Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-09-01 do 2012-07-17
Wersja archiwalna od 2004-09-01 do 2012-07-17
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 31 sierpnia 2004 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony
Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205 z póżn. zm.1) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony wynikające z ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów prawnych właściwych organów;
2) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to podległe lub nadzorowane przez Ministra Sprawiedliwości:
a) Ministerstwo Sprawiedliwości,
b) sądy powszechne,
c) powszechne jednostki organizacyjne prokuratury,
d) jednostki organizacyjne Służby Więziennej,
e) zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich,
f) Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dr. Jana Sehna w Krakowie,
g) Instytut Wymiaru Sprawiedliwości.
§ 3. Do zadań obronnych wykonywanych w jednostkach organizacyjnych zalicza się w szczególności:
1) planowanie i finansowanie zadań obronnych;
2) podwyższanie gotowości obronnej oraz tworzenie dla tych potrzeb systemu stałych dyżurów;
3) uczestniczenie w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
4) przygotowanie określonych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej do militaryzacji;
5) przygotowanie i prowadzenie szczególnej ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
6) zapewnienie obsady kadrowej jednostek w czasie wojny;
7) rozwijanie i doskonalenie współpracy cywilno-wojskowej oraz realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza;
8) szkolenie obronne;
9) prowadzenie kontroli wykonywania zadań obronnych.
§ 4. 1. Wykonywanie zadań obronnych, w granicach posiadanych kompetencji, należy do obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych,
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych kierują całokształtem wykonywania zadań obronnych w jednostce oraz odpowiadają za jej przygotowanie do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
3. Kierując wykonywaniem zadań obronnych, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach szczególnych, należy:
1) tworzyć warunki organizacyjne i techniczne do planowania i realizacji zadań obronnych;
2) współdziałać z uprawnionymi organami państwowymi, jednostkami organizacyjnymi, organizacjami społecznymi oraz przedsiębiorcami w planowaniu i realizacji zadań obronnych;
3) zapewnić warunki przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych.
§ 5. 1. W Ministerstwie Sprawiedliwości zadania Ministra Sprawiedliwości w ramach powszechnego obowiązku obrony realizuje Biuro Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych.
2. Zakres zadań i czynności Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych regulują odrębne przepisy.
3. Dyrektor Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych koordynuje i kontroluje wykonywanie zadań obronnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości i w jednostkach organizacyjnych.
4. W ramach zadań określonych w ust. 3 dyrektor Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych jest uprawniony do żądania od kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości i jednostek organizacyjnych sprawozdań i informacji, o których mowa w § 24 ust. 3, a także wydawania tym kierownikom wytycznych i doraźnych poleceń w sprawach wykonywania zadań obronnych, w granicach obowiązujących przepisów i decyzji Ministra Sprawiedliwości.
§ 6. 1. W sądach i prokuraturach apelacyjnych oraz w sądach i prokuraturach okręgowych do wykonywania zadań obronnych, w zależności od wielkości i warunków funkcjonowania, tworzy się odpowiednio samodzielną sekcję albo oddział lub samodzielne stanowisko pracy do spraw obronnych.
2. Kierownik samodzielnej komórki organizacyjnej do spraw obronnych, o której mowa w ust. 1, lub pracownik zatrudniony na stanowisku do spraw obronnych podlega bezpośrednio właściwemu prezesowi sądu, prokuratorowi apelacyjnemu lub prokuratorowi okręgowemu.
§ 7. 1. W instytutach, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. f i lit. g, oraz w sądach i prokuraturach rejonowych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.
2. W uzasadnionych przypadkach w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, może być utworzone samodzielne stanowisko pracy do spraw obronnych.
§ 8. 1. Dyrektor Generalny Służby Więziennej sprawuje nadzór nad organizacją i realizowaniem zadań obronnych przez jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
2. W Centralnym Zarządzie Służby Więziennej zadania Dyrektora Generalnego Służby Więziennej w ramach powszechnego obowiązku obrony realizuje komórka właściwa w sprawach ochrony.
3. Komórka, o której mowa w ust. 2, odpowiada za organizowanie i nadzorowanie wykonywania zadań obronnych w komórkach organizacyjnych Centralnego Zarządu Służby Więziennej i w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej.
4. Szczegółowy zakres zadań komórki, o której mowa w ust. 2, i kierowników komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu Służby Więziennej wykonujących zadania obronne określają odrębne przepisy.
§ 9. W okręgowych inspektoratach Służby Więziennej, ośrodkach szkolenia i ośrodkach doskonalenia kadr Służby Więziennej, w zakładach karnych i aresztach śledczych zadania obronne wykonują funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez dyrektorów lub komendantów tych jednostek.
§ 10. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych określają szczegółowe zakresy zadań i czynności dla komórek organizacyjnych i stanowisk pracy do spraw obronnych oraz funkcjonariuszy i pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań obronnych.
2. W zakresach zadań i czynności, o których mowa w ust. 1, uwzględnić należy określone w odrębnych przepisach zadania dotyczące obrony cywilnej.
§ 11. 1. Zadania obronne związane z zakresem działania merytorycznych komórek organizacyjnych lub służb w jednostkach organizacyjnych realizują te komórki lub służby.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, włącza się do zakresu zadań i czynności komórek organizacyjnych i służb oraz poszczególnych stanowisk pracy.
§ 12. 1. Prezesi sądów apelacyjnych i prokuratorzy apelacyjni, zgodnie z zakresem terytorialnego działania, organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych jednostkach organizacyjnych.
2. Prezesi sądów okręgowych organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych sądach rejonowych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
3. Prokuratorzy okręgowi organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych prokuraturach rejonowych.
§ 13. Dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych przez podległe jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
§ 14. 1. Stanowiska pracy do spraw obronnych, kwalifikacje wymagane do zajmowania tych stanowisk oraz szczegółowe zasady wynagradzania zatrudnionych na nich osób określają odrębne przepisy.
2. Przy naborze kandydatów na stanowiska, o których mowa w ust. 1, pierwszeństwo w zatrudnieniu przysługuje żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej, posiadającym przygotowanie fachowe i predyspozycje do wykonywania zadań obronnych, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach szczególnych.
3. Kandydatów na stanowiska pracy do spraw obronnych zatrudnia się po zasięgnięciu opinii kierownika nadrzędnej jednostki organizacyjnej.
§ 15. 1. Planowanie zadań obronnych obejmuje w szczególności wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie:
1) rocznych planów zamierzeń obronnych;
2) planów operacyjnych;
3) programów obronnych;
4) planów obrony jednostek organizacyjnych Służby Więziennej.
2. Roczne plany zamierzeń obronnych sporządzają kierownicy wszystkich jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne.
3. W ramach planowania operacyjnego sporządza się:
1) plan operacyjny funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość;
2) plany operacyjne funkcjonowania sądów apelacyjnych i prokuratur apelacyjnych;
3) plany operacyjne funkcjonowania sądów okręgowych i prokuratur okręgowych;
4) plany operacyjne funkcjonowania jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
5) plany operacyjne funkcjonowania zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich.
4. W planach, o których mowa w ust. 3 pkt 3, uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez podległe sądy rejonowe i prokuratury rejonowe.
5. Plany, o których mowa w ust. 3 pkt 4, z wyłączeniem planu operacyjnego funkcjonowania Centralnego Zarządu Służby Więziennej, stanowią część składową planów obrony, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
6. Tryb i szczegółowe zasady opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania planów, o których mowa w ust. 3, ustala „Instrukcja sporządzania planów operacyjnych".
7. W ramach programowania obronnego sporządza się program pozamilitarnych przygotowań obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość oraz program mobilizacji gospodarki, którego zasady i tryb opracowania określają odrębne przepisy.
§ 16. 1. Działanie jednostki organizacyjnej w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny określa, z zastrzeżeniem ust. 3, opracowany na ten czas regulamin organizacyjny.
2. W regulaminie organizacyjnym na czas wojny ujmuje się w szczególności:
1) zadania jednostki;
2) strukturę organizacyjną jednostki;
3) zadania komórek organizacyjnych;
4) zadania i obowiązki kierownika jednostki i innych osób funkcyjnych;
5) etat jednostki;
6) imienną obsadę kadrową;
7) potrzeby kadrowe i plan ich uzupełnienia;
8) zabezpieczenie logistyczne.
3. Zasady i tryb opracowania regulaminów organizacyjnych w jednostkach Służby Więziennej przewidzianych do militaryzacji oraz stanowiących bazę formowania specjalnie tworzonych jednostek zmilitaryzowanych określają odrębne przepisy.
4. Wprowadzenie w życie regulaminu organizacyjnego jednostki na czas wojny wymaga decyzji uprawnionego organu nadrzędnego.
§ 17. 1. W celu zapewnienia sprawnego przekazywania kierownikom jednostek decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań wykonywanych w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa, w stanie stałej gotowości obronnej, tworzy się system stałych dyżurów.
2. Stale dyżury organizuje się w:
1) Ministerstwie Sprawiedliwości;
2) sądach apelacyjnych;
3) prokuraturach apelacyjnych;
4) sądach okręgowych;
5) prokuraturach okręgowych;
6) sądach rejonowych;
7) prokuraturach rejonowych;
8) zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
3. W jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej zadania realizowane w ramach stałych dyżurów wykonuje wyznaczona służba dyżurna.
4. Zasady działania stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych określają wytyczne Ministra Sprawiedliwości.
§ 18. 1. Zadania w zakresie szczególnej ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, zgodnie z zasadami i trybem określonym w przepisach szczególnych, wykonują jednostki organizacyjne ustalone przez Radę Ministrów.
2. Z propozycją wniosku o uznanie podległej jednostki organizacyjnej za obiekt szczególnie ważny dla bezpieczeństwa i obronności państwa występują do Ministra Sprawiedliwości, za pośrednictwem dyrektora Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych:
1) Dyrektor Generalny Służby Więziennej;
2) prezesi sądów apelacyjnych;
3) prokuratorzy apelacyjni.
3. Zasadność proponowanych wniosków, o których mowa w ust. 2, dyrektor Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych konsultuje z właściwymi dyrektorami komórek organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości.
4. W przypadku utraty przez jednostkę organizacyjną znaczenia dla bezpieczeństwa i obronności państwa przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 19. Szkoleniu obronnemu podlegają:
1) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie Sprawiedliwości:
a) sekretarz stanu,
b) podsekretarze stanu,
c) Prokurator Krajowy - zastępca Prokuratora Generalnego,
d) zastępcy Prokuratora Generalnego,
e) Dyrektor Generalny Ministerstwa Sprawiedliwości,
f) Dyrektor Generalny Służby Więziennej i jego zastępcy,
g) dyrektorzy departamentów i biur i ich zastępcy;
2) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w sądach powszechnych:
a) prezesi sądów apelacyjnych,
b) prezesi sądów okręgowych,
c) prezesi sądów rejonowych;
3) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury:
a) prokuratorzy apelacyjni,
b) prokuratorzy okręgowi,
c) prokuratorzy rejonowi;
4) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Służbie Więziennej:
a) kierownicy komórek organizacyjnych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej,
b) dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej,
c) dyrektorzy zakładów karnych i aresztów śledczych,
d) komendanci ośrodków szkolenia i ośrodków doskonalenia kadr Służby Więziennej;
5) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w innych jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości:
a) dyrektor Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dr. Jana Sehna w Krakowie,
b) dyrektor Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości,
c) dyrektorzy zakładów poprawczych,
d) dyrektorzy schronisk dla nieletnich;
6) pracownicy i funkcjonariusze zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych, a w szczególności:
a) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pracy do spraw obronnych w sądach apelacyjnych i w prokuraturach apelacyjnych,
b) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pracy do spraw obronnych w sądach okręgowych i w prokuraturach okręgowych,
c) funkcjonariusze i pracownicy, o których mowa w § 9.
§ 20. Szkolenie obronne obowiązani są organizować:
1) dyrektor Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych dla:
a) osób zajmujących kierownicze stanowiska w Ministerstwie Sprawiedliwości, o których mowa w § 19 pkt 1,
b) prezesów sądów apelacyjnych,
c) prokuratorów apelacyjnych,
d) dyrektorów instytutów, o których mowa w § 19 pkt 5 lit. a i lit. b,
e) pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w Ministerstwie Sprawiedliwości,
f) pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy do spraw obronnych, o których mowa w § 19 pkt 6 lit. a i lit. b,
g) pracowników prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w instytutach, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. f i lit. g;
2) Dyrektor Generalny Służby Więziennej dla:
a) osób zajmujących kierownicze stanowiska w Służbie Więziennej, o których mowa w § 19 pkt 4,
b) funkcjonariuszy i pracowników, o których mowa w § 9;
3) prezesi sądów apelacyjnych dla:
a) prezesów sądów okręgowych i prezesów sądów rejonowych,
b) dyrektorów zakładów poprawczych i dyrektorów schronisk dla nieletnich,
c) pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w podległych sądach oraz zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, z wyłączeniem osób, o których mowa w § 19 pkt 6 lit. a;
4) prokuratorzy apelacyjni dla:
a) prokuratorów okręgowych i prokuratorów rejonowych,
b) pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w prokuraturach podległych, z wyłączeniem osób, o których mowa w § 19 pkt 6 lit. a.
§ 21. 1. Szkolenie obronne prowadzi się w formie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz ćwiczeń.
2. Zajęcia teoretyczne i praktyczne realizuje się w cyklu rocznym.
3. Ćwiczenia, o których mowa w ust. 1, obejmują:
1) ćwiczenia działowe, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata;
2) ćwiczenia specjalistyczne, w tym treningi i gry, które przeprowadza się w zależności od potrzeb, zamiennie lub łącznie z zajęciami, o których mowa w ust. 2.
4. Organizatorami ćwiczeń są:
1) działowych - dyrektor Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych;
2) specjalistycznych - Dyrektor Generalny Służby Więziennej, prezesi sądów apelacyjnych, prokuratorzy apelacyjni i dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej.
5. Dokumentacja ćwiczeń specjalistycznych podlega uzgodnieniu:
1) organizowanych przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, prezesów sądów apelacyjnych i prokuratorów apelacyjnych - z dyrektorem Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych;
2) organizowanych przez dyrektorów okręgowych Służby Więziennej - z Dyrektorem Generalnym Służby Więziennej.
§ 22. Do obowiązków organizatorów szkolenia obronnego w szczególności należy:
1) opracowywanie planów i programów szkolenia, zgodnie z okresowymi wytycznymi Ministra Sprawiedliwości w sprawie głównych kierunków szkolenia obronnego;
2) uzgadnianie planów szkolenia w zakresie ich terminów i tematów z dyrektorem Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych;
3) zapewnienie właściwych warunków do realizacji procesu szkolenia;
4) prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
§ 23. 1. Kontrole wykonywania zadań obronnych prowadzi się w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych.
2. Kontrole mogą być prowadzone jako kontrole kompleksowe, problemowe lub doraźne.
3. Kontrole kompleksowe zarządza Prezes Rady Ministrów, a organizuje i prowadzi Minister Obrony Narodowej.
4. Kontrole problemowe zarządzają, organizują i prowadzą, odpowiednio do zakresu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej:
1) dyrektor Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych;
2) Dyrektor Generalny Służby Więziennej w stosunku do jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
3) prezesi sądów apelacyjnych w stosunku do sądów okręgowych, sądów rejonowych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich na obszarze właściwości sądu apelacyjnego;
4) prokuratorzy apelacyjni w stosunku do prokuratur okręgowych i prokuratur rejonowych na obszarze właściwości prokuratury apelacyjnej;
5) prezesi sądów okręgowych w stosunku do sądów rejonowych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich na obszarze właściwości sądu okręgowego;
6) prokuratorzy okręgowi w stosunku do prokuratur rejonowych na obszarze właściwości prokuratury okręgowej;
7) dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej.
5. Organy uprawnione do zarządzenia kontroli problemowych, o których mowa w ust. 4, sporządzają roczne plany tych kontroli w uzgodnieniu z organem nadrzędnym. Zatwierdzenie planu kontroli jest jednocześnie ich zarządzeniem.
6. Kontrole doraźne mogą zarządzać i prowadzić w każdym czasie organy uprawnione do zarządzania kontroli kompleksowych i problemowych.
§ 24. 1. Sprawozdawczość z wykonywania zadań obronnych obejmuje sporządzanie Narodowych Kwestionariuszy Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz niezbędnych do ich opracowania sprawozdań i informacji zawierających dane liczbowe oraz oceny opisowe.
2. Narodowe Kwestionariusze Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych za dział administracji rządowej sprawiedliwość sporządza Biuro Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych na zasadach i w trybie określonym odrębnymi przepisami.
3. Sprawozdania i informacje dotyczące stanu przygotowań obronnych przekazują do Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych Dyrektor Generalny Służby Więziennej, prezesi sądów apelacyjnych i prokuratorzy apelacyjni.
4. Zakresy i terminy składania sprawozdań i informacji, o których mowa w ust. 3, określa dyrektor Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych.
5. Dyrektor Generalny Służby Więziennej, prezesi sądów apelacyjnych i prokuratorzy apelacyjni określają zakresy i terminy składania sprawozdań i informacji z wykonywania zadań obronnych przez podległe jednostki organizacyjne.
§ 25. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2004 r.
Minister Sprawiedliwości: Marek Sadowski
|
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszone zostały w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1203.