Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-09-16
Wersja aktualna od 2017-09-16
obowiązujący
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 29 listopada 2010 r.
w sprawie utworzenia Zachodniej Instytucji Gospodarki Budżetowej PIAST
(ostatnia zmiana: DUMS. z 2017 r., poz. 194) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 i art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.1) w związku z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.2) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Tworzy się instytucję gospodarki budżetowej pod nazwą „Zachodnia Instytucja Gospodarki Budżetowej PIAST”, zwaną dalej „Instytucją”.
2. Instytucję tworzy się poprzez przekształcenie następujących gospodarstw pomocniczych:
1) Gospodarstwa Pomocniczego Zakładu Produkcyjnego przy Zakładzie Karnym w Wołowie;
2) Gospodarstwa Pomocniczego Zakładu Remontowo-Budowlanego przy Areszcie Śledczym w Poznaniu;
3) Gospodarstwa Pomocniczego przy Zakładzie Karnym w Kłodzku;
4) Gospodarstwa Pomocniczego Zakładu Produkcyjnego przy Zakładzie Karnym w Rawiczu
– zwanych dalej „gospodarstwami pomocniczymi”.
§ 2.Organem założycielskim Instytucji jest Minister Sprawiedliwości.
§ 3.Instytucja działa na podstawie statutu, stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§ 4.Instytucja przejmuje zadania publiczne wykonywane przez przekształcane gospodarstwa pomocnicze, polegające na prowadzeniu oddziaływań penitencjarnych oraz resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.
§ 5.Instytucja przejmuje przysługujące gospodarstwom pomocniczym przed ich przekształceniem należności, uprawnienia, zezwolenia i koncesje, obowiązki, środki pieniężne oraz rzeczowe składniki majątkowe inne niż nieruchomości.
§ 6.1. W statucie wskazuje się nieruchomości przeznaczone na wyposażenie Instytucji, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Instytucję wyposaża się w nieruchomości, o których mowa w ust. 1, po wydaniu przez właściwy organ decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego jednostkom organizacyjnym Służby Więziennej.
3. Do wyposażenia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.3).
§ 7.1. Zarządza się przeprowadzenie czynności związanych z przekształceniem gospodarstw pomocniczych w Instytucję.
2. Osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie czynności, o których mowa w ust. 1, jest Dyrektor Gospodarstwa Pomocniczego Zakładu Produkcyjnego przy Zakładzie Karnym w Wołowie.
§ 8.Dniem rozpoczęcia działalności Instytucji jest dzień uzyskania przez Instytucję osobowości prawnej.
§ 9.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620, Nr 108, poz. 685, Nr 152, poz. 1020 i Nr 161, poz. 1078.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 143, poz. 963 i Nr 155, poz. 1043.
Załącznik do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 29 listopada 2010 r. (poz. 160)
Statut
Zachodniej Instytucji Gospodarki Budżetowej PIAST [1]
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Zachodnia Instytucja Gospodarki Budżetowej PIAST, zwana dalej „Instytucją”, jest jednostką sektora finansów publicznych, o której mowa w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.4).
2. Instytucja działa na podstawie niniejszego statutu oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
§ 2. 1. Siedzibą Instytucji jest Wołów.
2. Instytucja posiada oddziały w Kłodzku oraz Rawiczu.
3. Instytucja prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
§ 3. Organem założycielskim Instytucji jest Minister Sprawiedliwości.
§ 4. 1. Instytucja realizuje zadania publiczne, polegające na prowadzeniu oddziaływań penitencjarnych oraz resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.
2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, Instytucja prowadzi działalność produkcyjną, handlowo-usługową oraz wykonuje roboty remontowo-budowlane na rzecz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości, pozostałych jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów niebędących jednostkami sektora finansów publicznych.
§ 5. 1. Instytucją kieruje Dyrektor Instytucji, zwany dalej „Dyrektorem”.
2. Dyrektor zarządza Instytucją przy pomocy zastępców, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych, odpowiedzialnych przed nim za realizację zadań wynikających z przydzielonego im zakresu obowiązków.
3. Dyrektor informuje Dyrektora Generalnego Służby Więziennej o zamiarze powołania i odwołania swojego zastępcy.
Rozdział 2
Przedmiot działalności
§ 6. Przedmiotem działalności podstawowej Instytucji, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), jest:
Lp. | PKD | Nazwa |
1. | 01.50.Z | Uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana) |
2. | 03.22.Z | Chów i hodowla ryb oraz pozostałych organizmów wodnych w wodach śródlądowych |
3. | 10.85.Z | Wytwarzanie gotowych posiłków i dań |
4. | 10.89.Z | Produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowana |
5. | 13.30.Z | Wykończanie wyrobów włókienniczych |
6. | 13.92.Z | Produkcja gotowych wyrobów tekstylnych |
7. | 14.11.Z | Produkcja odzieży skórzanej |
8. | 14.12.Z | Produkcja odzieży roboczej |
9. | 14.13.Z | Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej |
10. | 14.14.Z | Produkcja bielizny |
11. | 14.19.Z | Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży |
12. | 14.31.Z | Produkcja wyrobów pończoszniczych |
13. | 14.39.Z | Produkcja pozostałej odzieży dzianej |
14. | 15.12.Z | Produkcja toreb bagażowych, toreb ręcznych i podobnych wyrobów kaletniczych; produkcja wyrobów rymarskich |
15. | 15.20.Z | Produkcja obuwia |
16. | 16.21.Z | Produkcja arkuszy fornirowych i płyt wykonanych na bazie drewna |
17. | 16.22.Z | Produkcja gotowych parkietów podłogowych |
18. | 16.23.Z | Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa |
19. | 16.24.Z | Produkcja opakowań drewnianych |
20. | 16.29.Z | Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania |
21. | 17.21.Z | Produkcja papieru falistego i tektury falistej oraz opakowań z papieru i tektury |
22. | 17.29.Z | Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury |
23. | 18.12.Z | Pozostałe drukowanie |
24. | 18.13.Z | Działalność usługowa związana z przygotowaniem do druku |
1 | 2 | 3 |
25. | 18.14.Z | Introligatorstwo i podobne usługi |
26. | 19.20.Z | Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej |
27. | 20.41.Z | Produkcja mydła i detergentów, środków myjących i czyszczących |
28. | 20.42.Z | Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych |
29. | 20.59.Z | Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana |
30. | 25.11.Z | Produkcja konstrukcji metalowych i ich części |
31. | 25.12.Z | Produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej |
32. | 25.61.Z | Obróbka metali i nakładanie powłok na metale |
33. | 25.62.Z | Obróbka mechaniczna elementów metalowych |
34. | 25.91.Z | Produkcja pojemników metalowych |
35. | 25.92.Z | Produkcja opakowań z metali |
36. | 25.99.Z | Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych |
37. | 26.11.Z | Produkcja elementów elektronicznych |
38. | 26.12.Z | Produkcja elektronicznych obwodów drukowanych |
39. | 27.12.Z | Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej |
40. | 27.32.Z | Produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli |
41. | 27.33.Z | Produkcja sprzętu instalacyjnego |
42. | 27.40.Z | Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego |
43. | 27.90.Z | Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego |
44. | 31.01.Z | Produkcja mebli biurowych i sklepowych |
45. | 31.02.Z | Produkcja mebli kuchennych |
46. | 31.03.Z | Produkcja materaców |
47. | 31.09.Z | Produkcja pozostałych mebli |
48. | 32.30.Z | Produkcja sprzętu sportowego |
49. | 32.91.Z | Produkcja mioteł, szczotek i pędzli |
50. | 32.99.Z | Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana |
51. | 35.11.Z | Wytwarzanie energii elektrycznej |
52. | 35.14.Z | Handel energią elektryczną |
53. | 38.11.Z | Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne |
54. | 38.21.Z | Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne |
55. | 38.31.Z | Demontaż wyrobów zużytych |
56. | 38.32.Z | Odzysk surowców z materiałów segregowanych |
57. | 39.00.Z | Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami |
58. | 41.20.Z | Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych |
59. | 43.11.Z | Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych |
60. | 43.12.Z | Przygotowanie terenu pod budowę |
61. | 43.13.Z | Wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich |
62. | 43.21.Z | Wykonywanie instalacji elektrycznych |
63. | 43.22.Z | Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych |
64. | 43.29.Z | Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych |
65. | 43.31.Z | Tynkowanie |
66. | 43.32.Z | Zakładanie stolarki budowlanej |
67. | 43.33.Z | Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian |
68. | 43.34.Z | Malowanie i szklenie |
69. | 43.39.Z | Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych |
70. | 43.91.Z | Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych |
1 | 2 | 3 |
71. | 43.99.Z | Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane |
72. | 46.19.Z | Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju |
73. | 46.23.Z | Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt |
74. | 46.42.Z | Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia |
75. | 46.51.Z | Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania |
76. | 46.66.Z | Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń biurowych |
77. | 46.71.Z | Sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych |
78. | 46.77.Z | Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu |
79. | 47.11.Z | Sprzedaż detaliczna prowadzona w nie wyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych |
80. | 47.19.Z | Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w nie wyspecjalizowanych sklepach |
81. | 47.59.Z | Sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
82. | 47.64.Z | Sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
83. | 47.71.Z | Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
84. | 47.72.Z | Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
85. | 47.91.Z | Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet |
86. | 47.99.Z | Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami |
87. | 49.41.Z | Transport drogowy towarów |
88. | 55.20.Z | Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania |
89. | 55.30.Z | Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe |
90. | 55.90.Z | Pozostałe zakwaterowanie |
91. | 56.10.A | Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne |
92. | 56.21.Z | Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) |
93. | 56.29.Z | Pozostała usługowa działalność gastronomiczna |
94. | 56.30.Z | Przygotowywanie i podawanie napojów |
95. | 62.01.Z | Działalność związana z oprogramowaniem |
96. | 62.02 .Z | Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki |
97. | 62.03 .Z | Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi |
98. | 62.09.Z | Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych |
99. | 63.11.Z | Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność |
100. | 81.29.Z | Pozostałe sprzątanie |
101. | 85.59.A | Nauka języków obcych |
102. | 85.59.B | Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane |
103. | 85.60.Z | Działalność wspomagająca edukację |
104. | 93.11.Z | Działalność obiektów sportowych |
105. | 93.21.Z | Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki |
106. | 93.29.Z | Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna |
107. | 95.24.Z | Naprawa i konserwacja mebli i wyposażenia domowego |
108. | 95.29.Z | Naprawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego |
109. | 96.09.Z | Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana |
Rozdział 3
Przedstawicielstwo i organizacja Instytucji
§ 7. 1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytucji upoważniony jest Dyrektor.
2. Zastępcy Dyrektora oraz pełnomocnicy, dokonując czynności prawnych w imieniu Instytucji, działają w granicach ich umocowania.
3. Jeżeli czynności prawne, dokonywane przez osoby określone w ust. 1 i 2, obejmują rozporządzanie prawem, którego wartość przekracza 10.000 euro lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytucji do świadczenia o wartości powyżej 10.000 euro, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.
4. Pełnomocników Instytucji, o których mowa w ust. 2, ustanawia i odwołuje Dyrektor.
5. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
6. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nie dotyczy to pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.
§ 8. Organizację wewnętrzną Instytucji określa regulamin organizacyjny, nadawany przez Dyrektora.
Rozdział 4
Mienie Instytucji
§ 9. W celu realizacji statutowych zadań Instytucję wyposaża się w:
1) zabudowane nieruchomości:
a) o powierzchni ok. 4,92 ha, na której prowadzi działalność Gospodarstwo Pomocnicze Zakład Produkcyjny przy Zakładzie Karnym w Wołowie, stanowiąca własność Skarbu Państwa, będąca w trwałym zarządzie Zakładu Karnego w Wołowie, położona w Wołowie przy ul. Powstańców Śląskich 9, wobec której zostaną podjęte działania mające na celu jej geodezyjne wydzielenie z działki ewidencyjnej nr 20/1 AM-13 z obrębu Nr 0001-Wołów, wchodząca w skład nieruchomości opisanej w księdze wieczystej nr WR1L/00023019/4, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Wołowie,
b) o powierzchni 0,1235 ha, na której prowadzi działalność Gospodarstwo Pomocnicze Zakład Produkcyjny przy Zakładzie Karnym w Wołowie, stanowiąca własność Skarbu Państwa, będąca w trwałym zarządzie Zakładu Karnego w Wołowie, położona w Wołowie przy ul. Cichej 8, obejmująca działkę ewidencyjną nr 84/1 AM-28 z obrębu Nr 0001-Wołów, opisaną w księdze wieczystej nr WR1L/00023019/4, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Wołowie,
c) o powierzchni 7,3099 ha, na której prowadzi działalność Gospodarstwo Pomocnicze Zakład Remontowo-Budowlany przy Areszcie Śledczym w Poznaniu, stanowiąca własność Skarbu Państwa, będąca w trwałym zarządzie Aresztu Śledczego w Poznaniu, położona w Grzybowie, gm. Skoki, obejmująca działkę ewidencyjną nr 95/3 z obrębu Grzybowo 0007, opisaną w księdze wieczystej nr PO1B/00047224/7, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Wągrowcu,
d) o powierzchni 2,3221 ha, na której prowadzi działalność Gospodarstwo Pomocnicze Zakład Remontowo-Budowlany przy Areszcie Śledczym w Poznaniu, stanowiąca własność Skarbu Państwa, będąca w trwałym zarządzie Aresztu Śledczego w Poznaniu, położona w Grzybowie, gm. Skoki, obejmująca działkę ewidencyjną nr 95/6 z obrębu Grzybowo 0007, opisaną w księdze wieczystej nr PO1B/00047420/1, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Wągrowcu,
e) o powierzchni 1,1355 ha, na której prowadzi działalność Gospodarstwo Pomocnicze Zakład Produkcyjny przy Zakładzie Karnym w Rawiczu, stanowiąca własność Skarbu Państwa, będąca w trwałym zarządzie Zakładu Karnego w Rawiczu, położona w Masłowie przy ul. Kołłątaja 33a, obejmująca działki nr 395/9, 395/15 z obrębu Masłowo nr 0009, opisane w księdze wieczystej nr PO1R/00010755/5, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Rawiczu
– które po wydaniu przez właściwy organ decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego jednostkom organizacyjnym Służby Więziennej, stanowić będą własność lub przedmiot użytkowania wieczystego Instytucji;
2) inne niż określone w pkt 1 składniki aktywów trwałych i obrotowych, według bilansów zamknięcia przekształcanych gospodarstw pomocniczych, po uwzględnieniu wzajemnych rozliczeń, które po zagregowaniu stają się bilansem otwarcia Instytucji.
§ 10. 1. Instytucja samodzielnie gospodaruje przydzielonym jej i nabytym mieniem, z zastrzeżeniem ust. 2–4 oraz § 11–13.
2. Do czynności prawnych w zakresie rozporządzania składnikami aktywów trwałych Instytucji stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. poz. 2259 oraz z 2017 r. poz. 624 i 1491).
3. Nieruchomości Instytucji mogą być przedmiotem czynności prawnych, z uwzględnieniem przepisów o gospodarce nieruchomościami. Rozporządzanie nieruchomością odbywa się za uprzednią zgodą Ministra Sprawiedliwości. Czynności prawne dokonane bez wymaganej zgody są nieważne.
4. Czynność prawna dotycząca utworzenia lub udziału Instytucji w innej osobie prawnej wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości. Czynność prawna dokonana bez takiej zgody jest nieważna.
§ 11. Do sprzedaży oraz oddania w najem lub dzierżawę aktywów trwałych Instytucji stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania niektórymi składnikami majątku Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 729), z zastrzeżeniem § 12.
§ 12. Sprzedaż oraz oddanie w najem lub dzierżawę aktywów trwałych Instytucji o wartości jednostkowej przekraczającej kwotę 50.000 euro wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości.
§ 13. 1. Aktywa Instytucji mogą być przedmiotem darowizny lub użyczenia, o ile ich sprzedaż, najem lub dzierżawa nie dojdzie do skutku.
2. Zasady określonej w ust. 1 nie stosuje się w przypadku dokonywania darowizny lub użyczenia na rzecz innej instytucji gospodarki budżetowej, której organem założycielskim jest Minister Sprawiedliwości, albo na rzecz jednostki organizacyjnej resortu sprawiedliwości.
3. Darowizna aktywów o wartości jednostkowej przekraczającej kwotę 25.000 euro wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości wyrażonej na piśmie.
4. Jeżeli wartość darowizn, dokonanych przez Instytucję w roku obrotowym dla jednego obdarowanego, przekroczy kwotę 25.000 euro, dokonanie każdej następnej darowizny dla tego obdarowanego wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości.
5. Jeżeli łączna wartość darowizn, dokonanych przez Instytucję w roku obrotowym, przekroczy kwotę 40.000 euro, dokonanie każdej następnej darowizny wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości.
6. Czynności prawne, o których mowa w ust. 3–6, dokonane bez wymaganej zgody są nieważne.
§ 14. 1. Wyrażone w euro wartości aktywów Instytucji, o których mowa w § 12 i 13, oraz wartości zabezpieczeń na majątku Instytucji, o których mowa w § 16 ust. 5, przelicza się na walutę polską po średnim kursie, ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonywana jest czynność prawna.
2. Wartość jednostkową aktywu, o której mowa w § 12 i 13, określa się na podstawie cen rynkowych albo wartości księgowej tego aktywu, zależnie od tego, która z tych wartości jest wyższa.
Rozdział 5
Gospodarka finansowa i źródła uzyskiwania przychodów
§ 15. 1. Podstawą gospodarki finansowej Instytucji jest roczny plan finansowy, zatwierdzony przez Ministra Sprawiedliwości.
2. Projekt rocznego planu finansowego jest sporządzany przez Dyrektora i przekazywany Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej.
3. Zaakceptowany projekt rocznego planu finansowego Dyrektor Generalny Służby Więziennej przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości w trybie i terminach określonych w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
4. Instytucja prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości.
5. Dyrektor Generalny Służby Więziennej przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości do zatwierdzenia sprawozdanie finansowe oraz propozycję rozliczenia wyniku finansowego.
6. Minister Sprawiedliwości zatwierdza sprawozdanie finansowe oraz podejmuje decyzję w sprawie rozliczenia wyniku finansowego.
§ 16. 1. Podstawowym źródłem przychodów Instytucji jest prowadzenie działalności gospodarczej, zgodnie z przedmiotem działalności określonym w § 6. Instytucja może również uzyskiwać przychody z innych źródeł, w szczególności ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, a także darowizn, spadków i zapisów.
2. Instytucja prowadzi działalność gospodarczą na zasadach racjonalnej gospodarki, samofinansowania i rachunku ekonomicznego, a osiągane zyski przeznacza na zwiększenie funduszu zapasowego Instytucji, o którym mowa w art. 28 ust. 8 ustawy o finansach publicznych.
3. Instytucja występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
4. Przed zaciągnięciem przez Instytucję zobowiązania przewyższającego 30% rocznych przychodów, ujętych w planie finansowym, Dyrektor, za pośrednictwem Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, występuje do Ministra Sprawiedliwości o wyrażenie zgody.
5. Ustanowienie przez Instytucję zabezpieczenia na majątku Instytucji, w szczególności w formie hipoteki, zastawu, weksla, jeżeli łączna wartość ustanowionych zabezpieczeń przekracza 500.000 euro, wymaga uzyskania uprzedniej zgody Ministra Sprawiedliwości, z zastrzeżeniem ust. 4.
Rozdział 6
Nadzór i kontrola wewnętrzna
§ 17. 1. Nadzór nad działalnością Instytucji sprawuje Minister Sprawiedliwości oraz Dyrektor Generalny Służby Więziennej.
2. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor Generalny Służby Więziennej w szczególności dokonuje kontroli i oceny działalności Instytucji oraz pracy Dyrektora.
3. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, Minister Sprawiedliwości może w szczególności dokonywać kontroli działalności Instytucji.
4. Dyrektor przekazuje Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej:
1) kopie wyników kontroli zewnętrznych przeprowadzonych w Instytucji – niezwłocznie po zakończeniu tych kontroli;
2) okresowe informacje dotyczące realizacji zadań Instytucji – w terminach i trybie określonym przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej;
3) sprawozdania budżetowe, które przekazywane są Ministrowi Sprawiedliwości w terminach i trybie określonym w odrębnych przepisach.
§ 18. 1. Kontrola wewnętrzna Instytucji realizowana jest w ramach kontroli zarządczej, określonej w przepisach o finansach publicznych.
2. Zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli zarządczej należy do obowiązków Dyrektora, który określa szczegółowe zasady jej organizacji i funkcjonowania.
3. Zapewnienie funkcjonowania zewnętrznej kontroli zarządczej należy do obowiązków Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, który określa szczegółowe zasady jej organizacji i funkcjonowania.
Rozdział 7
Zmiana statutu
§ 19. Minister Sprawiedliwości z własnej inicjatywy, na wniosek Dyrektora Generalnego Służby Więziennej lub na wniosek Dyrektora, przekazany za pośrednictwem Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, może dokonać zmian niniejszego statutu w drodze zarządzenia.
|
4 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.
Załącznik do statutu Zachodniej Instytucji Gospodarki Budżetowej PIAST
(uchylony)
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Zachodniej Instytucji Gospodarki Budżetowej PIAST (Dz.U.M.S. poz. 194). Zmiana weszła w życie 16 września 2017 r.