Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-10-09 do 2024-11-20
Wersja archiwalna od 2015-10-09 do 2024-11-20
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 8 października 2015 r.
w sprawie zasad prowadzenia polityki antykorupcyjnej w Ministerstwie Sprawiedliwości
Na podstawie art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa:
1) zasady oraz tryb zgłaszania i gromadzenia w Ministerstwie Sprawiedliwości, zwanym dalej „Ministerstwem”, informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, odnoszących się do Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych;
2) zasady oraz tryb postępowania ze zgłaszanymi do Ministerstwa informacjami o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, które odnoszą się do Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych;
3) zasady prowadzenia analizy ryzyk korupcyjnych, diagnoz w zakresie zagrożeń korupcyjnych, wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie;
4) zasady koordynacji działań związanych z osłoną antykorupcyjną oraz działań związanych z wdrażaniem w Ministerstwie Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) pracownikach Ministerstwa – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Ministerstwie na podstawie umowy o pracę, współpracujące z Ministerstwem na podstawie umowy cywilno-prawnej lub delegowane do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie;
2) jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych – należy przez to rozumieć jednostki wskazane w obwieszczeniu Ministra Sprawiedliwości wydawanym na podstawie art. 33 ust. 1d ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów oraz okręgowe inspektoraty Służby Więziennej, Ośrodek Doskonalenia Kadr Służby Więziennej w Suchej, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu, Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej w Kulach, Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej w Popowie;
3) zagrożeniach korupcyjnych – należy przez to rozumieć okoliczności mogące wskazywać na możliwość wystąpienia korupcji;
4) zachowaniach o znamionach korupcji – należy przez to rozumieć zachowania w postaci działanialub zaniechania lub składania obietnic, w wyniku których podejrzewać można naruszenie przepisów prawa, mogące prowadzić do uzyskania w sposób bezpośredni lub pośredni, nienależnych korzyści majątkowych lub osobistych przekazanych, obiecanych lub domniemanych;
5) osłonie antykorupcyjnej – należy przez to rozumieć zasady zawarte w wytycznych Prezesa Rady Ministrów w sprawie funkcjonowania osłony antykorupcyjnej:
6) Rządowym Programie Przeciwdziałania Korupcji na łata 2014–2019 – należy przez to rozumieć uchwałę Nr 37 Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2014 roku w sprawie Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na łata 2014–2019 (M.P. z 2014 r. poz. 299).
Rozdział II
Zgłaszanie i gromadzenie informacji
§ 3. 1. Biuro Ochrony – Centrum Zarządzania Kryzysowego, zwane dalej „Biurem”, odpowiada za gromadzenie, przetwarzanie i przechowywanie informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, zgłaszanych do Ministerstwa, które odnoszą się do Ministerstwa, jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być zgłaszane:
1) za pomocą poczty elektronicznej na adres antykorupcja@ms.gov.pl;
2) przesyłką pocztową na adres: Ministerstwo Sprawiedliwości, Al. Ujazdowskie 11, 00–950 Warszawa, z dopiskiem „Antykorupcja”;
3) osobiście w Biurze Podawczym Ministerstwa w formie pisemnej z dopiskiem „Antykorupcja”;
3. Pracownicy Ministerstwa, którzy uzyskają informację o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, zgłaszają ją zgodnie z ust. 2 albo ustnie lub pisemnie Dyrektorowi Biura.
4. Informacja o trybach zgłaszania informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, o których mowa w ust. 2, jest zamieszczana na stronie internetowej Ministerstwa.
5. Informacja o trybach zgłaszania informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, o których mowa w ust. 2 i 3, jest zamieszczana w intranecie.
6. Zgłoszenia zawierające informacje o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji zgłoszone w trybie, o którym mowa w ust. 2 i 3, są rejestrowane w Rejestrze zgłoszonych informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, prowadzonym przez Biuro. Rejestr zawiera w szczególności datę wpływu zgłoszenia oraz krótki opis sprawy i informację o sposobie jej realizacji.
7. W przypadku jeżeli informacja o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji dotyczy Dyrektora Biura, jest ona przekazywana bezpośrednio przez posiadającego ją pracownika Ministerstwa do Dyrektora Generalnego Ministerstwa w celu dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy oraz realizacji czynności, o których mowa w § 6 ust. 2.
8. W przypadku jeżeli informacja o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji dotyczy Dyrektora Generalnego Ministerstwa, jest ona przekazywana bezpośrednio przez Dyrektora Biura do Ministra Sprawiedliwości w celu wyjaśnienia okoliczności sprawy.
9. Dane osobowe osoby zgłaszającej informacje o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji oraz informacje objęte zgłoszeniem umożliwiające jej identyfikację podlegają szczególnej ochronie przed ujawnieniem, w szczególności poprzez ich anonimizację, zarówno w trakcie dokonywania wstępnej oceny, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz § 8 ust. 1, jak i wyjaśniania sprawy w Ministerstwie, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
§ 4. 1. Korespondencja przychodząca na adres antykorupcja@ms.gov.pl jest kierowana na skrzynkę poczty elektronicznej pracownika Ministerstwa zatrudnionego w Samodzielnym Stanowisku do spraw Przeciwdziałania Korupcji w Biurze.
2. Pracownik Ministerstwa zatrudniony w Samodzielnym Stanowisku do spraw Przeciwdziałania Korupcji w Biurze dokonuje weryfikacji treści korespondencji, o której mowa w ust. 1, pod względem zawierania informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji i informuje o ich otrzymaniu Dyrektora Biura.
3. Korespondencja, o której mowa w ust. 1, nie zawierająca informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, stanowiąca skargi lub wnioski, jest kierowana przez pracownika, o którym mowa w ust. 1, na adres poczty elektronicznej Naczelnika Wydziału Skarg i Wniosków Biura Kontroli i Audytu Wewnętrznego.
4. Jeżeli informacja o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji została zgłoszona ustnie, Dyrektor Biura sporządza notatkę.
Rozdział III
Postępowanie z informacją o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji dotyczącą Ministerstwa
§ 5. 1. Dyrektor Biura niezwłocznie informuje Dyrektora Generalnego Ministerstwa o otrzymaniu informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji dotyczącej Ministerstwa oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.
2. Pracownicy Ministerstwa zobowiązani są do przekazywania Dyrektorowi Biura informacji niezbędnych do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.
§ 6. 1. Wstępną ocenę, o której mowa w § 5 ust. 1, Dyrektor Biura przedstawia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa może w szczególności:
1) przekazać sprawę do właściwego organu ścigania (prokuratura, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Policja);
2) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie wskazanej komórce organizacyjnej Ministerstwa;
3) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w pkt 2, przekazać sprawę do rzecznika dyscypliny finansów publicznych lub właściwego rzecznika dyscyplinarnego;
4) uznać sprawę za wyjaśnioną.
§ 7. 1. Biuro dwa razy w roku sporządza sprawozdanie o otrzymanych zgłoszeniach, zawierających informację o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji dotyczących Ministerstwa.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 przekazuje się do dnia 31 lipca za okres obejmujący I półrocze oraz do dnia 31 stycznia za okres obejmujący II półrocze, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa oraz członkowi kierownictwa Ministerstwa, odpowiedzialnemu za prowadzenie działań antykorupcyjnych w dziale sprawiedliwość.
Rozdział IV
Postępowanie z informacją o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji dotyczącą jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych
§ 8. 1. Dyrektor Biura niezwłocznie informuje członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego Biuro oraz członka kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnego za prowadzenie działań antykorupcyjnych w dziale sprawiedliwość o otrzymaniu informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, dotyczącej jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych, dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy oraz rekomenduje im dalszy sposób prowadzenia sprawy, w szczególności:
1) przekazanie sprawy do odpowiedniego organu ścigania (prokuratura, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Policja);
2) wystąpienie o wyjaśnienia do właściwej jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej;
3) przekazanie sprawy do wyjaśnienia wskazanej komórce organizacyjnej Ministerstwa;
4) uznanie sprawy za wyjaśnioną.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowane współpracują z Dyrektorem Biura, przekazując mu niezwłocznie informacje niezbędne do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.
3. Przepisów określonych w ust. 1–2 nie stosuje się w odniesieniu do informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, dotyczących działalności orzeczniczej sądów.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3, Dyrektor Biura przekazuje do Departamentu Sądów, Organizacji i Analiz Wymiaru Sprawiedliwości.
§ 9. 1. Biuro dwa razy w roku sporządza sprawozdanie o otrzymanych zgłoszeniach zawierających informację o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji dotyczące jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się do dnia 31 lipca za okres obejmujący I półrocze oraz do dnia 31 stycznia za okres obejmujący II półrocze, członkowi kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu Biuro oraz członkowi kierownictwa Ministerstwa, odpowiedzialnemu za prowadzenie działań antykorupcyjnych w dziale sprawiedliwość.
Rozdział V
Prowadzenie analizy ryzyk korupcyjnych, diagnoz w zakresie zagrożeń korupcyjnych, wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz profilaktyki antykorupcyjnej
§ 10. 1. W Ministerstwie prowadzona jest analiza ryzyk korupcyjnych na zasadach określonych w przepisach regulujących funkcjonowanie kontroli zarządczej w Ministerstwie.
2. Sposób sporządzania analizy ryzyk korupcyjnych, o których mowa w ust. 1, określa Biuro, w porozumieniu z Biurem Kontroli i Audytu Wewnętrznego.
3. Biuro, w oparciu o roczne wyniki analizy ryzyka uzyskane z Biura Kontroli i Audytu Wewnętrznego, sporządza diagnozę zagrożeń korupcyjnych w Ministerstwie.
4. Diagnoza zagrożeń korupcyjnych, o której mowa w ust. 3, jest każdorazowo przekazywana do wiadomości Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§ 11. 1. W Ministerstwie prowadzi się wykaz stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w Biurze na podstawie informacji przekazanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa w ramach prowadzonej analizy ryzyk korupcyjnych, o której mowa w § 10 ust. 1, i przekazywany Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.
§ 12. Biuro we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa prowadzi antykorupcyjne działania profilaktyczne polegające w szczególności na organizacji szkoleń dla pracowników Ministerstwa oraz opracowywaniu i umieszczaniu w intranecie informacji dotyczących przeciwdziałania korupcji.
Rozdział VI
Koordynacja działań związanych z osłoną antykorupcyjną
§ 13. 1. Biuro zapewnia koordynację działań związanych z objęciem osłoną antykorupcyjną przedsięwzięć realizowanych przez Ministerstwo oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowane.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowane mogą zgłaszać do Ministra Sprawiedliwości lub Dyrektora Biura przedsięwzięcia istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa, które powinny zostać objęte osłoną antykorupcyjną.
Rozdział VII
Koordynacja działań związanych z wdrażaniem
Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019
§ 14. 1. W Ministerstwie powołuje się koordynatora do spraw realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019.
2. Funkcję koordynatora, o którym mowa w ust. 1, pełni pracownik Ministerstwa zatrudniony w Samodzielnym Stanowisku do spraw Przeciwdziałania Korupcji w Biurze.
3. Koordynator, o którym mowa w ust. 1, koordynuje wykonanie działań wskazanych w Rządowym Programie Przeciwdziałania Korupcji na łata 2014–2019, do realizacji wszystkim ministerstwom i urzędom centralnym oraz zadań stałych, w szczególności poprzez opracowywanie planów i harmonogramów, monitorowanie ich wdrażania oraz sporządzanie sprawozdań.
4. Komórki organizacyjne Ministerstwa współpracują z koordynatorem, o którym mowa w ust. 1, w trakcie realizacji działań, o których mowa w ust. 3.
5. Departament Legislacyjny, we współpracy z koordynatorem, o którym mowa w ust. 1, odpowiada za realizację działań Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na łata 2014–2019, dla których Członek Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynacji i Monitorowania Wdrażania Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na łata 2014–2019 z ramienia Ministerstwa został wskazany jako Szef Grupy Roboczej, w szczególności poprzez opracowywanie planów i harmonogramów, monitorowanie ich wdrażania oraz sporządzanie sprawozdań, wyłączając sprawy pozostające w zakresie właściwości Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka dotyczące Konwencji Narodów Zjednoczonych Przeciw Korupcji.
Rozdział VIII
Przepis końcowy
§ 15. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, za wyjątkiem § 10 i § 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
w zastępstwie |
Jerzy Kozdroń |