ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 1 października 2009 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu nr 179/06/DO Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 6, poz. 118, Nr 7, poz. 124 i 125, Nr 8, poz. 131, z 2007 r. Nr 4, poz. 17, Nr 9, poz. 38 i Nr 10, poz. 44 oraz z 2008 r. Nr 1, poz. 3, Nr 2, poz. 8, Nr 5, poz. 87 i Nr 7, poz. 126) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Członkowie Kierownictwa Ministerstwa ponoszą odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za prawidłowość wydatkowania środków publicznych w nadzorowanych przez siebie komórkach organizacyjnych Ministerstwa - w ramach sprawowanego nad tymi komórkami nadzoru.”;
2) § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. 1. Dyrektor Generalny Urzędu wykonuje zadania określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) i ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, a także określone w art. 421 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.2) oraz art. 5 pkt 4a ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162, poz. 1125, z późn. zm.3).
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa:
1) zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności poprzez:
a) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra Sprawiedliwości,
b) nadzorowanie organizacyjne przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego do budżetu w części dotyczącej Ministerstwa,
c) występowanie z wnioskiem do Ministra Sprawiedliwości o nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa, a także zatwierdzanie wewnętrznych regulaminów poszczególnych komórek organizacyjnych oraz ustalanie regulaminu pracy,
d) gospodarowanie mieniem Ministerstwa, w tym zlecanie usług i dokonywanie zakupów dla Ministerstwa oraz zapewnienie prowadzenia ewidencji majątku Ministerstwa,
e) wykonywanie kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z 2008 r. Nr 171, poz. 1058, Nr 220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101, Nr 65, poz. 545 i Nr 91, poz. 742),
f) sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem kontroli i audytu wewnętrznego w Ministerstwie,
g) sprawowanie nadzoru nad zakładami budżetowymi - ośrodkami szkoleniowo-wypoczynkowymi,
h) zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
i) zapewnienie przestrzegania zasad techniki prawodawczej,
2) dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie oraz realizuje politykę personalną w szczególności poprzez:
a) przygotowywanie programu zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie,
b) dokonywanie czynności wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej, pracownikami zatrudnionymi na stanowiskach robotniczych i obsługi oraz na stanowiskach urzędniczych w Prokuraturze Krajowej,
c) organizowanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na wyższe stanowiska w służbie cywilnej,
d) dysponowanie funduszem nagród,
e) administrowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w Ministerstwie,
3) wykonuje inne zadania z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości.
3. Obieg korespondencji w sprawach należących do zakresu samodzielnego działania Dyrektora Generalnego ustala ten Dyrektor.
4. Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Ministrem Sprawiedliwości, wyznacza zastępującą go osobę kierującą departamentem lub komórką równorzędną oraz zawiadamia o tym Szefa Służby Cywilnej.
5. W rozumieniu normy ISO 9001 najwyższe kierownictwo urzędu stanowią: Dyrektor Generalny i dyrektorzy komórek organizacyjnych objętych systemem zarządzania jakością.”;
3) w § 4 uchyla się ust. 3;
4) w § 7:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego w zakresie spraw należących do właściwości Komitetu Integracji Europejskiej, Komitetu Europejskiego Rady Ministrów, spraw koordynowanych przez Resortowy Zespół ds. Związanych z Członkostwem Polski w Unii Europejskiej oraz spraw należących do właściwości Zespołu Sterującego do spraw nadzoru nad realizacją projektów finansowanych z funduszy strukturalnych w resorcie sprawiedliwości,”,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) Departamentem Kadr w zakresie spraw osobowych sędziów oraz sędziów w stanie spoczynku, a także członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne i innych pracowników sądów powszechnych,”,
c) pkt 10a otrzymuje brzmienie:
„10a) Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury w zakresie planowania tematyki szkoleń i innych form doskonalenia zawodowego pracowników resortu sprawiedliwości,”,
d) po pkt 14 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) Biurem Prezydialnym w Prokuraturze Krajowej w zakresie spraw osobowych prokuratorów oraz prokuratorów w stanie spoczynku, a także członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne i innych pracowników powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.”;
5) § 8 otrzymuje brzmienie:
„§ 8. 1. Obowiązki rzecznika prasowego wobec Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego i Ministerstwa Sprawiedliwości pełni Rzecznik Prasowy Ministra.
2. W sprawach pozostających w zakresie właściwości powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury Rzecznik Prasowy Ministra współpracuje z rzecznikiem prasowym Prokuratury Krajowej.
3. W zakresie wykonywania zadań Rzecznik Prasowy Ministra podlega bezpośrednio Ministrowi Sprawiedliwości - Prokuratorowi Generalnemu.”;
6) w rozdziale 2 oddział 5 otrzymuje brzmienie:
„Oddział 5
Departament Wykonania Orzeczeń i Probacji
§ 18. Do podstawowych zadań Departamentu Wykonania Orzeczeń i Probacji należy, z zastrzeżeniem § 27 ust. 1:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w zakresie wykonania orzeczeń karnych,
2) koordynowanie i ustalanie kierunków nadzoru penitencjarnego oraz koordynowanie prawidłowości jego wykonania,
3) ewidencjonowanie odpisów europejskich nakazów aresztowania wydanych przez sądy oraz europejskich nakazów aresztowania wydanych przez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej,
4) monitorowanie terminowości wykonania europejskich nakazów aresztowania, informowanie Eurojustu o opóźnieniach i przyczynach opóźnień w ich wykonaniu.
5) sprawowanie nadzoru administracyjnego i organizacyjnego nad kuratorską służbą sądową, w tym określanie kierunków i koordynowanie pracy kuratorów sądowych,
6) wykonywanie nadzoru nad funkcjonowaniem ośrodków kuratorskich,
7) prowadzenie odwoławczych postępowań administracyjnych oraz opracowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości w sprawach dotyczących wypowiedzenia, rozwiązania stosunku pracy i przeniesienia na inne stanowisko lub do innego zespołu kuratorskiego służby sądowej oraz zawieszenie w pełnieniu obowiązków zawodowych kuratorów sądowych związanych z odwołaniami od decyzji prezesów sądów okręgowych,
8) opiniowanie wniosków kuratorów zawodowych, dotyczących udzielenia przez Ministra Sprawiedliwości urlopu dla poratowania zdrowia,
9) zapewnienie obsługi sądu dyscyplinarnego drugiej instancji dla zawodowych kuratorów sądowych działającego przy Ministrze Sprawiedliwości,
10) współdziałanie z Krajową Radą Kuratorów w realizacji zadań Rady oraz umożliwianie odbywania posiedzeń Rady,
11) organizowanie i koordynowanie działań związanych z wydawaniem kwartalnika „Probacja”,
12) sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów w zakresie wykonania orzeczeń rodzinnych i nieletnich,
13) nadzór nad zakładami poprawczymi i schroniskami dla nieletnich,
14) wykonywanie czynności związanych z kierowaniem nieletnich do zakładów poprawczych, przenoszeniem ich do innych zakładów oraz prowadzenie centralnej ewidencji nieletnich skierowanych do zakładów poprawczych,
15) wykonywanie czynności związanych z awansem zawodowym nauczycieli zatrudnionych w zakładach dla nieletnich,
16) koordynowanie i kontrola pracy wizytatorów w okręgowych zespołach nadzoru pedagogicznego,
17) organizowanie narad nadzorczych, konferencji i szkoleń z prezesami sądów, wizytatorami, sędziami, kuratorami okręgowymi i ich zastępcami oraz pracownikami zakładów dla nieletnich,
18) sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów w zakresie postępowania egzekucyjnego w sprawach cywilnych, rodzinnych i należności sądowych,
19) sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością komorników sądowych i działalnością samorządu komorniczego w zakresie wykonywania orzeczeń sądowych oraz innych tytułów wykonawczych i egzekucyjnych w sprawach cywilnych, rodzinnych i należności sądowych,
20) przygotowywanie projektu planu finansowego Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,
21) dokonywanie okresowego podziału środków z Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej na rzecz uprawnionych podmiotów,
22) rozpoznawanie wniosków podmiotów, o których mowa w art. 43 § 5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.4) o przyznanie środków z Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej i przygotowywanie projektów umów zawieranych przez Ministerstwo Sprawiedliwości w powyższym zakresie,
23) realizacja zadań wynikających z zawieranych umów, w tym w szczególności dokonywanie kontroli pod względem przebiegu i sposobu realizacji projektów oraz wykorzystania środków z Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej, w tym potwierdzanie należytego wykorzystania środków finansowych poprzez dokonywanie kontroli merytorycznej wymaganych dokumentów księgowych,
24) dokonywanie analiz sprawozdań z wykorzystania środków z Funduszu przez sądy powszechne i Centralny Zarząd Służby Więziennej, a także sprawozdań merytorycznych z przebiegu wykonania umowy składanych przez zobowiązane do tego podmioty,
25) współdziałanie z Radą Główną do spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym w zakresie realizacji zadań Rady,
26) współdziałanie z Radą do spraw Pokrzywdzonych Przestępstwem przy Ministrze Sprawiedliwości w zakresie realizacji zadań Rady,
27) podejmowanie działań na rzecz pełnej realizacji uprawnień pokrzywdzonych przestępstwem, w tym inicjowanie i koordynowanie współpracy i wymiany doświadczeń z instytucjami i organizacjami krajowymi i międzynarodowymi,
28) podejmowanie działań na rzecz upowszechniania alternatywnych sposobów rozstrzygania sporów, w tym nawiązywanie i prowadzenie współpracy międzynarodowej w powyższym zakresie,
29) monitorowanie sytuacji pokrzywdzonych przestępstwem, w szczególności celem opracowania standardów postępowania z pokrzywdzonymi,
30) realizacja Decyzji Ramowej Rady Unii Europejskiej z dnia 15 marca 2001 r. o pozycji ofiar w postępowaniu karnym (200l/220/WSiSW),
31) prowadzenie i przygotowywanie do publikacji wykazu instytucji, stowarzyszeń, fundacji lub organizacji społecznych, na rzecz których sąd może orzec nawiązkę albo świadczenie pieniężne na podstawie art. 47 i 49 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.5) oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w przedmiotowym zakresie,
32) opracowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, interwencje, dezyderaty oraz zapytania poselskie i senatorskie w zakresie kompetencji Departamentu,
33) rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie należącym do kompetencji Departamentu, w tym skarg na działalność komorników sądowych,
34) współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami, Kościołami i innymi związkami wyznaniowymi oraz organami postępowania wykonawczego w zakresie działalności Departamentu.”;
7) w rozdziale 2 oddział 6 otrzymuje brzmienie:
„Oddział 6
Departament Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego
§ 19. Do podstawowych zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego należy:
1) współpraca w zakresie spraw dotyczących wymiaru sprawiedliwości z Unią Europejską, Radą Europy, Organizacją Narodów Zjednoczonych, Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz Haską Konferencją Prawa Prywatnego Międzynarodowego,
2) współdziałanie z innymi resortami w zakresie współpracy, o której mowa w pkt 1,
3) przygotowywanie sprawozdań z wykonywania przez Polskę postanowień Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych (Dz. U. z 1977 r. Nr 38, poz. 167) oraz Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania (Dz. U. z 1989 r. Nr 63, poz. 378),
4) prowadzenie w oparciu o ustawę z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 39, poz. 443 oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1824) spraw dotyczących związania się przez Polskę umowami międzynarodowymi z zakresu działania resortu, a w szczególności prowadzenie negocjacji, opracowywanie wniosków dotyczących podpisania i ratyfikacji umów lub ich wypowiedzenia, a także opiniowanie wniosków innych resortów dotyczących opracowanych przez nie projektów umów międzynarodowych,
5) opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie ich zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zgodności z prawem Unii Europejskiej,
6) prowadzenie spraw wynikających z udziału Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów,
7) wykonywanie zadań organu centralnego w trybie ratyfikowanych umów międzynarodowych z zakresu obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych, których wykonywania nie powierzono innym organom lub komórkom organizacyjnym Ministerstwa Sprawiedliwości,
8) udzielanie sądom polskim tekstów prawa obcego i wyjaśnianie obcej praktyki sądowej dla potrzeb prowadzonych przez nie postępowań, na podstawie art. 1143 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.6),
9) udzielanie informacji o treści polskiego prawa wraz z tekstami odpowiednich aktów prawnych, na wniosek zagranicznych organów wymiaru sprawiedliwości lub urzędów konsularnych polskich lub państw obcych,
10) wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 515 oraz z 2005 r. Nr 11, poz. 89 i Nr 160, poz. 1342),
11) wypracowanie stanowiska Polski w sprawach z zakresu wymiaru sprawiedliwości rozpoznawanych przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości oraz monitorowanie jego orzecznictwa pod kątem skutków dla prawa polskiego,
12) koordynacja działań służących zapewnieniu prawidłowości programowania, wdrażania oraz monitorowania projektów współfinansowanych w ramach funduszy strukturalnych (PO KL, PO IG) i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, z wyłączeniem zadań dysponenta głównego właściwych części budżetu państwa,
13) koordynacja obsługi finansowej realizowanych w Ministerstwie projektów, które są współfinansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w tym:
a) realizowanie działań mających na celu zapewnienie płynności finansowania projektów,
b) opracowywanie, na podstawie zgłoszeń z komórek organizacyjnych Ministerstwa, zbiorczego planu budżetu na realizację projektów, stanowiącego wkład do projektu budżetu państwa,
c) dokonywanie wstępnego podziału planowanych wydatków na poszczególne priorytety, projekty, zadania i paragrafy zgodnie z klasyfikacją budżetową oraz przekazywanie ich do Biura Administracyjno-Finansowego,
d) dokonywanie ostatecznej oceny dokumentów potwierdzających poniesione wydatki pod względem ich kwalifikowalności oraz zgodności z umową o dofinansowanie projektu,
e) opracowywanie planów finansowych dotyczących wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektów,
f) składanie, na podstawie zgłoszeń z komórek organizacyjnych Ministerstwa, zapotrzebowań na środki finansowe,
g) wnioskowanie, na podstawie zgłoszeń z komórek organizacyjnych Ministerstwa, o dokonywanie zmian w planie finansowym Ministerstwa,
h) opracowywanie, w porozumieniu z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, wniosków o zapewnienie finansowania przedsięwzięcia oraz wniosków o uruchomienie rezerwy celowej budżetu państwa,
i) wnioskowanie do Departamentu Budżetu i Inwestycji, na podstawie zgłoszeń z komórek organizacyjnych Ministerstwa, o ujęcie niezrealizowanych kwot wydatków ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w wykazie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego,
j) przekazywanie do instytucji właściwych dla danego priorytetu harmonogramów i prognoz płatności oraz prognoz wykorzystania rezerwy celowej budżetu państwa,
14) prowadzenie spraw związanych z obsługą projektów w ramach Transition Facility programu Wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych oraz programu Wymiar sprawiedliwości w sprawach cywilnych.”;
8) w rozdziale 2 oddział 8 otrzymuje brzmienie:
„Oddział 8
Departament Kadr
§ 21. Do podstawowych zadań Departamentu Kadr należy, z zastrzeżeniem § 27 ust. 1:
1) realizacja zadań związanych z problematyką zatrudniania sędziów i innych pracowników sądów powszechnych oraz stanu spoczynku sędziów, ich uposażeń i uposażeń rodzinnych,
2) prowadzenie spraw osobowych sędziów sądów powszechnych, sędziów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin, pobierających uposażenie rodzinne, referendarzy sądowych oraz dyrektorów Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie oraz Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości,
3) przygotowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości związanych z powoływaniem i odwoływaniem sędziów z funkcji kierowniczych w resorcie sprawiedliwości,
4) wykonywanie czynności związanych z wyznaczaniem na wniosek prezesa sądu apelacyjnego - sędziego wizytatora z innego sądu apelacyjnego dla dokonania oceny kwalifikacji sędziego ubiegającego się o stanowisko sędziego sądu apelacyjnego oraz czynności w zakresie oceny kwalifikacji kandydata w razie zgłoszenia takiej osoby przez Ministra Sprawiedliwości,
5) współdziałanie z Krajową Radą Sądownictwa w sprawach dotyczących sędziów,
6) obsługa nominacji sędziowskich,
7) przygotowywanie i organizacja zebrań zgromadzeń ogólnych sędziów sądów apelacyjnych oraz zebrań przedstawicieli zgromadzeń ogólnych sędziów w sądach okręgowych,
8) wykonywanie czynności związanych z realizacją uprawnień i obowiązków Ministra Sprawiedliwości, wynikających z przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów,
9) wykonywanie zadań związanych z realizacją ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.7) w zakresie właściwości departamentu,
10) przygotowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości związanych z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów sądów apelacyjnych i sądów okręgowych oraz kierowników finansowych sądów rejonowych,
11) wykonywanie czynności związanych z przedstawianiem Państwowej Komisji Wyborczej przez Ministra Sprawiedliwości kandydatów na członków komisji wyborczych oraz komisji ds. referendum,
12) wykonywanie czynności związanych z nadawaniem sędziom i innym pracownikom sądów powszechnych odznaczeń państwowych, w zakresie właściwości departamentu,
13) obsługa odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla mianowanych urzędników państwowych zatrudnionych w sądach powszechnych,
14) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących spraw osobowych wszystkich pracowników sądów powszechnych,
15) badanie akt osobowych sędziów w stanie spoczynku oraz analiza wszelkich zasobów archiwalnych i przygotowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości związanych z realizacją art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1998 r. Nr 98, poz. 607 oraz z 2001 r. Nr 98, poz. 1070),
16) opracowywanie analiz, informacji, danych i sprawozdań w zakresie liczby sędziów i ich stażu pracy, niezbędnych do wyliczenia wynagrodzeń sędziowskich w poszczególnych stawkach,
17) opracowywanie materiałów do projektu i układu wykonawczego budżetu resortu sprawiedliwości w zakresie uposażeń i świadczeń sędziów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin, pobierających uposażenie rodzinne,
18) opracowywanie analiz, informacji, sprawozdań oraz projektów ocen z zakresu uposażeń i świadczeń sędziów w stanie spoczynku oraz uposażeń rodzinnych,
19) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących wynagradzania pracowników sądów powszechnych,
20) gromadzenie i ocena pod względem formalnym wniosków o przyznanie środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych składanych przez sędziów, których wynagrodzenia lub uposażenia w stanie spoczynku są finansowane ze środków pozostających w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości, a także występowanie do właściwych kolegiów sądów o ich zaopiniowanie,
21) przygotowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości dotyczących delegowania sędziów oraz delegowania innych pracowników sądów powszechnych do wykonywania obowiązków w innym sądzie, Ministerstwie Sprawiedliwości lub innej jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej,
22) wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. Nr 26, poz. 157 i Nr 56, poz. 459).”;
9) w § 22 w ust. 1 po pkt 16 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 17 i 18 w brzmieniu:
„17) sporządzanie planu finansowego Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,
18) okresowe informowanie Departamentu Wykonania Orzeczeń i Probacji o stanie środków Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej pozostających na rachunkach jednostek organizacyjnych resortu sprawiedliwości.”;
10) w § 23 w ust. 2 pkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12) tworzenie we współpracy z Departamentem Kadr oraz Prokuraturą Krajową struktur informatycznych w jednostkach resortu sprawiedliwości,”;
11) w rozdziale 2 oddział 11 otrzymuje brzmienie:
„Oddział 11
Departament Sądów Wojskowych
§ 24. Do podstawowych zadań Departamentu Sądów Wojskowych należy:
1) przygotowywanie dla Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Krajowej Rady Sądownictwa informacji o działalności sądów wojskowych, a dla Ministerstwa Obrony Narodowej o stanie przestępczości w Siłach Zbrojnych RP,
2) współdziałanie z Krajową Radą Sądownictwa w sprawach dotyczących sądownictwa wojskowego,
3) przeprowadzanie w sądach wojskowych inspekcji, lustracji oraz kontroli w zakresie przestrzegania dyscypliny pracy, warunków bhp, ochrony przeciwpożarowej, a w wojskowych sądach okręgowych kontroli pracy sekretariatów i prowadzenia biurowości sądowej,
4) opracowywanie rozwiązań w zakresie funkcjonowania sądów wojskowych, ich struktury, organizacji, etatu i doboru kadr oraz sporządzanie w tym względzie analiz, informacji i sprawozdań,
5) zaopatrywanie sądów wojskowych w formularze druków i ksiąg oraz w inne przedmioty i środki trwałe,
6) prowadzenie analizy budżetowej dochodów i wydatków na działalność sądów wojskowych, uczestniczenie w procesie ich planowania, weryfikacji i realizacji,
7) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności sądownictwa wojskowego,
8) organizowanie szkolenia związanego z doskonaleniem zawodowym sędziów wojskowych i z zawodową służbą wojskową,
9) prowadzenie spraw osobowych i ewidencji personalnej kadry zawodowej sądownictwa wojskowego oraz prowadzenie i nadzorowanie procesu opiniowania,
10) przygotowywanie wniosków o nadanie żołnierzom i pracownikom sądownictwa wojskowego odznaczeń państwowych i resortowych Ministerstwa Obrony Narodowej,
11) tworzenie warunków dla należytej działalności rzecznika dyscyplinarnego w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów oraz sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o dyscyplinie wojskowej przez żołnierzy zawodowych sądownictwa wojskowego,
12) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności sądownictwa wojskowego,
13) prowadzenie zadań mobilizacyjnych sądów wojskowych,
14) dokonywanie kontroli procesu nadzoru sądowego wobec skazanych żołnierzy odbywających karę w Zakładzie Karnym w Płotach oraz w Wojskowym Ośrodku Wykonywania Kary Ograniczenia Wolności w Ciechanowie,
15) opracowywanie planu zadań Departamentu oraz sprawozdania z jego wykonania w zakresie zwierzchniego nadzoru nad sądami wojskowymi,
16) opracowywanie biuletynów informacyjnych dla sądów wojskowych,
17) podejmowanie niezbędnych działań organizacyjnych i kontrolnych dla zapewnienia prawidłowego sporządzania sprawozdawczości statystycznej z działalności sądów wojskowych.”;
12) w rozdziale 2 oddział 12 otrzymuje brzmienie:
„Oddział 12
Departament Nadzoru nad Aplikacjami Prawniczymi
§ 25. Do podstawowych zadań Departamentu Nadzoru nad Aplikacjami Prawniczymi należy:
1) realizacja zadań związanych z nadzorem nad organizacją aplikacji sądowej, prokuratorskiej i referendarskiej,
2) realizacja zadań Ministra Sprawiedliwości związanych z przeprowadzeniem egzaminów sędziowskich i prokuratorskich,
3) przygotowywanie i organizowanie egzaminów sędziowskich i prokuratorskich składanych przed komisją powołaną w Ministerstwie Sprawiedliwości,
4) przygotowywanie i organizowanie egzaminów referendarskich przed Centralną Komisją Egzaminacyjną,
5) realizacja zadań Ministra Sprawiedliwości związanych z naborem i odbywaniem aplikacji adwokackiej, radcowskiej i notarialnej,
6) realizacja zadań związanych z nadzorem nad organizacją aplikacji notarialnej,
7) nadzór nad postępowaniami dyscyplinarnymi wobec aplikantów adwokackich i radcowskich, w szczególności przygotowywanie projektów wniosków Ministra Sprawiedliwości o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, projektów odwołań od orzeczeń sądów dyscyplinarnych I instancji oraz opracowywanie projektów kasacji od prawomocnych orzeczeń Wyższego Sądu Dyscyplinarnego,
8) realizacja zadań Ministra Sprawiedliwości związanych z przeprowadzaniem egzaminów adwokackich, radcowskich i notarialnych,
9) rozpatrywanie odwołań od decyzji, w tym uchwał o wyniku egzaminu i postanowień komisji egzaminacyjnych do spraw aplikacji lub ich przewodniczących oraz przygotowywanie projektów decyzji i postanowień w tych sprawach,
10) badanie zgodności z prawem uchwał organów samorządu adwokackiego i radców prawnych w przedmiocie wpisów na listę aplikantów adwokackich bądź aplikantów radcowskich oraz opracowywanie projektów sprzeciwów w tych sprawach,
11) współdziałanie - w granicach uprawnień Ministra Sprawiedliwości - z organami samorządu adwokatów, radców prawnych i notariuszy, w zakresie właściwości departamentu,
12) badanie zgodności z prawem uchwał organów samorządu adwokatów i radców prawnych oraz opracowywanie w tych sprawach projektów skarg Ministra Sprawiedliwości do Sądu Najwyższego, w zakresie właściwości departamentu,
13) realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem egzaminów: konkursowego na aplikację komorniczą i komorniczego,
14) rozpatrywanie odwołań od uchwał komisji egzaminacyjnych do spraw aplikacji komorniczej,
15) realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem egzaminu dla osób ubiegających się o licencję syndyka,
16) rozpatrywanie odwołań do Ministra Sprawiedliwości od decyzji przewodniczącego Komisji odmawiającej dopuszczenia osoby ubiegającej się o licencję syndyka do udziału w egzaminie,
17) zatwierdzanie staży urzędniczych w sądach i prokuraturach,
18) przygotowywanie projektów pism procesowych dotyczących decyzji i postanowień Ministra Sprawiedliwości kierowanych do sądów administracyjnych, w zakresie właściwości departamentu,
19) współpraca z wydziałami prawa uczelni wyższych, instytucjami i placówkami naukowo-badawczymi w zakresie właściwości departamentu,
20) współpraca merytoryczna w zakresie działalności wydawniczej resortu w sprawach pozostających w zakresie właściwości departamentu.”;
13) w § 27 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) opracowywanie wniosków o dokonanie obwieszczeń o wolnych i zwolnionych stanowiskach sędziowskich, a także opiniowanie przeniesień sędziów na inne miejsce służbowe oraz wniosków dotyczących zwolnionych etatów w innych grupach zatrudnienia sądownictwa powszechnego, celem właściwego rozmieszczenia ww. stanowisk i etatów,”;
14) w rozdziale 2 oddział 18 otrzymuje brzmienie:
„Oddział 18
Biuro Administracyjno-Finansowe
§ 301. 1. Do podstawowych zadań Biura Administracyjno-Finansowego należy:
1) prowadzenie spraw z zakresu konstrukcji i realizacji budżetu Ministerstwa, a także związanych z zapewnieniem warunków działania Urzędu w zakresie zarządzania nieruchomościami i mieniem, remontami, gospodarką transportową i zaopatrzeniem, zapewnieniem niezbędnych usług i składników majątkowych oraz prowadzeniem obsługi kancelaryjnej Ministerstwa, w tym:
a) przygotowywanie projektu planu finansowego Ministerstwa,
b) opracowanie układu wykonawczego Ministerstwa po uchwaleniu ustawy budżetowej na dany rok,
c) kontrola dokumentacji finansowej pod względem formalnym i rachunkowym,
d) prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych,
e) sporządzanie sprawozdań budżetowych,
f) prowadzenie rachunkowości urzędu,
g) sporządzanie dokumentacji płacowej,
h) prowadzenie obsługi kasowej Ministerstwa,
i) prowadzenie rejestru zawartych umów, które powodują powstanie zobowiązań finansowych dla Ministerstwa,
j) rozliczanie kosztów krajowych i zagranicznych wyjazdów służbowych,
k) prowadzenie ewidencji oraz gospodarki rzeczowymi składnikami majątkowymi, pozostającymi w zarządzie Ministerstwa, z wyłączeniem gospodarki sprzętem komputerowym, którą prowadzi Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych,
I) administrowanie nieruchomościami pozostającymi w posiadaniu Ministerstwa,
m) prowadzenie spraw związanych z zakupem sprzętu, materiałów i wyposażenia biurowego oraz usług z zakresu obsługi administracyjno-gospodarczej,
n) planowanie i realizacja zadań inwestycyjno-remontowych w odniesieniu do nieruchomości pozostających w posiadaniu Ministerstwa,
o) zapewnienie obsługi oraz dokonywanie rozliczeń w zakresie zakwaterowania, transportu, poligrafii, łączności telefonicznej, opieki zdrowotnej pracowników oraz gromadzenia i udostępniania zbiorów bibliotecznych Ministerstwa,
p) obsługa kancelaryjna Ministerstwa przez Kancelarię Główną w zakresie ustalonym przez instrukcję kancelaryjną,
2) prowadzenie rachunkowości Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,
3) sporządzanie sprawozdania z wykonania planu finansowego Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej na podstawie przesyłanych sprawozdań przez inne jednostki organizacyjne resortu sprawiedliwości,
4) dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej przekazywanych przez Departament Wykonania Orzeczeń i Probacji dowodów księgowych dotyczących Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,
5) realizowanie zadania dysponenta III stopnia środków budżetowych Ministerstwa w odniesieniu do środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych w Ministerstwie, w tym:
a) prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją ww. projektów i dokonywanie płatności z podziałem na poszczególne priorytety, projekty, zadania, departamenty i paragrafy,
b) sprawdzanie dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym, w tym także przeprowadzanie kontroli poprawności opisywania dokumentów księgowych,
c) potwierdzanie właściwej klasyfikacji budżetowej planowanych wydatków i przypisywanie wydatków do odpowiednich paragrafów klasyfikacji budżetowej,
d) potwierdzanie, na podstawie planu przygotowanego przez Departament Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego, dostępności środków na realizację zadań w ramach projektów, w tym wniosków o zamówienie publiczne i umów cywilnoprawnych,
e) przekazywanie do Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego bieżących informacji o stanie wykonania i zaangażowania środków,
f) przekazywanie do Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego sprawozdań finansowych niezwłocznie po zamknięciu każdego okresu sprawozdawczego,
g) sprawowanie nadzoru nad dokumentacją potwierdzającą poniesienie określonych wydatków,
h) prowadzenie ewidencji zaangażowania środków publicznych w ramach umów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
i) prowadzenie analitycznej ewidencji wynagrodzeń (kart wynagrodzeń) z podziałem na poszczególnych pracowników, których wynagrodzenia są finansowane w ramach ww. projektów oraz rozliczanie wydatków na wynagrodzenia pracowników, w tym obliczanie wysokości składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i fundusz pracy,
j) sporządzanie i akceptowanie części finansowej wniosków beneficjentów o płatność,
k) sprawdzanie zgodności poniesionych wydatków w danym miesiącu z ewidencją księgową (dot. m.in. wynagrodzeń, pochodnych oraz pozostałych dokumentów księgowych) i ujmowanie ich w informacji finansowej przekazywanej do Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego, a także przekazywanie do ww. Departamentu kopii stosownych dokumentów finansowo-księgowych oraz wyciągów bankowych potwierdzających faktyczne poniesienie wydatków w projektach,
6) nadzór nad zakładami budżetowymi, ich organizacją i funkcjonowaniem oraz prowadzenie w tym zakresie zbiorczej sprawozdawczości,
7) przygotowywanie planów dotyczących wymiany pojazdów służbowych w resorcie sprawiedliwości, współpraca i monitorowanie działań związanych z zakupami samochodów dla jednostek organizacyjnych resortu sprawiedliwości.
2. Na czele Wydziału Rachunkowości Budżetowej stoi główny księgowy Ministerstwa Sprawiedliwości, którego prawa i obowiązki określają odrębne przepisy.”;
15) w § 31 w ust. 1 po pkt 7 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:
„8) realizacja zadań związanych z problematyką zatrudniania i wynagradzania prokuratorów oraz z problematyką uposażeń prokuratorów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej,
9) prowadzenie spraw osobowych prokuratorów, asesorów prokuratorskich i asystentów prokuratora w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury, prokuratorów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin, pobierających uposażenie rodzinne, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej.”.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Sprawiedliwości: Andrzej Czuma
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337 i Nr 98, poz. 817.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 89, poz. 589 oraz z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, z 2007 r. Nr 64, poz. 432 i 433, Nr 102, poz. 690 i Nr 136, poz. 959 oraz z 2009 r. Nr 26, poz. 157.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1083, z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 60, poz. 701, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1318, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 111, poz. 1194 i Nr 151, poz. 1686, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 121, poz. 1033 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 142, poz. 1380 i Nr 179, poz. 1750, z 2004 r. Nr 93, poz. 889, Nr 210, poz. 2135, Nr 240, poz. 2405, Nr 243, poz. 2426 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1363 i Nr 178, poz. 1479, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 123, poz. 849, z 2008 r. Nr 214, poz. 1344 oraz z 2009 r. Nr 8, poz. 39, Nr 22, poz. 119, Nr 62, poz. 504 i Nr 98, poz. 817.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64, poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 192, poz. 1378, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344 oraz z 2009 r. Nr 62, poz. 504.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1965 r. Nr 15, poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43, poz. 189, Nr 73, poz. 350 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54, poz. 348, Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 117, poz. 752, Nr 121, poz. 769 i 770, Nr 133, poz. 882, Nr 139, poz. 934, Nr 140, poz. 940 i Nr 141, poz. 944, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 757, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 269 i 271, Nr 48, poz. 552 i 554, Nr 55, poz. 665, Nr 73, poz. 852, Nr 94, poz. 1037, Nr 114, poz. 1191 i 1193 i Nr 122, poz. 1314, 1319 i 1322, z 2001 r. Nr 4, poz. 27, Nr 49, poz. 508, Nr 63, poz. 635, Nr 98, poz. 1069, 1070 i 1071, Nr 123, poz. 1353, Nr 125, poz. 1368 i Nr 138, poz. 1546, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 26, poz. 265, Nr 74, poz. 676, Nr 84, poz. 764, Nr 126, poz. 1069 i 1070, Nr 129, poz. 1102, Nr 153, poz. 1271, Nr 219, poz. 1849 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 41, poz. 360, Nr 42, poz. 363, Nr 60, poz. 535, Nr 109, poz. 1035, Nr 119, poz. 1121, Nr 130, poz. 1188, Nr 139, poz. 1323, Nr 199, poz. 1939 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 9, poz. 75, Nr 11, poz. 101, Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 871, Nr 93, poz. 891, Nr 121, poz. 1264, Nr 162, poz. 1691, Nr 169, poz. 1783, Nr 172, poz. 1804, Nr 204, poz. 2091, Nr 210, poz. 2135, Nr 236, poz. 2356 i Nr 237, poz. 2384, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 22, poz. 185, Nr 86, poz. 732, Nr 122, poz. 1024, Nr 143, poz. 1199, Nr 150, poz. 1239, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1413 i 1417, Nr 172, poz. 1438, Nr 178, poz. 1478, Nr 183, poz. 1538, Nr 264, poz. 2205 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 66, poz. 466, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 186, poz. 1379, Nr 208, poz. 1537 i 1540, Nr 226, poz. 1656 i Nr 235, poz. 1699, z 2007 r. Nr 7, poz. 58, Nr 47, poz. 319, Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 662, Nr 106, poz. 731, Nr 112, poz. 766 i 769, Nr 115, poz. 794, Nr 121, poz. 831, Nr 123, poz. 849, Nr 176, poz. 1243, Nr 181, poz. 1287, Nr 192, poz. 1378 i Nr 247, poz. 1845, z 2008 r. Nr 59, poz. 367, Nr 96, poz. 609 i 619, Nr 110, poz. 706, Nr 116, poz. 731, Nr 119, poz. 772, Nr 120, poz. 779, Nr 122, poz. 796, Nr 171, poz. 1056, Nr 220, poz. 1431, Nr 228, poz. 1507, Nr 231, poz. 1547 i Nr 234, poz. 1571 oraz z 2009 r. Nr 26, poz. 156 i Nr 69, poz. 592 i 593.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 561, Nr 85, poz. 571, Nr 115, poz. 789, Nr 165, poz. 1171 i Nr 176, poz. 1242.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00