Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Sprawiedliwości rok 2020 poz. 266
Wersja archiwalna od 2020-12-29 do 2023-10-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Sprawiedliwości rok 2020 poz. 266
Wersja archiwalna od 2020-12-29 do 2023-10-20
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 29 grudnia 2020 r.

w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.1) ) oraz art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.2) ) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Wprowadza się do stosowania przez dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości:

1) Zasady (politykę) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia;

2) Plan kont dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia;

3) Zasady (politykę) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości stanowiące załącznik nr 3 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 września 2016 r. w sprawie zasad ewidencji środków budżetu państwa przyjmowanych na rachunek bieżący wydatków dysponenta części 37 budżetu państwa „Sprawiedliwość" z centralnego rachunku bieżącego wydatków budżetu państwa oraz przekazywanych podległym dysponentom na sfinansowanie wydatków ujętych w ich planach finansowych oraz zasad (polityki) rachunkowości dysponenta części 37 budżetu państwa „Sprawiedliwość" (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 165, z 2017 r. poz. 2 oraz z 2020 r. poz. 1).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 2020 r., zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI

Zbigniew Ziobro


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1495, 1571, 1655 i 1680 oraz z 2020 r. poz. 568, 2122 i 2123.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. 1622, 1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284, 374, 568, 695 i 1175.

Załącznik do zarządzenia
Ministra Sprawiedliwości
z dnia 29 grudnia 2020 r.
(poz. 266)

Załącznik nr 1

Zasady (polityka) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość

§ 1. Ewidencja księgowa dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość prowadzona jest z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.) i zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342.), rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 2225, z 2019 r. poz. 2508 oraz z 2020 r. poz. 1132), rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564), rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1773).

§ 2. Księgi rachunkowe prowadzi się w języku polskim i w walucie polskiej w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości, Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa z wykorzystaniem systemu informatycznego rachunkowości „System sFK MS" moduł finansowo - księgowy (F-K) firmy QNT Systemy Informatyczne Sp. z o. o. z siedzibą ul. Knurowska 19, 41-800 Zabrze.

§ 3. Rokiem obrotowym jest rok budżetowy (rok kalendarzowy), a okresem sprawozdawczym jest miesiąc. Za okresy sprawozdawcze uznaje się również inne okresy, za które sporządza się sprawozdania budżetowe i finansowe zgodnie z przepisami, tj.: kwartał i rok.

§ 4. Dysponent części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość sporządza:

1. Miesięczne sprawozdania budżetowe:

1) jednostkowe (własne): Rb-23, Rb-28;

2) łączne: Rb-23, Rb-27, Rb-28, będące sumą sprawozdań budżetowych podległych dysponentów;

3) łączne: Rb-28UE, Rb-28Programy, będące sumą sprawozdań budżetowych podległych dysponentów.

2. Kwartalne sprawozdania budżetowe:

1) jednostkowe sprawozdania budżetowe: Rb-33, Rb-40, Rb-N, Rb-Z w zakresie Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej - Funduszu Sprawiedliwości, na podstawie sprawozdań sporządzanych przez jednostki obsługujące dysponenta funduszu;

2) łączne: Rb-70, Rb-N, Rb-Z, będące sumą sprawozdań podległych dysponentów.

3. Roczne sprawozdania finansowe:

1) jednostkowe (własne): Zestawienie zmian w funduszu jednostki;

2) łączne: Bilans. Rachunek Zysków i Strat, Zestawienie zmian w funduszu jednostki, Informacja dodatkowa, będące sumą sprawozdań finansowych podległych dysponentów.

§ 5. Dla obsługi Ministra Sprawiedliwości jako dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość prowadzi się w Narodowym Banku Polskim odrębny rachunek bieżący wydatków dysponenta części 37.

§ 6. Środki pieniężne na rachunku bankowym wycenia się w wartości nominalnej.

§ 7. 1. Księgi rachunkowe odpowiadają warunkom określonym w art. 13 ustawy o rachunkowości i obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które tworzą:

1) dziennik;

2) księgę główną;

3) księgi pomocnicze;

4) zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych;

5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).

2. Wszystkie części składowe ksiąg rachunkowych, o których mowa w ust. 1, muszą być wewnętrznie zgodne, co oznacza, że:

1) suma obrotów zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej musi być zgodna z sumą operacji w dzienniku;

2) sumy obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych muszą być zgodne z odpowiadającymi im sumami obrotów i sald kont księgi głównej.

§ 8. 1. Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie (przelewy środków budżetowych na wydatki), które nastąpiło u dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość w tym okresie.

2. Do chronologicznego ujmowania operacji gospodarczych, które wystąpiły w danym okresie sprawozdawczym u dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość przeznaczony jest dziennik, tworzony w systemie finansowo - księgowym „sFK MS", za pomocą zlecenia Dokumenty - Dziennik obrotów. Zapis księgowy w dzienniku zawiera automatycznie nadany numer pozycji, pod którą został wprowadzony do dziennika, a także dane umożliwiające identyfikację daty operacji oraz osobę odpowiedzialną za treść zapisu. Zapisy w dzienniku obrotów są kolejno numerowane a sumy zapisów liczone są w sposób ciągły.

3. Zapisy w dzienniku są powiązane z zapisami na kontach księgi głównej w sposób umożliwiający ich sprawdzenie. Obroty dziennika są zgodne z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej. Dysponent części prowadzi częściowe dzienniki obrotów dla poszczególnych grup operacji gospodarczych.

Zbiorczy dziennik obrotów tworzą:

1) dziennik obrotów rejestru PK - Polecenie księgowania;

2) dziennik obrotów rejestru PLAN - Plan finansowy i zaangażowanie;

3) dziennik obrotów rejestru WBO - Okres przejściowy - wynagrodzenia „z góry";

4) dziennik obrotów rejestru WBW - Wyciąg bankowy - wydatki.

W dziennikach częściowych grupowane są zdarzenia (operacje gospodarcze) według ich rodzajów. W każdym częściowym dzienniku zapisy są kolejno numerowane i dla każdego dziennika stosowana jest odrębna numeracja zapisów.

§ 9. Ewidencja w księgach rachunkowych prowadzona jest w ujęciu systematycznym na kontach księgi głównej oraz na kontach ksiąg pomocniczych według zasad określonych w ustawie o rachunkowości:

1) księga główna(konta syntetyczne) tworzona jest w systemie finansowo - księgowym „sFK MS" za pomocą zlecenia Zestawienia - Konta - Karty kontowe na podstawie zapisów na kontach syntetycznych:

a) 130-Rachunek bieżący jednostki, na którym ewidencjonowane są środki pieniężne otrzymane przez dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa z przeznaczeniem na sfinansowanie wydatków ujętych w planach finansowych podległych dysponentów, środki pieniężne przekazywane podległym dysponentom oraz zwroty od podległych dysponentów środków pieniężnych niewykorzystanych przez nich na wydatki, w korespondencji z kontem 223-Rozliczenie wydatków budżetowych, a także przelewy dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji ujętych w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 810,

b) 223-Rozliczenie wydatków budżetowych, na którym ewidencjonowane są rozliczenia wydatków budżetu państwa w części 37-Sprawiedliwość, w korespondencji z kontem 130 - Rachunek bieżący jednostki i kontem 800 - Fundusz jednostki,

c) 224-Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich, na którym ewidencjonowane jest przekazanie oraz rozliczenie dotacji celowej udzielonej dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki, w korespondencji z kontem 130 - Rachunek bieżący jednostki i kontem 810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje,

d) 800-Fundusz jednostki, na którym ewidencjonuje się równowartość przekazanej i rozliczonej dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji, przeksięgowanych w końcu roku obrotowego z konta 810-Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, a także przeksięgowania pod datą sprawozdania budżetowego zrealizowanych wydatków budżetowych z konta 223,

e) 810-Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, na którym ewidencjonowane są rozliczenia wydatków budżetu państwa w części 37-Sprawiedliwość przeznaczonych w planie finansowym dysponenta części na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz subwencję i dotację celową dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki;

2) księgi pomocnicze (konta analityczne) prowadzone są do kont syntetycznych, a ich zapisy są uszczegółowieniem oraz uzupełnieniem zapisów wybranych kont księgi głównej i służą do ewidencji (zgodnie z zasadą powtarzanego zapisu) rozliczeń z podległymi dysponentami w zakresie środków na wydatki przekazanych im z rachunku bieżącego wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość i zwróconych przez nich na ten rachunek w przypadku ich niewykorzystania. Konta ksiąg pomocniczych tworzy się w miarę istniejących potrzeb;

3) zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych zawierają:

a) symbole i nazwy kont,

b) salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku(wraz z bilansem otwarcia) oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego,

c) sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku (wraz z bilansem otwarcia) oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego wszystkich występujących kont,

d) opis operacji gospodarczej.

Zapisy w dzienniku, księdze głównej i zestawieniu obrotów i sald księgi głównej i ksiąg pomocniczych są automatycznie kopiowane na koniec każdego dnia na dysk twardy (serwer) w celu zabezpieczenia danych ewidencji księgowej przed ich utratą;

4) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz) zawiera zestawienie sald wszystkich kont księgowych. Sporządzany jest na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

§ 10. Konta pozabilansowe pełnią funkcję wyłącznie informacyjno-kontrolną. Zdarzenia na nich rejestrowane nie powodują zmian w składnikach aktywów i pasywów. Na kontach pozabilansowych ujmowane są: plan finansowy wydatków budżetowych, zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego, plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym.

§ 11. W księgach rachunkowych dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość ujmuje się wyłącznie wydatki faktycznie (kasowo) zrealizowane w danym roku budżetowym na rachunku bieżącym wydatków dysponenta części, z uwzględnieniem okresu przejściowego.

§ 12. Przelewy bankowe sporządzane są w Systemie Bankowości Elektronicznej NBP.

§ 13. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są źródłowe dowody księgowe w postaci wyciągów bankowych, wprowadzanych do ksiąg automatycznie za pośrednictwem urządzeń łączności z Systemu Bankowości Elektronicznej NBP. Dowody te są dokumentami elektronicznymi i nie wymagają podpisu ani stempla.

§ 14. Główny księgowy resortu upoważniony jest do uzupełnienia planu kont o dodatkowe konta, wymagane potrzebami ewidencji.

§ 15.1. Księgi rachunkowe otwiera się na początek każdego następnego roku obrotowego, a zamyka się na dzień kończący rok obrotowy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych za pomocą komputera polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe.

§ 16. Do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość przeznaczonych na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz dotację celową i subwencję dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki, planu finansowego wydatków budżetowych w układzie zadaniowym oraz finansowego zaangażowania wydatków budżetowych na ten cel służą konta pozabilansowe: konto 980 -Plan finansowy wydatków budżetowych, konto 990-Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym oraz konto 998-Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego. Dotacja podmiotowa obejmuje wyłącznie środki na dofinansowanie bieżącej działalności Szkoły związanej z realizacją jej zadań określonych w ustawie z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2020 r. poz. 1366). Subwencja dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki obejmuje środki na dofinansowanie bieżącej działalności Uczelni związanej z realizacją jej zadań określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, 374, 695, 875 i 1085). Dotacja podmiotowa obejmuje środki na dofinansowanie bieżącej działalności Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL związanej z realizacją jej zadań określonych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194).

§ 17. Opis systemu finansowo - księgowego, przetwarzania danych i zasad ochrony danych:

1. Księgi rachunkowe prowadzone są z wykorzystaniem systemu informatycznego rachunkowości „System sFK MS" moduł finansowo - księgowy (F-K) firmy QNT Systemy Informatyczne Sp. z o. o. z siedzibą ul. Knurowska 19, 41-800 Zabrze, w wersji oprogramowania 7.50, począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r., natomiast od dnia 1 stycznia 2018 r. obowiązuje wersja oprogramowania 7.86. Wersja oprogramowania może podlegać okresowej aktualizacji. Numer wersji systemu wyświetlany jest po uruchomieniu modułu F-K, w dolnej części okna.

2. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych z określeniem ich struktury i wzajemnych powiązań, opis funkcji jakie pełnią te zbiory w organizacji całości ksiąg rachunkowych oraz w procesach przetwarzania danych, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania, a ponadto określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji zawiera dokumentacja „Systemu sFK MS", w tym dokument zatytułowany „Wkład do polityki rachunkowości" System sFK MS Edycja 2015 wydanie 3, która jest przechowywanaw Departamencie Budżetu i Efektywności Finansowej. Dokumentacja posiada klauzulę, że jest zgodna z wymogami ustawy o rachunkowości.

3. Do prowadzenia ksiąg rachunkowych przez dysponenta części budżetu państwa 37 -Sprawiedliwość wykorzystywany jest moduł finansowo - księgowy (F-K).

4. „System sFK MS" wykorzystuje mechanizmy środowiska baz danych Sybase Adaptive Server Anywhere. Baza danych zapisywana jest w pliku QNT_dane.db oraz w pliku pomocniczym QNT_dane.log, tj.:

a) QNT_dane.db - jest to główny plik bazy danych zawierający wszystkie informacje konieczne do prawidłowej pracy systemu,

b) QNT_dane.log - jest plikiem technicznym zawierającym zakodowany wykaz wykonanych operacji a także dane statystyczne służące optymalizacji pracy systemu bazodanowego.

5. Opis algorytmów i parametrów eksploatacyjnych:

Moduł F-K posiada zaimplementowany zestaw algorytmów za pomocą których generowane są obliczenia oraz zestawienia danych, między innymi:

a) algorytm wyznaczający saldo kont nie będących kontami rozrachunkowymi,

b) algorytm wyznaczający saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami,

c) algorytm wyznaczający saldo kont syntetycznych.

1) Algorytm wyznaczający saldo kont nie będących kontami rozrachunkowymi

a) jeżeli:

|wartość obrotu strony Wn|>|wartość obrotu strony Ma|

wówczas:

saldo Wn = wartość obrotu strony Wn- wartość obrotu strony Ma

b) jeżeli:

|wartość obrotu strony Wn|<|wartość obrotu strony Ma|

wówczas:

saldo Ma = wartość obrotu strony Ma- wartość obrotu strony Wn

c) jeżeli:

|wartość obrotu strony Wn|= |wartość obrotu strony Ma|

wówczas:

saldo = 0

2) Algorytm wyznaczający saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami:

Saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami wyznaczane jest na podstawie sumy sald wszystkich kont oznaczonych w programie jako konta rozrachunkowe z kontrahentami. Dla poszczególnych kont oraz kontrahentów wyznaczana jest wartość salda na podstawie ewidencjonowanych rozrachunków i następnie ustalana jest wartość salda konta jako suma wyznaczonych sald częściowych.

3) Algorytm wyznaczający saldo kont syntetycznych:

a) konto z saldem jednostronnym

Jeżeli konto oznaczone jest jako konto z saldem jednostronnym wówczas saldo danego konta wyznaczane jest na podstawie sumy jego obrotów,

b) konto z saldem dwustronnym

Jeżeli konto oznaczone jest jako konto z saldem dwustronnym wówczas saldo danego konta wyznaczane jako suma sald kont analitycznych.

4) Dla poszczególnych modułów systemu zostały opracowane odrębne grupy parametrów eksploatacyjnych, ze szczegółowym opisem poszczególnych parametrów w danej grupie, m. innymi:

a) grupa parametrów: Ogólne,

b) grupa parametrów: Edytor druków,

c) grupa parametrów: Księgowość.

6. Do programowych zasad ochrony danych „Systemu sFK MS", w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania należą:

- uwierzytelnienie i autoryzacja użytkowników za pomocą hasła dostępu (tokena),

- definiowanie praw dostępu do poszczególnych rejestrów księgowych i funkcji programu poszczególnym użytkownikom przez administratora „Systemu sFK MS" będącego pracownikiem w Departamencie Informatyzacji i Rejestrów Sądowych.

7. Osoby upoważnione do korzystania z systemu informatycznego rachunkowości, mające prawo do dokonywania zapisów księgowych lub do czytania informacji zapisanych w bazie danych systemu, mają obowiązek zmiany używanego hasła dostępu w terminie wskazanym w „Regulaminie Użytkownika Systemów Teleinformatycznych Ministerstwa Sprawiedliwości", nie rzadziej jednak niż co 30 dni, z zastrzeżeniem, że nowe hasło przyjęte przez użytkownika musi spełniać kryteria określone tym regulaminem.

8. Za bezpieczeństwo zasobów informacyjnych systemu informatycznego rachunkowości „System sFK MS" odpowiada administrator „Systemu sFK MS".

9. Dla zabezpieczenia zasobów informacyjnych systemu rachunkowości przed ich częściowym lub całkowitym zniszczeniem oryginał ksiąg rachunkowych jest zlokalizowany na serwerze pełniącym funkcje serwera głównego (ul. Czerniakowska), kopie bezpieczeństwa danych systemu informatycznego rachunkowości przechowywane są na zewnętrznych nośnikach danych LTO 5, które są przechowywane w innym budynku niż zostały wytworzone (ul. Czerniakowska, ul. Koszykowa).

10. Odpowiedzialność za prawidłowe archiwizowanie nośników z zapasowymi kopiami ksiąg rachunkowych i ich ochronę ponosi wyznaczony pracownik Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych, administrator systemu.

11. Dla zabezpieczenia zasobów informacyjnych systemu informatycznego rachunkowości przed ich częściowym lub całkowitym zniszczeniem zastosowana została podczas konfiguracji implementacja wysokiej dostępności (HA), która pozwala na ciągłą replikę zmian pomiędzy serwerami bazodanowymi, pod nadzorem wyznaczonego serwera (arbitra). Arbiter określa, który z serwerów bazodanowych pełni w danym momencie funkcje serwera głównego. Serwery pełnią odpowiednio role serwera głównego (Primary) i serwera zapasowego/ lustrzanego (mirror). Serwery mają przypisane nazwy fizyczne, zdefiniowane w pliku konfiguracyjnym usługi oraz posiadają także nazwę logiczną. Nazwa logiczna pozwala użytkownikom bazodanowym łączyć się do bazy danych bez konieczności określania, który z serwerów jest w danej chwili serwerem głównym. W przypadku, gdy serwer główny ulegnie awarii lub zostanie wyłączony i połączenia użytkowników bazodanowych zostaną przerwane lub rozłączone następuje automatyczne przełączenie do serwera bazodanowego, który przejął funkcje serwera głównego, a wszystkie transakcje, które zostały zakończone po stronie serwera głównego będą zreplikowane po stronie serwera zapasowego.

12. Ochrona danych przetwarzanych w systemie F-K przed możliwością częściowej lub całkowitej ich utraty spowodowanej w wyniku różnych zdarzeń, a w szczególności związanych z:

1) kradzieżą sprzętu komputerowego, polega między innymi na przechowywaniu komputerów zawierających chronione dane w zamkniętych pomieszczeniach, szczególnie, gdy w pomieszczeniu nie przebywa żaden z pracowników oraz odpowiednim zabezpieczeniu przed włamaniem;

2) całkowitym zniszczeniem sprzętu komputerowego w wyniku pożaru, zalania lub innego zdarzenia losowego, polega na sporządzaniu i przechowywaniu kopii bezpieczeństwa danych systemu informatycznego rachunkowości;

3) ograniczeniem dostępu do komputera zawierającego dane księgowe, polega na stosowaniu haseł dostępu, używania wygaszacza ekranu chronionego hasłem, nie pozostawiania włączonego komputera w sieci bez opieki;

4) przypadkowym usunięciem lub modyfikacją danych w wyniku działania innego programu (wirusa). Ochrona polega między innymi na stosowaniu programów antywirusowych jak również zakazie stosowania jakichkolwiek przenośnych nośników służących do odtwarzania danych z wykorzystaniem komputera, nie poddanych wcześniej sprawdzeniu programem antywirusowym.

13. System umożliwia wprowadzenie zdefiniowanych schematów automatycznego księgowania.

W oparciu o plan kont określony w załączniku nr 2 „Plan kont dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość" do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości, w systemie finansowo - księgowym „sFK MS", zostały zdefiniowane stosowne schematy automatycznego księgowania. Zapisy operacji gospodarczych dokonywane przy użyciu utworzonych automatów księgowych odpowiadają opisom funkcjonowania poszczególnych kont księgowych przyjętych w obowiązujących zasadach (polityce) rachunkowości i są wykorzystywane podczas księgowania wyciągów bankowych.

Wykaz automatów księgowych i zdefiniowane pozycje schematów księgowania (dekrety)

1) Zasilenie z MF

Strona Wn

Strona Ma

130-00000-0000

223-00000-0000

2) Przekazane do jednostki

Strona Wn

Strona Ma

223-00000-0000

130-00000-0000

3) Zwrot z jednostki

Strona Wn

Strona Ma

130-00000-0000

223-00000-0000

4) Zwrot do MF

Strona Wn

Strona Ma

130-00000-0000

223-00000-0000

5) Przekazanie do KSSiP (dotacja podmiotowa)

Strona Wn

Strona Ma

810-75514-2570

130-75514-2570

998-75514-2570

980-75514-2570


990-75514-2570

6) Zwrot z KSSiP (dotacja podmiotowa)

Strona Wn

Strona Ma

130-75514-2570

810-75514-2570

7) Przekazanie do WSKiP (subwencja)

Strona Wn

Strona Ma

810-73014-2520

130-73014-2520

998-73014-2520

980-73014-2520


990-75514-2520

8) Zwrot z WSKiP (subwencja)

Strona Wn

Strona Ma

130-73014-2520

810-73014-2520

9) Przekazanie do WSKiP (dotacja celowa)

Strona Wn

Strona Ma

224-73014-6220

130-73014-6220

998-73014-6220

980-73014-6220


990-73014-6220

10) Zwrot z WSKiP (dotacja celowa)

Strona Wn

Strona Ma

130-73014-6220 /

224-73014-6220

(- ) 998-73014-6220


(- ) 130-73014-6220

(-) 130-73014-6220

11) Przekazanie do Muzeum ŻWiWP PRL (dotacja podmiotowa)

Strona Wn

Strona Ma

810-92118-2550

130-92118-2550

998-921182550

980-92118-2550


990-92118-2550

12) Zwrot z Muzeum ŻWiWP PRL (dotacja podmiotowa)

Strona Wn

Strona Ma

130-92118-2550

810-92118-2550

14. Budowa konta analitycznego:

Konto analityczne w systemie F-K dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość zbudowane jest z 12 znaków i jest podzielone na 3 segmenty.

1) Segmenty konta analitycznego (analityka do konta syntetycznego) i ich oznaczenie:

XXX.XXXXX.XXXX

XXX konto syntetyczne (trzy znaki),

XXXXX rozdział (pięć znaków), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych,

XXXX paragraf (cztery znaki), zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem.

W przypadku konta syntetycznego:

2) 800 - stosuje się strukturę według pozycji „Zastawienia zmian w funduszu jednostki".

15. Podstawę zapisów w księgach rachunkowych dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość prowadzonych w systemie informatycznym rachunkowości stanowią elektroniczne (cyfrowe) dowody księgowe wprowadzane automatycznie za pośrednictwem urządzeń łączności lub tworzone według algorytmu (programu) na podstawie informacji zawartych już w księgach, które są równoważne z dowodami źródłowymi i które spełniają warunki określone w art. 20 ust. 5 ustawy o rachunkowości.

16. Treść dowodu elektronicznego, o którym mowa w ust. 15, odpowiada wymogom formalnym stawianym zawartości dowodu księgowego określonym w art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o rachunkowości.

17. Korygowanie błędów w dowodach elektronicznych następuje poprzez wygenerowanie w systemie informatycznym rachunkowości dokumentu korygującego, w którego treści są zawarte informacje skorygowane i informacje jednoznacznie identyfikujące dokument korygowany.

§ 18. Księgi rachunkowe należy wydrukować nie później niż na koniec roku obrotowego. Za równoważne z wydrukiem uznaje się przeniesienie treści ksiąg rachunkowych na informatyczny nośnik danych, zapewniający trwałość zapisu informacji przez czas nie krótszy od wymaganego dla przechowywania ksiąg rachunkowych.

§ 19. 1. Dokumentację opisującą przyjęte dla dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość zasady (politykę) rachunkowości, księgi rachunkowe i pozostałe dowody księgowe przechowuje się, w sposób określony w art. 71 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości przez okres 5 lat, przy czym okres przechowywania oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości przechowuje się przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności.

3. Zatwierdzone roczne łączne sprawozdania finansowe części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość podlegają trwałemu przechowywaniu.

§ 20. Udostępnianie osobie trzeciej informacji ze zbiorów systemu rachunkowości lub z ich części:

1) do wglądu w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości - wymaga ustnej zgody Ministra Sprawiedliwości jako kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej;

2) poza siedzibą Ministerstwa Sprawiedliwości - wymaga pisemnej zgody Ministra Sprawiedliwości jako kierownika jednostki oraz pozostawienia w jednostce potwierdzonego spisu przejętych dokumentów (dowodów i ksiąg rachunkowych lub spis nośników informatycznych zawierających zapasowe kopie ksiąg rachunkowych).

Załącznik nr 2

Plan kont dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość

Wykaz kont:

I Konta bilansowe

1) Konta syntetyczne bilansowe

Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe

130 - Rachunek bieżący jednostki

Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia

223 - Rozliczenie wydatków budżetowych

224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich

Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy

800 - Fundusz jednostki

810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje

2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych bilansowych:

Symbol konta

Nazwa konta

130-73014-2520

Rachunek bieżący jednostki - subwencja dla WSKiP

130-73014-6220

Rachunek bieżący jednostki - dotacja celowa WSKiP

130-75514-2570

Rachunek bieżący jednostki - dotacja podmiotowa dla KSSiP

130-92118-2550

Rachunek bieżący jednostki - dotacja podmiotowa dla Muzeum ŻWiWP PRL

224-73014-6220

Rozliczenie dotacji celowej - WSKiP

800-00000-0001

Zwiększenia funduszu - dotacje i środki na inwestycje

800-00000-0002

Zmniejszenia funduszu - zrealizowane wydatki budżetowe

810-73014-2520

Subwencja dla WSKiP

810-73014-6220

Dotacja celowa dla WSKiP

810-75514-2570

Dotacja podmiotowa dla KSSiP

810-92118-2550

Dotacja podmiotowa dla Muzeum ŻWiWP PRL

3) Słownik kontrahentów (podległych dysponentów)

000 - Ministerstwo Finansów/Minister Sprawiedliwości

001 - Minister Sprawiedliwości - dysponent części 37

002 - Centralny Zarząd Służby Więziennej

003 - Ministerstwo Sprawiedliwości

004 - Instytut Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie

005 - Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie

006 - Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury - dotacja podmiotowa

007 - Zakład Poprawczy w Barczewie

008 - Zakład Poprawczy w Białymstoku

009 - Schronisko dla Nieletnich w Chojnicach

010 - Schronisko dla Nieletnich w Dominowie

011 - Schronisko dla Nieletnich w Gackach

012 - Zakład Poprawczy w Gdańsku

013 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie

014 - Zakład Poprawczy w Grodzisku Wlkp.

015 - Zakład Poprawczy w Jerzmanicach Zdroju

016 - Zakład Poprawczy w Kcyni

017 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Konstantynowie Łódzkim

018 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Koronowie

019 - Zakład Poprawczy w Koszalinie

020 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Laskowcu

021 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Mrozach

022 - Zakład Poprawczy w Nowem

023 - Zakład Poprawczy w Ostrowcu Świętokrzyskim

024 - Zakład Poprawczy w Poznaniu

025 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Pszczynie-Łące

026 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Raciborzu

027 - Zakład Poprawczy w Sadowicach

028 - Zakład Poprawczy w Studzieńcu

029 - Schronisko dla Nieletnich w Szczecinie

030 - Zakład Poprawczy w Szubinie

031 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Świdnicy

032 - Zakład Poprawczy w Świeciu

033 - Zakład Poprawczy w Tarnowie

034 - Zakład Poprawczy w Trzemesznie

035 - Zakład Poprawczy w Witkowie

036 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Warszawie Falenicy

037 - Schronisko dla Nieletnich Warszawa-Okęcie

038 - Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Zawierciu

039 - Instytut Kryminologii i Penitencjarystyki

040 - Wyższa Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki

041 - Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi

042 - Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL

II Konta pozabilansowe

1) Konta syntetyczne pozabilansowe

980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym

998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych pozabilansowych

Symbol konta

Nazwa konta

980-73014-2520

Plan finansowy wydatków budżetowych - subwencja dla WSKiP)

980-73014-6220

Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja celowa dla WSKiP

980-75514-2570

Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja podmiotowa dla KSSiP

980-92118-2550

Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja podmiotowa dla Muzeum ŻWiWP PRL

990-73014-2520

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym - dla WSKiP

990-73014-2570

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym - dla KSSiP

990-92118-2550

Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym - dla Muzeum ŻWiWP PRL

998-73014-2520

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - subwencja dla WSKiP

998-73014-6220

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja celowa dla WSKiP

998-75514-2570

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja podmiotowa dla KSSiP

998-92118-2550

Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja podmiotowa dla Muzeum ŻWiWP PRL

Opis kont:

I Konta bilansowe

Zespół 1 - „Środki pieniężne i rachunki bankowe"

Konta zespołu 1 „Środki pieniężne i rachunki bankowe" służą do ewidencji:

1) krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, przechowywanych w kasach;

2) krótkoterminowych papierów wartościowych;

3) krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, lokowanych na rachunkach w bankach;

4) udzielanych przez banki kredytów w krajowych i zagranicznych środkach pieniężnych;

5) innych krajowych i zagranicznych środków pieniężnych.

Konta zespołu 1 mają odzwierciedlać operacje pieniężne, obroty i stany środków pieniężnych oraz krótkoterminowych papierów wartościowych.

Konto 130 - Rachunek bieżący jednostki

Konto służy do ewidencji stanu środków pieniężnych oraz obrotów na rachunku bankowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość z tytułu wpływów środków na realizację wydatków budżetowych objętych planem finansowym i przelewów tych środków podległym dysponentom na finansowanie wydatków ujętych w ich planach finansowych oraz zwrotów niewykorzystanych przez nich środków w korespondencji z kontem 223, a także przelewów dotacji podmiotowej i subwencji ujętych w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 810 oraz dotacji celowej, w korespondencji z kontem 224.

Na stronie Wn konta 130 ujmuje się wpływy środków pieniężnych:

1) otrzymanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa przeznaczonych na:

a) wydatki dla podległych dysponentów zgodnie z ich planem finansowym, w korespondencji z kontem 223,

b) dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, w korespondencji z kontem 810,

c) dotację celową dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki, w korespondencji z kontem 224,

d) subwencję dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki, w korespondencji z kontem 810;

e) dotację podmiotową dla Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL, w korespondencji z kontem 810;

2) otrzymanych od podległych dysponentów niewykorzystanych przez nich na wydatki, w korespondencji z kontem 223, uznawanych jako zmniejszenie wydatków oraz wartość dotacji celowej zwróconej w tym samym roku budżetowym, w korespondencji z kontem 224.

Na stronie Ma konta 130 ujmuje się:

1) przelewy środków pieniężnych przeznaczonych na:

a) wydatki budżetowe dla podległych dysponentów na podstawie ich planów finansowych, w korespondencji z kontem 223,

b) dotację podmiotową i subwencję, w korespondencji z kontem 810,

c) dotację celową, w korespondencji z kontem 224;

2) przelewy niewykorzystanych środków pieniężnych na centralny rachunek bieżący budżetu państwa.

Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym zachowana jest pełna zgodność zapisów między dysponentem części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość, a bankiem.

Na koncie 130 obowiązuje zasada czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów i korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny po obu stronach tego konta.

Konto 130 nie wykazuje salda na koniec dnia, bowiem w każdym dniu roboczym dokonuje się przelewów niewykorzystanych przez podległych dysponentów do końca danego dnia środków pieniężnych na wydatki, na centralny rachunek bieżący wydatków budżetu państwa, w korespondencji z kontem 223.

Zespół 2 - „Rozrachunki i rozliczenia"

Konta zespołu 2 „Rozrachunki i roszczenia" służą do ewidencji krajowych i zagranicznych rozrachunków oraz roszczeń.

Konta zespołu 2 służą także do ewidencji rozliczeń środków budżetowych, wynagrodzeń, rozliczeń niedoborów, szkód i nadwyżek oraz wszelkich innych rozliczeń związanych z rozrachunkami i roszczeniami spornymi.

Ewidencja szczegółowa do kont zespołu 2 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej i może umożliwić wyodrębnienie poszczególnych grup rozrachunków, rozliczeń, ustalenie przebiegu ich rozliczeń oraz stanu należności, rozliczeń, roszczeń spornych i zobowiązań z podziałem według kontrahentów oraz jeśli dotyczą rozliczeń w walutach obcych - według poszczególnych walut.

Konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych

Konto 223 służy do ewidencji rozliczeń zrealizowanych przez dysponenta części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość wydatków budżetowych, w tym wydatków na dotację podmiotową oraz subwencję, w korespondencji odpowiednio z kontem 130 i z kontem 800. Ewidencja szczegółowa do konta 223 prowadzona jest w podziale na poszczególnych kontrahentów.

Na stronie Wn konta 223 ujmuje się:

1) okresowe przelewy środków pieniężnych dla podległych dysponentów przeznaczonych na pokrycie wydatków budżetowych do wysokości przewidzianej w ich planach finansowych, w tym wydatków na dotację podmiotową oraz subwencję do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 130;

2) zwroty na centralny rachunek bieżący budżetu państwa środków budżetowych niewykorzystanych przez podległych dysponentów na wydatki, w korespondencji z kontem 130;

3) w ciągu roku budżetowego okresowe przeniesienia (przeksięgowania) na podstawie sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetu państwa Rb-28 równowartości zrealizowanych wydatków na dotację podmiotową i subwencję, w korespondencji z kontem 800.

Na stronie Ma konta 223 ujmuje się:

1) okresowe wpływy środków pieniężnych przeznaczonych do przekazania podległym dysponentom na pokrycie wydatków budżetowych do wysokości określonej w ich planach finansowych oraz wpływy środków pieniężnych przeznaczonych na dotację podmiotową i subwencję do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 130;

2) zwroty od podległych dysponentów środków pieniężnych niewykorzystanych przez nich na wydatki, w korespondencji z kontem 130.

Na koniec roku konto 223 nie wykazuje salda.

Konto 224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich

Konto służy do ewidencji rozliczenia wydatków przeznaczonych na dotację celową do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części.

Na stronie Wn ujmuje się wartość dotacji celowej przekazanej przez dysponenta części, w korespondencji z kontem 130.

Na stronie Ma ujmuje się wartość dotacji celowej uznanej za prawidłowo wykorzystaną i rozliczoną zgodnie z obowiązującymi przepisami, w korespondencji z kontem 810 oraz wartość dotacji zwróconej w tym samym roku budżetowym, w korespondencji z kontem 130.

Zespół 8 - „Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"

Konta zespołu 8 „Fundusze, rezerwy i wynik finansowy" służą do ewidencji funduszy, wyniku finansowego, dotacji z budżetu, rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów.

Konto 800 - Fundusz jednostki

Konto służy do ewidencji stanu zmniejszeń i zwiększeń Funduszu.

Na stronie Wn konta 800 ujmuje się przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego wartości udzielonej z budżetu dotacji podmiotowej dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz subwencji i dotacji celowej dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki, w korespondencji z kontem 810.

Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w ciągu roku budżetowego okresowe przeniesienia (przeksięgowania) pod datą miesięcznego sprawozdania budżetowego Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa, dotyczące zrealizowanych wydatków budżetowych w zakresie dotacji podmiotowej dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz subwencji i dotacji celowej dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki, w korespondencji z kontem 223.

Konto 810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje

Konto służy do ewidencji i rozliczenia wydatków budżetowych przeznaczonych w planie finansowym dysponenta części na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz subwencję i dotację celową dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki.

Na stronie Wn konta 810 ujmuje się wartość dotacji podmiotowej i dotacji celowej oraz subwencji przekazanej z budżetu i uznanych za rozliczone w danym okresie, w korespondencji odpowiednio z kontem 130 i z kontem 224.

Na stronie Ma konta 810 ujmuje się przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda konta 810 na konto 800. Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda.

II Konta pozabilansowe

Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta budżetu państwa części 37-Sprawiedliwość w zakresie środków przeznaczonych, zgodnie z ustawą budżetową, na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz dotację celową i subwencję dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki, a także równowartości zrealizowanych wydatków budżetowych na ww. dotacje i subwencję. Dotacja podmiotowa i subwencja obejmują środki na dofinansowanie działalności bieżącej podległych i nadzorowanych jednostek związanych wyłącznie z realizacją ich ustawowo określonych zadań. Dotacja celowa przeznaczona jest na realizację zadań inwestycyjnych.

Na koncie obowiązuje zasada zapisu jednostronnego.

Na stronie Wn konta 980 ujmuje się kwotę dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji

w wysokości określonej na dany rok budżetowy, zgodnie z ustawą budżetową, w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz ich zmiany, z tym że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym. Na stronie Ma konta 980 ujmuje się równowartość dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji przekazanej (zrealizowanej) w danym roku budżetowym.

Na koniec roku konto 980 nie wykazuje salda.

Konto 990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym

Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych w układzie zadaniowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość w zakresie środków przeznaczonych zgodnie z ustawą budżetową na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz dotację celową i subwencję dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki, a także równowartości zrealizowanych wydatków budżetowych na ww. dotacje i subwencję. Na koncie obowiązuje zasada zapisu jednostronnego.

Na stronie Wn konta 990 ujmuje się kwotę dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji w wysokości określonej na dany rok budżetowy w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość w układzie zadaniowym oraz ich zmiany, z tym, że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.

Na stronie Ma konta 990 ujmuje się równowartość dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji przekazanej (zrealizowanej) w układzie zadaniowym w danym roku obrotowym.

Na koniec roku konto 990 nie wykazuje salda.

Konto 998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

Konto służy do ewidencji prawnego (ustawa budżetowa) zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość na dany rok budżetowy z przeznaczeniem na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz dotację celową i subwencję dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki.

Na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych (dokonanych) w danym roku obrotowym wydatków budżetowych przeznaczonych na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz dotację celową i subwencję dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki.

Na stronie Ma konta 998 ujmuje się zaangażowanie prawne (ustawa budżetowa) wydatków budżetowych danego roku przeznaczonych na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL i subwencji dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki oraz wartość umów przyznających dotację celową dla Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki.

Ewidencję na koncie prowadzi się według podziałki klasyfikacji budżetowej wydatków na dotację podmiotową, dotację celową oraz subwencję w planie finansowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość.

Ujęte na stronie Ma konta 998 zaangażowanie prawne wydatków budżetowych wykazuje się w miesięcznych sprawozdaniach budżetowych Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa narastająco od początku roku.

Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.

Załącznik nr 3

Zasady (polityka) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości

§ 1. Ewidencja księgowa dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzona jest z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.) i zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342), rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 2225, z późn. zm.) i rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564).

§ 2. Księgi rachunkowe dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzi się w języku polskim i w walucie polskiej w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości, Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa z wykorzystaniem centralnego systemu informatycznego finansowo-księgowego pod nazwą Zintegrowany System Rachunkowości i Kadr (ZSRK), w wersji oprogramowania EHP8 FOR SAP ERP 6.0, która obowiązuje od 15.09.2019 r.

§ 3. Rokiem obrotowym jest rok budżetowy (rok kalendarzowy), a okresem sprawozdawczym jest miesiąc.

§ 4. Dysponent części budżetu państwa 15/0-Ministerstwo Sprawiedliwości sporządza:

Miesięczne sprawozdania budżetowe:

jednostkowe (własne): Rb-28.

§ 5. W księgach rachunkowych dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości ujmuje się wyłącznie planowane wydatki, które na etapie przygotowywania projektu budżetu nie mogą zostać przypisane do części (15/02-15/12), odpowiadających poszczególnym sądom apelacyjnym. W części tej planowane są wydatki na wynagrodzenia i pochodne (dodatkowe etaty, regulacje wynagrodzeń poszczególnych grup zawodowych sądownictwa, itp.), wydatki dotyczące skutków finansowych projektów ustaw i innych aktów normatywnych, wynikające z odrębnych przepisów, które w czasie prowadzonych prac związanych z przygotowywaniem projektu budżetu są w trakcie procesu legislacyjnego oraz wydatki informatyczne o charakterze centralnym.

§ 6. Dysponent części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości nie prowadzi rachunku bieżącego wydatków dysponenta części 15/01.

§ 7. 1. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są źródłowe dowody księgowe w postaci decyzji budżetowych dotyczących planu finansowego części 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości i jego zmian.

Minister Sprawiedliwości, wykonując funkcję dysponenta części 15 Sądy powszechne, w trakcie roku budżetowego, na podstawie decyzji budżetowych, dokonuje zmian w planie finansowym wydatków przenosząc środki budżetowe z części 15/01 do części odpowiadającym poszczególnym obszarom apelacji. W ramach części 15/01 nie występuje zaangażowanie prawne wynikające z zawartych umów, jak również z wydanych decyzji, którego skutkiem jest powstanie zobowiązania i realizacja płatności.

2. Księgi rachunkowe odpowiadają warunkom określonym w art. 13 ustawy o rachunkowości i obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które tworzą:

1) dziennik;

2) księgę główną;

3) księgi pomocnicze (konta analityczne);

4) zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych;

5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).

§ 8. 1. Księgi rachunkowe otwiera się na początek każdego następnego roku obrotowego, a zamyka się na dzień kończący rok obrotowy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych za pomocą komputera polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe.

§ 9. Do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości przeznaczonego dla części 15/02-15/12, odpowiadających poszczególnym sądom apelacyjnym służy konto pozabilansowe 980-Plan finansowy wydatków budżetowych.

§ 10. Główny księgowy resortu upoważniony jest do uzupełnienia planu kont o dodatkowe konta, wymagane potrzebami ewidencji.

§ 11. Konta pozabilansowe pełnią funkcję wyłącznie informacyjno-kontrolną. Zdarzenia na nich rejestrowane nie powodują zmian w składnikach aktywów i pasywów. Na kontach pozabilansowych ujmowany jest między innymi plan finansowy wydatków budżetowych.

§ 12. Budowa konta analitycznego:

Konto analityczne w systemie F-K dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości zbudowane jest z 10 cyfr. Trzy pierwsze cyfry oznaczają konto syntetyczne. Mimo, że na kontach pozabilansowych obowiązuje zapis jednostronny w systemie ZSRK SAP możliwe jest wprowadzenie tylko zapisów zbilansowanych. Przy dokonywaniu zapisów na koncie pozabilansowymkontemprzeciwstawnymjestkontotechniczneosymbolu9100000000.Kontopozabilansoweplanufinansowegoprowadzonejest wg pozycji finansowej, na którą składa się paragraf oraz analityka paragrafu. Jest to widoczne na raportach generowanych w transakcji ZFIKSPB.

§ 13. Opis systemu finansowo-księgowego, przetwarzania danych i zasad ochrony danych:

1. Prowadzenie ksiąg rachunkowych z wykorzystaniem techniki komputerowej opiera się na dokumentacji obejmującej opis systemu informatycznego, zawierającej wykaz programów, procedur lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania, a ponadto określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji. Szczegółowe informacje dotyczące wykazu struktury zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe oraz wzajemnych powiązań na komputerowych nośnikach danych zawarte są w opracowanej dokumentacji systemu ZSRK, na którą składa się dokumentacja biznesowa i techniczna.

System ZSRK jest systemem centralnym opartym na platformie SAP. Właścicielem licencji wykorzystywanych w systemie jest Ministerstwo Sprawiedliwości.

2. Opis algorytmów dotyczących kont pozabilansowych i parametrów systemu ZSRK

Do ustalenia wartości Wn i Ma konta pozabilansowego, zsumowanego do poziomu pozycji paragrafów zastosowany jest algorytm za pomocą, którego generuje się obliczenia oraz raporty z transakcji ZFIKSPB.

Konto 9800000000-Plan finansowy wydatków budżetowych

Strona Wn: PL_FIN; Strona Ma : WY_BUD, PL_NWP

Oznaczenia kategorii księgowań:

PL_FIN - plan finansowy wydatków budżetowych,

PL_NWP - plan finansowy wydatków niewygasających,

WY_BUD - zrealizowane wydatki budżetowe roku bieżącego.

Parametry konfiguracyjne i przebieg procesów występujących w poszczególnych modułach centralnego systemu ZSRK zostały szczegółowo opisane w „Dokumentacji Technicznej ZSRK" .

3. Zakres zadań realizowanych przez poszczególnych Gestorów Modułowych systemu ZSRK określony jest w decyzji nr 1/DB-IV 2016 Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 czerwca 2016 r. w sprawie wprowadzenia zasad organizacji i struktury zarządzania w zakresie eksploatacji i rozwoju ZSRK.

Dyrektor Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych odpowiada za wprowadzenie zabezpieczeń technicznych dla zasobów gromadzonych w systemie ZSRK poprzez codzienne wykonywanie kopii zapasowych aplikacji i bazy danych, które przechowywane są przez 30 dni. Zapisy w dzienniku, księdze głównej i zestawieniu obrotów i sald księgi głównej i ksiąg pomocniczych są automatycznie kopiowane na koniec każdego dnia na dysk twardy (serwer) w celu zabezpieczenia danych ewidencji księgowej przed ich utratą, zlokalizowany na terenie Ministerstwa Sprawiedliwości.

4. Metody zabezpieczenia dostępu do bazy danych i ich zbiorów oraz systemu ich przetwarzania:

a) serwery bazo-danowe są umiejscowione w osobnych vlanach,

b) do bazy danych mają dostęp wyłącznie aplikacje SAP, bazy danych SAP nie są wystawiane bezpośrednio do innych aplikacji (brak dostępu do danych),

c) do systemu operacyjnego mają dostęp wyłącznie wybrani Administratorzy SAP,

d) dostęp do systemu dla użytkownika nadawany jest na podstawie wniosku o dostęp ze wskazaniem odpowiednich ról i uprawnień, składanego za pośrednictwem aplikacji e-Wnioski.

5. Przetwarzanie oraz procedury archiwizacji i odtwarzania systemu ZSRK:

a) procedura automatycznego tworzenia kopii zapasowych wykonywana jest przy użyciu EMC NetWorker,

b) w sytuacjach awaryjnych zastosowanie ma wykonywanie kopii zapasowych w sposób ręczny do pliku,

c) procedura odtworzenia wykonanych kopii zapasowych w sposób ręczny oraz automatyczny

6. Podstawowe zasady bezpieczeństwa systemu:

a) audyt systemu od strony infrastruktury wykonywany jest cyklicznie przez Biuro Cyberbezpieczeństwa,

b) na systemach produkcyjnych SAP uruchomiona jest funkcjonalność logująca każde zdarzenie wykonane na systemie przez każdego użytkownika. Dane te przechowywane są przez okres 12 miesięcy,

c) w systemie SAP zostało wdrożone Centralne zarządzanie użytkownikami. W chwili zmiany stanowiska, odejścia z pracy danego użytkownika jego konto jest blokowane bądź odpowiednio aktualizowane,

d) na każdym systemie SAP ustawiona jest odpowiednia wartość dla nieudanych prób logowań, po której przekroczeniu użytkownik zostaje zablokowany.

7. Ochrona danych przetwarzanych w systemie finansowo-księgowym przed możliwością częściowej lub całkowitej ich utraty spowodowanej w wyniku różnych zdarzeń, a w szczególności związanych z:

1) kradzieżą sprzętu komputerowego, polega między innymi na przechowywaniu komputerów zawierających chronione dane w zamkniętych pomieszczeniach, szczególnie, gdy w pomieszczeniu nie przebywa żaden z pracowników oraz odpowiednim zabezpieczeniu przed włamaniem;

2) całkowitym zniszczeniem sprzętu komputerowego w wyniku pożaru, zalania lub innego zdarzenia losowego, polega na sporządzaniu i przechowywaniu kopii bezpieczeństwa danych systemu informatycznego rachunkowości;

3) ograniczeniem dostępu do komputera zawierającego dane księgowe, polega na stosowaniu haseł dostępu, używania wygaszacza ekranu chronionego hasłem, nie pozostawiania włączonego komputera w sieci bez opieki;

4) przypadkowym usunięciem lub modyfikacją danych w wyniku działania innego programu (wirusa). Ochrona polega między innymi na stosowaniu programów antywirusowych jak również zakazie stosowania jakichkolwiek przenośnych nośników służących do odtwarzania danych z wykorzystaniem komputera, nie poddanych wcześniej sprawdzeniu programem antywirusowym.

§ 14. 1. Dokumentację opisującą przyjęte dla dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości zasady (politykę) rachunkowości, księgi rachunkowe i pozostałe dowody księgowe przechowuje się, w sposób określony w art. 71 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości przez okres 5 lat, przy czym okres przechowywania oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości przechowuje się przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności.

§ 15. Udostępnianie osobie trzeciej informacji ze zbiorów systemu rachunkowości lub z ich części:

a) do wglądu w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości - wymaga ustnej zgody Ministra Sprawiedliwości jako kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej,

b) poza siedzibą Ministerstwa Sprawiedliwości - wymaga pisemnej zgody Ministra Sprawiedliwości jako kierownika jednostki oraz pozostawienia w jednostce potwierdzonego spisu przejętych dokumentów (dowodów i ksiąg rachunkowych lub spis nośników informatycznych zawierających zapasowe kopie ksiąg rachunkowych).

§ 16. Plan kont dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości

Wykaz kont:

I Konta pozabilansowe

1) Konta syntetyczne

980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych pozabilansowych

Symbol konta

Nazwa konta

9800000000

Plan finansowy wydatków budżetowych

Opis kont:

I Konta pozabilansowe

Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta budżetu państwa części 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości w zakresie planu finansowego dotyczącego sądownictwa powszechnego.

Na stronie Wn konta 980 ujmuje się kwotę planu finansowego dotyczącego sądownictwa powszechnego w wysokości określonej na dany rok budżetowy, zgodnie z ustawą budżetową, oraz jego zmiany w ciągu roku, z tym że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim,

a zmniejszenia zapisem ujemnym.

Na koniec roku konto 980 nie wykazuje salda.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00