Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Sprawiedliwości rok 2021 poz. 212
Wersja aktualna od 2021-09-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Sprawiedliwości rok 2021 poz. 212
Wersja aktualna od 2021-09-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 31 sierpnia 2021 r.

w sprawie systemu stałych dyżurów

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372) w związku z art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Zarządzenie określa organizację, przygotowanie i uruchamianie systemu stałych dyżurów w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Sprawiedliwości;

2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Sprawiedliwości;

3) komórkach organizacyjnych Ministerstwa - rozumie się przez to określone w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa departamenty, biura i Gabinet Polityczny Ministra;

4) kierownikach komórek organizacyjnych - rozumie się przez to dyrektorów departamentów, biur i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra;

5) komórce właściwej w sprawach obronnych - rozumie się przez to komórkę organizacyjną wykonującą zadania obronne w Ministerstwie;

6) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane: sądy powszechne, jednostki organizacyjne Służby Więziennej, zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich, Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi, Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury, Szkołę Wyższą Wymiaru Sprawiedliwości;

7) kierownikach jednostek organizacyjnych - rozumie się przez to prezesów, dyrektorów, komendantów jednostek organizacyjnych;

8) stałym dyżurze - rozumie się przez to całodobową służbę w ramach systemu stałych dyżurów;

9) Tabeli Realizacji Zadań Operacyjnych - rozumie się przez to załącznik do Planu Operacyjnego Funkcjonowania Działu Administracji Rządowej Sprawiedliwość w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zawierający zestawy zadań operacyjnych realizowanych przez Ministra, komórki organizacyjne Ministerstwa i jednostki organizacyjne;

10) zadaniach operacyjnych - rozumie się przez to część zadań obronnych przewidzianych do realizacji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. System stałych dyżurów Ministra tworzy się w celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji Ministra do uruchamiania realizacji zadań operacyjnych wynikających z Tabeli Realizacji Zadań Operacyjnych dla kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa, a także zapewnienia warunków do ciągłego kierowania i koordynowania realizacji zadań obronnych w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. System stałego dyżuru Ministra obejmuje:

1) stały dyżur w Ministerstwie;

2) stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 6.

2. Schemat obiegu informacji w ramach systemu stałego dyżuru Ministra stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. Do zadań stałego dyżuru należy:

1) przekazywanie decyzji i informacji o uruchomieniu procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;

2) przyjmowanie i przekazywanie decyzji uprawnionych organów w sprawie uruchomienia określonych zadań operacyjnych oraz przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;

3) ewidencjonowanie i przekazywanie do stałego dyżuru jednostki nadrzędnej meldunków i informacji o zdarzeniach, podejmowanych decyzjach i działaniach, stanie uruchomionych sił i środków oraz stopniu realizacji zadań wynikających z wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa w jednostkach organizacyjnych, w terminach określonych przez jednostkę nadrzędną;

4) utrzymywanie łączności ze stałym dyżurem jednostki nadrzędnej oraz jednostek organizacyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. W Ministerstwie zadania stałego dyżuru realizuje służba dyżurna Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra Sprawiedliwości.

2. Nadzór nad organizacją, przygotowaniem i uruchamianiem stałego dyżuru sprawuje:

1) kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie - w stosunku do komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych;

2) kierownicy jednostek organizacyjnych - w stosunku do wszystkich podległych jednostek organizacyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. W Ministerstwie oraz sądach powszechnych, jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich tworzy się całodobowy stały dyżur.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. 1. W sądach okręgowych i sądach rejonowych stałe dyżury organizują dyrektorzy w porozumieniu z prezesami w oparciu o wytyczne prezesa właściwego sądu apelacyjnego.

2. W jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej stałe dyżury organizuje się przy wykorzystaniu służb dyżurnych, zgodnie z ustaleniami Dyrektora Generalnego Służby Więziennej.

3. Stały dyżur pełniony jest w systemie obowiązującym w jednostce organizacyjnej.

4. Skład jednej zmiany stałego dyżuru stanowią:

1) co najmniej jedna osoba w stanie stałej gotowości obronnej państwa, starszy dyżurny;

2) co najmniej dwie osoby w czasie treningu stałego dyżuru oraz w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, w tym starszy dyżurny i dyżurny (dyżurni).

5. Godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany dyżurne określa kierownik jednostki organizacyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. 1. W pozostałych jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 6, dopuszcza się tworzenie stałego dyżuru w formie punktu kontaktowego działającego w godzinach pracy tej jednostki. Rolę punktu kontaktowego pełni sekretariat kierownika jednostki organizacyjnej lub wyznaczone stanowisko pracy.

2. Stały dyżur pełniony w formie punktu kontaktowego może być okresowo pełniony w formie całodobowej służby dyżurnej.

3. Decyzję o zmianie formy stałego dyżuru podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej samodzielnie lub na polecenie organu nadrzędnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. 1. Dokumentację obowiązującą w systemie stałego dyżuru stanowi instrukcja stałego dyżuru, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

2. Instrukcja stałego dyżuru określa:

1) cel organizacji stałego dyżuru;

2) zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;

3) zasady uruchamiania i zakończenia stałego dyżuru;

4) kontrolę i nadzór nad stałym dyżurem;

5) skład osobowy i czas pełnienia stałego dyżuru;

6) obowiązki osób pełniących stały dyżur;

7) zadania osób pełniących stały dyżur.

3. Instrukcja stałego dyżuru zawiera w formie załączników:

1) wykaz organów lub osób uprawnionych do uruchomienia stałego dyżuru;

2) wykaz jednostek organizacyjnych tworzących stały dyżur, w ramach systemu stałego dyżuru Ministra;

3) wykaz organów i jednostek organizacyjnych nadrzędnych oraz współdziałających w ramach systemu stałych dyżurów;

4) wykaz kadry kierowniczej oraz osób powiadamianych w trybie alarmowym w celu niezwłocznego stawienia się w miejscu pracy;

5) wykaz składu osobowego stałego dyżuru;

6) grafik pełnienia stałego dyżuru;

7) tabelę sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania;

8) procedury uruchamiania i przekazywania zadań operacyjnych, w tym tabelę zgłoskową;

9) wzór potwierdzenia otrzymania zadania operacyjnego, osiągnięcia gotowości do działania stałego dyżuru oraz zakończenia działania stałego dyżuru;

10) mapę obejmującą obszar podległych jednostek organizacyjnych w systemie stałego dyżuru;

11) tabelę zmian aktualizacyjnych;

12) dziennik działania stałego dyżuru.

4. W przypadku włączenia dodatkowych dokumentów innych, niż wymienione w ust. 3, należy je wykazać jako załącznik do Instrukcji stałego dyżuru.

5. Potwierdzenie otrzymania zadania operacyjnego, osiągnięcie gotowości do działania stałego dyżuru oraz zakończenie działania stałego dyżuru przez jednostki organizacyjne, przesyła się niezwłocznie do jednostki nadrzędnej środkami łączności, w które wyposażone jest stanowisko stałego dyżuru lub punkt kontaktowy.

6. Do dokumentacji stałego dyżuru może być tworzona dodatkowa dokumentacja wynikająca ze specyfiki funkcjonowania jednostki organizacyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. 1. Stały dyżur przygotowuje kierownik jednostki organizacyjnej w siedzibie tej jednostki.

2. Przygotowanie stałego dyżuru w jednostce organizacyjnej polega na:

1) wyznaczeniu składu osobowego stałego dyżuru;

2) określeniu miejsca, w którym stały dyżur będzie pełniony, wyposażonego w środki łączności, sprzęt RTV, sprzęt komputerowy z dostępem do poczty elektronicznej, materiały biurowe oraz oświetlenie zastępcze;

3) opracowaniu dokumentacji stałego dyżuru zgodnie z § 10 zarządzenia;

4) wyznaczeniu dyżurnych środków transportowych (w ramach możliwości jednostki organizacyjnej) dla potrzeb stałego dyżuru;

5) zapewnieniu łączności oraz ochrony miejsca funkcjonowania stałego dyżuru;

6) zapewnieniu miejsca odpoczynku oraz, w zależności od potrzeb, wyżywienia dla osób pełniących stały dyżur;

7) zorganizowaniu, nie rzadziej niż raz w roku, szkolenia teoretycznego i praktycznego dla osób wchodzących w skład stałego dyżuru.

3. Stałe dyżury przygotowuje się przy wykorzystaniu funkcjonariuszy lub pracowników Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych.

4. Osoby wyznaczane do pełnienia stałych dyżurów powinny, w zależności od potrzeb jednostki organizacyjnej, posiadać odpowiednie upoważnienie lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, wydane na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych, a także upoważnienie do przetwarzania danych osobowych, wydane przez administratora danych, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Za funkcjonowanie stałego dyżuru w poszczególnych jednostkach organizacyjnych odpowiedzialni są kierownicy tych jednostek.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. Dokumentację stałego dyżuru prowadzą:

1) w stanie stałej gotowości obronnej państwa - komórki organizacyjne właściwe w sprawach obronnych, pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach do spraw obronnych lub pracownicy wyznaczeni przez kierowników jednostek organizacyjnych;

2) w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny - starsi dyżurni zmian stałego dyżuru.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. 1. W stanie stałej gotowości obronnej państwa, w celu realizacji zadań szkoleniowych i kontrolnych, stałe dyżury mogą być uruchamiane w pełnym lub ograniczonym zakresie na podstawie decyzji:

1) Ministra - w Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych;

2) kierownika jednostki organizacyjnej - w kierowanej jednostce organizacyjnej oraz w podległych jednostkach organizacyjnych.

2. W stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny, a także w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, system stałych dyżurów uruchamia Minister.

3. Uruchomienie stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych następuje niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o jego uruchomieniu.

4. Stały dyżur pełniony jest w sposób ciągły, od momentu uruchomienia do czasu wydania decyzji o jego zakończeniu.

5. Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru wydaje podmiot, który wydał decyzję o jego uruchomieniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. Kierownicy jednostek organizacyjnych, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia, przygotują stałe dyżury w tych jednostkach, na zasadach określonych w zarządzeniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 lipca 2013 r. w sprawie systemu stałych dyżurów (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 242).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI

Zbigniew Ziobro

Załączniki do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 31 sierpnia 2021 r. (poz. 212)

Załącznik nr 1

Schemat obiegu informacji systemu Stałego Dyżuru Ministra Sprawiedliwości





Załącznik nr 2

INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU

Treść załącznika w formacie PDF

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00