Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-10-14 do 2018-06-11
Wersja archiwalna od 2015-10-14 do 2018-06-11
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 14 października 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu Nr 59/15/BOF Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 54 i 173) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 6 pkt 11 i 12 otrzymują brzmienie:
„11) realizowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych;
12) załatwianie skarg, wniosków i petycji;”;
2) po § 7 dodaje się § 7a w brzmieniu:
„§ 7a. 1. Zadania związane z obsługą Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, zwanego dalej „Funduszem”, z zastrzeżeniem ust. 2, wykonują:
1) Departament Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka w części dotyczącej pomocy pokrzywdzonym;
2) Departament Wykonania Orzeczeń i Probacji w części dotyczącej pomocy postpenitencjarnej;
3) inne komórki organizacyjne zgodnie z ich właściwością
– w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w zakresie obsługiwanej części Funduszu, w szczególności przygotowują projekt jego planu finansowego oraz dokonują kontroli sprawozdań z wykorzystywania dotacji pod względem merytorycznym.”;
3) uchyla się § 12;
4) w § 14:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) organizowanie i koordynowanie działalności informacyjnej i promocyjnej, w tym również w zakresie zamieszczanych na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości oraz w Biuletynie Informacji Publicznej komunikatów, materiałów i innych informacji przygotowywanych przez komórki organizacyjne;”,
b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) ewidencjonowanie wniosków o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i medali Ministra Sprawiedliwości, a także koordynowanie załatwiania spraw w tym zakresie;”;
5) w § 15:
a) w ust. 1:
– po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) koordynowanie spraw związanych z praktykami studenckimi i stażami zawodowymi;”,
– uchyla się pkt 11,
– pkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12) administrowanie stronami internetowymi Ministerstwa Sprawiedliwości i Biuletynu Informacji Publicznej oraz administrowanie i obsługa strony intranetowej;”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W strukturze Biura Dyrektora Generalnego funkcjonuje wewnętrzna komórka organizacyjna wykonująca zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie Sprawiedliwości, a także podejmująca działania na rzecz kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w jednostkach organizacyjnych resortu sprawiedliwości. W zakresie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy komórka ta podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Sprawiedliwości.”;
6) w § 16:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) zapewnienie prawidłowości programowania projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz koordynowanie wdrażania projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2007–2013, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;”,
b) po pkt 7 dodaje się pkt 7 a w brzmieniu:
„7a) planowanie i monitorowanie wykorzystywania środków finansowych z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych;”,
c) pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:
„8) wykonywanie zadań Operatora Programu „Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości / Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości” w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego, w zakresie określonym w Opisie Systemu Zarządzania i Kontroli;
9) wykonywanie zadań Instytucji Pośredniczącej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w zakresie określonym w Opisie Funkcji i Procedur;”;
7) w § 18:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) prowadzenie spraw z zakresu sprawowanego przez Ministra Sprawiedliwości nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i wojskowych, z zastrzeżeniem § 19 pkt 1, a także zwierzchniego i pedagogicznego nadzoru nad rodzinnymi ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz zwierzchniego nadzoru nad izbami morskimi;”,
b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) prowadzenie spraw dotyczących wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe w Ministerstwie Sprawiedliwości, a także spraw dotyczących innych form oddelegowania do Ministerstwa Sprawiedliwości, jeżeli wymagane są wniosek lub decyzja Ministra Sprawiedliwości;”;
8) w § 19 uchyla się pkt 8;
9) w § 20 w pkt 15 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem oraz dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
„16) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień i obowiązków Ministra Sprawiedliwości wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz. U. poz. 1255).”;
10) w § 21 uchyla się pkt 14;
11) w § 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do zakresu zadań Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej należy:
1) zapewnienie obsługi Ministra Sprawiedliwości jako dysponenta właściwych części budżetu państwa, w szczególności:
a) opracowywanie projektów budżetów oraz budżetów właściwych części budżetowych w zakresie środków krajowych i europejskich w układzie tradycyjnym według szczegółowej klasyfikacji budżetowej i w układzie zadaniowym wraz z objaśnieniami oraz corocznej aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa w zakresie tych części budżetu,
b) sprawowanie nadzoru i kontroli nad całością gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych,
c) sprawowanie kontroli realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa oraz kontroli wykonania dochodów budżetu państwa,
d) sporządzanie kwartalnych ocen dotyczących wykonywania zadań oraz dochodów i wydatków we właściwych częściach budżetu państwa;
2) sporządzanie łącznego projektu planu finansowego oraz planu finansowego Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej;
3) planowanie i nadzorowanie inwestycji finansowanych z właściwych części budżetu państwa;
4) prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania mieniem jednostek podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych, zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami;
5) prowadzenie spraw związanych z realizacją uprawnień Ministra Sprawiedliwości wynikających z badania i zatwierdzania sprawozdania finansowego oraz podziału zysków lub pokrycia strat właściwych instytucji gospodarki budżetowej oraz Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury;
6) opiniowanie wniosków o powołanie i odwołanie dyrektorów sądów oraz ich zastępców;
7) ustalanie skutków finansowych projektowanych aktów normatywnych.”;
12) w § 22 w ust. 1 uchyla się pkt 2;
13) w § 23:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) prowadzenie spraw związanych z eksploatacją i rozwojem centralnych systemów informatycznych resortu sprawiedliwości;”,
b) w ust. 3:
– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Do zadań Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych w zakresie eksploatacji i rozwoju centralnych systemów informatycznych resortu sprawiedliwości należy:”,
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz obsługi centralnych rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w resorcie sprawiedliwości, w tym sprawowanie nadzoru nad ich obsługą i eksploatacją;”,
– po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień Ministra Sprawiedliwości dotyczących wyrażenia zgody, odmowy wyrażenia zgody oraz cofnięcia zgody na wielokrotne i nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych;”,
– uchyla się pkt 2 i 3,
c) uchyla się ust. 5;
14) w § 24 w ust. 1 uchyla się pkt 2;
15) w § 25 uchyla się ust. 3;
16) w § 26 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) koordynowanie działań związanych z zapobieganiem korupcji, w tym działań prewencyjnych i edukacyjnych, a także wykonywanie zadań związanych z wypracowywaniem i monitorowaniem wdrażania rozwiązań antykorupcyjnych oraz gromadzeniem i przetwarzaniem informacji dotyczących zagrożeń korupcyjnych;”;
17) w § 27 w ust. 1:
a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:
„1a) wykonywanie zadań kontrolnych Operatora Programu „Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości / Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości” w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego, w zakresie określonym w Opisie Systemu Zarządzania i Kontroli;
1b) wykonywanie zadań kontrolnych Instytucji Pośredniczącej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w zakresie określonym w Opisie Funkcji i Procedur;”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) koordynowanie kontroli prowadzonych w Ministerstwie Sprawiedliwości, w tym monitorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych przez komórki organizacyjne;”,
c) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie działań kontrolnych prowadzonych w jednostkach podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych;”,
d) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) koordynowanie załatwiania skarg, wniosków i petycji, ich ewidencjonowanie oraz rozpatrywanie w zakresie nienależącym do właściwości innych komórek organizacyjnych;”,
e) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) prowadzenie ewidencji organów pomocniczych funkcjonujących w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz tych, w których uczestniczą przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości;”.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem § 1 pkt 2, 8, 10, 12 i 14, które wchodzą w życie z dniem 1 grudnia 2015 r.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI |
Borys Budka |