Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2012-07-17 do 2021-03-10
Wersja archiwalna od 2012-07-17 do 2021-03-10
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 17 lipca 2012 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony
Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości:
1) jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej;
2) sądach apelacyjnych;
3) sądach okręgowych;
4) sądach rejonowych;
5) zakładach dla nieletnich;
6) Instytucie Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie;
7) Instytucie Wymiaru Sprawiedliwości;
8) Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury - zwanych dalej jednostkami organizacyjnymi”.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Sprawiedliwości;
2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Sprawiedliwości;
3) zakładach dla nieletnich - rozumie się przez to zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich;
4) ośrodkach szkolenia Służby Więziennej - rozumie się przez to Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, ośrodki szkolenia Służby Więziennej;
5) zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony wynikające z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej „ustawą”, i przepisów wykonawczych do tej ustawy.
§ 3. 1. W Ministerstwie zadania obronne Ministra realizuje i koordynuje komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa.
2. Komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa koordynuje wykonywanie zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych.
§ 4. Do zadań obronnych wykonywanych w Ministerstwie zalicza się w szczególności:
1) planowanie i finansowanie zadań obronnych wykonywanych w ramach przygotowań obronnych;
2) przygotowywanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne, stosownie do ich możliwości wykonawczych;
3) określanie procedur wykonywania zadań obronnych;
4) uzgadnianie i zatwierdzanie planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;
5) określanie i realizację zadań w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa oraz tworzenie dla tych potrzeb systemu stałych dyżurów;
6) organizowanie i przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym na potrzeby Ministra;
7) przygotowanie i utrzymywanie obronnych systemów łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz zarządzania kryzysowego;
8) przygotowanie obiektów i infrastruktury Ministerstwa dla właściwego funkcjonowania Zespołu Zarządzania Kryzysowego, stałego dyżuru oraz Stanowiska Kierowania Ministra;
9) przygotowywanie określonych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej do militaryzacji;
10) reklamowanie pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
11) zapewnienie obsady kadrowej Ministerstwa w czasie wojny;
12) doskonalenie współpracy cywilno-wojskowej w strukturach NATO oraz realizację zadań wynikających z obowiązków państwa - gospodarza wobec sił sojuszniczych i organizacji NATO;
13) realizację zadań z zakresu ochrony obiektów przewidzianych na potrzeby funkcjonowania systemu kierowania, będących w trwałym zarządzie Ministra;
14) doskonalenie systemu nadzoru nad realizacją zadań z zakresu prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, uznanych za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
15) organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu spraw obronnych oraz kontroli realizacji zadań obronnych.
§ 5. Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują wspólne zadania obejmujące:
1) udział w tworzeniu i przygotowaniu:
a) dokumentacji planowania operacyjnego i programowania obronnego,
b) kart realizacji zadań operacyjnych,
c) regulaminu organizacyjnego, struktury i etatów Ministerstwa na czas wojny,
d) planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych,
e) warunków funkcjonowania systemu stałych dyżurów oraz Stanowiska Kierowania Ministra,
f) planów przemieszczenia wydzielonych sił i środków na zapasowe Stanowisko Kierowania Ministra;
2) wspieranie:
a) udziału Ministra w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
b) zespołów zadaniowych i grup eksperckich, tworzonych w ramach przygotowania Stanowiska Kierowania Ministra oraz współpracy cywilno-wojskowej;
3) współpracę z komórką właściwą w sprawach obronnych Ministerstwa w zakresie:
a) wnioskowania o reklamowanie pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
b) dostosowywania obowiązujących aktów normatywnych, dotyczących funkcjonowania jednostek organizacyjnych do realiów i uwarunkowań czasu kryzysu i wojny oraz kształtowania rozwiązań organizacyjno-prawnych w tej dziedzinie,
c) realizacji zadań operacyjnych, zgodnie z opracowaną tabelą realizacji zadań operacyjnych, stanowiącą załącznik do Planu Operacyjnego Funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość,
d) planowania i realizacji zamierzeń szkoleniowych, ujętych w planach i programach szkolenia obronnego Ministerstwa.
§ 6. Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa jest upoważniony do żądania od kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostek organizacyjnych w zakresie ich właściwości, sprawozdań i informacji dotyczących stanu przygotowań obronnych, a także wydawania tym kierownikom wytycznych i doraźnych poleceń w sprawach wykonywania zadań obronnych.
§ 7. 1. Do zadań obronnych wykonywanych w jednostkach organizacyjnych zalicza się w szczególności:
1) planowanie i finansowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych;
2) przygotowanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez wewnętrzne komórki organizacyjne oraz jednostki podporządkowane i nadzorowane stosownie do ich możliwości wykonawczych;
3) określanie procedur wykonywania zadań obronnych;
4) wykonywanie i uzgadnianie z Ministrem za pośrednictwem kierownika komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa, wymaganych planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;
5) realizacja zadań z obszaru współpracy cywilno-wojskowej w zakresie nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do jednostek zmilitaryzowanych oraz prowadzenia ćwiczeń w jednostkach organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji;
6) podwyższanie gotowości obronnej oraz tworzenie dla tych potrzeb systemu stałych dyżurów;
7) udział w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
8) występowanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień o reklamowanie pracowników jednostki organizacyjnej od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
9) zapewnienie obsady kadrowej jednostki organizacyjnej w czasie wojny;
10) realizacja zadań z zakresu ochrony obiektów wykorzystywanych przez jednostki organizacyjne do potrzeb funkcjonowania systemu kierowania;
11) wykonywanie zadań związanych z przygotowaniem i prowadzeniem szczególnej ochrony obiektów w jednostkach organizacyjnych uznanych jako szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12) organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych zgodnie z wytycznymi Ministra do szkolenia na dany rok szkoleniowy;
13) realizacja przedsięwzięć związanych z opracowywaniem sprawozdań z realizacji zadań obronnych.
2. Wykonywanie zadań obronnych należy do obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych.
§ 8. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych kierują całokształtem wykonywania zadań obronnych w jednostce oraz odpowiadają za jej przygotowanie do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, w czasie kryzysu i w czasie wojny.
2. Zadania obronne w jednostkach organizacyjnych realizują komórki właściwe w sprawach obronnych, pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach do spraw obronnych i pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.
3. Szczegółowe zakresy zadań i czynności dla podmiotów określonych w ust. 2 określają kierownicy jednostek organizacyjnych.
§ 9. W jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 6-8, zakres oraz sposób realizacji zadań obronnych określają dyrektorzy tych jednostek, w uzgodnieniu z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
§ 10. 1. Dyrektor Generalny Służby Więziennej sprawuje nadzór nad organizacją i realizacją zadań obronnych przez jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
2. W Centralnym Zarządzie Służby Więziennej zadania obronne Dyrektora Generalnego Służby Więziennej realizuje komórka właściwa w sprawach obronnych.
3. W ośrodkach szkolenia Służby Więziennej zadania obronne wykonują funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez komendantów tych jednostek.
§ 11. 1. Dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych przez podległe jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
2. W okręgowych inspektoratach Służby Więziennej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych dyrektorom okręgowym Służby Więziennej zadania obronne wykonują funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.
§ 12. 1. Prezesi sądów apelacyjnych organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych im sądach apelacyjnych oraz sądach okręgowych, zgodnie z terytorialnym zakresem ich działania.
2. Prezesi sądów okręgowych organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych im sądach okręgowych, właściwych terytorialnie sądach rejonowych oraz w nadzorowanych zakładach dla nieletnich.
3. W sądach apelacyjnych oraz w sądach okręgowych zadania obronne realizują zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy inspektorzy do spraw obronnych, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów.
4. W sądach rejonowych oraz w zakładach dla nieletnich zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.
§ 13. Planowanie zadań obronnych obejmuje w szczególności wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie:
1) rocznych planów zamierzeń obronnych;
2) planów operacyjnych;
3) programów obronnych;
4) planów obrony jednostek organizacyjnych Służby Więziennej.
§ 14. Roczne plany zamierzeń obronnych sporządzają kierownicy jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne.
§ 15. 1. Plany operacyjne określają zasady funkcjonowania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2. W ramach planowania operacyjnego sporządza się:
1) plan operacyjny funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość;
2) plan operacyjny funkcjonowania Centralnego Zarządu Służby Więziennej;
3) plany operacyjne funkcjonowania ośrodków szkolenia Służby Więziennej;
4) plany operacyjne funkcjonowania okręgowych inspektoratów Służby Więziennej;
5) plany operacyjne funkcjonowania sądów apelacyjnych;
6) plany operacyjne funkcjonowania sądów okręgowych.
3. W planach, o których mowa w ust. 2:
1) pkt 4 - uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez podległe jednostki organizacyjne;
2) pkt 6 - uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez jednostki działające w okręgu sądowym.
§ 16. W ramach programowania obronnego sporządza się w Ministerstwie Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość oraz Program Mobilizacji Gospodarki.
§ 17. 1. Zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny określają regulaminy organizacyjne na czas wojny.
2. W regulaminie organizacyjnym na czas wojny ujmuje się w szczególności:
1) zadania jednostki;
2) strukturę organizacyjną jednostki;
3) zadania komórek organizacyjnych;
4) zadania i obowiązki kierownika jednostki i innych osób funkcyjnych;
5) etat jednostki;
6) imienną obsadę kadrową;
7) potrzeby kadrowe i plan ich uzupełnienia;
8) zabezpieczenie logistyczne.
§ 18. W celu zapewnienia sprawnego przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych tworzy się w stanie stałej gotowości obronnej państwa system stałych dyżurów.
§ 19. 1. Jednostki organizacyjne uznane za obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa wykonują zadania w zakresie szczególnej ochrony tych obiektów.
2. Z propozycją wniosku o uznanie jednostki organizacyjnej za obiekt szczególnie ważny dla bezpieczeństwa i obronności państwa występują do Ministra, za pośrednictwem kierownika komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa:
1) Dyrektor Generalny Służby Więziennej;
2) prezesi sądów apelacyjnych;
3) prezesi sądów okręgowych.
3. Zasadność proponowanych wniosków, o których mowa w ust. 3, kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa, konsultuje z właściwymi dyrektorami komórek organizacyjnych Ministerstwa.
4. W przypadku utraty przez jednostkę organizacyjną znaczenia dla bezpieczeństwa i obronności państwa przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§ 20. 1. W celu skutecznego realizowania zadań obronnych w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych realizuje się proces szkolenia obronnego na zasadach wynikających z przepisów w sprawie szkolenia obronnego.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, realizuje się zgodnie z:
1) Programem Szkolenia Obronnego Ministra;
2) Planem Szkolenia Obronnego, sporządzanym na dany rok szkoleniowy dla działu administracji rządowej sprawiedliwość;
3) Wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego na dany rok szkoleniowy dla Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych.
3. Szkoleniu obronnemu podlegają:
1) Minister;
2) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie:
a) sekretarz stanu,
b) podsekretarze stanu,
c) Dyrektor Generalny Ministerstwa Sprawiedliwości,
d) dyrektorzy departamentów, biur oraz ich zastępcy;
3) Dyrektor Generalny Służby Więziennej i jego zastępcy;
4) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Służbie Więziennej:
a) kierownicy komórek organizacyjnych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej oraz ich zastępcy,
b) dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej oraz ich zastępcy,
c) dyrektorzy zakładów karnych i aresztów śledczych oraz ich zastępcy,
d) komendanci ośrodków szkolenia Służby Więziennej;
5) prezesi i wiceprezesi sądów apelacyjnych, okręgowych i rejonowych;
6) dyrektorzy sądów apelacyjnych i okręgowych;
7) dyrektorzy zakładów dla nieletnich;
8) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w jednostkach organizacyjnych:
a) dyrektor Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie,
b) dyrektor Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości,
c) dyrektor Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury;
9) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w Ministerstwie;
10) pracownicy i funkcjonariusze zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych, a w szczególności:
a) inspektorzy do spraw obronnych w sądach apelacyjnych i w sądach okręgowych,
b) pracownicy, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych w sądach rejonowych oraz w zakładach dla nieletnich,
c) funkcjonariusze i pracownicy realizujący zadania obronne w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej,
d) funkcjonariusze i pracownicy, o których mowa w § 11 ust. 2.
4. Szkolenie obronne obowiązani są organizować:
1) kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa dla:
a) Ministra,
b) osób zajmujących kierownicze stanowiska w Ministerstwie,
c) Dyrektora Generalnego Służby Więziennej i jego zastępców,
d) prezesów i wiceprezesów sądów apelacyjnych,
e) dyrektorów sądów apelacyjnych,
f) dyrektorów zakładów dla nieletnich,
g) osób zajmujących kierownicze stanowiska w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 3 pkt 8,
h) pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w Ministerstwie,
i) inspektorów do spraw obronnych w sądach apelacyjnych i w sądach okręgowych;
2) Dyrektor Generalny Służby Więziennej dla:
a) osób zajmujących kierownicze stanowiska w Służbie Więziennej,
b) funkcjonariuszy i pracowników realizujących zadania obronne w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, w okręgowych inspektoratach Służby Więziennej oraz w ośrodkach szkolenia Służby Więziennej;
3) dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej dla funkcjonariuszy i pracowników realizujących zadania obronne w podległych jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej;
4) prezesi sądów apelacyjnych dla:
a) prezesów i wiceprezesów sądów okręgowych,
b) dyrektorów sądów okręgowych,
c) prezesów i wiceprezesów sądów rejonowych,
d) pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w podległych sądach oraz zakładach dla nieletnich.
§ 21. 1. Szkolenie obronne prowadzi się w formie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz ćwiczeń.
2. Zajęcia teoretyczne i praktyczne realizuje się w cyklu rocznym.
3. Ćwiczenia obejmują:
1) ćwiczenia działowe, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata;
2) ćwiczenia specjalistyczne, w tym treningi i gry, które przeprowadza się w zależności od potrzeb, zamiennie lub łącznie z zajęciami teoretycznymi i praktycznymi.
4. Organizatorami ćwiczeń są:
1) kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa - w przypadku ćwiczeń działowych;
2) Dyrektor Generalny Służby Więziennej, dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej, prezesi sądów apelacyjnych - w przypadku ćwiczeń specjalistycznych.
5. Dokumentacja ćwiczeń specjalistycznych podlega uzgodnieniu:
1) z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa - w przypadku ćwiczeń organizowanych przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej oraz prezesów sądów apelacyjnych;
2) z Dyrektorem Generalnym Służby Więziennej - w przypadku ćwiczeń organizowanych przez dyrektorów okręgowych Służby Więziennej.
6. Do obowiązków organizatorów szkolenia obronnego należy w szczególności:
1) opracowywanie planów i programów szkolenia, zgodnie z okresowymi wytycznymi Ministra w sprawie głównych kierunków szkolenia obronnego;
2) uzgadnianie planów szkolenia w zakresie ich terminów i tematów z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa;
3) zapewnienie właściwych warunków do realizacji procesu szkolenia;
4) prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
§ 22. 1. Kontrole wykonywania zadań obronnych prowadzi się w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych.
2. Kontrole mogą być prowadzone jako kontrole problemowe lub doraźne.
3. Kontrole problemowe zarządzają, organizują i prowadzą:
1) kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa - w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych;
2) Dyrektor Generalny Służby Więziennej - w stosunku do jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
3) dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej - w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
4) prezesi sądów apelacyjnych - w działających na obszarze apelacji sądach okręgowych i rejonowych;
5) prezesi sądów okręgowych - w podległych im jednostkach organizacyjnych.
4. Podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych, sporządzają roczne plany tych kontroli w uzgodnieniu z organem nadrzędnym. Zatwierdzenie planu kontroli jest równoznaczne z zarządzeniem kontroli.
5. Kontrole doraźne mogą zarządzać i prowadzić w każdym czasie podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych.
§ 23. 1. Sprawozdawczość z wykonywania zadań obronnych obejmuje sporządzanie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz niezbędnych do jego opracowania sprawozdań i informacji zawierających dane liczbowe oraz oceny opisowe.
2. Narodowy Kwestionariusz Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych za dział administracji rządowej sprawiedliwość sporządza komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa.
3. Dyrektor Generalny Służby Więziennej i prezesi sądów apelacyjnych przekazują sprawozdania i informacje dotyczące stanu przygotowań obronnych do komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
4. Zakresy i terminy składania sprawozdań i informacji, o których mowa w ust. 3, określa kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
5. Dyrektor Generalny Służby Więziennej i prezesi sądów apelacyjnych określają zakresy i terminy składania sprawozdań i informacji z wykonywania zadań obronnych przez podległe jednostki organizacyjne.
§ 24. Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 6, poz. 23).
§ 25. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Sprawiedliwości: Jarosław Gowin