Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Sprawiedliwości rok 2014 poz. 73
Wersja archiwalna od 2014-02-25 do 2015-09-11
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Sprawiedliwości rok 2014 poz. 73
Wersja archiwalna od 2014-02-25 do 2015-09-11
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 21 lutego 2014 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.W zarządzeniu nr 125/13/DPK Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 lutego 2013 r. w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 118 i 199) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5) opracowywania oceny funkcjonowania ustawy, zwanej dalej „OSR ex post”.”;

2) w § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) projekcie – należy przez to rozumieć odpowiednio projekt: założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, Prezesa Rady Ministrów lub Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów;”;

3) § 3 otrzymuje brzmienie:

„§ 3. Członek Kierownictwa właściwy w sprawach prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie może polecić prowadzenie tych prac w trybie odrębnym od ustalonego w zarządzeniu.”;

4) w § 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, komórka merytoryczna wskazuje cel strategiczny Ministra Sprawiedliwości, z którym jest związana projektowana regulacja, lub zamieszcza informację, że nie nawiązuje ona do żadnego z tych celów, a także dołącza do wniosku informacje i wyjaśnienia dotyczące przyczyn i potrzeby opracowania projektu, w tym propozycje rozwiązań, które planuje się w nim zawrzeć, oraz wstępne dane dotyczące przewidywanego odziaływania tych rozwiązań na interesariuszy.”;

5) § 5 otrzymuje brzmienie:

„§ 5. 1. Komórka legislacyjna dokonuje analizy zakresu projektowanej regulacji oraz występuje do Departamentu Strategii i Deregulacji o:

1) przedstawienie opinii na temat zgodności projektowanej regulacji z celami strategicznymi Ministra Sprawiedliwości;

2) opracowanie testu regulacyjnego – w przypadku projektu założeń projektu ustawy i projektu ustawy – przekazując informacje, wyjaśnienia i dane, o których mowa w § 4 ust. 2.

2. Komórka legislacyjna określa termin na dokonanie przez Departament Strategii i Deregulacji czynności, o których mowa w ust. 1; termin ten może być krótszy niż 7 dni tylko w wyjątkowych przypadkach.

3. Departament Strategii i Deregulacji opracowując test regulacyjny może wystąpić do komórki merytorycznej lub legislacyjnej o przedstawienie informacji niezbędnych w pracach nad testem, w szczególności danych statystycznych, a także do Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej o ustalenie skutków finansowych projektu.”;

6) dotychczasową treść § 7 oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

„2. Informacja o wpisie projektu do właściwego wykazu przekazywana jest także do Departamentu Prawa Cywilnego, jeżeli projekt pozostaje we właściwości tej komórki legislacyjnej.”;

7) § 8 i 9 otrzymują brzmienie:

„§ 8. Po zamieszczeniu informacji o projekcie we właściwym wykazie prac legislacyjnych komórka legislacyjna opracowuje wstępny projekt.

§ 9. 1. Komórka legislacyjna przekazuje wstępny projekt, o którym mowa w § 8, Departamentowi Strategii i Deregulacji w celu opracowania oceny skutków regulacji; przepisy § 5 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

2. Departament Strategii i Deregulacji opracowuje ocenę skutków regulacji i przekazuje ją komórce legislacyjnej.”;

8) w § 11 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. Upoważnienie do udziału w konferencji jest równoznaczne z upoważnieniem do przedstawienia wiążącego stanowiska dotyczącego projektu. Brak udziału w konferencji jest równoznaczny z odstąpieniem od przedstawionych uwag.”;

9) § 13–15 otrzymują brzmienie:

„§ 13. Komórka legislacyjna przekazuje projekt do akceptacji członkom Kierownictwa przed skierowaniem go do konsultacji publicznych, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych. W przypadku rozbieżności do projektu dołącza się informację o nich. Przepis § 6 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 14. 1. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt do:

1) konsultacji publicznych lub opiniowania podmiotom wskazanym w ocenie skutków regulacji, a w przypadku projektu założeń projektu ustawy – podmiotom wskazanym w teście regulacyjnym;

2) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zawierające prośbę o:

a) przedstawienie stanowiska dotyczącego oceny skutków regulacji,

b) zbadanie zgodności projektu ustawy z założeniami – w przypadku projektu opracowanego na podstawie założeń;

3) uzgodnień międzyresortowych oraz Ministrowi Spraw Zagranicznych, z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej.

2. Dyrektor komórki legislacyjnej podpisuje adnotację „Opracowano pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym”, umieszczoną na ostatniej stronie projektu.

3. Komórka legislacyjna informuje o planowanym wystąpieniu, o którym mowa w ust. 1, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra, rzecznika prasowego Ministra Sprawiedliwości oraz wyznaczonego pracownika Biura Ministra.

§ 15. 1. W przypadku otrzymania uwag w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania lub w uzgodnieniach międzyresortowych, komórka legislacyjna może przekazać je komórce merytorycznej lub jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej w celu uzyskania jej stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska, a następnie, biorąc pod uwagę to stanowisko, opracowuje projekt będący wynikiem konsultacji, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych. W przypadku znacznej liczby uwag komórka legislacyjna dodatkowo przekazuje ich tabelaryczne zestawienie.

2. Jeżeli zmiany dokonane w projekcie w wyniku konsultacji publicznych, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych mają istotny wpływ na ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektu, komórka legislacyjna przekazuje go Departamentowi Strategii i Deregulacji w celu uzupełnienia oceny skutków regulacji lub testu regulacyjnego.”;

10) uchyla się § 16–19;

11) § 21 otrzymuje brzmienie:

„§ 21. Do projektu założeń projektu ustawy nie stosuje się do § 9 ust. 1, § 14 ust. 1 pkt 2 i ust. 2.”;

12) w § 23 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Komórka legislacyjna na bieżąco zamieszcza na stronie BIP RCL dokumenty dotyczące prac nad projektem, w szczególności:

1) projekt kierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych, a także kolejne wersje tego projektu;

2) pisma kierujące projekt do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych;

3) stanowiska podmiotów wyrażone w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania i w uzgodnieniach międzyresortowych;

4) stanowiska Ministra Sprawiedliwości w sprawie uwag zgłoszonych w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania i w uzgodnieniach międzyresortowych;

5) dokumenty związane z działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.”;

13) w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. W przypadku zgłoszenia uwag przed rozpatrzeniem projektu przez właściwy komitet Rady Ministrów komórka legislacyjna może przekazać uwagi komórce merytorycznej lub jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej w celu uzyskania jej stanowiska, oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska.”;

14) § 28 i 29 otrzymują brzmienie:

„§ 28. Komórka legislacyjna kieruje projekt ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów albo zarządzenia Prezesa Rady Ministrów do Rządowego Centrum Legislacji wraz z pismem w sprawie Komisji Prawniczej dotyczącej tego projektu. Przepisy § 24 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

§ 29. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt rozpatrzony przez Komisję Prawniczą, projekt założeń projektu ustawy lub projekt uchwały Rady Ministrów do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a w przypadku projektu rozporządzenia lub zarządzenia Prezesa Rady Ministrów – przekazujące ten projekt w celu przedłożenia go Prezesowi Rady Ministrów do podpisu. Przepisy § 27 ust. 2–5 stosuje się odpowiednio.”;

15) w § 30:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Projekt, o którym mowa w ust. 1, uzgadnia się z Departamentem Prawa Karnego lub Departamentem Prawa Cywilnego, a także komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanymi, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja. Komórka merytoryczna, przekazując projekt właściwej komórce legislacyjnej, wskazuje jej, czy istnieje potrzeba przeprowadzenia konsultacji publicznych lub opiniowania dotyczących tego projektu, a w przypadku istnienia takiej potrzeby – wskazuje także podmioty, którym należy przekazać projekt w ramach konsultacji lub opiniowania.”,

b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

„3a. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt do konsultacji publicznych lub opiniowania; w wystąpieniu określa się termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. W przypadku otrzymania uwag w konsultacjach publicznych lub w wyniku opiniowania komórka legislacyjna przekazuje je komórce merytorycznej.”;

16) po rozdziale 5 dodaje się rozdział 5a w brzmieniu:

„Rozdział 5a

Opracowywanie OSR ex post

§ 31a. 1. Komórka legislacyjna powiadamia Departament Strategii i Deregulacji o zobowiązaniu Ministra Sprawiedliwości do opracowania OSR ex post.

2. Niezwłocznie po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, Departament Strategii i Deregulacji powiadamia właściwe komórki organizacyjne o zakresie danych potrzebnych do opracowania OSR ex post. Komórki przekazują dane w terminie wskazanym przez ten Departament.

3. Departament Strategii i Deregulacji opracowuje OSR ex post w szczególności na podstawie danych, o których mowa w ust. 2, i przekazuje ją komórce legislacyjnej.

4. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące OSR ex post właściwemu organowi.

5. Komórka legislacyjna powiadamia Departament Strategii i Deregulacji o zobowiązaniu Ministra Sprawiedliwości do uzupełnienia OSR ex post. Przepisy ust. 2–4 stosuje się odpowiednio.”;

17) w § 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Harmonogram prac nad projektami wskazuje terminy dokonania poszczególnych czynności w trakcie prac legislacyjnych, w szczególności przekazania projektu do akceptacji członkom Kierownictwa, konsultacji publicznych, opiniowania, uzgodnień międzyresortowych, Rządowego Centrum Legislacji w celu rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą, skierowania projektu do rozpatrzenia przez właściwy komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów oraz wskazuje termin wejścia w życie aktu.”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Sprawiedliwości: Marek Biernacki

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00