Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-09-22
Wersja aktualna od 2016-09-22
obowiązujący
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 16 sierpnia 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia instrukcji kancelaryjnej Ministerstwa Sprawiedliwości i jednolitego rzeczowego wykazu akt w Ministerstwie Sprawiedliwości
Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1446 oraz z 2016 r. poz. 352 i 1020) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu nr 232/10/BDG Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia instrukcji kancelaryjnej Ministerstwa Sprawiedliwości i jednolitego rzeczowego wykazu akt w Ministerstwie Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. z 2011 r. poz. 10, z późn. zm.1)) w załączniku nr 1 wprowadza się następujące zmiany:
1) uchyla się § 4;
2) w § 25 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Jeżeli zachodzi potrzeba wydzielenia określonych spraw z danej klasy z jednolitego rzeczowego wykazu akt w osobny zbiór, to dla numeru sprawy będącej podstawą wydzielenia grupy spraw, zakłada się oddzielny spis spraw. W takim przypadku znak sprawy składa się z:
1) symbolu literowego komórki organizacyjnej ustalonego w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa;
2) oddzielonej łącznikiem „-” liczby, zapisanej cyframi rzymskimi, oznaczającej wewnętrzną komórkę organizacyjną zgodnie z kolejnością ustaloną w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki organizacyjnej;
3) oddzielonego łącznikiem „-” symbolu klasyfikacyjnego oznaczającego odpowiednią klasę z jednolitego rzeczowego wykazu akt;
4) oddzielonego łącznikiem „-” numeru porządkowego, pod którym sprawa będąca podstawą wydzielenia grupy spraw została zarejestrowana w spisie spraw;
5) oddzielonego łącznikiem „-” numeru porządkowego, pod którym sprawa została zarejestrowana w wydzielonej grupie spraw;
6) oddzielonych znakiem łamania „/” dwóch ostatnich cyfr roku kalendarzowego, w którym sprawa została zarejestrowana.”;
3) w § 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dokument inny niż dokument elektroniczny sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest oryginałem dokumentu, a drugi jest egzemplarzem ad acta, chyba że odrębne przepisy wymagają większej liczby egzemplarzy.”;
4) § 49 otrzymuje brzmienie:
„§ 49. Akta spraw sądowych wysyła się przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru za pośrednictwem operatora pocztowego wyznaczonego lub doręcza się bezpośrednio adresatowi lub osobie przez niego upoważnionej.”;
5) w § 54:
a) ust. 3a otrzymuje brzmienie:
„3a. Odrębną teczkę aktową zakłada się dla spraw, których akta podlegają przechowywaniu przez okres dłuższy niż wynikający z kategorii archiwalnej określonej w jednolitym rzeczowym wykazie akt na podstawie odrębnych przepisów lub zaciągniętego zobowiązania.”,
b) w ust. 6:
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) poniżej elementu określonego w pkt 1 po lewej stronie – znak teczki aktowej, który stanowi:
a) znak sprawy – gdy w teczce aktowej umieszczono akta jednej sprawy,
b) symbol literowy określony w § 25 ust. 2 pkt 1, ust. 3 pkt 1 i ust. 4 oraz oddzielony łącznikiem „-” symbol klasyfikacyjny oznaczający odpowiednią klasę z jednolitego rzeczowego wykazu akt – gdy w teczce aktowej umieszczono akta wielu spraw,
c) znak sprawy będącej podstawą wydzielenia grupy spraw – gdy w teczce aktowej umieszczono akta spraw wydzielonych z danej klasy z jednolitego rzeczowego wykazu akt w osobny zbiór;”,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) pod hasłem klasyfikacyjnym – uszczegółowienie zawartości dokumentów znajdujących się w teczce aktowej i, w razie potrzeby, określenie rodzaju dokumentacji oraz opis specjalnych warunków przechowywania;”;
– po pkt 5 dodaje pkt 5a w brzmieniu:
„5a) poniżej elementu określonego w pkt 5 – rok założenia teczki aktowej;”;
6) w § 57 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Uporządkowanie akt spraw polega na:
1) w odniesieniu do materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej o okresie przechowywania dłuższym niż 10 lat:
a) ułożeniu wewnątrz teczek aktowych spraw w kolejności wynikającej ze spisu spraw, a w ramach sprawy chronologicznie, począwszy od pierwszego pisma w pierwszej sprawie na górze teczki aktowej, odzwierciedlając przebieg rozstrzygania i załatwiania spraw, przy czym poszczególne sprawy mogą być umieszczone w papierowych obwolutach,
b) wyłączeniu zbędnych identycznych kopii tych samych przesyłek lub pism,
c) odłożeniu do teczek aktowych wydruków spisów spraw,
d) usunięciu z dokumentacji części metalowych, np. zszywek, spinaczy oraz koszulek i skoroszytów plastikowych,
e) umieszczeniu dokumentacji w teczkach aktowych wiązanych wykonanych z tektury bezkwasowej,
f) ponumerowaniu wszystkich zapisanych stron materiałów archiwalnych zwykłym miękkim ołówkiem przez naniesienie numeru strony w prawym górnym rogu; liczbę stron w teczce aktowej podaje się na wewnętrznej części tylnej okładki w formie zapisu: „Niniejsza teczka zawiera ... stron kolejno ponumerowanych. [miejscowość, data oraz podpis osoby porządkującej i paginującej akta]”,
g) trwałym złączeniu akt klipsem archiwalnym lub tasiemką,
h) złożeniu arkuszy o wymiarach większych od formatu A4 do tego formatu,
i) opisaniu teczek aktowych zgodnie z § 54 ust. 6,
j) ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z jednolitego rzeczowego wykazu akt odrębnie w ramach materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej;
2) w odniesieniu do pozostałej dokumentacji niearchiwalnej:
a) ułożeniu wewnątrz teczek aktowych spraw w kolejności wynikającej ze spisu spraw, a w ramach sprawy chronologicznie, odzwierciedlając przebieg rozstrzygania i załatwiania spraw, przy czym poszczególne sprawy mogą być umieszczone w tekturowych obwolutach,
b) wyłączeniu zbędnych identycznych kopii tych samych przesyłek lub pism,
c) odłożeniu do teczek aktowych wydruków spisów spraw,
d) złożeniu arkuszy o wymiarach większych od formatu A4 do tego formatu,
e) umieszczeniu dokumentacji w teczkach aktowych wiązanych,
f) opisaniu teczek aktowych zgodnie z § 54 ust. 6,
g) ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z jednolitego rzeczowego wykazu akt.”;
7) § 58 otrzymuje brzmienie:
„§ 58. 1. Komórki organizacyjne przekazują dokumentację do archiwum zakładowego na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego.
2. Spis zdawczo-odbiorczy dokumentacji sporządza, w postaci papierowej i elektronicznej, sekretariat komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację.
3. Spis zdawczo-odbiorczy dokumentacji sporządza się w postaci papierowej odrębnie dla:
1) materiałów archiwalnych (dokumentacji kategorii A) w czterech egzemplarzach,
2) dokumentacji niearchiwalnej (dokumentacji kategorii B) w trzech egzemplarzach.
4. Spis zdawczo-odbiorczy dokumentacji powinien zawierać co najmniej następujące elementy:
1) dla całego spisu:
a) pełną nazwę jednostki i komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację,
b) pełną nazwę jednostki i komórki organizacyjnej, która wytworzyła dokumentację,
c) imię, nazwisko i podpis pracownika, który przygotował spis,
d) imię, nazwisko i podpis kierownika komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację,
e) imię, nazwisko i podpis pracownika archiwum zakładowego przyjmującego dokumentację,
f) datę przekazania spisu;
2) dla każdej pozycji spisu:
a) liczbę porządkową,
b) znak teczki aktowej,
c) tytuł teczki aktowej złożony z pełnego hasła klasyfikacyjnego z jednolitego wykazu akt wraz z uszczegółowieniem zawartości dokumentów znajdujących się w teczce aktowej, a w razie potrzeby opis specjalnych warunków przechowywania,
d) rok założenia teczki aktowej,
e) daty roczne najwcześniej i najpóźniej datowanego dokumentu znajdującego się w teczce aktowej,
f) oznaczenie kategorii archiwalnej,
g) liczbę tomów jednej teczki aktowej przekazanych w ramach danej pozycji spisu,
h) miejsce przechowywania akt w archiwum zakładowym,
i) datę zniszczenia lub przekazania dokumentacji do właściwego archiwum państwowego,
j) uwagi.
5. Elementy spisu zdawczo-odbiorczego, o których mowa w ust. 4 pkt 1 lit. e i f oraz pkt 2 lit. h–j, uzupełnia pracownik archiwum zakładowego po przyjęciu akt.
6. Archiwum zakładowe zwraca komórce organizacyjnej przekazującej dokumentację jeden egzemplarz spisu zdawczo-odbiorczego dokumentacji.
7. Uwzględniając odrębność, o której mowa w ust. 3, sporządza się oddzielne spisy zdawczo-odbiorcze określonych rodzajów dokumentacji (na przykład dokumentacji aktowej, technicznej, audiowizualnej, osobowej), jeżeli wynika to z potrzeb Ministerstwa Sprawiedliwości lub zaleceń dyrektora właściwego archiwum państwowego, lub dane wymienione w ust. 4 pkt 2 nie wystarczają do opisania tych rodzajów dokumentacji.”;
8) po § 58 dodaje się § 58a–58c w brzmieniu:
„§ 58a. 1. Komórki organizacyjne przekazują informatyczne nośniki danych trwale oznakowane w sposób pozwalający na ich identyfikację do archiwum zakładowego na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego.
2. Do spisu zdawczo-odbiorczego informatycznych nośników danych § 58 ust. 2, 3 i 4 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
3. Spis zdawczo-odbiorczy informatycznych nośników danych powinien zawierać co najmniej następujące elementy dla każdej pozycji spisu:
1) liczbę porządkową;
2) określenie rodzaju informatycznego nośnika danych;
3) odpowiednio znak sprawy lub symbol klasyfikacyjny z jednolitego rzeczowego wykazu akt, z którym powiązany jest informatyczny nośnik danych;
4) tytuł teczki aktowej, w której przechowywana jest sprawa, z którą powiązany jest nośnik;
5) numer seryjny nośnika – jeśli występuje;
6) daty roczne najwcześniej i najpóźniej datowanego dokumentu zapisanego na nośniku;
7) oznaczenie kategorii archiwalnej;
8) liczbę nośników;
9) numer spisu zdawczo-odbiorczego dokumentacji i pozycje w tym spisie dokumentów, z którymi powiązany jest nośnik;
10) miejsce przechowywania akt w archiwum zakładowym;
11) datę zniszczenia lub przekazania dokumentacji do właściwego archiwum państwowego;
12) uwagi.
§ 58b. Elementy spisu zdawczo-odbiorczego, o których mowa w § 58 ust. 4 pkt 1 lit. e i f oraz § 58a ust. 3 pkt 9, 10 i 11, uzupełnia pracownik archiwum zakładowego po przyjęciu informatycznych nośników danych.
§ 58c. Do dokumentacji i informatycznych nośników danych przekazywanych do archiwum zakładowego dołącza się wszelkie pomoce ewidencyjne, w szczególności:
1) rejestry;
2) ewidencje;
3) kartoteki;
4) skorowidze.”.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 i 6 8, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI |
Zbigniew Ziobro |
w porozumieniu: |
Wojciech Woźniak |
|
1) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Sprawiedl. z 2012 r. poz. 14, z 2013 r. poz. 1 i 283, z 2014 r. poz. 180, z 2015 r. poz. 82 oraz z 2016 r. poz. 85.