Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-09-30 do 2018-10-30
Wersja archiwalna od 2017-09-30 do 2018-10-30
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 września 2017 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Kryminologii i Penitencjarystyki
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.1)) oraz art. 66 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158 i 1452) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się jednostkę budżetową - Instytut Kryminologii i Penitencjarystyki z siedzibą w Warszawie, zwany dalej "Instytutem".
2. Instytut rozpocznie funkcjonowanie z dniem 1 stycznia 2018 r.
§ 2. 1. Instytut jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Sprawiedliwości.
2. Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 3. Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetowych państwa trzeciego stopnia bezpośrednio podległym dysponentowi części 37 Sprawiedliwość.
§ 4.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI |
Zbigniew Ziobro |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, 1984 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 60, 191, 659, 933, 935, 1089, 1475, 1529 i 1537.
Załącznik do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 28 września 2017 r. (poz. 210)
STATUT
INSTYTUTU KRYMINOLOGII I PENITENCJARYSTYKI
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Instytut Kryminologii i Penitencjarystyki, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Sprawiedliwości, prowadzącą działalność naukową i badawczo-rozwojową.
§ 2. Siedziba Instytutu znajduje się w Warszawie.
§ 3. Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: "Instytut Kryminologii i Penitencjarystyki".
§ 4. Instytut może używać skróconej nazwy: "IKiP".
Rozdział 2
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
§ 5. 1. Celem działalności Instytutu jest wspieranie rozwoju polskiego systemu penitencjarnego oraz nauk związanych z jego funkcjonowaniem, przez tworzenie, aktualizowanie i weryfikowanie naukowych podstaw funkcjonowania więziennictwa dla potrzeb profilaktyki kryminologicznej oraz praktyki penitencjarnej.
2. W szczególności przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych oraz innych działań wskazanych w art. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158 i 1452), które dotyczą:
1) kryminologicznych i penitencjarnych aspektów wykonywania kary pozbawienia wolności oraz tymczasowego aresztowania;
2) organizacji i optymalizacji warunków i sposobów wykonywania kary pozbawienia wolności oraz tymczasowego aresztowania;
3) profilaktyki kryminologicznej i rozwoju metod oddziaływań penitencjarnych oraz pomiaru ich efektywności;
4) ograniczania zjawiska przestępczości wtórnej oraz recydywy penitencjarnej;
5) ograniczania negatywnych psychospołecznych, zdrowotnych i ekonomicznych skutków izolacji więziennej;
6) ograniczania typowych dla izolacji więziennej patologicznych zjawisk społecznych;
7) poszukiwania optymalnych sposobów zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego w zakładach karnych i aresztach śledczych;
8) poszukiwania skutecznych strategii kształtowania postaw funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej sprzyjających budowaniu etosu Służby Więziennej oraz pozytywnego jej wizerunku w społeczeństwie;
9) utrzymania właściwego potencjału zdrowotnego i motorycznego oraz zdolności proobronnych funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej;
10) zakresu i kierunków rozwoju kompetencji psychospołecznych i intelektualnych funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej;
11) uczestników, celów, treści, metod, form organizacyjnych oraz innych uwarunkowań efektywności systemu szkolenia i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej;
12) nowoczesnej techniki i technologii wspomagającej funkcjonowanie więziennictwa.
3. W ramach upowszechniania wyników badań Instytut może organizować krajowe i międzynarodowe konferencje, seminaria oraz prowadzić działalność wydawniczą i dokumentacyjną.
§ 6. 1. Prowadząc działalność naukową i badawczo-rozwojową Instytut może współpracować z jednostkami organizacyjnymi Służby Więziennej, krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi i akademickimi, placówkami naukowo-badawczymi oraz jednostkami więziennictwa innych państw, a także z organizacjami międzynarodowymi.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, może polegać w szczególności na współuczestnictwie w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, konferencjach, seminariach oraz gromadzeniu i wymianie danych dotyczących obszarów działania Instytutu.
§ 7. 1. Instytut wykonuje swoje zadania w ramach rocznych lub wieloletnich planów naukowych i badawczo-rozwojowych ustalanych przez dyrektora Instytutu po zasięgnięciu opinii rady naukowej i z uwzględnieniem tematyki wskazanej przez Ministra Sprawiedliwości.
2. W szczególnie pilnych sprawach Minister Sprawiedliwości może zlecić Instytutowi realizację badań nieobjętych planem naukowo-badawczym Instytutu.
3. W celu prowadzenia działalności naukowej i badawczo-rozwojowej Instytutowi udostępnia się dane o osobach osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych, w tym zawarte w elektronicznych bazach danych.
Rozdział 3
ORGANY INSTYTUTU
§ 8. Organami Instytutu są:
1) dyrektor;
2) rada naukowa.
§ 9. 1. Do zadań dyrektora Instytutu należy kierowanie Instytutem, a w szczególności:
1) ustalanie, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, rocznych i wieloletnich planów naukowych i badawczo-rozwojowych Instytutu;
2) organizowanie i koordynowanie wykonywania zadań przez komórki organizacyjne i podległe stanowiska samodzielne;
3) prowadzenie polityki kadrowej Instytutu;
4) zarządzanie mieniem i odpowiadanie za jego wykorzystanie na realizację zadań statutowych;
5) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz w sprawach dotyczących zakresu jego działania, a także na podstawie upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra Sprawiedliwości, w szczególności zawieranie umów z ekspertami zewnętrznymi;
6) sporządzanie, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, i przedstawianie Ministrowi Sprawiedliwości rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu oraz sprawozdań z wykonania planu finansowego Instytutu;
7) przygotowywanie planów wydawniczych Instytutu;
8) ustalanie, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulaminu organizacyjnego Instytutu, określającego jego wewnętrzną strukturę, oraz zakres zadań komórek organizacyjnych Instytutu;
9) ustanawianie, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulaminu wyborów do rady naukowej;
10) przygotowywanie i przedstawianie do opinii rady naukowej projektu planu finansowego Instytutu;
11) przedstawianie radzie naukowej innych spraw wymagających jej opinii oraz zapewnianie wykonania uchwał rady;
12) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej;
13) zatrudnianie głównego księgowego;
14) ustanawianie, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulaminu pracy Instytutu oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują odrębne przepisy;
15) ustalanie, po zaopiniowaniu przez radę naukową, regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
16) podejmowanie działań na rzecz rozwoju Instytutu, podnoszenia kwalifikacji pracowników, zapewnienia wyposażenia technicznego oraz właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy;
17) ustanawianie regulaminu określającego tryb oceny okresowej pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu.
2. Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą głównego księgowego oraz kierowników samodzielnych komórek organizacyjnych Instytutu, podporządkowanych dyrektorowi na podstawie regulaminu organizacyjnego Instytutu.
3. Dyrektor odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej Instytutu.
§ 10. 1. Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2. Do zadań rady naukowej należy w szczególności:
1) opiniowanie kandydatów na stanowiska kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym Instytutu, odpowiedzialnych za prowadzenie badań naukowych;
2) opiniowanie projektów rocznych i wieloletnich planów naukowych i badawczo-rozwojowych Instytutu oraz projektów rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu;
3) zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej i badawczo-rozwojowej;
4) opiniowanie propozycji wydawniczych;
5) opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
6) opiniowanie projektu regulaminu organizacyjnego Instytutu, projektu regulaminu wyborów do rady naukowej, projektu regulaminu pracy Instytutu, projektu planu finansowego Instytutu;
7) wydawanie opinii na temat kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;
8) występowanie z wnioskiem do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;
9) opiniowanie projektu regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
10) uchwalanie regulaminu rady naukowej.
3. Rada naukowa podejmuje decyzje zwykłą większością głosów, z uwzględnieniem wymogu, o którym mowa w ust. 4.
4. Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 7, posiadają tylko członkowie rady naukowej ze stopniem naukowym lub tytułem naukowym.
5. Posiedzenia rady naukowej zwołuje dyrektor lub przewodniczący rady naukowej.
§ 11. 1. Rada naukowa liczy dwunastu członków.
2. W skład rady naukowej wchodzi:
1) pięciu pracowników Instytutu, w tym:
a) dwóch pracowników posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie, nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej;
b) dwóch pracowników posiadających stopień naukowy doktora oraz
c) jeden pracownik naukowy nieposiadający stopnia naukowego ani tytułu naukowego lub pracownik badawczo-techniczny;
2) siedem osób spoza Instytutu, w tym:
a) co najmniej cztery osoby posiadające stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy oraz
b) nie więcej niż trzy osoby nieposiadające takiego stopnia lub tytułu, a wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze objętej działalnością Instytutu, w tym w szczególności będące funkcjonariuszem lub pracownikiem więziennictwa, albo pracownikiem znaczącego ośrodka naukowego podejmującego działalność w dziedzinie zbieżnej ze statutową działalnością Instytutu,
- które powołuje Minister Sprawiedliwości, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez Dyrektora.
Rozdział 4
PRACOWNICY INSTYTUTU
§ 12. W celu prowadzenia powierzonych zadań statutowych Instytut zatrudnia pracowników naukowych na stanowiskach: profesora zwyczajnego, profesora wizytującego, profesora nadzwyczajnego, adiunkta i asystenta oraz pracowników badawczo-technicznych na stanowiskach: głównego specjalisty badawczo-technicznego, starszego specjalisty badawczo-technicznego oraz specjalisty badawczo-technicznego.
§ 13. 1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. Decyzję o ogłoszeniu konkursu podejmuje dyrektor Instytutu z inicjatywy własnej lub na wniosek kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony.
3. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.
4. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów i termin rozstrzygnięcia konkursu.
5. Termin na zgłoszenie udziału w konkursie nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Instytutu.
6. Dyrektor Instytutu powołuje spośród pracowników Instytutu oraz członków rady naukowej komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego. Komisja konkursowa liczy co najmniej trzech członków. W skład komisji powinni wchodzić pracownicy naukowi reprezentujący dziedzinę, której dotyczy konkurs. Gdy konkurs dotyczy stanowiska adiunkta lub profesora, w skład komisji powinni również wchodzić pracownicy posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
7. Komisja konkursowa rozpatruje kandydatury zgłoszone na konkurs po zapoznaniu się z przedstawioną przez kandydata dokumentacją. Komisja może przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o konkursie. W przypadku znacznej liczby kandydatów, na rozmowę kwalifikacyjną mogą zostać zaproszeni tylko wybrani kandydaci.
8. Komisja konkursowa wyłania kandydata bądź stwierdza, że żaden z kandydatów nie spełnia postawionych wymagań. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową Instytutu.
9. Jeżeli komisja konkursowa stwierdzi, że żaden z kandydatów nie spełnia postawionych wymagań, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty. W takim wypadku dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
10. Dyrektor Instytutu może zrezygnować z zatrudnienia kandydata i ogłosić nowy konkurs także wtedy, gdy rada naukowa Instytutu wyrazi negatywną opinię o kandydacie.
11. Wyniki konkursu są ogłaszane przez wywieszenie na tablicy informacyjnej oraz umieszczenie na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Kandydaci są informowani o wynikach konkursu na piśmie.