Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Sprawiedliwości rok 2023 poz. 202
Wersja aktualna od 2023-10-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Sprawiedliwości rok 2023 poz. 202
Wersja aktualna od 2023-10-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 20 października 2023 r.

w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598) oraz art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Wprowadza się do stosowania przez dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości:

1) zasady (politykę) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia;

2) plan kont dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia;

3) zasady (politykę) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości stanowiące załącznik nr 3 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 266).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 2023 r., zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Zbigniew Ziobro


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.

Załączniki do zarządzenia
Ministra Sprawiedliwości
z dnia 20 października 2023 r.
(Dz. Urz. Min. Sprawiedl.
poz. 202)

Załącznik nr 1

Zasady (polityka) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość

§ 1. Ewidencja księgowa dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość prowadzona jest z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 259 i 1598) i zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) oraz w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342), zwanego dalej „rozporządzeniem o rachunkowości budżetowej", rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 259 oraz z 2022 r. poz. 2846), rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 144 oraz z 2023 r. poz. 193) i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 652).

§ 2. Ewidencja księgowa prowadzona jest odrębnie w zakresie dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość i dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia.

§ 3. Księgi rachunkowe prowadzi się w języku polskim i w walucie polskiej w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości, Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa z wykorzystaniem informatycznego systemu rachunkowości „System sFK MS" moduł finansowo - księgowy (F-K) firmy QNT Systemy Informatyczne Sp. z o. o. z siedzibą w Zabrzu ul. Knurowska 19.

§ 4. Rokiem obrotowym jest rok budżetowy (rok kalendarzowy), a okresem sprawozdawczym jest miesiąc. Za okresy sprawozdawcze uznaje się również inne okresy, za które sporządza się sprawozdania budżetowe i finansowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj.: kwartał i rok.

§ 5. 1. Dysponent części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość sporządza:

1) miesięczne sprawozdania budżetowe:

a) jednostkowe: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-40,

b) łączne: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28UE, Rb-28Programy, będące sumą sprawozdań budżetowych podległych dysponentów;

2) kwartalne sprawozdania budżetowe:

a) jednostkowe: Rb-33, Rb-N, Rb-Z w zakresie Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej-Funduszu Sprawiedliwości, na podstawie sprawozdań sporządzanych przez jednostki prowadzące obsługę finansowo-księgową Funduszu,

2) łączne: Rb-70, Rb-N, Rb-Z, będące sumą sprawozdań podległych dysponentów;

3) roczne sprawozdania budżetowe:

a) jednostkowe: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-BZ2;

b) łączne: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28UE, Rb-28Programy, Rb-BZ1, Rb-BZ2, będące sumą sprawozdań podległych dysponentów;

4) roczne sprawozdania finansowe:

a) jednostkowe: bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki,

b) łączne: bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki, informacja dodatkowa, będące sumą sprawozdań finansowych podległych dysponentów;

2. Sprawozdania sporządza się zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi:

1) sprawozdawczości budżetowej;

2) sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym;

3) sprawozdawczości finansowej.

§ 6. Dla obsługi Ministra Sprawiedliwości jako dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość prowadzi się w Narodowym Banku Polskim odrębne rachunki bieżące wydatków i dochodów budżetowych dysponenta części 37.

§ 7. Środki pieniężne na rachunkach bankowych wycenia się w wartości nominalnej.

§ 8. 1. Księgi rachunkowe odpowiadają warunkom określonym w art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które tworzą:

1) dziennik;

2) księgę główną;

3) księgi pomocnicze;

4) zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych;

5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).

2. Wszystkie części składowe ksiąg rachunkowych, o których mowa w ust. 1, muszą być wewnętrznie zgodne, co oznacza, że:

1) suma obrotów zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej musi być zgodna z sumą operacji w dzienniku;

2) sumy obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych muszą być zgodne z odpowiadającymi im sumami obrotów i sald kont księgi głównej.

§ 9. 1. Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego są wprowadzane, w postaci zapisu, wszystkie zdarzenia gospodarcze, które nastąpiły w tym okresie.

2. Do chronologicznego ujmowania operacji gospodarczych, które wystąpiły w danym okresie sprawozdawczym u dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość przeznaczony jest dziennik, tworzony w systemie finansowo - księgowym „sFK MS", za pomocą zlecenia Dokumenty - Dziennik obrotów.

3. Zapis księgowy w dzienniku zawiera automatycznie nadany numer pozycji, pod którą został wprowadzony do dziennika, a także dane umożliwiające identyfikację daty operacji oraz osobę odpowiedzialną za treść zapisu. Zapisy w dzienniku obrotów są kolejno numerowane, a sumy zapisów liczone są w sposób ciągły.

4. Zapisy w dzienniku są powiązane z zapisami na kontach księgi głównej w sposób umożliwiający ich sprawdzenie. Obroty dziennika są zgodne z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.

5. Dysponent części prowadzi częściowe dzienniki obrotów dla poszczególnych grup operacji gospodarczych (rejestrów księgowych). Zbiorczy dziennik obrotów tworzą:

1) dziennik obrotów rejestru BO-Bilans otwarcia;

2) dziennik obrotów rejestru PK-Polecenia księgowania;

3) dziennik obrotów rejestru PLAN-Plan finansowy i zaangażowanie;

4) dziennik obrotów rejestru WBO-Okres przejściowy-wynagrodzenia „z góry";

5) dziennik obrotów rejestru WBD-Wyciąg bankowy-dochody;

6) dziennik obrotów rejestru WBRP-Wyciąg bankowy - rachunek pomocniczy;

7) dziennik obrotów rejestru WBW-Wyciąg bankowy-wydatki;

8) dziennik obrotów rejestru WBWN-Wyciąg bankowy-wydatki niewygasające.

6. W dziennikach częściowych grupowane są zdarzenia (operacje gospodarcze) według ich rodzajów. W każdym częściowym dzienniku zapisy są w sposób automatyczny kolejno numerowane i dla każdego dziennika stosowana jest odrębna numeracja zapisów.

§ 10. Ewidencja w księgach rachunkowych prowadzona jest w ujęciu systematycznym na kontach księgi głównej oraz na kontach ksiąg pomocniczych według zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości:

1) księga główna (konta syntetyczne) tworzona jest w systemie finansowo - księgowym „sFK MS" za pomocą zlecenia Zestawienia - Konta - Karta kontowa syntetycznie na podstawie zapisów na kontach syntetycznych;

2) księgi pomocnicze (konta analityczne) prowadzone są do kont syntetycznych, a ich zapisy są uszczegółowieniem oraz uzupełnieniem zapisów wybranych kont księgi głównej i służą do ewidencji (zgodnie z zasadą powtarzanego zapisu) rozliczeń z podległymi dysponentami w zakresie środków na wydatki przekazanych im z rachunku bieżącego wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość zwróconych przez nich na ten rachunek w przypadku ich niewykorzystania; konta ksiąg pomocniczych tworzy się w miarę istniejących potrzeb;

3) zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych zawierają:

a) symbole i nazwy kont,

b) salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku (wraz z bilansem otwarcia) oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego,

c) sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku (wraz z bilansem otwarcia) oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego wszystkich występujących kont,

d) opis operacji gospodarczej.

Zapisy w dzienniku, księdze głównej i zestawieniu obrotów i sald księgi głównej i ksiąg pomocniczych są automatycznie kopiowane na koniec każdego dnia na dysk twardy (serwer) w celu zabezpieczenia danych ewidencji księgowej przed ich utratą;

4) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz) zawiera zestawienie sald wszystkich kont księgowych; sporządzany jest na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

§ 11. Konta pozabilansowe pełnią funkcję wyłącznie informacyjno-kontrolną. Zdarzenia na nich rejestrowane nie powodują zmian w składnikach aktywów i pasywów. Na kontach pozabilansowych ujmowane są: plan finansowy wydatków budżetowych, zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego, plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym.

§ 12. W systemie finansowo-księgowym prowadzona jest ewidencja wykonania budżetu w układzie zadaniowym.

§ 13. W księgach rachunkowych dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość ujmuje się wszystkie wydatki i dochody zrealizowane w danym roku budżetowym na rachunkach dysponenta części, z uwzględnieniem okresu przejściowego.

§ 14. Przelewy bankowe sporządzane są w Systemie Bankowości Elektronicznej NBP.

§ 15. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są źródłowe dowody księgowe w postaci wyciągów bankowych, pobieranych za pośrednictwem elektronicznego systemu Narodowego Banku Polskiego NBE i importowanych automatycznie do informatycznego systemu rachunkowości „sFK MS" moduł finansowo - księgowy firmy QNT, w którym prowadzone są księgi rachunkowe dysponenta. Dowody te są dokumentami elektronicznymi i nie wymagają podpisu ani stempla.

§ 16. Główny księgowy resortu upoważniony jest do uzupełnienia planu kont o dodatkowe konta, wymagane potrzebami ewidencji.

§ 17. 1. Księgi rachunkowe otwiera się na początek każdego następnego roku obrotowego, a zamyka się na dzień kończący rok obrotowy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych za pomocą komputera polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe.

3. Zgodnie z § 26 ust. 3 rozporządzenia o rachunkowości budżetowej, ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych powinno nastąpić do 30 kwietnia roku następnego.

4. Zamknięcie miesięcznych okresów sprawozdawczych (zamknięcie miesiąca), nie możne nastąpić później niż, w terminie do 20 dnia miesiąca następnego po upływie okresu sprawozdawczego, za który sporządzane są sprawozdania.

5. Zamknięcie miesiąca polega na wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów lub korekty zapisów w danym miesiącu.

§ 18. Opis systemu finansowo - księgowego, przetwarzania danych i zasad ochrony danych:

1. Księgi rachunkowe prowadzone są z wykorzystaniem systemu informatycznego rachunkowości „System sFK MS" moduł finansowo - księgowy (F-K) firmy QNT Systemy Informatyczne Sp. z o. o. z siedzibą w Zabrzu, ul. Knurowska 19, w wersji oprogramowania 7.50, począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r., natomiast od dnia 1 stycznia 2018 r. obowiązuje wersja oprogramowania 7.86., a od dnia 1 czerwca 2021 r. wersja oprogramowania 7.90. Wersja oprogramowania może podlegać okresowej aktualizacji. Numer wersji systemu wyświetlany jest po uruchomieniu modułu F-K, w dolnej części okna.

2. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych z określeniem ich struktury i wzajemnych powiązań, opis funkcji, jakie pełnią te zbiory w organizacji całości ksiąg rachunkowych oraz w procesach przetwarzania danych, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania, a ponadto określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji zawiera dokumentacja „Systemu sFK MS", w tym dokument zatytułowany „Wkład do polityki rachunkowości" System sFK MS Edycja 2015 wydanie 3, która jest przechowywana w Departamencie Budżetu i Efektywności Finansowej. Dokumentacja posiada klauzulę, że jest zgodna z wymogami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

3. Do prowadzenia ksiąg rachunkowych przez dysponenta części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość wykorzystywany jest moduł finansowo - księgowy (F-K).

4. „System sFK MS" wykorzystuje mechanizmy środowiska baz danych Sybase Adaptive Server Anywhere. Baza danych zapisywana jest w pliku QNT_dane.db oraz w pliku pomocniczym QNT_dane.log, tj.:

a) QNT_dane.db - jest to główny plik bazy danych zawierający wszystkie informacje konieczne do prawidłowej pracy systemu,

b) QNT_dane.log - jest plikiem technicznym zawierającym zakodowany wykaz wykonanych operacji, a także dane statystyczne służące optymalizacji pracy systemu bazodanowego.

5. Opis algorytmów i parametrów eksploatacyjnych:

1) moduł F-K posiada zaimplementowany zestaw algorytmów, za pomocą których generowane są obliczenia oraz zestawienia danych, między innymi:

a) algorytm wyznaczający saldo kont nie będących kontami rozrachunkowymi,

b) algorytm wyznaczający saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami,

c) algorytm wyznaczający saldo kont syntetycznych.

2) algorytm wyznaczający saldo kont nie będących kontami rozrachunkowymi

a) jeżeli:

wartość obrotu strony Wn|>|wartość obrotu strony Ma|

wówczas:

saldo Wn = wartość obrotu strony Wn-wartość obrotu strony Ma,

b) jeżeli:

|wartość obrotu strony Wn|<|wartość obrotu strony Ma|

wówczas:

saldo Ma = wartość obrotu strony Ma-wartość obrotu strony Wn,

c) jeżeli:

|wartość obrotu strony Wn|= |wartość obrotu strony Ma|

wówczas:

saldo = 0;

3) algorytm wyznaczający saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami: saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami wyznaczane jest na podstawie sumy sald wszystkich kont oznaczonych w programie jako konta rozrachunkowe z kontrahentami; dla poszczególnych kont oraz kontrahentów wyznaczana jest wartość salda na podstawie ewidencjonowanych rozrachunków i następnie ustalana jest wartość salda konta jako suma wyznaczonych sald częściowych;

4) algorytm wyznaczający saldo kont syntetycznych:

a) konto z saldem jednostronnym;

jeżeli konto oznaczone jest jako konto z saldem jednostronnym, wówczas saldo danego konta wyznaczane jest na podstawie sumy jego obrotów,

b) konto z saldem dwustronnym;

jeżeli konto oznaczone jest jako konto z saldem dwustronnym, wówczas saldo danego konta wyznaczane jako suma sald kont analitycznych;

5) dla poszczególnych modułów systemu zostały opracowane odrębne grupy parametrów eksploatacyjnych, ze szczegółowym opisem poszczególnych parametrów w danej grupie, między innymi:

a) grupa parametrów: ogólne,

b) grupa parametrów: edytor druków,

c) grupa parametrów: księgowość.

6. Do programowych zasad ochrony danych „Systemu sFK MS", w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania należą:

1) uwierzytelnienie i autoryzacja użytkowników za pomocą hasła dostępu (tokena);

2) definiowanie praw dostępu do poszczególnych rejestrów księgowych i funkcji programu poszczególnym użytkownikom przez administratora „Systemu sFK MS" będącego pracownikiem w Departamencie Informatyzacji i Rejestrów Sądowych.

7. Osoby upoważnione do korzystania z systemu informatycznego rachunkowości, mające prawo do dokonywania zapisów księgowych lub do czytania informacji zapisanych w bazie danych systemu, mają obowiązek zmiany używanego hasła dostępu w terminie wskazanym w „Regulaminie Użytkownika Systemów Teleinformatycznych Ministerstwa Sprawiedliwości", nie rzadziej jednak niż co 30 dni, z zastrzeżeniem, że nowe hasło przyjęte przez użytkownika musi spełniać kryteria określone tym regulaminem.

8. Za bezpieczeństwo zasobów informacyjnych systemu informatycznego rachunkowości „System sFK MS" odpowiada administrator „Systemu sFK MS".

9. Dla zabezpieczenia zasobów informacyjnych systemu rachunkowości przed ich częściowym lub całkowitym zniszczeniem oryginał ksiąg rachunkowych jest zlokalizowany na serwerze pełniącym funkcje serwera głównego (ul. Czerniakowska), kopie bezpieczeństwa danych systemu informatycznego rachunkowości przechowywane są na zewnętrznych nośnikach danych LTO 5, które są przechowywane w innym budynku niż zostały wytworzone (ul. Czerniakowska, ul. Koszykowa).

10. Odpowiedzialność za prawidłowe archiwizowanie nośników z zapasowymi kopiami ksiąg rachunkowych i ich ochronę ponosi wyznaczony pracownik Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych, administrator systemu.

11. Dla zabezpieczenia zasobów informacyjnych systemu informatycznego rachunkowości przed ich częściowym lub całkowitym zniszczeniem zastosowana została podczas konfiguracji implementacja wysokiej dostępności (HA), która pozwala na ciągłą replikę zmian pomiędzy serwerami bazodanowymi, pod nadzorem wyznaczonego serwera (arbitra). Arbiter określa, który z serwerów bazodanowych pełni w danym momencie funkcje serwera głównego. Serwery pełnią odpowiednio role serwera głównego (Primary) i serwera zapasowego/ lustrzanego (mirror). Serwery mają przypisane nazwy fizyczne, zdefiniowane w pliku konfiguracyjnym usługi oraz posiadają także nazwę logiczną. Nazwa logiczna pozwala użytkownikom bazodanowym łączyć się do bazy danych bez konieczności określania, który z serwerów jest w danej chwili serwerem głównym. W przypadku, gdy serwer główny ulegnie awarii lub zostanie wyłączony i połączenia użytkowników bazodanowych zostaną przerwane lub rozłączone następuje automatyczne przełączenie do serwera bazodanowego, który przejął funkcje serwera głównego, a wszystkie transakcje, które zostały zakończone po stronie serwera głównego będą zreplikowane po stronie serwera zapasowego.

12. Ochrona danych przetwarzanych w systemie F-K przed możliwością częściowej lub całkowitej ich utraty spowodowanej w wyniku różnych zdarzeń, a w szczególności związanych z:

1) kradzieżą sprzętu komputerowego, polega między innymi na przechowywaniu komputerów zawierających chronione dane w zamkniętych pomieszczeniach, szczególnie, gdy w pomieszczeniu nie przebywa żaden z pracowników oraz odpowiednim zabezpieczeniu przed włamaniem;

2) całkowitym zniszczeniem sprzętu komputerowego w wyniku pożaru, zalania lub innego zdarzenia losowego, polega na sporządzaniu i przechowywaniu kopii bezpieczeństwa danych systemu informatycznego rachunkowości;

3) ograniczeniem dostępu do komputera zawierającego dane księgowe, polega na stosowaniu haseł dostępu, używania wygaszacza ekranu chronionego hasłem, nie pozostawiania włączonego komputera w sieci bez opieki;

4) przypadkowym usunięciem lub modyfikacją danych w wyniku działania innego programu (wirusa); ochrona polega między innymi na stosowaniu programów antywirusowych jak również zakazie stosowania jakichkolwiek przenośnych nośników służących do odtwarzania danych z wykorzystaniem komputera, nie poddanych wcześniej sprawdzeniu programem antywirusowym.

13. System umożliwia wprowadzenie zdefiniowanych schematów automatycznego księgowania. W oparciu o plan kont określony w załączniku nr 2 do zarządzenia, w systemie finansowo - księgowym „sFK MS", zostały zdefiniowane stosowne schematy automatycznego księgowania. Zapisy operacji gospodarczych dokonywane przy użyciu utworzonych automatów księgowych odpowiadają opisom funkcjonowania poszczególnych kont księgowych przyjętych w obowiązujących zasadach (polityce) rachunkowości i są wykorzystywane podczas księgowania wyciągów bankowych.

Wykaz automatów księgowych i zdefiniowane pozycje schematów księgowania (dekrety):

1) Zasilenie z MF

Strona Wn

Strona Ma

130-00000-0000

223-00000-0000

2) Przekazanie do jednostki

Strona Wn

Strona Ma

223-00000-0000

130-00000-0000

3) Zwrot z jednostki

Strona Wn

Strona Ma

130-00000-0000

223-00000-0000

4) Zwrot do MF

Strona Wn

Strona Ma

223-00000-0000

130-00000-0000

5) Zasilenie WN z MF

Strona Wn

Strona Ma

132-00000-0000

223-00000-0000

6) Przekazanie WN do jednostki

Strona Wn

Strona Ma

223-00000-0000

132-00000-0000

7) Zwrot WN z jednostki

Strona Wn

Strona Ma

132-00000-0000

223-00000-0000

8) Zwrot WN do MF

Strona Wn

Strona Ma

223-00000-0000

132-00000-0000

9) Przekazanie do KSSiP (dotacja podmiotowa)

Strona Wn

Strona Ma

810-75514-2570

130-75514-2570

998-75514-2570

980-75514-2570


990-75514-2570

10) Zwrot z KSSiP (dotacja podmiotowa)

Strona Wn

Strona Ma

130-75514-2570

810-75514-2570

(-) 998-75514-2570

(-) 980-75514-2570


(-) 990-75514-2570

(-) 130-75514-2570

(-) 130-75514-2570

11) Przekazanie do KSSiP (dotacja celowa)

Strona Wn

Strona Ma

224-75514-6220

130-75514-6220

998-75514-6220

980-75514-6220


990-75514-6220

12) Zwrot z KSSiP (dotacja celowa)

Strona Wn

Strona Ma

130-75514-6220

224-75514-6220

(-) 998-75514-6220

(-) 980-75514-6220


(-) 990-75514-6220

(-) 130-75514-6220

(-) 130-75514-6220

13) Przekazanie do SWWS/AWS (dotacja podmiotowa)

Strona Wn

Strona Ma

224-73014-2270

130-73014-2270

998-73014-2270

980-73014-2270


990-73014-2270

14) Zwrot z SWWS/AWS (dotacja podmiotowa)

Strona Wn

Strona Ma

130-73014-2270

224-73014-2270

(-) 998-73014-2270

(-) 980-73014-2270


(-) 990-73014-2270

(-) 130-73014-2270

(-) 130-73014-2270

15) Przekazanie do SWWS/AWS (subwencja)

Strona Wn

Strona Ma

810-73014-2520

130-73014-2520

998-73014-2520

980-73014-2520


990-73014-2520

16) Zwrot z SWWS/AWS (subwencja)

Strona Wn

Strona Ma

130-73014-2520

810-73014-2520

(-) 998-73014-2520

(-) 980-73014-2520


(-) 990-73014-2520

(-) 130-73014-2520

(-) 130-73014-2520

17) Przekazanie do SWWS/AWS (nagrody)

Strona Wn

Strona Ma

240-73014-3040

130-73014-3040

998-73014-3040

980-73014-3040


990-73014-3040

18) Zwrot z SWWS/AWS (nagrody)

Strona Wn

Strona Ma

130-73014-3040

240-73014-3040

(- ) 998-73014-3040

(-) 980-73014-3040


(-) 990-73014-3040

(-) 130-73014-3040

(-) 130-73014-3040

19) Przekazanie do SWWS/AWS (dotacja celowa)

Strona Wn

Strona Ma

224-73014-6220

130-73014-6220

998-73014-6220

980-73014-6220


990-73014-6220

20) Zwrot z SWWS/AWS (dotacja celowa)

Strona Wn

Strona Ma

130-73014-6220

224-73014-6220

(- ) 998-73014-6220

(-) 980-73014-6220


(-) 990-73014-6220

(-) 130-73014-6220

(-) 130-73014-6220

21) Zakup usług pozostałych SWWS/AWS (opłaty bankowe)

Strona Wn

Strona Ma

402-73014-4300

130-73014-4300

998-73014-4300

980-73014-4000


990-73014-4000

22) Zasilenie - rachunek pomocniczy

Strona Wn

Strona Ma

139-75513-0000

240-75513-0000

23) Przekazanie do jednostki - rachunek pomocniczy

Strona Wn

Strona Ma

240-75513-0000

139-75513-0000

24) Zwrot z jednostki - rachunek pomocniczy

Strona Wn

Strona Ma

139-75513-0000

240-75513-0000

25) Zwrot - rachunek pomocniczy

Strona Wn

Strona Ma

240-75513-0000

139-75513-0000

14. Budowa konta analitycznego:

konto analityczne w systemie F-K dysponenta części budżetu państwa 37- Sprawiedliwość zbudowane jest z 12 znaków i jest podzielone na 3 segmenty.

1) Segmenty konta analitycznego (analityka do konta syntetycznego) i ich oznaczenie:

XXX.XXXXX.XXXX

XXX konto syntetyczne (trzy znaki),

XXXXX rozdział (pięć znaków), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 513, z późn. zm.).

XXXX paragraf (cztery znaki), zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem.

W przypadku konta syntetycznego:

2) 800 - stosuje się strukturę umożliwiającą ustalenie przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki według pozycji „Zastawienia zmian w funduszu jednostki".

15. Podstawę zapisów w księgach rachunkowych dysponenta części budżetu państwa 37- Sprawiedliwość prowadzonych w systemie informatycznym rachunkowości stanowią elektroniczne (cyfrowe) dowody księgowe wprowadzane automatycznie za pośrednictwem urządzeń łączności lub tworzone według algorytmu (programu) na podstawie informacji zawartych już w księgach, które są równoważne z dowodami źródłowymi i które spełniają warunki określone w art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

16. Treść dowodu elektronicznego, o którym mowa w ust. 15, odpowiada wymogom formalnym stawianym zawartości dowodu księgowego określonym w art. 21 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

17. Korygowanie błędów w dowodach elektronicznych następuje poprzez wygenerowanie w systemie informatycznym rachunkowości dokumentu korygującego, w którego treści są zawarte informacje skorygowane i informacje jednoznacznie identyfikujące dokument korygowany.

§ 19. Księgi rachunkowe należy wydrukować nie później niż na koniec roku obrotowego. Za równoważne z wydrukiem uznaje się przeniesienie treści ksiąg rachunkowych na informatyczny nośnik danych, zapewniający trwałość zapisu informacji przez czas nie krótszy od wymaganego dla przechowywania ksiąg rachunkowych.

§ 20. 1. Dokumentację opisującą przyjęte dla dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość zasady (politykę) rachunkowości, księgi rachunkowe i pozostałe dowody księgowe przechowuje się, w sposób określony w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości przez okres 5 lat, przy czym okres przechowywania oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości przechowuje się przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności.

3. Zatwierdzone roczne łączne sprawozdania finansowe części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość podlegają trwałemu przechowywaniu.

§ 21. Udostępnianie osobie trzeciej informacji ze zbiorów systemu rachunkowości lub z ich części:

1) do wglądu w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości - wymaga ustnej zgody Ministra Sprawiedliwości jako kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej;

2) poza siedzibą Ministerstwa Sprawiedliwości - wymaga pisemnej zgody Ministra Sprawiedliwości jako kierownika jednostki oraz pozostawienia w jednostce potwierdzonego spisu przejętych dokumentów (dowodów i ksiąg rachunkowych lub spis nośników informatycznych zawierających zapasowe kopie ksiąg rachunkowych).

Załącznik nr 2

Plan kont dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość

Wykaz kont:

I Konta bilansowe

1) Konta syntetyczne bilansowe

Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe

130 - Rachunek bieżący jednostki

131 - Rachunek bieżący dochodów budżetowych

132 - Rachunek wydatków niewygasających

139 - Inne rachunki bankowe

141 - Środki pieniężne w drodze

Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia

222 - Rozliczenie dochodów budżetowych

223 - Rozliczenie wydatków budżetowych

224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich

240 - Pozostałe rozrachunki

Zespół 4 - Koszty według rodzajów i ich rozliczenie

402 - Usługi obce

409 - Pozostałe koszty rodzajowe

Zespół 7 - Przychody, dochody i koszty

720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych

750 - Przychody finansowe

Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy

800 - Fundusz jednostki

810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje

860 - Wynik finansowy

2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych bilansowych:

Symbol konta

Nazwa konta

130-0000-0000

Rachunek bieżący jednostki

130-73014-2270

Rachunek bieżący jednostki - dotacja podmiotowa dla SWWS/AWS

130-73014-2520

Rachunek bieżący jednostki - subwencja dla SWWS/AWS

130-73014-3040

Rachunek bieżący jednostki - nagrody dla SWWS/AWS

130-73014-4300

Rachunek bieżący jednostki - zakup usług pozostałych SWWS/AWS

130-73014-6220

Rachunek bieżący jednostki - dotacja celowa dla SWWS/AWS

130-75514-2570

Rachunek bieżący jednostki - dotacja podmiotowa dla KSSiP

130-75514-6220

Rachunek bieżący jednostki - dotacja celowa dla KSSiP

131-00000-0000

Rachunek bieżący dochodów budżetowych

132-00000-0000

Rachunek wydatków niewygasających

139-75513-0000

Inne rachunki bankowe - rachunek pomocniczy

222-00000-0000

Rozliczenie dochodów budżetowych

223-00000-0000

Rozliczenie wydatków budżetowych

224-73014-2270

Rozliczenie dotacji podmiotowej SWWS/AWS

224-73014-6220

Rozliczenie dotacji celowej - SWWS/AWS

224-75514-6220

Rozliczenie dotacji celowej - KSSiP

240-73014-3040

Pozostałe rozrachunki - nagrody dla SWWS/AWS

240-75513-0000

Pozostałe rozrachunki - rachunek pomocniczy

402-73014-4300

Usługi obce - zakup usług pozostałych SWWS/AWS

409-73014-3040

Pozostałe koszty rodzajowe - nagrody dla SWWS/AWS

800-00000-0001

Zwiększenia funduszu - zrealizowane wydatki budżetowe

800-00000-0002

Zmniejszenia funduszu - dotacje i środki na inwestycje

800-00000-0003

Zmniejszenia funduszu - zrealizowane dochody budżetowe

800-00000-0004

Zmniejszenia/zwiększenia funduszu - przeksięgowanie wyniku finansowego

810-73014-2270

Dotacja podmiotowa dla SWWS/AWS

810-73014-2520

Subwencja dla SWWS/AWS

810-73014-6220

Dotacja celowa dla SWWS/AWS

810-75514-2570

Dotacja podmiotowa dla KSSiP

810-75514-6220

Dotacja celowa dla KSSiP

860-00000-0000

Wynik finansowy

3) Słownik kontrahentów (podległych dysponentów)

000-Ministerstwo Finansów/Minister Sprawiedliwości

001-Minister Sprawiedliwości - dysponent części 37

002-Centralny Zarząd Służby Więziennej

003-Ministerstwo Sprawiedliwości

004-Instytut Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie

005-Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie

006-Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury

007-Zakład Poprawczy w Barczewie

008-Zakład Poprawczy w Białymstoku

009-Schronisko dla Nieletnich w Chojnicach

010-Schronisko dla Nieletnich w Dominowie

011-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Gackach

012-Zakład Poprawczy w Gdańsku

013-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie

014-Zakład Poprawczy w Grodzisku Wlkp.

015-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Jerzmanicach Zdroju

016-Zakład Poprawczy w Kcyni

017-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Konstantynowie Łódzkim

018-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Koronowie

019-Zakład Poprawczy w Koszalinie, od 01.09.2023 r. Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Koszalinie2)

020-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Laskowcu

021-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Mrozach

022-Zakład Poprawczy w Nowem

023-Zakład Poprawczy w Ostrowcu Świętokrzyskim

024-Zakład Poprawczy w Poznaniu

025-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Pszczynie-Łące

026-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Raciborzu

027-Zakład Poprawczy w Sadowicach (funkcjonował do 30.04.2023 r.)3)

028-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Studzieńcu

029-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Szczecinie

030-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Szubinie

031-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Świdnicy

032-Zakład Poprawczy w Świeciu

033-Zakład Poprawczy w Tarnowie

034-Zakład Poprawczy w Trzemesznie

035-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Witkowie

036-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Warszawie Falenicy

038-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Zawierciu

040-Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości, od 01.09.2023 r. Akademia Wymiaru Sprawiedliwości4)

041-Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi

043-Instytut Ekspertyz Medycznych w Łodzi

044-Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

045-Bank Gospodarstwa Krajowego

II Konta pozabilansowe

1) Konta syntetyczne pozabilansowe

980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym

998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych pozabilansowych

Symbol konta

Nazwa konta

980-73014-2270

Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja podmiotowa dla SWWS/AWS

980-73014-2520

Plan finansowy wydatków budżetowych - subwencja dla SWWS/AWS

980-73014-3040

Plan finansowy wydatków budżetowych - nagrody dla SWWS/AWS

980-73014-4000

Plan finansowy wydatków budżetowych - wydatki bieżące SWWS/AWS

980-73014-6220

Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja celowa dla SWWS/AWS

980-75514-2570

Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja podmiotowa dla KSSiP

980-75514-6220

Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja celowa dla KSSiP

990-73014-2270

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym- dotacja podmiotowa SWWS/AWS

990-73014-2520

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym SWWS/AWS

990-73014-3040

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym SWWS/AWS

990-73014-4000

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym SWWS/AWS

990-73014-6220

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym SWWS/AWS

990-75514-2570

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym KSSiP

990-75514-6220

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym KSSiP

998-73014-2270

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja podmiotowa dla SWWS/AWS

998-73014-2520

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - subwencja dla SWWS/AWS

998-73014-3040

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - nagrody dla SWWS/AWS

990-73014-4300

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - wydatki bieżące SWWS/AWS

998-73014-6220

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja celowa dla SWWS/AWS

998-75514-2570

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja podmiotowa dla KSSiP

998-75514-6220 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja celowa dla KSSiP

Opis kont:

I Konta bilansowe

Zespół 1 - „Środki pieniężne i rachunki bankowe"

Konta zespołu 1 „Środki pieniężne i rachunki bankowe" służą do ewidencji:

1) krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, przechowywanych w kasach;

2) krótkoterminowych papierów wartościowych;

3) krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, lokowanych na rachunkach w bankach;

4) udzielanych przez banki kredytów w krajowych i zagranicznych środkach pieniężnych;

5) innych krajowych i zagranicznych środków pieniężnych.

Konta zespołu 1 mają odzwierciedlać operacje pieniężne, obroty i stany środków pieniężnych oraz krótkoterminowych papierów wartościowych.

Konto 130 - Rachunek bieżący jednostki

Konto 130 służy do ewidencji stanu środków pieniężnych oraz obrotów na rachunku bankowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość z tytułu wpływów środków na realizację wydatków budżetowych objętych planem finansowym i przelewów tych środków podległym dysponentom na finansowanie wydatków ujętych w ich planach finansowych oraz zwrotów niewykorzystanych przez nich środków w korespondencji z kontem 223, a także przelewów dotacji podmiotowej oraz subwencji ujętych w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 810 i dotacji celowej, w korespondencji z kontem 224.

Na stronie Wn konta 130 ujmuje się wpływy środków pieniężnych:

1) otrzymanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa przeznaczonych na:

a) wydatki dla podległych dysponentów zgodnie z ich planem finansowym, w korespondencji z kontem 223,

2) otrzymanych od podległych dysponentów niewykorzystanych przez nich środków na wydatki, w korespondencji z kontem 223, uznawanych jako zmniejszenie wydatków oraz wartość dotacji celowej zwróconej w tym samym roku budżetowym, w korespondencji z kontem 224 oraz dotacji podmiotowej i subwencji, w korespondencji z kontem 810.

Na stronie Ma konta 130 ujmuje się:

1) przelewy środków pieniężnych przeznaczonych na:

a) wydatki budżetowe dla podległych dysponentów na podstawie ich planów finansowych, w korespondencji z kontem 223,

b) dotację podmiotową i subwencję, w korespondencji z kontem 810,

c) dotację celową oraz dotację podmiotową SWWS/AWS, w korespondencji z kontem 224,

d) nagrody o charakterze szczególnym niezaliczone do wynagrodzeń, w korespondencji z kontem 240,

e) zakup usług pozostałych SWWS/AWS, w korespondencji z kontem 402.

2) przelewy niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym zachowana jest pełna zgodność zapisów między dysponentem części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość, a bankiem.

Na koncie 130 obowiązuje zasada czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów i korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny po obu stronach tego konta.

Konto 130 nie wykazuje salda na koniec dnia, bowiem w każdym dniu roboczym dokonuje się przelewów niewykorzystanych środków pieniężnych na wydatki przez podległych dysponentów, na rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, w korespondencji z kontem 223.

Konto 131 - Rachunek bieżący dochodów budżetowych

Konto 131 służy do ewidencji stanu środków oraz obrotów na rachunku bankowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość z tytułu dochodów budżetowych.

Na stronie Wn konta 131 ujmuje się:

- zrealizowane przez jednostkę dochody budżetowe,

- wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot następuje po upływie roku budżetowego, w którym wydatku dokonano,

- wpływy z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach pomocniczych jednostki.

Na stronie Ma konta 131 ujmuje się:

- zwroty nadpłat,

- okresowe przelewy zrealizowanych dochodów budżetowych na rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

Ewidencję szczegółową konta 131 prowadzi się według klasyfikacji budżetowej.

Konto 132 - Rachunek wydatków niewygasających

Konto 132 służy do ewidencji stanu środków pieniężnych oraz obrotów na rachunku bankowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość z tytułu realizacji wydatków, które nie wygasły z końcem roku budżetowego i przelewów tych środków podległym dysponentom na finansowanie wydatków ujętych w ich planach wydatków niewygasających oraz zwrotów niewykorzystanych przez nich środków, w korespondencji z kontem 223.

Na stronie Wn konta 132 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na ten rachunek, a na stronie Ma-przelewy środków pieniężnych z rachunku bankowego dla podległych dysponentów.

Konto 139 - Inne rachunki bankowe

Konto 139 służy do ewidencji operacji dotyczących wartości pieniężnych wydzielonych na innych rachunkach bankowych niż rachunki bieżące. Na koncie 139 dokonuje się ewidencji księgowej wyłącznie na podstawie dowodów bankowych.

Po stronie Wn konta 139 ujmuje się wpływy wydzielonych środków pieniężnych a po stronie Ma ujmuje się przelewy środków pieniężnych z rachunku bankowego dla podległych dysponentów.

Ewidencja szczegółowa konta zapewnia ustalenie stanu środków pieniężnych dla każdego wydzielonego rachunku bankowego.

Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowych.

Konto 141 - Środki pieniężne w drodze

Konto 141 służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze.

Do środków pieniężnych w drodze zalicza się:

- środki pieniężne znajdujące się w drodze pomiędzy rachunkami bankowymi jednostki.

Poz. 202

Na stronie Wn konta 141 ujmuje się zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma-zmniejszenia stanu środków pieniężnych w drodze. Konto 141 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych w drodze.

Zespół 2 -„Rozrachunki i rozliczenia"

Konta zespołu 2 „Rozrachunki i roszczenia" służą do ewidencji krajowych i zagranicznych rozrachunków oraz roszczeń.

Konta zespołu 2 służą także do ewidencji rozliczeń środków budżetowych, wynagrodzeń, rozliczeń niedoborów, szkód i nadwyżek oraz wszelkich innych rozliczeń związanych z rozrachunkami i roszczeniami spornymi.

Ewidencja szczegółowa do kont zespołu 2 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej i może umożliwić wyodrębnienie poszczególnych grup rozrachunków, rozliczeń, ustalenie przebiegu ich rozliczeń oraz stanu należności, rozliczeń, roszczeń spornych i zobowiązań z podziałem według kontrahentów oraz jeśli dotyczą rozliczeń w walutach obcych - według poszczególnych walut.

Konto 222 - Rozliczenie dochodów budżetowych

Konto 222 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość dochodów budżetowych.

Na stronie Wn konta 222 ujmuje się dochody budżetowe przelane do budżetu, w korespondencji z kontem 130.

Na stronie Ma konta 222 ujmuje się w ciągu roku budżetowego okresowe oraz roczne przeksięgowania zrealizowanych dochodów budżetowych na podstawie sprawozdania budżetowego Rb-27, w korespondencji z kontem 800.

Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nieprzekazanych na rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu środków przekazanych na rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

Konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych

Konto 223 służy do ewidencji rozliczeń zrealizowanych przez dysponenta części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość wydatków budżetowych, w tym wydatków na dotację podmiotową oraz subwencję, w korespondencji odpowiednio z kontem 130 i z kontem 800.

Ewidencja szczegółowa do konta 223 prowadzona jest w podziale na poszczególnych kontrahentów.

Na stronie Wn konta 223 ujmuje się:

1) okresowe przelewy środków pieniężnych dla podległych dysponentów przeznaczonych na pokrycie wydatków budżetowych do wysokości przewidzianej w ich planach finansowych, w tym wydatków na dotację podmiotową oraz subwencję i nagrody o charakterze szczególnym niezaliczone do wynagrodzeń, do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 130;

2) zwroty na rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa środków budżetowych niewykorzystanych przez podległych dysponentów na wydatki, w korespondencji z kontem 130;

3) w ciągu roku budżetowego okresowe przeksięgowania na podstawie sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetu państwa Rb-28 równowartości zrealizowanych wydatków na dotację podmiotową i subwencję, w korespondencji z kontem 800.

Na stronie Ma konta 223 ujmuje się:

1) okresowe wpływy środków pieniężnych przeznaczonych do przekazania podległym dysponentom na pokrycie wydatków budżetowych do wysokości określonej w ich planach finansowych oraz wpływy środków pieniężnych przeznaczonych na dotację podmiotową i subwencję do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 130;

2) zwroty od podległych dysponentów środków pieniężnych niewykorzystanych przez nich na wydatki, w korespondencji z kontem 130.

Na koniec roku obrotowego konto 223 nie wykazuje salda.

Konto 224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich

Konto 224 służy do ewidencji rozliczenia wydatków przeznaczonych na dotację celową oraz dotację podmiotową dla SWWS/AWS do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość.

Na stronie Wn ujmuje się wartość dotacji celowej i dotacji podmiotowej dla SWWS/AWS przekazanej przez dysponenta części, w korespondencji z kontem 130.

Na stronie Ma ujmuje się wartość dotacji celowej i dotacji podmiotowej dla SWWS uznanych za prawidłowo wykorzystane i rozliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami, w korespondencji z kontem 810 oraz wartość dotacji zwróconej w tym samym roku budżetowym, w korespondencji z kontem 130.

Konto 240 - Pozostałe rozrachunki

Konto 240 służy w szczególności do ewidencji rozliczenia wydatków budżetowych dotyczących nagród o charakterze szczególnym niezaliczonych do wynagrodzeń, przyznanych na podstawie decyzji Ministra Sprawiedliwości i poniesionych przez inną jednostkę na rzecz Ministerstwa Sprawiedliwości na podstawie wystawionej noty obciążeniowej w korespondencji odpowiednio z kontem 130 i z kontem 409 oraz pozostałych rozrachunków.

Na stronie Wn ujmuje się wartość nagród przekazanych przez dysponenta części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość oraz pozostałych tytułów, w korespondencji z kontem 130.

Ewidencja analityczna prowadzona do konta 240 zapewnia ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.

Konto 240 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.

Zespół 4 - „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"

Konta zespołu 4 - „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie "służą do ewidencji kosztów w układzie rodzajowym i ich rozliczenia. Poniesione koszty ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich powstania niezależnie od terminu ich zapłaty. Zmniejszenia uprzednio zarachowanych kosztów dokonuje się na podstawie dokumentów korygujących koszty.

Konta te mają charakter rozliczeniowy, co oznacza, że na koniec roku obrotowego nie mogą wykazywać sald, ponieważ salda te muszą być przeksięgowane na wynik finansowy.

Konto 402 - Usługi obce

Na stronie Wn konta 402 ujmuje się poniesione koszty pozostałych usług obcych SWWS/AWS w szczególności opłaty za prowadzenie rachunków bankowych, a na stronie Ma konta 402 ujmuje się zmniejszenie poniesionych kosztów oraz na koniec roku obrotowego przeniesienie kosztów usług obcych na konto 860.

Na koniec roku obrotowego konto 402 nie wykazuje salda.

Konto 409 - Pozostałe koszty rodzajowe

Konto 409 służy w szczególności do ewidencji kosztów świadczeń na rzecz osób fizycznych finansowanych z budżetu państwa. Na koncie 409 księguje są koszty nagród o charakterze szczególnym niezaliczone do wynagrodzeń. Do konta 409 przyporządkowuje się paragraf klasyfikacji budżetowej wydatków 3040.

Koszty ewidencjonowane po stronie Wn konta 409 obejmują w szczególności:

1) nagrody Ministra Sprawiedliwości przyznawane dla pracowników pedagogicznych SWWS/AWS.

Na stronie Ma ujmuje się zmniejszenie kosztów z wyżej wymienionego tytułu.

Konto 409 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych pozostałych kosztów rodzajowych w ciągu roku obrotowego i podlega przeniesieniu na koniec roku obrotowego na konto 860.

Na koniec roku obrotowego konto 409 nie wykazuje salda.

Zespół 7 -„Przychody, dochody i koszty"

Konta zespołu 7 -„Przychody, dochody i koszty" służą w szczególności do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz przychodów finansowych.

Ewidencję szczegółową prowadzi się według pozycji planu finansowego z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej w zakresie dochodów oraz stosownie do potrzeb analizy i sprawozdawczości.

Konto 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych

Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych.

Na stronie Wn konta 720 ujmuje się odpisy z tytułu dochodów budżetowych, a na stronie Ma konta 720 - przychody z tytułu dochodów budżetowych, w szczególności wpływy ze zwrotów niewykorzystanych dotacji, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 720 powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych, według klasyfikacji budżetowej.

Saldo konta 720 w końcu roku obrotowego przenosi się na konto 860.

Na koniec roku obrotowego konto 720 nie wykazuje salda.

Konto 750 - Przychody finansowe

Na stronie Ma konta 750 ujmuje się przychody z tytułu operacji finansowych, a w szczególności oprocentowanie środków na rachunkach bankowych, odsetki za zwłokę w zapłacie należności. Odsetki od należności ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty, lecz nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec kwartału.

Ewidencja szczegółowa do konta 750 powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów stanowiących dochody budżetowe według klasyfikacji budżetowej.

Konto 750 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Ma, które wyraża wielkość przychodów finansowych.

Saldo konta 750 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860. Na koniec roku obrotowego konto750 nie wykazuje salda.

Zespół 8 -„Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"

Konta zespołu 8 „Fundusze, rezerwy i wynik finansowy" służą w szczególności do ewidencji dotacji i subwencji z budżetu państwa przekazywanych do podległych dysponentów oraz wyniku finansowego.

Konto 800 - Fundusz jednostki

Konto 800 służy do ewidencji stanu zmniejszeń i zwiększeń funduszu. Na stronie Wn konta 800 ujmuje się w szczególności:

1) ujemny wynik finansowy roku ubiegłego z konta 860 (stratę bilansową);

2) przeksięgowania pod datą miesięcznego sprawozdania budżetowego Rb-27 zrealizowanych dochodów budżetowych, w korespondencji z kontem 222;

3) przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego salda konta 810, równowartości wykorzystanych dotacji budżetowych i subwencji.

Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w szczególności:

1) dodatni wynik finansowy roku ubiegłego z konta 860 (zysk bilansowy);

2) przeksięgowania pod datą miesięcznego sprawozdania budżetowego Rb-28 zrealizowanych wydatków budżetowych, w korespondencji z kontem 223.

Na koniec roku obrotowego konto 800 może wykazywać saldo Wn lub Ma, które oznacza stan funduszu.

Konto 810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje

Konto służy w szczególności do ewidencji i rozliczenia wydatków budżetowych przeznaczonych w planie finansowym dysponenta części na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.

Na stronie Wn konta 810 ujmuje się wartość dotacji podmiotowej i dotacji celowej oraz subwencji przekazanych z budżetu i uznanych za rozliczone w danym okresie sprawozdawczym, w korespondencji odpowiednio z kontem 130 lub z kontem 224.

Na stronie Ma konta 810 ujmuje się przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda konta 810 na konto 800.

Na koniec roku obrotowego konto 810 nie wykazuje salda.

Konto 860 - Wynik finansowy

Konto 860 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki.

W końcu roku obrotowego na stronie Wn konta 860 ujmuje się przeniesienie:

1) poniesionych kosztów, w korespondencji z poszczególnymi kontami zespołu 4;

Na stronie Ma konta 860 ujmuje się w końcu roku obrotowego przeniesienie:

1) uzyskanych przychodów, w korespondencji z poszczególnymi kontami zespołu 7;

Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki.

Saldo Wn oznacza stratę netto, saldo Ma - zysk netto.

Saldo konta jest przenoszone w roku następnym na konto 800.

II Konta pozabilansowe

Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta budżetu państwa części 37-Sprawiedliwość w zakresie środków przeznaczonych, zgodnie z ustawą budżetową, w szczególności na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/Akademii Wymiary Sprawiedliwości, a także równowartości zrealizowanych wydatków budżetowych na ww. dotacje i subwencję. Dotacja podmiotowa i subwencja obejmują środki na dofinansowanie działalności bieżącej podległych i nadzorowanych jednostek związanych wyłącznie z realizacją ich ustawowo określonych zadań. Dotacja celowa przeznaczona jest na realizację zadań inwestycyjnych.

Na koncie obowiązuje zasada zapisu jednostronnego.

Na stronie Wn konta 980 ujmuje się kwotę dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji w wysokości określonej na dany rok budżetowy, zgodnie z ustawą budżetową, w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz ich zmiany, z tym że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.

Na stronie Ma konta 980 ujmuje się równowartość dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji przekazanej i zrealizowanej w danym roku budżetowym.

Na koniec roku konto 980 nie wykazuje salda.

Konto 990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym

Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych w układzie zadaniowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość w zakresie środków przeznaczonych, zgodnie z ustawą budżetową, w szczególności na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/Akademii Wymiaru Sprawiedliwości, a także równowartości zrealizowanych wydatków budżetowych na ww. dotacje i subwencję.

Na koncie obowiązuje zasada zapisu jednostronnego.

Na stronie Wn konta 990 ujmuje się kwotę dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji w wysokości określonej na dany rok budżetowy w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość w układzie zadaniowym oraz ich zmiany, z tym, że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.

Na stronie Ma konta 990 ujmuje się równowartość dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji przekazanej i zrealizowanej w układzie zadaniowym w danym roku obrotowym.

Na koniec roku konto 990 nie wykazuje salda.

Konto 998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

Konto służy do ewidencji prawnego (ustawa budżetowa) zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość na dany rok budżetowy z przeznaczeniem, w szczególności na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/ Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.

Na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych i dokonanych w danym roku obrotowym wydatków budżetowych przeznaczonych na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.

Na stronie Ma konta 998 ujmuje się zaangażowanie prawne (ustawa budżetowa) wydatków budżetowych danego roku obrotowego oraz wartość umów przyznających dotację celową dla dotowanych jednostek.

Ewidencję na koncie prowadzi się według podziałki klasyfikacji budżetowej wydatków na dotację podmiotową, dotację celową oraz subwencję w planie finansowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość.

Ujęte na stronie Ma konta 998 zaangażowanie prawne wydatków budżetowych wykazuje się w miesięcznych sprawozdaniach budżetowych Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa narastająco od początku roku.

Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.

Załącznik nr 3

Zasady (polityka) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości

§ 1. Ewidencja księgowa dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzona jest z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 259 i 1598) i zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) oraz w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342), rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 2225, z późn. zm.) i rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564).

§ 2. Księgi rachunkowe dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzi się w języku polskim i w walucie polskiej w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości, Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa z wykorzystaniem centralnego systemu informatycznego finansowo-księgowego pod nazwą Zintegrowany System Rachunkowości i Kadr (ZSRK), w wersji oprogramowania EHP8 FOR SAP ERP 6.0, która obowiązuje od 15.09.2019 r.

§ 3. Rokiem obrotowym jest rok budżetowy (rok kalendarzowy), a okresem sprawozdawczym jest miesiąc.

§ 4. Dysponent części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości sporządza:

1) miesięczne sprawozdania budżetowe : jednostkowe: Rb-28, Rb-28UE, Rb-28Programy;

2) roczne sprawozdania budżetowe: jednostkowe: Rb-28, Rb-28UE, Rb-28Programy.

§ 5. W księgach rachunkowych dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości ujmuje się wyłącznie planowane wydatki, które na etapie przygotowywania projektu budżetu nie mogą zostać przypisane do części (15/02-15/12), odpowiadających poszczególnym sądom apelacyjnym. W części tej planowane są wydatki na wynagrodzenia i pochodne (dodatkowe etaty, regulacje wynagrodzeń poszczególnych grup zawodowych sądownictwa, itp.), wydatki dotyczące skutków finansowych projektów ustaw i innych aktów normatywnych, wynikające z odrębnych przepisów, które w czasie prowadzonych prac związanych z przygotowywaniem projektu budżetu są w trakcie procesu legislacyjnego oraz wydatki informatyczne o charakterze centralnym związane z informatyzacją jednostek sądownictwa powszechnego i wydatki w zakresie programów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

§ 6. Dysponent części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości nie prowadzi rachunku bieżącego wydatków dysponenta części 15/01.

§ 7. 1. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są źródłowe dowody księgowe w postaci decyzji budżetowych dotyczących planu finansowego części 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości i jego zmian. Minister Sprawiedliwości, wykonując funkcję dysponenta części 15-Sądy powszechne, w trakcie roku budżetowego, na podstawie decyzji budżetowych, dokonuje zmian w planie finansowym wydatków przenosząc środki budżetowe z części 15/01 do części odpowiadającym poszczególnym obszarom apelacji. W ramach części 15/01 nie występuje zaangażowanie prawne wynikające z zawartych umów, jak również z wydanych decyzji, którego skutkiem jest powstanie zobowiązania i realizacja płatności.

2. Księgi rachunkowe odpowiadają warunkom określonym w art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które tworzą:

1) dziennik;

2) księgę główną;

3) księgi pomocnicze (konta analityczne);

4) zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych;

5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).

§ 8. 1. Księgi rachunkowe otwiera się na początek każdego następnego roku obrotowego, a zamyka się na dzień kończący rok obrotowy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych za pomocą komputera polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe.

3. Zgodnie z § 26 ust. 3 rozporządzenia o rachunkowości budżetowej, ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych powinno nastąpić do 30 kwietnia roku następnego.

4. Zamknięcie miesięcznych okresów sprawozdawczych (zamknięcie miesiąca), nie możne nastąpić później niż, w terminie do 20 dnia miesiąca następnego po upływie okresu sprawozdawczego, za który sporządzane są sprawozdania.

5. Zamknięcie miesiąca polega na wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów lub korekty zapisów w danym miesiącu.

§ 9. Do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości przeznaczonego dla części 15/02-15/12, odpowiadających poszczególnym sądom apelacyjnym służy konto pozabilansowe 980-Plan finansowy wydatków budżetowych.

§ 10. Główny księgowy resortu upoważniony jest do uzupełnienia planu kont o dodatkowe konta, wymagane potrzebami ewidencji.

§ 11. Konta pozabilansowe pełnią funkcję wyłącznie informacyjno-kontrolną. Zdarzenia na nich rejestrowane nie powodują zmian w składnikach aktywów i pasywów. Na kontach pozabilansowych ujmowany jest między innymi plan finansowy wydatków budżetowych.

§ 12. Budowa konta analitycznego:

1) konto analityczne w systemie F-K dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości zbudowane jest z 10 cyfr; trzy pierwsze cyfry oznaczają konto syntetyczne;

2) mimo, że na kontach pozabilansowych obowiązuje zapis jednostronny w systemie ZSRK SAP możliwe jest wprowadzenie tylko zapisów zbilansowanych; przy dokonywaniu zapisów na koncie pozabilansowym kontem przeciwstawnym jest konto techniczne o symbolu 9100000000; konto pozabilansowe planu finansowego prowadzone jest wg pozycji finansowej, na którą składa się paragraf oraz analityka paragrafu; jest to widoczne na raportach generowanych w transakcji ZFIKSPB.

§ 13. Opis systemu finansowo-księgowego, przetwarzania danych i zasad ochrony danych.

1. Prowadzenie ksiąg rachunkowych z wykorzystaniem techniki komputerowej opiera się na dokumentacji obejmującej opis systemu informatycznego, zawierającej wykaz programów, procedur lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania, a ponadto określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji. Szczegółowe informacje dotyczące wykazu struktury zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe oraz wzajemnych powiązań na komputerowych nośnikach danych zawarte są w opracowanej dokumentacji systemu ZSRK, na którą składa się dokumentacja biznesowa i techniczna.

2. System ZSRK jest systemem centralnym opartym na platformie SAP. Właścicielem licencji wykorzystywanych w systemie jest Ministerstwo Sprawiedliwości.

3. W prowadzonych księgach rachunkowych przy użyciu systemu finansowo-księgowego ZSRK jest 16 okresów sprawozdawczych. W okresach od 1 do 12 dokonuje się księgowań bieżących, dotyczących danego roku obrotowego, natomiast w okresach od 13 do 15 dokonuje się księgowań dodatkowych związanych z zamknięciem roku i przeksięgowań rocznych do sprawozdania finansowego. W okresie 16 dokonywane są tylko przeksięgowania sald kont na wynik finansowy dotyczący zamknięcia roku obrotowego

4. Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera zapis księgowy ma automatycznie nadany numer pozycji, pod którym został wprowadzony do dziennika, a także dane umożliwiające identyfikację daty operacji oraz osobę odpowiedzialną za treść zapisu.

5. Zapisy w dzienniku obrotów są kolejno numerowane, a sumy zapisów liczone są w sposób ciągły.

6. Opis algorytmów dotyczących kont pozabilansowych i parametrów systemu ZSRK.

Do ustalenia wartości Wn i Ma konta pozabilansowego, zsumowanego do poziomu pozycji paragrafów zastosowany jest algorytm za pomocą, którego generuje się obliczenia oraz raporty z transakcji ZFIKSPB.

Konto 9800000000-Plan finansowy wydatków budżetowych

Strona Wn: PL_FIN; Strona Ma: WY_BUD, PL_NWP

Oznaczenia kategorii księgowań:

PL_FIN - plan finansowy wydatków budżetowych,

PL_NWP - plan finansowy wydatków niewygasających,

WY_BUD - zrealizowane wydatki budżetowe roku bieżącego.

Parametry konfiguracyjne i przebieg procesów występujących w poszczególnych modułach centralnego systemu ZSRK zostały szczegółowo opisane w „Dokumentacji Technicznej ZSRK".

7. Zakres zadań realizowanych przez poszczególnych Gestorów Modułowych systemu ZSRK określony jest w decyzji nr 1/DB-IV 2016 Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 czerwca 2016r. w sprawie wprowadzenia zasad organizacji i struktury zarządzania w zakresie eksploatacji i rozwoju ZSRK.

8. Dyrektor Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych odpowiada za wprowadzenie zabezpieczeń technicznych dla zasobów gromadzonych w systemie ZSRK poprzez codzienne wykonywanie kopii zapasowych aplikacji i bazy danych, które przechowywane są przez 30 dni. Zapisy w dzienniku, księdze głównej i zestawieniu obrotów i sald księgi głównej i ksiąg pomocniczych są automatycznie kopiowane na koniec każdego dnia na dysk twardy (serwer) w celu zabezpieczenia danych ewidencji księgowej przed ich utratą, zlokalizowany na terenie Ministerstwa Sprawiedliwości.

9. Metody zabezpieczenia dostępu do bazy danych i ich zbiorów oraz systemu ich przetwarzania:

1) serwery bazodanowe są umiejscowione w osobnych vlanach;

2) do bazy danych mają dostęp wyłącznie aplikacje SAP, bazy danych SAP nie są wystawiane bezpośrednio do innych aplikacji (brak dostępu do danych);

3) do systemu operacyjnego mają dostęp wyłącznie wybrani Administratorzy SAP;

4) dostęp do systemu dla użytkownika nadawany jest na podstawie wniosku o dostęp ze wskazaniem odpowiednich ról i uprawnień, składanego za pośrednictwem aplikacji e-Wnioski.

10. Przetwarzanie oraz procedury archiwizacji i odtwarzania systemu ZSRK:

1) procedura automatycznego tworzenia kopii zapasowych wykonywana jest przy użyciu EMC NetWorker;

2) w sytuacjach awaryjnych zastosowanie ma wykonywanie kopii zapasowych w sposób ręczny do pliku;

3) procedura odtworzenia wykonanych kopii zapasowych w sposób ręczny oraz automatyczny.

11. Podstawowe zasady bezpieczeństwa systemu:

1) audyt systemu od strony infrastruktury wykonywany jest cyklicznie przez Biuro Cyberbezpieczeństwa;

2) na systemach produkcyjnych SAP uruchomiona jest funkcjonalność logująca każde zdarzenie wykonane na systemie przez każdego użytkownika; dane te przechowywane są przez okres 12 miesięcy;

3) w systemie SAP zostało wdrożone Centralne zarządzanie użytkownikami; w chwili zmiany stanowiska, odejścia z pracy danego użytkownika jego konto jest blokowane bądź odpowiednio aktualizowane;

4) na każdym systemie SAP ustawiona jest odpowiednia wartość dla nieudanych prób logowań, po której przekroczeniu użytkownik zostaje zablokowany.

12. Ochrona danych przetwarzanych w systemie finansowo-księgowym przed możliwością częściowej lub całkowitej ich utraty spowodowanej w wyniku różnych zdarzeń, a w szczególności związanych z:

1) kradzieżą sprzętu komputerowego, polega między innymi na przechowywaniu komputerów zawierających chronione dane w zamkniętych pomieszczeniach, szczególnie, gdy w pomieszczeniu nie przebywa żaden z pracowników oraz odpowiednim zabezpieczeniu przed włamaniem;

2) całkowitym zniszczeniem sprzętu komputerowego w wyniku pożaru, zalania lub innego zdarzenia losowego, polega na sporządzaniu i przechowywaniu kopii bezpieczeństwa danych systemu informatycznego rachunkowości;

3) ograniczeniem dostępu do komputera zawierającego dane księgowe, polega na stosowaniu haseł dostępu, używania wygaszacza ekranu chronionego hasłem, nie pozostawiania włączonego komputera w sieci bez opieki;

4) przypadkowym usunięciem lub modyfikacją danych w wyniku działania innego programu (wirusa); ochrona polega między innymi na stosowaniu programów antywirusowych, jak również zakazie stosowania jakichkolwiek przenośnych nośników służących do odtwarzania danych z wykorzystaniem komputera, nie poddanych wcześniej sprawdzeniu programem antywirusowym.

§ 14. 1. Dokumentację opisującą przyjęte dla dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości zasady (politykę) rachunkowości, księgi rachunkowe i pozostałe dowody księgowe przechowuje się, w sposób określony w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości przez okres 5 lat, przy czym okres przechowywania oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości przechowuje się przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności.

§ 15. Udostępnianie osobie trzeciej informacji ze zbiorów systemu rachunkowości lub z ich części:

1) do wglądu w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości - wymaga ustnej zgody Ministra Sprawiedliwości jako kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej;

2) poza siedzibą Ministerstwa Sprawiedliwości - wymaga pisemnej zgody Ministra Sprawiedliwości jako kierownika jednostki oraz pozostawienia w jednostce potwierdzonego spisu przejętych dokumentów (dowodów i ksiąg rachunkowych lub spis nośników informatycznych zawierających zapasowe kopie ksiąg rachunkowych).

§ 16. Plan kont dysponenta części budżetu państwa15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości

Wykaz kont:

I Konta pozabilansowe

1) Konta syntetyczne

980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

982 - Plan wydatków środków europejskich

2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych pozabilansowych

Symbol konta Nazwa konta

9800000000 Plan finansowy wydatków budżetowych

9820000000 Plan wydatków środków europejskich

Opis kont:

I Konta pozabilansowe

Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta budżetu państwa części 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości w zakresie planu finansowego dotyczącego sądownictwa powszechnego.

Na stronie Wn konta 980 ujmuje się kwotę planu finansowego wydatków budżetowych dotyczącego sądownictwa powszechnego w wysokości określonej na dany rok budżetowy, zgodnie z ustawą budżetową, oraz jego zmiany w ciągu roku, z tym, że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.

Na koniec roku konto 980 nie wykazuje salda.

Konto 982 - Plan wydatków środków europejskich

Konto służy do ewidencji planu wydatków środków europejskich dysponenta budżetu państwa części 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości w zakresie planu wydatków dotyczącego sądownictwa powszechnego.

Na stronie Wn konta 982 ujmuje się kwotę planu wydatków środków europejskich dotyczącego sądownictwa powszechnego w wysokości określonej na dany rok budżetowy, zgodnie z ustawą budżetową, oraz jego zmiany w ciągu roku, z tym, że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.

Na koniec roku konto 982 nie wykazuje salda.


2) Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2023 r. w sprawie przekształcenia Zakładu Poprawczego w Koszalinie w Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Koszalinie (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 155).

3) Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 marca 2023 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zniesienia Zakładu Poprawczego w Sadowicach (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 90).

4) Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie nazwy uczelni służb państwowych nadzorowanej przez Ministra Sprawiedliwości i o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1053).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00