Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2018-04-12
Wersja aktualna od 2018-04-12
obowiązujący
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 29 listopada 2010 r.
w sprawie utworzenia Pomorskiej Instytucji Gospodarki Budżetowej POMERANIA
(ostatnia zmiana: DUMS. z 2018 r., poz. 161) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 i art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.1)) w związku z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.2) zarządza się, co następuje:
§ 1.Tworzy się instytucję gospodarki budżetowej pod nazwą „Pomorska Instytucja Gospodarki Budżetowej POMERANIA”, zwaną dalej „Instytucją”.
2. Instytucję tworzy się poprzez przekształcenie następujących gospodarstw pomocniczych:
1) Gospodarstwa Pomocniczego Zakładu Produkcyjnego przy Zakładzie Karnym w Czarnem;
2) Gospodarstwa Pomocniczego Zakładu Produkcyjnego przy Zakładzie Karnym w Goleniowie;
3) Gospodarstwa Pomocniczego Zakładu Remontowo-Budowlanego przy Areszcie Śledczym w Koszalinie
– zwanych dalej „gospodarstwami pomocniczymi”.
§ 2.Organem założycielskim Instytucji jest Minister Sprawiedliwości.
§ 3.Instytucja działa na podstawie statutu, stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§ 4.. Instytucja przejmuje zadania publiczne wykonywane przez przekształcane gospodarstwa pomocnicze, polegające na prowadzeniu oddziaływań penitencjarnych oraz resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.
§ 5.Instytucja przejmuje przysługujące gospodarstwom pomocniczym przed ich przekształceniem należności, uprawnienia, zezwolenia i koncesje, obowiązki, środki pieniężne oraz rzeczowe składniki majątkowe inne niż nieruchomości.
§ 6.W statucie wskazuje się nieruchomości przeznaczone na wyposażenie Instytucji, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Instytucję wyposaża się w nieruchomości, o których mowa w ust. 1, po wydaniu przez właściwy organ decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego jednostkom organizacyjnym Służby Więziennej.
3. Do wyposażenia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.3).
§ 7.Zarządza się przeprowadzenie czynności związanych z przekształceniem gospodarstw pomocniczych w Instytucję.
2. Osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie czynności, o których mowa w ust. 1, jest Dyrektor Gospodarstwa Pomocniczego Zakładu Produkcyjnego przy Zakładzie Karnym w Czarnem.
§ 8.Dniem rozpoczęcia działalności Instytucji jest dzień uzyskania przez Instytucję osobowości prawnej.
§ 9.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do zarządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 29 listopada 2010 r. (poz. 157)
Statut
Pomorskiej Instytucji Gospodarki Budżetowej POMERANIA [1]
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Pomorska Instytucja Gospodarki Budżetowej POMERANIA, zwana dalej „Instytucją”, jest jednostką sektora finansów publicznych, o której mowa w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.4).
2. Instytucja działa na podstawie niniejszego statutu oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
§ 2. 1. Siedzibą Instytucji jest miasto Koszalin.
2. Instytucja może tworzyć wewnętrzne jednostki organizacyjne, w szczególności w formie oddziałów, zakładów i wydziałów produkcyjnych.
3. Instytucja prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
§ 3. Organem założycielskim Instytucji jest Minister Sprawiedliwości.
§ 4. 1. Instytucja realizuje zadania publiczne, polegające na prowadzeniu oddziaływań penitencjarnych oraz resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.
2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, Instytucja prowadzi działalność produkcyjną, handlowo-usługową oraz wykonuje roboty remontowo-budowlane na rzecz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości, pozostałych jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów niebędących jednostkami sektora finansów publicznych.
§ 5. 1. Instytucją kieruje Dyrektor Instytucji, zwany dalej „Dyrektorem”.
2. Dyrektor zarządza Instytucją przy pomocy zastępców, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych, odpowiedzialnych przed nim za realizację zadań wynikających z przydzielonego im zakresu obowiązków.
3. Dyrektor informuje Dyrektora Generalnego Służby Więziennej o zamiarze powołania i odwołania swojego zastępcy.
Rozdział 2
Przedmiot działalności
§ 6. Przedmiotem działalności podstawowej Instytucji, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), jest:
Lp. | PKD | Nazwa |
| ||
1. | 01.43.Z | Chów i hodowla koni i pozostałych zwierząt koniowatych |
| ||
2. | 01.64.Z | Obróbka nasion dla celów rozmnażania roślin |
| ||
3. | 14.12.Z | Produkcja odzieży roboczej |
| ||
4. | 14.19.Z | Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży |
| ||
5. | 16.22.Z | Produkcja gotowych parkietów podłogowych |
| ||
6. | 16.23.Z | Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa |
| ||
7. | 16.24.Z | Produkcja opakowań drewnianych |
| ||
8. | 17.21.Z | Produkcja papieru falistego i tektury falistej oraz opakowań z papieru i tektury |
| ||
9. | 17.22.Z | Produkcja artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych |
| ||
10. | 17.23.Z | Produkcja artykułów piśmienniczych |
| ||
11. | 18.12.Z | Pozostałe drukowanie |
| ||
12. | 18.14.Z | Introligatorstwo i podobne usługi |
| ||
13. | 22.29.Z | Produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych |
| ||
14. | 23.61.Z | Produkcja wyrobów budowlanych z betonu |
| ||
15. | 23.62.Z | Produkcja wyrobów budowlanych z gipsu |
| ||
16. | 23.63.Z | Produkcja masy betonowej prefabrykowanej |
| ||
17. | 23.64.Z | Produkcja zaprawy murarskiej |
| ||
18. | 23.65.Z | Produkcja cementu wzmocnionego włóknem |
| ||
19. | 23.69.Z | Produkcja pozostałych wyrobów z betonu, gipsu i cementu |
| ||
20. | 23.99.Z | Produkcja pozostałych wyrobów z mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej nie sklasyfikowana |
| ||
21. | 25.11.Z | Produkcja konstrukcji metalowych i ich części |
| ||
22. | 25.12.Z | Produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej |
| ||
23. | 25.29.Z | Produkcja pozostałych zbiorników, cystern i pojemników metalowych |
| ||
24. | 25.61.Z | Obróbka metali i nakładanie powłok na metale |
| ||
25. | 25.62.Z | Obróbka mechaniczna elementów metalowych |
| ||
26. | 25.72.Z | Produkcja zamków i zawiasów |
| ||
27. | 25.73.Z | Produkcja narzędzi |
| ||
28. | 25.91.Z | Produkcja pojemników metalowych |
| ||
29. | 25.92.Z | Produkcja opakowań z metali |
| ||
30. | 25.93.Z | Produkcja wyrobów z drutu, łańcuchów i sprężyn |
| ||
31. | 25.94.Z | Produkcja złączy i śrub |
| ||
32. | 25.99.Z | Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana |
| ||
33. | 28.21.Z | Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych |
| ||
34. | 28.92.Z | Produkcja maszyn dla górnictwa i do wydobywania oraz budownictwa |
| ||
35. | 31.01.Z | Produkcja mebli biurowych i sklepowych |
| ||
36. | 31.02.Z | Produkcja mebli kuchennych |
| ||
37. | 31.03.Z | Produkcja materaców |
| ||
38. | 31.09.Z | Produkcja pozostałych mebli |
| ||
39. | 32.99.Z | Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana |
| ||
40. | 33.11.Z | Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych |
| ||
41. | 33.20.Z | Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia |
| ||
42. | 35.30.Z | Wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych |
| ||
43. | 36.00.Z | Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody |
| ||
44. | 37.00.Z | Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków |
| ||
45. | 41.10.Z | Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków |
| ||
46. | 41.20.Z | Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych |
| ||
47. | 42.11.Z | Roboty związane z budową dróg i autostrad |
| ||
48. | 42.21.Z | Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych |
| ||
49. | 42.22.Z | Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych |
| ||
50. | 42.91.Z | Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej |
| ||
51. | 42.99.Z | Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane |
| ||
52. | 43.11.Z | Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych |
| ||
53. | 43.12.Z | Przygotowanie terenu pod budowę |
| ||
54. | 43.13.Z | Wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich |
| ||
55. | 43.21.Z | Wykonywanie instalacji elektrycznych |
| ||
56. | 43.22.Z | Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych |
| ||
57. | 43.29.Z | Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych |
| ||
58. | 43.31.Z | Tynkowanie |
| ||
59. | 43.32.Z | Zakładanie stolarki budowlanej |
| ||
60. | 43.33.Z | Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian |
| ||
61. | 43.34.Z | Malowanie i szklenie |
| ||
62. | 43.39.Z | Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych |
| ||
63. | 43.91.Z | Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych |
| ||
64. | 43.99.Z | Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane |
| ||
65. | 46.19.Z | Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju |
| ||
66. | 46.32.Z | Sprzedaż hurtowa mięsa i wyrobów z mięsa |
| ||
67. | 46.35.Z | Sprzedaż hurtowa wyrobów tytoniowych |
| ||
68. | 46.36.Z | Sprzedaż hurtowa cukru, czekolady, wyrobów cukierniczych i piekarskich |
| ||
69. | 46.37.Z | Sprzedaż hurtowa herbaty, kawy, kakao i przypraw |
| ||
70. | 46.39.Z | Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych |
| ||
71. | 46.41.Z | Sprzedaż hurtowa wyrobów tekstylnych |
| ||
72. | 46.42.Z | Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia |
| ||
73. | 46.47.Z | Sprzedaż hurtowa mebli, dywanów i sprzętu oświetleniowego |
| ||
74. | 46.51.Z | Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania |
| ||
75. | 46.52.Z | Sprzedaż hurtowa sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego |
| ||
76. | 46.65.Z | Sprzedaż hurtowa mebli biurowych |
| ||
77. | 46.66.Z | Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń biurowych |
| ||
78. | 46.73.Z | Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego |
| ||
79. | 46.90.Z | Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana |
| ||
80. | 47.11.Z | Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych |
| ||
81. | 47.99.Z | Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami |
| ||
82. | 49.39.Z | Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany |
| ||
83. | 49.41.Z | Transport drogowy towarów |
| ||
84. | 52.10.B | Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów |
| ||
85. | 55.20.Z | Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania |
| ||
86. | 55.10.Z | Hotele i podobne obiekty zakwaterowania |
| ||
87. | 56.10.A | Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne |
| ||
88. | 56.21.Z | Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) |
| ||
89. | 56.29.Z | Pozostała usługowa działalność gastronomiczna |
| ||
90. | 56.30.Z | Przygotowywanie i podawanie napojów |
| ||
91. | 61.10.Z | Działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej |
| ||
92. | 61.90.Z | Działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji |
| ||
93. | 62.03.Z | Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi |
| ||
94. | 62.09.Z | Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych |
| ||
95. | 68.20.Z | Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi |
| ||
96. | 68.32.Z | Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie |
| ||
97. | 71.11.Z | Działalność w zakresie architektury |
| ||
98. | 71.12.Z | Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne |
| ||
99. | 71.20.B | Pozostałe badania i analizy techniczne |
| ||
100. | 74.10.Z | Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania |
| ||
101. | 77.11.Z | Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek |
| ||
102. | 77.12.Z | Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli |
| ||
103. | 77.32.Z | Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych |
| ||
104. | 80.10.Z | Działalność ochroniarska, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa |
| ||
105. | 80.20.Z | Działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa |
| ||
106. | 81.10.Z | Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach |
| ||
107. | 81.21.Z | Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych |
| ||
108. | 81.22.Z | Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych |
| ||
109. | 81.29.Z | Pozostałe sprzątanie |
| ||
110. | 81.30.Z | Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni |
| ||
111. | 82.30.Z | Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów |
| ||
112. | 85.59.B | Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane |
| ||
113. | 85.60.Z | Działalność wspomagająca edukację |
| ||
114. | 86.90.A | Działalność fizjoterapeutyczna |
| ||
115. | 93.29.Z | Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna | |||
116. | 96.01.Z | Pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich | |||
117. | 96.09.Z | Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana | |||
Rozdział 3
Przedstawicielstwo i organizacja Instytucji
§ 7. 1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytucji upoważniony jest Dyrektor.
2. Zastępcy Dyrektora oraz pełnomocnicy, dokonując czynności prawnych w imieniu Instytucji, działają w granicach ich umocowania.
3. Jeżeli czynności prawne, dokonywane przez osoby określone w ust. 1 i 2, obejmują rozporządzanie prawem, którego wartość przekracza 10.000 euro lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytucji do świadczenia o wartości powyżej 10.000 euro, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.
4. Pełnomocników Instytucji, o których mowa w ust. 2, ustanawia i odwołuje Dyrektor.
5. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
6. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nie dotyczy to pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.
§ 8. Organizację wewnętrzną Instytucji określa regulamin organizacyjny, nadawany przez Dyrektora.
Rozdział 4
Mienie Instytucji
§ 9. W celu realizacji statutowych zadań Instytucję wyposaża się w:
1) nieruchomości, wymienione w wykazie stanowiącym załącznik do statutu, które po wydaniu przez właściwy organ decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego jednostkom organizacyjnym Służby Więziennej stanowić będą własność lub przedmiot użytkowania wieczystego Instytucji;
2) inne niż określone w pkt 1 składniki aktywów trwałych i obrotowych, według bilansów zamknięcia przekształcanych gospodarstw pomocniczych, po uwzględnieniu wzajemnych rozliczeń, które po zagregowaniu stają się bilansem otwarcia Instytucji.
§ 10. 1. Instytucja samodzielnie gospodaruje przydzielonym jej i nabytym mieniem, z zastrzeżeniem ust. 2–4 oraz § 11–13.
2. Do czynności prawnych w zakresie rozporządzania składnikami aktywów trwałych Instytucji stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. poz. 2259 oraz z 2017 r. poz. 624 i 1491).
3. Nieruchomości Instytucji mogą być przedmiotem czynności prawnych, z uwzględnieniem przepisów o gospodarce nieruchomościami. Rozporządzanie nieruchomością odbywa się za uprzednią zgodą Ministra Sprawiedliwości. Czynności prawne dokonane bez wymaganej zgody są nieważne.
4. Czynność prawna dotycząca utworzenia lub udziału Instytucji w innej osobie prawnej wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości. Czynność prawna dokonana bez takiej zgody jest nieważna.
§ 11. Do sprzedaży oraz oddania w najem lub dzierżawę aktywów trwałych Instytucji stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania niektórymi składnikami majątku Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 729), z zastrzeżeniem § 12.
§ 12. Sprzedaż oraz oddanie w najem lub dzierżawę aktywów trwałych Instytucji o wartości jednostkowej przekraczającej kwotę 50.000 euro wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości.
§ 13. 1. Aktywa Instytucji mogą być przedmiotem darowizny lub użyczenia, o ile ich sprzedaż, najem lub dzierżawa nie dojdzie do skutku.
2. Zasady określonej w ust. 1 nie stosuje się w przypadku dokonywania darowizny lub użyczenia na rzecz innej instytucji gospodarki budżetowej, której organem założycielskim jest Minister Sprawiedliwości, albo na rzecz jednostki organizacyjnej resortu sprawiedliwości.
3. Darowizna aktywów o wartości jednostkowej przekraczającej kwotę 25.000 euro wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości wyrażonej na piśmie.
4. Jeżeli wartość darowizn, dokonanych przez Instytucję w roku obrotowym dla jednego obdarowanego, przekroczy kwotę 25.000 euro, dokonanie każdej następnej darowizny dla tego obdarowanego wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości.
5. Jeżeli łączna wartość darowizn, dokonanych przez Instytucję w roku obrotowym, przekroczy kwotę 40.000 euro, dokonanie każdej następnej darowizny wymaga zgody Ministra Sprawiedliwości.
6. Czynności prawne, o których mowa w ust. 3–6, dokonane bez wymaganej zgody są nieważne.
§ 14. 1. Wyrażone w euro wartości aktywów Instytucji, o których mowa w § 12 i 13, oraz wartości zabezpieczeń na majątku Instytucji, o których mowa w § 16 ust. 5, przelicza się na walutę polską po średnim kursie, ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonywana jest czynność prawna.
2. Wartość jednostkową aktywu, o której mowa w § 12 i 13, określa się na podstawie cen rynkowych albo wartości księgowej tego aktywu, zależnie od tego, która z tych wartości jest wyższa.
Rozdział 5
Gospodarka finansowa i źródła uzyskiwania przychodów
§ 15. 1. Podstawą gospodarki finansowej Instytucji jest roczny plan finansowy, zatwierdzony przez Ministra Sprawiedliwości.
2. Projekt rocznego planu finansowego jest sporządzany przez Dyrektora i przekazywany Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej.
3. Zaakceptowany projekt rocznego planu finansowego Dyrektor Generalny Służby Więziennej przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości w trybie i terminach określonych w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
4. Instytucja prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości.
5. Dyrektor Generalny Służby Więziennej przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości do zatwierdzenia sprawozdanie finansowe oraz propozycję rozliczenia wyniku finansowego.
6. Minister Sprawiedliwości zatwierdza sprawozdanie finansowe oraz podejmuje decyzję w sprawie rozliczenia wyniku finansowego.
§ 16. 1. Podstawowym źródłem przychodów Instytucji jest prowadzenie działalności gospodarczej, zgodnie z przedmiotem działalności określonym w § 6. Instytucja może również uzyskiwać przychody z innych źródeł, w szczególności ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, a także darowizn, spadków i zapisów.
2. Instytucja prowadzi działalność gospodarczą na zasadach racjonalnej gospodarki, samofinansowania i rachunku ekonomicznego, a osiągane zyski przeznacza na zwiększenie funduszu zapasowego Instytucji, o którym mowa w art. 28 ust. 8 ustawy o finansach publicznych.
3. Instytucja występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
4. Przed zaciągnięciem przez Instytucję zobowiązania przewyższającego 30% rocznych przychodów, ujętych w planie finansowym, Dyrektor, za pośrednictwem Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, występuje do Ministra Sprawiedliwości o wyrażenie zgody.
5. Ustanowienie przez Instytucję zabezpieczenia na majątku Instytucji, w szczególności w formie hipoteki, zastawu, weksla, jeżeli łączna wartość ustanowionych zabezpieczeń przekracza 500.000 euro, wymaga uzyskania uprzedniej zgody Ministra Sprawiedliwości, z zastrzeżeniem ust. 4.
Rozdział 6
Nadzór i kontrola wewnętrzna
§ 17. 1. Nadzór nad działalnością Instytucji sprawuje Minister Sprawiedliwości oraz Dyrektor Generalny Służby Więziennej.
2. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor Generalny Służby Więziennej w szczególności dokonuje kontroli i oceny działalności Instytucji oraz pracy Dyrektora.
3. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, Minister Sprawiedliwości może w szczególności dokonywać kontroli działalności Instytucji.
4. Dyrektor przekazuje Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej:
1) kopie wyników kontroli zewnętrznych przeprowadzonych w Instytucji – niezwłocznie po zakończeniu tych kontroli;
2) okresowe informacje dotyczące realizacji zadań Instytucji – w terminach i trybie określonym przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej;
3) sprawozdania budżetowe, które przekazywane są Ministrowi Sprawiedliwości w terminach i trybie określonym w odrębnych przepisach.
§ 18. 1. Kontrola wewnętrzna Instytucji realizowana jest w ramach kontroli zarządczej, określonej w przepisach o finansach publicznych.
2. Zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli zarządczej należy do obowiązków Dyrektora, który określa szczegółowe zasady jej organizacji i funkcjonowania.
3. Zapewnienie funkcjonowania zewnętrznej kontroli zarządczej należy do obowiązków Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, który określa szczegółowe zasady jej organizacji i funkcjonowania.
Rozdział 7
Zmiana statutu
§ 19. Minister Sprawiedliwości z własnej inicjatywy, na wniosek Dyrektora Generalnego Służby Więziennej lub na wniosek Dyrektora, przekazany za pośrednictwem Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, może dokonać zmian niniejszego statutu w drodze zarządzenia.
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620, Nr 108, poz. 685, Nr 152, poz. 1020 i Nr 161, poz. 1078.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 143, poz. 963 i Nr 155, poz. 1043.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.
Załącznik do statutu Pomorskiej
Instytucji Gospodarki Budżetowej
POMERANIA
WYKAZ NIERUCHOMOŚCI ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W TRWAŁYM ZARZĄDZIE JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH SŁUŻBY WIĘZIENNEJ, KTÓRE ZGODNIE Z § 9 PKT 1 STATUTU PRZEZNACZONE ZOSTANĄ NA WYPOSAŻENIE POMORSKIEJ INSTYTUCJI GOSPODARKI BUDŻETOWEJ POMERANIA
Oznaczenie nieruchomości |
1. Zabudowana nieruchomość o powierzchni około 2,5532 ha, na której prowadzi działalność Gospodarstwo Pomocnicze Zakład Produkcyjny przy Zakładzie Karnym w Czarnem, stanowiąca własność Skarbu Państwa, będąca w trwałym zarządzie Zakładu Karnego w Czarnem, położona w Czarnem przy ul. Pomorskiej 1, wobec której zostaną podjęte działania mające na celu jej geodezyjne wydzielenie z nieruchomości, obejmującej działkę ewidencyjną nr 14/2, z obrębu miasta Czarne nr 49, opisanej w księdze wieczystej nr 13734 , prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Człuchowie. |
2. Nieruchomość gruntowa o powierzchni około 0,7245 ha, na której prowadzi działalność Gospodarstwo Pomocnicze Zakład Remontowo-Budowlany przy Areszcie Śledczym w Koszalinie, stanowiąca własność Skarbu Państwa, będąca w trwałym zarządzie Zakładu Karnego w Koszalinie, położona w Koszalinie przy ul. Strefowej 17, wobec której zostaną podjęte działania mające na celu jej geodezyjne wydzielenie z działek ewidencyjnych nr: 36 i 37 z obrębu miasta Koszalin nr 7, wchodzących w skład nieruchomości, opisanej w księdze wieczystej nr KO1 K/00063838/6, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Koszalinie. |
3. Zabudowana nieruchomość o powierzchni około 0,1306 ha, na której prowadzi działalność Gospodarstwo Pomocnicze Zakład Produkcyjny przy Zakładzie Karnym w Goleniowie, stanowiąca własność Skarbu Państwa, będąca w trwałym zarządzie Zakładu Karnego w Goleniowie, położona w Goleniowie przy ul. Grenadierów 66, wobec której zostaną podjęte działania mające na celu jej geodezyjne wydzielenie z działki ewidencyjnej nr 57/1, z obrębu miasta Goleniów nr 3, wchodzącej w skład nieruchomości, opisanej w księdze wieczystej nr 45024, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Goleniowie. |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 marca 2018 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Pomorskiej Instytucji Gospodarki Budżetowej POMERANIA (Dz.U.M.S. poz. 161). Zmiana weszła w życie 12 kwietnia 2018 r.