Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-01-01 do 2019-06-21
Wersja archiwalna od 2007-01-01 do 2019-06-21
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 27 grudnia 2006 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej
Na podstawie art. 148 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:
§ 1.W zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 5, poz. 22, z 2004 r. Nr 6, poz. 22 oraz z 2006 r. Nr 5, poz. 112) wprowadza się następujące zmiany:
1) w tytule I „Przepisy wstępne” w § 2 uchyla się tiret 11;
2) w tytule II w dziale I „Organizacja i zakres działania sekretariatów sądowych”:
a) w § 5 ust. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) w przypadku gdy w wydziale działa system informatyczny - informowanie przewodniczącego wydziału o stanie działania systemu, w szczególności pisemne zgłaszanie problemów z jego funkcjonowaniem.”,
b) w § 13 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Nadzór, o którym mowa w ust. 1, w wydziałach, w których działają systemy informatyczne, obejmuje w szczególności nadzór nad stanem funkcjonowania tych systemów.”,
3) w dziale II „Biurowość w sprawach sądowych - przepisy wspólne”:
a) w § 23:
- ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Z rozprawy, posiedzenia jawnego lub niejawnego, gdy w sprawie wydane zostało orzeczenie lub zarządzenie powodujące zakreślenie sprawy w repertorium, sekretariat sądu sporządza wokandę. W wypadku rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron sekretariat sporządza wokandę przed ich terminem.”,
- dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Obowiązek sporządzania wokandy z posiedzenia niejawnego nie dotyczy wydziałów ksiąg wieczystych oraz wydziałów gospodarczych Rejestru Zastawów i Krajowego Rejestru Sądowego.”,
b) w § 50:
- dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie ust. 1,
- dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedstawionej Sądowi Najwyższemu skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia.”.
c) w § 62 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Sprawę rejestruje się w repertorium pod nowym numerem wyłącznie w następujących przypadkach:
1) uchylenia zaskarżonego orzeczenia przez sąd drugiej instancji i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania sądowi pierwszej instancji;
2) podjęcia zawieszonego postępowania w sprawie, której numer poprzednio zakreślono;
3) wznowienia postępowania w sprawie karnej;
4) prawidłowego wniesienia skargi na orzeczenie referendarza sądowego co do istoty sprawy lub kończące postępowanie w sprawie;
5) przekazania sprawy do ponownego rozpoznania w wyniku uwzględnienia skargi kasacyjnej (kasacji);
6) gdy strona wniesie o dalsze prowadzenie sprawy zakończonej prawomocnym, choć niewykonanym zarządzeniem o zwrocie pisma wszczynającego postępowanie, równocześnie uzupełniając braki będące przyczyną zarządzenia o zwrocie;
7) gdy przewiduje to przepis szczególny.”,
d) § 65 otrzymuje brzmienie:
„§ 65. 1. Numer porządkowy sprawy zakreśla się w repertorium wyłącznie w następujących przypadkach:
1) gdy wydano orzeczenie kończące postępowanie w sprawie w danej instancji;
2) gdy referendarz sądowy wydał orzeczenie co do istoty sprawy lub kończące postępowanie w sprawie;
3) gdy sprawę przeniesiono do innej księgi lub połączono z inną sprawą;
4) gdy przekazano sprawę innemu sądowi według właściwości;
5) gdy przewiduje to przepis szczególny.
2. Przepis § 55 ust. 2 stosuje się odpowiednio.”,
e) Rozdział 8 „Szczególny sposób prowadzenia biurowości sądowej w oparciu o techniki informatyczne” otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 8
Szczególny sposób prowadzenia biurowości sądowej w systemie informatycznym
§ 82. 1. Prezes sądu może zarządzić prowadzenie urządzeń ewidencyjnych przez sekretariaty sądów przy wykorzystaniu systemów informatycznych, zastępujących tradycyjne urządzenia ewidencyjne, spełniających wymagania minimalne dla systemów informatycznych określone przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
2. Spełnienie wymagań minimalnych nie jest konieczne, jeżeli inne przepisy wprowadzają obowiązek posługiwania się systemami informatycznymi. Obowiązek spełnienia wymagań minimalnych nie dotyczy oddziałów i innych agend administracji sądowej.
3. Zarządzenie prezesa określi w szczególności system informatyczny, przy pomocy którego prowadzone mają być urządzenia ewidencyjne, zakres danych, które należy wprowadzić do tego systemu, niezbędne warunki techniczne, zasady tworzenia kopii zapasowych i bezpieczeństwa przechowywania danych, osobę odpowiedzialną za prowadzenie biurowości w systemie informatycznym z uwagi na kwestie techniczno-organizacyjno-wdrożeniowe, obowiązek raportowania o problemach jej funkcjonowania oraz obowiązek dokonywania przynajmniej raz w roku pisemnych ocen funkcjonowania, wskazania kierunku rozwoju oraz wykazania zalet wdrożonego programu.
4. Dopuszcza się częściowe prowadzenie biurowości według regulacji określonych w niniejszym zarządzeniu dla urządzeń ewidencyjnych prowadzonych w formie nieelektronicznej, a częściowo w systemie informatycznym.
5. W przypadku zarządzenia prowadzenia urządzeń ewidencyjnych przez sekretariaty sądów przy wykorzystaniu systemów informatycznych, spełniających wymagania minimalne określone przez Ministerstwo Sprawiedliwości dla systemów informatycznych zastępujących tradycyjne urządzenia ewidencyjne, dotychczasowe urządzenia ewidencyjne muszą być prowadzone do zakończenia ostatniej wpisanej w nich sprawy lub zgodnie z § 56 należy sporządzić w nich adnotację o dalszym prowadzeniu sprawy w systemie informatycznym.
6. W wydziale, w którym zarządzono prowadzenie przez sekretariaty sądowe urządzeń ewidencyjnych w systemie informatycznym, stosuje się zasady określone w § 82a-82j.
§ 82a. 1. Kierownik sekretariatu lub upoważniony pracownik:
1) sprawuje systematyczną kontrolę nad właściwym zabezpieczeniem danych;
2) odpowiada za przechowywanie korespondencji dotyczącej wersji oprogramowania, zaistniałych awarii i serwisowania;
3) informuje właściwe organy o wykonaniu zaleceń technicznych.
2. Wskazane w ust. 1 obowiązki dotyczące dwóch lub większej liczby wydziałów mogą być powierzone upoważnionemu pracownikowi sądu.
§ 82b. Możliwa jest rejestracja spraw w urządzeniach ewidencyjnych, przy przyjęciu sprawy w biurze podawczym z podaniem osobie wnoszącej pismo inicjujące postępowanie - sygnatury sprawy.
§ 82c. Dopuszczalne jest prowadzenie w systemie informatycznym kolejnej numeracji spraw niezależnej od prowadzonych repertoriów (informatycznego wykazu spraw), którą nadaje się przy rejestracji pisma wszczynającego postępowanie lub po zwrocie akt sprawy wskutek uchylenia orzeczenia i przekazania do ponownego rozpoznania. Nadany w ten sposób numer sprawy jest niezmienny podczas rozpoznawania sprawy w danym wydziale, nawet w sytuacji zmiany sygnatury sprawy związanej ze zmianami repertorium. Numer ten - w przypadku jego nadania - należy podać osobie wnoszącej pismo.
§ 82d. Przy dekretacji spraw oraz zamieszczaniu adnotacji o wykonaniu dekretacji mogą być stosowane techniki automatyczne.
§ 82e. Treść zarządzeń, orzeczeń i pism może być zamieszczana w systemie informatycznym.
§ 82f. 1. Do użytkowanego systemu mogą być wprowadzane dane zawarte w pismach inicjujących postępowanie oraz inne dane przydatne w trakcie postępowania, które zostały uzyskane w postaci elektronicznej:
1) z Systemu Informatycznego Prokuratury „LIBRA”;
2) od podmiotów wnoszących pisma wszczynające postępowanie;
3) od innych niż wskazane w pkt 2 - strony i uczestników postępowania;
4) z systemów informatycznych innych wydziałów sądów, otrzymanych wraz z danymi przekazanej sprawy lub wraz z przekazanym środkiem odwoławczym.
2. Zestawienia statystyczne mogą być przygotowywane wyłącznie na podstawie danych zgromadzonych w systemie informatycznym.
§ 82g. Przy pomocy wykorzystywanego systemu informatycznego mogą być w szczególności realizowane następujące zadania:
1) rejestracja dokumentów inicjujących (pozwów, wniosków, aktów oskarżenia) wpływających do sądu w repertoriach prowadzonych w wydziale przy pomocy systemu informatycznego;
2) niezależnie od opisanej w pkt 1 rejestracji możliwe jest nadanie sprawie stałego i niezmiennego podczas rozpoznawania sprawy w wydziale - numeru sprawy w informatycznym wykazie spraw danego wydziału;
3) rejestrowanie danych dotyczących podmiotów w sprawie: powoda, pozwanego, obwinionego, pokrzywdzonego, wnioskodawcy, świadka itp.;
4) dekretacja spraw dokonywanych przy pomocy technik automatycznych w oparciu o wcześniej wprowadzone założenia lub dekretacji dokonywanej indywidualnie, co do każdej sprawy (dekretacja ręczna);
5) prowadzenie terminarzy rozpraw i posiedzeń, wspomaganych przez wyszukiwanie wolnego terminu określonego sędziego i wolnej sali, w celu uniknięcia ryzyka nakładania się terminów;
6) automatyczne przygotowywanie wokandy na podstawie ustalonych sal i terminów rozpraw;
7) automatyczne generowanie wezwań i powiadomień osób o terminie rozprawy (posiedzenia) na podstawie danych zawartych w repertorium oraz zapisów w terminarzu rozpraw (posiedzeń);
8) automatyczne generowanie i ewidencjonowanie korespondencji seryjnej (koperty i zwrotki);
9) tworzenie i rejestrowanie dokumentów powstających w trakcie prowadzenia sprawy (orzeczeń, zarządzeń oraz pism), wypełnianych danymi dostępnymi w sprawie;
10) sporządzanie protokołów rozpraw i posiedzeń na podstawie szablonów uzupełnianych danymi zarejestrowanymi w systemie informatycznym;
11) sporządzanie orzeczeń, zarządzeń, wezwań i innych pism na podstawie szablonów uzupełnianych danymi zarejestrowanymi w systemie informatycznym;
12) rejestrowanie wpływających do sądu środków zaskarżenia (apelacji, kasacji, sprzeciwów, zarzutów, zażaleń);
13) automatyczne sortowanie spraw w repertorium zgodnie z sygnaturą sprawy lub innymi wprowadzonymi sposobami przeszukiwania;
14) wyszukiwanie konkretnej sprawy w oparciu o: sygnaturę, nazwisko/nazwę (lub jej część) podmiotów występujących w sprawie, sędziego prowadzącego sprawę itp.;
15) kontrolowanie informacji o aktualnym stanie sprawy oraz sprawdzanie dotychczasowego przebiegu postępowania, a w szczególności sygnalizacji braku czynności innych niż polegające na rejestracji sprawy oraz braku czynności przez określony okres czasu w poszczególnych grupach spraw i co do poszczególnych referentów;
16) prowadzenie księgi podawczej;
17) prowadzenie wykazu osób współpracujących z sądem, takich jak: biegłych sądowych, tłumaczy przysięgłych, kandydatów na syndyków itp.;
18) rejestrowanie powracających zwrotek z ewentualnym wykorzystaniem kodów kreskowych i przechowywanie przy każdej sprawie informacji o zarejestrowaniu zwrotki;
19) automatyczne wykonywanie raportów z urządzeń ewidencyjnych;
20) udostępnianie za pomocą ogólnodostępnych sieci informatycznych osobom biorącym udział w postępowaniu oraz ich pełnomocnikom danych dotyczących ich spraw.
§ 82h. Osoby występujące w sprawie należy w miarę możliwości dodatkowo oznaczać w systemie informatycznym numerem PESEL (jeżeli są to osoby fizyczne), numerem NIP i/lub numerem KRS, jeżeli są to podmioty inne niż osoby fizyczne. Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi powinni być oznaczani w miarę możliwości numerami NIP, REGON i PESEL.
§ 82i. W przypadku gdy w wydziale działa system informatyczny obejmujący również przygotowanie i przechowanie wokandy nie stosuje się § 24 ust. 4 oraz § 58. W takim wydziale wokandy przechowywane są tylko w systemie informatycznym.
§ 82j. 1. W każdym dniu roboczym należy zapewnić zabezpieczenie danych.
2. Zasady bezpieczeństwa przy przetwarzaniu danych w biurowości sądowej prowadzonej w systemie informatycznym określa zarządzenie prezesa właściwego sądu uwzględniające przepisy:
1) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.);
2) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. Nr 100, poz. 1024).
4) w dziale III „Biurowość w sprawach cywilnych”:
a) w § 89 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio w przypadku wytoczenia powództwa na rzecz oznaczonej osoby przez organizację społeczną, powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub Rzecznika Praw Obywatelskich [st].
4. W przypadku wezwania do udziału w sprawie lub przystąpienia do sprawy dalszych osób uzupełnia się dotychczasowe wpisy przez zamieszczenie nazwisk i imion tych osób oraz daty ich wezwania lub przystąpienia. Wstąpienie do postępowania prokuratora. Rzecznika Praw Obywatelskich, organizacji społecznej lub powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów zaznacza się przez dopisanie skrótu „prok.”, „R.P.O.”, „org. społ.” lub „r.k.” oraz daty wstąpienia.”,
b) w § 104 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Sprawy rozpoznane w postępowaniu upominawczym oznacza się dodatkowo przez zamieszczenie na marginesie repertorium, obok numeru porządkowego danej sprawy, czerwonym kolorem skrótu „up.”.”,
c) § 110 otrzymuje brzmienie:
„§ 110. 1. W przypadku przedstawienia akt sądowi drugiej instancji przed wykonaniem wszystkich czynności należących do sądu pierwszej instancji (np. w przypadku niedoręczenia wyroku z uzasadnieniem wszystkim, którzy złożyli stosowne wnioski), informację o zwróceniu akt sądowi pierwszej instancji do usunięcia usterek wpisuje się w rubryce „Data odesłania akt sądowi pierwszej instancji” repertorium „Ca” i „Cz”. Ponowne nadesłanie akt przez sąd pierwszej instancji, po usunięciu usterek, odnotowuje się w rubryce „Data ponownego wejścia akt”.
2. W wypadku zwrotu akt sądowi pierwszej instancji numeru porządkowego sprawy w repertorium „Ca” i „Cz” nie zakreśla się.
3. Jeżeli po zwrocie akt sąd pierwszej instancji wydał orzeczenie kończące postępowanie w sprawie, numer porządkowy sprawy zakreśla się w repertorium „Ca” i „Cz” po uprawomocnieniu się tego orzeczenia.
4. Kierownik sekretariatu sądu pierwszej instancji zawiadamia sąd odwoławczy na piśmie o uprawomocnieniu się orzeczenia, o którym mowa w ust. 3.”,
d) w § 124 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Poza przypadkami przewidzianymi w § 65, zakreśla się numer porządkowy sprawy jako zakończonej, po uprawomocnieniu się zarządzenia o zwrocie pozwu lub wniosku, zawarciu ugody w postępowaniu pojednawczym lub stwierdzeniu w tym postępowaniu przez sąd, że do pojednania nie doszło, zawieszeniu postępowania na podstawie art. 174 pkt 1 i 4 k.p.c, w przypadku wydania przez sąd okręgowy postanowienia odmawiającego przyjęcia do rozpoznania sprawy przedstawionej w trybie art. 18 k.p.c, a także gdy zakończono postępowanie w przedmiocie udzielenia pomocy sądowej [st].”,
5) w dziale IV „Czynności w sprawach rozstrzygniętych przez sąd polubowny” w § 146 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Akta spraw rozstrzygniętych przez sąd polubowny, które zostały przekazane w trybie art. 1204 § 1 k.p.c, prowadzi ten wydział sądu, do którego należałaby sprawa, gdyby strony nie dokonały zapisu na sąd polubowny.”;
6) w dziale VII „Biurowość w sprawach upadłościowych i naprawczych” w § 206 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Poza przypadkami ustalonymi w § 65, numer porządkowy sprawy jako zakończonej zakreśla się w repertorium „GU”, „GUu”, „GUo” i „Gzd” - po uprawomocnieniu się zarządzenia o zwrocie pisma wszczynającego postępowanie, wydaniu postanowienia o odrzuceniu lub oddaleniu wniosku.”;
7) w dziale XI „Biurowość w sprawach rozpoznawanych przez sąd rodzinny” w § 294 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Niezwłocznie, gdy stanie się wykonalne orzeczenie o ustanowieniu opieki, kurateli lub nadzoru wynikającego z ograniczenia władzy rodzicielskiej nad małoletnim, także umieszczonym w rodzinie zastępczej lub placówce opiekuńczo-wychowawczej, jak również niezwłocznie po otrzymaniu do wykonania takiego orzeczenia z innego sądu, należy wpisać nazwisko małoletniego do wykazu kart „Opm” i założyć dla tego małoletniego kartę „Opm”.”;
8) w dziale XII „Biurowość w sprawach karnych i sprawach o wykroczenia”:
a) po § 382 dodaje się § 382a w brzmieniu:
„§ 382a. W przypadku gdy sąd odwoławczy zwraca akta sądowi pierwszej instancji w celu usunięcia usterek popełnionych w zakresie postępowania po wydaniu orzeczenia lub prowadzenia akt sprawy, numeru porządkowego sprawy nie zakreśla się w repertorium sądu odwoławczego.”,
b) w § 384 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Do wykazu „Ko” wpisuje się pisma i wnioski w sprawach karnych i o wykroczenia oraz w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe, niepodlegające wpisowi do innych urządzeń ewidencyjnych, takie jak:
1) o udzielenie pomocy sądowej;
2) o wznowienie postępowania;
3) o unieważnienie orzeczeń wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu państwa polskiego;
4) o odtworzenie akt;
5) prośby o ułaskawienie;
6) o odszkodowanie za niesłuszne skazanie, ukaranie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie;
7) o wyłączenie sędziego, jeżeli wniosek przekazano z innego sądu lub wydziału;
8) o wydanie listu żelaznego w sprawach rozpoznawanych przed sądem rejonowym;
9) z ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (art. 104 ust. 2);
10) o przekazanie sprawy do rozpoznania innemu sądowi (z wyłączeniem art. 35 k.p.k.);
11) o przekazanie w trybie art. 11a ustawy - Przepisy wprowadzające k.p.k.;
12) wnioski o uchylenie mandatu;
13) pisma i czynności dotyczące zatrzymanych praw jazdy;
14) zażalenia na zatrzymanie (art. 47 k.p.w.);
15) wnioski o zabezpieczenie zajętego przedmiotu (art. 48 k.p.w.) oraz wnioski i czynności dotyczące postępowania wykonawczego w sprawach karnych, w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz w sprawach o wykroczenia kończące się wydaniem postanowienia; każdą czynność rejestruje się pod odrębnym numerem porządkowym.
3. Wpisując do wykazu sprawy wymienione w ust. 2 pkt 1, 4, 5, 9, 12, 13, 14 i 15 umieszcza się na marginesie obok numeru porządkowego dokonanego wpisu odpowiednie oznaczenie skrótowe: „ps” - pomoc sądowa, „uł” - ułaskawienie, „akta” -odtworzenie akt, „Cu” - wnioski z ustawy o cudzoziemcach, „m” - wnioski o uchylenie mandatu, „pr.j.” - pisma i czynności dotyczące zatrzymanych praw jazdy, „z” - zażalenia na zatrzymanie (art. 47 k.p.w.), „zab” - wnioski o zabezpieczenie zajętego przedmiotu (art. 48 k.p.w.).”,
c) § 399 otrzymuje brzmienie:
„§ 399. 1. Do wykazu „Wo” wpisuje się nazwiska osób skazanych na karę ograniczenia wolności bez warunkowego zawieszenia jej wykonania [st].
2. Jeżeli został orzeczony na podstawie art. 36 § 1 k.k. dozór, w rubryce „uwagi” wykazu „Wo” odnotowuje się odpowiednio dozór kuratora lub osoby godnej zaufania, stowarzyszenia, instytucji, organizacji społecznej - ze wskazaniem ich nazwy oraz daty zwolnienia od dozoru.
3. Wpisu do wykazu „Wo” dokonuje się niezwłocznie po wydaniu zarządzenia w przedmiocie wykonania kary, a jeżeli kara ma być wykonywana przez inny sąd niż ten, który ją orzekł, niezwłocznie po nadejściu odpisu orzeczenia, z poleceniem wykonania kary ograniczenia wolności. Przepis § 396 ust. 2 stosuje się odpowiednio.”,
d) § 414 otrzymuje brzmienie:
„§ 414. 1. Wykaz „Wu” prowadzony jest w sądzie rejonowym dla ewidencjonowania nazwisk osób, wobec których postępowanie zostało prawomocnie warunkowo umorzone przez ten sąd, oraz nazwisk osób, wobec których postępowanie zostało warunkowo umorzone przez inny sąd (m.in. przez sąd okręgowy), a wykonanie przedmiotowego orzeczenia przekazano sądowi rejonowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania osoby poddanej próbie, w celu nadzorowania przebiegu dozoru w okresie tej próby oraz wykonania nałożonych przez sąd obowiązków związanych z orzeczonym dozorem (art. 177k.k.w.) [st].
2. Numerację wpisów w wykazie „Wu” prowadzi się w sposób ciągły.
3. W wykazie uwidacznia się w szczególności sygnaturę akt sprawy karnej (ewentualnie oznaczenie sądu orzekającego), kwalifikację czynu zarzucanego oskarżonemu oraz wyznaczone terminy bieżącej kontroli przeprowadzonej przez sędziego w okresie próby.
4. Numer porządkowy wykazu zakreśla się po upływie okresu próby i dodatkowych sześciu miesięcy lub po podjęciu warunkowo umorzonego postępowania.
5. Akta spraw, w których postępowanie warunkowo umorzono, przedstawia się do bieżącej kontroli w terminach oznaczonych w wykazie „Wu”.”,
e) uchyla się § 417,
f) Oddział 8 otrzymuje brzmienie:
„Oddział 8
Kontrolki „Du”, „Zpk”, „Bp”, „Wab” i skorowidz
§ 418. 1. W kontrolce „Du” wpisuje się nazwiska i imiona skazanych, co do których sąd zarządził zebranie wiadomości o ich zachowaniu się w okresie próby, odroczenia lub przerwy kary albo w okresie zawieszenia postępowania wykonawczego [st].
2. W kontrolce „Du” wpisuje się również nazwiska i imiona osób, co do których sąd zarządził przeprowadzenie wywiadu środowiskowego przez kuratora sądowego na podstawie art. 214 § 1 k.p.k.
3. W kontrolce odnotowuje się w szczególności: sygnaturę akt sprawy karnej, datę wydania zarządzenia oraz sposób zebrania wiadomości i datę otrzymania informacji.
4. Do numeracji wpisów w kontrolce „Du” stosuje się przepis § 414 ust. 2.
§ 419. 1. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się kontrolkę „Zpk”.
2. W kontrolce „Zpk” wpisuje się nazwiska i imiona osób, co do których postępowanie zostało zawieszone. Przepis § 52 stosuje się.
3. W razie podjęcia postępowania należy w rubryce „Uwagi” wpisać datę podjęcia postępowania i datę ustania przyczyny zawieszenia postępowania (ujęcie oskarżonego, zakończenie leczenia itp.).
4. Numer porządkowy w kontrolce zakreśla się po podjęciu postępowania.
5. Kontrolka spraw, w których postępowanie zawieszono, powinna być kontrolowana przez przewodniczącego wydziału nie rzadziej niż raz na miesiąc, przy czym nie rzadziej niż raz na trzy miesiące podlegają sprawdzeniu akta sprawy w celu ustalenia, czy zaistniała podstawa do podjęcia zawieszonego postępowania lub do wydania innego stosownego zarządzenia.
6. W przypadku zawieszenia postępowania przez sąd odwoławczy sąd ten podejmuje czynności zmierzające do ustalenia, czy nie ustała przyczyna, dla której postępowanie zawieszono.
§ 419a. 1. W sądzie rejonowym i sądzie okręgowym, jako sądzie pierwszej instancji, prowadzi się kontrolkę badań psychiatrycznych „Bp” w celu ewidencji oskarżonych, którzy zostali skierowani na badania psychiatryczne na podstawie art. 202 k.p.k. lub art. 203 k.p.k.
2. W kontrolce odnotowuje się w szczególności sygnaturę akt sprawy, nazwisko i imię oskarżonego, podstawę prawną skierowania na badanie psychiatryczne (art. 202 k.p.k. lub art. 203 k.p.k.), datę i krótką treść postanowienia, datę wniesienia zażalenia (w odniesieniu do skierowania na podstawie art. 203 k.p.k.) oraz datę i treść orzeczenia sądu drugiej instancji.
3. Numer porządkowy w kontrolce zakreśla się z chwilą wydania opinii przez biegłego lub uchyleniu postanowienia o obserwacji w zakładzie leczniczym.
§ 420. 1. W wydziałach karnych prowadzi się kontrolkę „Wab” dla bieżącej kontroli sprawności postępowania w sprawach przekazanych biegłym w celu wydania opinii lub tłumaczom.
2. Do prowadzenia kontrolki „Wab” stosuje się przepisy § 122 i 123.
§ 421. W skorowidzu alfabetycznym wpisuje się nazwisko i imię oskarżonego oraz oznaczenie i numer księgi, w której wpisana została dotycząca go sprawa. Jeżeli w jednej sprawie jest kilku oskarżonych, należy nazwisko i imię każdego z nich wpisać osobno.”,
g) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie „Repertoria i inne urządzenia ewidencyjne dla spraw o wykroczenia”,
h) w § 422:
- ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W wydziałach sądów rejonowych, którym powierzono rozpoznawanie spraw o wykroczenia, prowadzi się następujące urządzenia ewidencyjne:
- repertorium „W” dla spraw o wykroczenia,
- kontrolkę zatrzymanych praw jazdy,
- kontrolkę nałożonych kar porządkowych.”,
- uchyla się ust. 3,
i) uchyla się § 425,
j) w § 426 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W kontrolce zatrzymanych praw jazdy wpisuje się wszystkie postanowienia dotyczące zatrzymania prawa jazdy w sprawach ewidencjonowanych w repertorium „W” oraz w wykazie „Ko”.”,
9) w dziale XIII „Biurowość w sprawach rozpoznawanych przez sądy apelacyjne” § 442 otrzymuje brzmienie:
„§ 442. Do czynności biurowych, a w szczególności do prowadzenia akt, repertoriów i innych urządzeń ewidencyjnych w sekretariatach wydziałów w sądach apelacyjnych, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące biurowości w sprawach odwoławczych w sądach okręgowych, z zachowaniem przepisów poniższych.”;
10) w tytule III w dziale I „Organizacja i zakres działania sekretariatów zespołów kuratorskiej służby sądowej”:
a) w § 500 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do działalności sekretariatu kuratorskiej służby sądowej mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 4, 6 i 13.”,
b) w § 501 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku gdy nie utworzono wymienionego w § 499 sekretariatu, obsługę biurową sprawują wyznaczeni pracownicy właściwych wydziałów w sądzie rejonowym; bezpośredni nadzór w tym zakresie nad ich pracą sprawuje kierownik zespołu kuratorskiej służby sądowej.”,
c) § 502 otrzymuje brzmienie:
„§ 502. Inspektorzy do spraw biurowości, a także kuratorzy okręgowi w ramach wykonywania czynności nadzorczych dokonują okresowych kontroli organizacji pracy i ewidencji czynności kuratorskich w sekretariatach (obsłudze biurowej) zespołów kuratorów.”,
d) w § 508 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W kontrolce „P” rejestruje się nazwiska i imiona osób, wobec których zachodzi konieczność kontroli próby bez orzeczonego dozoru kuratora sądowego, nazwę sądu orzekającego i numer sprawy, datę wpływu orzeczenia do wykonania, datę zakończenia okresu próby oraz datę i sposób faktycznego zakończenia próby. W rubryce „Uwagi” zaznacza się, czy kontrola próby jest wykonywana w związku z warunkowym przedterminowym zwolnieniem, warunkowym zawieszeniem kary pozbawienia wolności, grzywny, ograniczenia wolności, warunkowym umorzeniem postępowania karnego lub udzieloną przerwą w karze.”;
11) w tytule IV w dziale I „Organizacja i zakres działania oddziałów i innych agend administracji sądowej”:
a) § 535 otrzymuje brzmienie:
„§ 535. W zależności od rozmiaru zadań prezesi sądów w uzgodnieniu z Ministrem Sprawiedliwości mogą tworzyć oddziały lub sekcje informatyczne.”,
b) po § 544 dodaje się § 544a i 544b w brzmieniu:
„§ 544a. 1. Prezesi sądów mogą tworzyć punkty obsługi interesantów, jeżeli pozwalają na to warunki kadrowe i lokalowe sądu.
2. Do zadań komórki, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:
1) informowanie o sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu, kosztach sądowych, sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych, przesłankach ustanowienia obrońcy, adwokata lub radcy prawnego z urzędu, rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia, o terminach i miejscach rozpraw;
2) udostępnianie list kancelarii adwokackich, radcowskich, notarialnych i niektórych instytucji pozasądowych;
3) udostępnianie formularzy sądowych i wzorów pism sądowych;
4) informowanie o wydziałach w sądzie, ich właściwości i lokalizacji, podawanie numerów telefonów i godzin urzędowania oraz adresów innych sądów, kierowanie do właściwych sal rozpraw.
§ 544b. Prezesi sądów apelacyjnych i okręgowych mogą tworzyć, w uzgodnieniu z Ministrem Sprawiedliwości, zespoły do spraw analiz i usprawnienia organizacji pracy.”.
§ 2.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości
Sekretarz Stanu: Beata Kempa
|
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 144, poz. 1044.
Załącznik do zarządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 27 grudnia 2006 r. (poz. 137)