ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 8 września 2023 r.
w sprawie koordynacji działań związanych z informatyzacją sądownictwa powszechnego i powołania Koordynatora do spraw informatyzacji sądownictwa powszechnego
(ostatnia zmiana: DUMS. z 2024 r., poz. 131)
Na podstawie art. 175e § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Obowiązki Koordynatora do spraw informatyzacji sądownictwa powszechnego, zwanego dalej „Koordynatorem”, pełni Pełnomocnik Ministra Sprawiedliwości do spraw informatyzacji, o którym mowa w zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 lutego 2021 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Ministra do Spraw Informatyzacji (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 12).
2. Koordynator odpowiedzialny jest za koordynację działań w obszarze informatyzacji sądownictwa powszechnego, w szczególności w zakresie:
1) procesu wdrażania w sądach powszechnych systemów teleinformatycznych realizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości;
2) analizowania potrzeb informatycznych sądownictwa oraz oceny skutków rozwiązań informatycznych wprowadzanych w sądach powszechnych;
3) rekomendacji dla Ministra Sprawiedliwości dotyczących strategii i kierunków rozwoju informatyzacji sądownictwa;
4) procesu konsolidacji służb informatycznych sądownictwa;
5) promowania rozwiązań informatycznych wdrażanych w sądach powszechnych;
6) szkoleń i konferencji z zakresu informatyzacji sądownictwa;
7) analiz rozwiązań prawnych i technicznych z zakresu informatyzacji sądownictwa i komunikacji elektronicznej funkcjonujących i tworzonych na poziomie unijnym i międzynarodowym.
3. Koordynator podlega bezpośrednio Ministrowi Sprawiedliwości.
§ 2. Komórki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości oraz jednostki podległe Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowane, w tym również osoby wspierające właściciela danego systemu teleinformatycznego w zakresie funkcjonowania usługi na uzgodnionym poziomie świadczenia i operacyjnego utrzymania usługi (menedżerowie usługi), o których mowa w załączniku nr 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 marca 2017 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2425 i 2718 oraz z 2023 r. poz. 620), współpracują z Koordynatorem w realizacji zadań, o których mowa w § 1 ust. 2, w szczególności udostępniają informacje i dokumenty wytworzone bądź uzyskane w ramach realizacji powyższych zadań.
§ 3. 1. Koordynator, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w § 1 ust. 2, może podejmować współpracę z organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi realizującymi zadania w zakresie informatyzacji.
2. Koordynator może wystosowywać do prezesów i dyrektorów sądów zalecenia (rekomendacje) dotyczące, w szczególności:
1) standardów i wymagań, jakim winny odpowiadać stosowane w sądach systemy informatyczne i teleinformatyczne, w szczególności związanych z integracją albo połączeniem ze zdecentralizowanym systemem informatycznym służącym do wymiany danych, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2020/1784 z dnia 25 listopada 2020 r. dotyczącym doręczania w państwach członkowskich dokumentów sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych lub handlowych („doręczanie dokumentów”) (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 2 grudnia 2020 r., poz. L 405/40);
2) dokonywania zmian w systemach informatycznych i teleinformatycznych stosowanych w sądach;
3) postanowień umów o gwarantowanym poziomie świadczenia usług informatycznych czy teleinformatycznych (Service Level Agreement SLA);
4) treści zapisów umów o świadczenie usług informatycznych, w tym subskrypcji i licencji, dotyczących programów lub ich modułów przeznaczonych do obsługi urządzeń repertoryjno¬ biurowych;
5) udzielania informacji wykonawcom umów o świadczenie usług informatycznych, w tym w zakresie subskrypcji i licencji, dotyczących programów lub ich modułów przeznaczonych do użytkowania w sądach powszechnych oraz SLA, w przypadku wątpliwości dotyczących interpretacji przepisów prawa i procedur mających wpływ na wykonanie umowy, o ile zostanie to przewidziane w takich umowach.
§ 4. Obsługę merytoryczną, organizacyjną i biurową Koordynatora zapewnia Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§ 5. 1. Koordynator, kierując się względami celowościowymi, może powołać spośród sędziów sądów powszechnych zastępcę, zwanego dalej „Zastępcą Koordynatora”.
2. Koordynator odwołuje Zastępcę Koordynatora.
3. Zastępca Koordynatora podlega Koordynatorowi.
§ 6. 1. Zastępca Koordynatora wspiera Koordynatora w realizacji zadań określonych w § 1 ust. 2.
2. Koordynator może zlecić Zastępcy Koordynatora realizację także innych zadań wynikających z potrzeby koordynacji działań w obszarze informatyzacji sądownictwa powszechnego.
§ 7. 1. Koordynator nadzoruje realizację zadań, które zleca Zastępcy Koordynatora.
2. Zastępca Koordynatora przedstawia Koordynatorowi opinie, wnioski i rekomendacje w zakresie zleconych mu zadań.
3. W terminie nie dłuższym niż do 15. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, Zastępca Koordynatora przedstawia Koordynatorowi odpowiednio miesięczne, półroczne oraz roczne sprawozdania z realizacji zleconych mu zadań.
4. Koordynator, w szczególnych sytuacjach, może polecić Zastępcy Koordynatora składanie częstszych sprawozdań określając przy tym ich przedmiot, częstotliwość i okres, przez który to polecenie obowiązuje.
§ 8. Zastępca Koordynatora realizuje zadania zlecone przez Koordynatora we współpracy z Departamentem Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości.
§ 9. 1. Zastępcę Koordynatora w realizacji zleconych przez Koordynatora zadań wspierają pełnomocnicy sądowi do spraw wdrożeń systemów teleinformatycznych w sądach powszechnych, zwani dalej „Pełnomocnikami sądowymi”.
2. [1] Pełnomocnicy sądowi są powoływani i odwoływani przez prezesów sądów apelacyjnych, zwanych dalej „Prezesami sądów”, spośród sędziów sądów powszechnych, po uzyskaniu akceptacji Koordynatora.
3. Prezesi sądów odpowiadają za wybór osób o właściwym poziomie wiedzy, kompetencji i doświadczenia zawodowego.
4. Pełnomocnicy sądowi w zakresie swoich zadań podlegają Zastępcy Koordynatora.
5. Zastępca Koordynatora, w uzgodnieniu z Prezesami sądów, za zgodą Koordynatora, określi szczegółowy zakres zadań Pełnomocników sądowych.
§ 10. 1. W sądach apelacyjnych tworzy się punkty kontaktowe w celu zapewnienia sprawnej i bezpośredniej współpracy oraz wymiany informacji pomiędzy Pełnomocnikami sądowymi a Zastępcą Koordynatora i Koordynatorem, a w razie potrzeby - także z organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami krajowymi. Dyrektorzy tych sądów wyznaczają spośród urzędników sądowych i pracowników podległych im oddziałów, w szczególności administracyjnych i informatycznych, osoby które wchodzą w skład punktów kontaktowych.
2. Punkty kontaktowe odpowiadają, w szczególności, za obsługę merytoryczną, organizacyjną i biurową Pełnomocników sądowych w celu zapewnienia jakości współpracy, o której mowa w ust. 1.
3. W celu poprawy jakości współpracy, o której mowa w ust. 1, osoby wskazane do obsługi punktów kontaktowych mogą zostać oddelegowane do Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości, obsługującego Koordynatora, w części wymiaru czasu pracy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w pełnym wymiarze czasu pracy.
§ 11. Wydatki związane z działalnością Koordynatora, Zastępcy Koordynatora, Pełnomocników sądowych i punktów kontaktowych są pokrywane z budżetu państwa z części 15/01, której dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.
§ 12. Zastępca Koordynatora powołany na podstawie przepisów zarządzenia, o którym mowa w § 14, staje się Zastępcą Koordynatora w rozumieniu przepisów niniejszego zarządzenia.
§ 13. Pełnomocnicy sądowi powołani na podstawie przepisów zarządzenia, o którym mowa w § 14, stają się Pełnomocnikami sądowymi w rozumieniu przepisów niniejszego zarządzenia.”.
§ 14. Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 listopada 2017 r. w sprawie zakresu i sposobu wykonywania zadań koordynatora do spraw informatyzacji sądownictwa powszechnego (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 230 oraz z 2018 r. poz. 169).
§ 15. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 2642 oraz z 2023 r. poz. 289, 614, 1030, 1429, 1606 i 1615.
[1] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie koordynacji działań związanych z informatyzacją sądownictwa powszechnego i powołania Koordynatora do spraw informatyzacji sądownictwa powszechnego (Dz.Urz.MS. poz. 131). Zmiana weszła w życie 3 maja 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00