki do zarządzenia Nr 39 Ministra Środowiska
z dnia 5 maja 2010 r. (poz. 45)

Załącznik nr 1

MINIMALNE PARAMETRY EKSPLOATACYJNE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH
WG KLASY I B

Parametry

Jm.

Wielkość

Dopuszczalna ładowność statków

t

180

Szerokość szlaku żeglownego1)

m

20

Najmniejszy promień łuku szlaku

m

200

Średnia głębokość nawigacyjna

m

1,6

Gabaryty komór śluzowych:

- długość

42

- szerokość

m

5,0

- głębokość na progu

2,0

Wysokość spodu konstrukcji ponad WWŻ2)

m

3,0

Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 77, poz. 695).

1) Szerokość szlaku żeglownego na poziomie dna statku o dopuszczalnej ładowności przy pełnym zanurzeniu.

2) WWŻ - najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.

Załącznik nr 2

ZANURZENIE WYBRANYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH WYKORZYSTYWANYCH DO REALIZACJI PRZEPRAWY

Jednostka pływająca

Zanurzenie [m]

Jednostki formujące:

1. Barki motorowe BM 500

1,70

2. Pchacze:

- Bizon

1,10

- Daniel

0,85

- Łoś

0,80

- Koziorożec

0,85

- Tur

0,90

- Retman (holownik przystosowany do pchania)

0,70

Jednostki formowane:

1. Promy W-2 (W-1)

0,70

2. Barki BP-150M

0,90

Załącznik nr 3

WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH NA POTRZEBY OBRONNE PAŃSTWA DLA BUDOWLI I URZĄDZEŃ WODNYCH W MIEJSCACH PLANOWANYCH PRZEPRAW PROMOWYCH I MOSTOWYCH

Lp.

Parametr

Jm.

Rodzaje budowli i urządzeń wodnych

Ostrogi brzegowe

Zjazdy umocnione

Przyczółki promowe

1

Szerokość:

- korony

m

8,0

8,0

8,0

- jezdni

7,5

6,0

6,0

2

Dopuszczalne pochylenie:

czoło 1 : 5

- podłużne

%

8

8

- poprzeczne

%

2

8

3

Nośność dla pojazdów:

- kołowych

kN/oś

100

- gąsienicowych

kN

600

4

Usytuowanie na obu brzegach

-

w jednej osi

w jednej osi

na bocznej skarpie od strony dolnej wody1)

5

Wysokość w korycie rzeki

m

0,5 ponad poziom wód średnich

0,0 od średniego poziomu wód niskich

0,5 ponad poziom wód średnich

6

Ilość dalb na jednym brzegu do kotwienia mostów lub promów

szt.

6 (4 na czole i 2 po bokach)

1) W sytuacji gdy przyczółki są w jednej osi, odległość między przyczółkami (mierzona na poziomie stanu wód trwającego najdłużej w ciągu roku) powinna wynosić wielokrotność długości promu W-2.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00