Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-05-05 do 2022-04-23
Wersja archiwalna od 2010-05-05 do 2022-04-23
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 39 MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie organizacji osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Określa się organizację osłony technicznej w zakresie przygotowania śródlądowych dróg wodnych na potrzeby obronne państwa, o której mowa w § 22 pkt 2 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2004 r. Nr 34, poz. 294).
§ 2
Użyte w niniejszym zarządzeniu określenia oznaczają:
1) Osłona techniczna śródlądowych dróg wodnych w zakresie realizowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej - kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych i logistycznych przygotowywanych w okresie pokoju, a realizowanych w czasie wojny, w celu likwidacji zniszczeń i uszkodzeń budowli i urządzeń wodnych powstałych wskutek działań militarnych, katastrof, awarii lub naturalnego zużycia mających na celu zapewnienie możliwości przewozu osób i towarów wzdłuż i w poprzek wyznaczonych odcinków śródlądowych dróg wodnych;
2) Centralna Droga Wodna - śródlądowa droga wodna, kilka połączonych dróg wodnych lub odcinki planowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej do wykorzystania na potrzeby obronne państwa przeznaczone do zapewnienia ciągłości transportu i ruchu wojsk wzdłuż drogi wodnej oraz na osiach między brzegami przepraw promowych i mostowych przy spełnieniu wymagań techniczno-obronnych określonych w § 3 ust. 2.
§ 3
1. Wprowadza się wymagania techniczno-obronne do celów osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych w zakresie realizowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej na potrzeby obronne państwa dla:
1) Centralnej Drogi Wodnej;
2) miejsc planowanych przepraw promowych lub mostowych oraz odcinków śródlądowych dróg wodnych od miejsca postoju jednostek pływających do miejsca planowanej przeprawy.
2. Dla Centralnej Drogi Wodnej minimalne parametry eksploatacyjne odpowiadają klasie Ib dla śródlądowych dróg wodnych. Parametry te podane są w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3. Dla miejsc planowanych przepraw promowych lub mostowych oraz odcinków śródlądowych dróg wodnych od miejsca postoju jednostek pływających do miejsca planowanej przeprawy, minimalna głębokość śródlądowej drogi wodnej powinna być większa o 0,2 m od zanurzenia wykorzystywanych jednostek pływających określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia. Utrzymanie właściwej głębokości w miejscu planowanej przeprawy odnosi się do całego przekroju poprzecznego śródlądowej drogi wodnej na odcinku 70 m w górę i 70 m w dół śródlądowej drogi wodnej od osi przeprawy.
§ 4
Wprowadza się wymagania techniczno-obronne ( budowli i urządzeń wodnych w rejonach planowanych przepraw promowych lub mostowych określone w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Środowiska |
Andrzej Kraszewski |
|
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2741, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458, oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 97, poz. 801, Nr 161, poz. 1278, Nr 190, poz. 1474 i Nr 219, poz. 1706.
Załączniki do zarządzenia Nr 39 Ministra Środowiska
z dnia 5 maja 2010 r. (poz. 45)
Załącznik nr 1
MINIMALNE PARAMETRY EKSPLOATACYJNE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH
WG KLASY I B
Parametry | Jm. | Wielkość |
Dopuszczalna ładowność statków | t | 180 |
Szerokość szlaku żeglownego1) | m | 20 |
Najmniejszy promień łuku szlaku | m | 200 |
Średnia głębokość nawigacyjna | m | 1,6 |
Gabaryty komór śluzowych: |
|
|
- długość |
| 42 |
- szerokość | m | 5,0 |
- głębokość na progu |
| 2,0 |
Wysokość spodu konstrukcji ponad WWŻ2) | m | 3,0 |
Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 77, poz. 695).
|
1) Szerokość szlaku żeglownego na poziomie dna statku o dopuszczalnej ładowności przy pełnym zanurzeniu.
2) WWŻ - najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.
Załącznik nr 2
ZANURZENIE WYBRANYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH WYKORZYSTYWANYCH DO REALIZACJI PRZEPRAWY
Jednostka pływająca | Zanurzenie [m] |
Jednostki formujące: |
|
1. Barki motorowe BM 500 | 1,70 |
2. Pchacze: |
|
- Bizon | 1,10 |
- Daniel | 0,85 |
- Łoś | 0,80 |
- Koziorożec | 0,85 |
- Tur | 0,90 |
- Retman (holownik przystosowany do pchania) | 0,70 |
Jednostki formowane: |
|
1. Promy W-2 (W-1) | 0,70 |
2. Barki BP-150M | 0,90 |
Załącznik nr 3
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH NA POTRZEBY OBRONNE PAŃSTWA DLA BUDOWLI I URZĄDZEŃ WODNYCH W MIEJSCACH PLANOWANYCH PRZEPRAW PROMOWYCH I MOSTOWYCH
Lp. | Parametr | Jm. | Rodzaje budowli i urządzeń wodnych | ||
Ostrogi brzegowe | Zjazdy umocnione | Przyczółki promowe | |||
1 | Szerokość: |
|
|
|
|
| - korony | m | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
| - jezdni |
| 7,5 | 6,0 | 6,0 |
2 | Dopuszczalne pochylenie: |
|
|
| czoło 1 : 5 |
| - podłużne | % | 8 | 8 |
|
| - poprzeczne | % | 2 | 8 |
|
3 | Nośność dla pojazdów: |
|
| ||
| - kołowych | kN/oś | 100 | ||
| - gąsienicowych | kN | 600 | ||
4 | Usytuowanie na obu brzegach | - | w jednej osi | w jednej osi | na bocznej skarpie od strony dolnej wody1) |
5 | Wysokość w korycie rzeki | m | 0,5 ponad poziom wód średnich | 0,0 od średniego poziomu wód niskich | 0,5 ponad poziom wód średnich |
6 | Ilość dalb na jednym brzegu do kotwienia mostów lub promów | szt. | 6 (4 na czole i 2 po bokach) |
|
1) W sytuacji gdy przyczółki są w jednej osi, odległość między przyczółkami (mierzona na poziomie stanu wód trwającego najdłużej w ciągu roku) powinna wynosić wielokrotność długości promu W-2.